OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 15:46

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 69 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Nahradili byste fakecache na funkcni desce?
1. Ne, je to historicke barbarstvi, takovych dochovanych desek je uz malo 56%  56%  [ 5 ]
2. Ano, je to prece blbost, dobrovolne se ochudit o vykon. 0%  0%  [ 0 ]
3. Ano a vypajene fakecache svaby bych na aukru prodal jako zachovali, RARYTA!!!!, podivej fotky! 44%  44%  [ 4 ]
Celkem hlasů : 9
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 23.06.2022, 09:18 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
Zvláštní, že ti to ten test program detekuje jako 486SX. Testovals, jestli BIOS "vidí" FPU? Ne, že by to mělo vliv na rychlost cache pamětí. Spíš mě to zajímá.

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.06.2022, 09:30 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 21.01.2021, 11:05
Příspěvky: 1581
Bydliště: Pardubice
Has thanked: 25 times
Been thanked: 238 times
U 486 DX znamená Koprocesor (jak správně píšeš) a ten tam není proto to detekuje jako SX. Vidíš přeci volnou patici na NPU. To je 386 deska ve které je 486DLC. To je optický klam, vidíš 486 tak nedáváš pozor.

_________________
Praxe znamená, že vše funguje, ale nevíme proč. Teorie znamená, že vše víme, ale nic nefunguje.
Někdy je teorie spojena s praxí. Znamená to, že nic nefunguje a nikdo neví proč ...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.06.2022, 11:21 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3766
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Tak tak, 486DLC je technicky vzato lehce ošudlaná 486SX, pokud se nejedná o tu poslední L1 8KB verzi. Zase je jednodušší z ní udělat "DX" to u skutečné 486SX fyzicky není možné, tam je případný upgrade pojmenovaný "487" vevnitř pouze přejmenovaná normální 486DX, která to SX prachsprostě vypne :-).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.06.2022, 11:25 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
Aha, tak já doteď žil v tom, že DLC=kopr, SLC=bez kopru...hm.

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.06.2022, 11:42 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3766
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Tohle je trochu zamotanější. Existovalo několik jader různých výrobců co se jmenovalo stejně ale vevnitř byly jiné, nějaká verze byla jen kompatibilní s instrukcemi i486, něco bylo přímo licencované jádro i486SX... Ale všechny mají společnou jednu vlastnost - nemají FPU, to na 386 bylo jen v samostatné patici.

486SLC je z nich tuším nejstarší, to je výrobce Cyrix, má 1 kB L1 cache a navenek je kompatibilní s instrukcemi Intel 486SX i když jádro je jiné. Pak bylo 486DLC, stále s 1 kB L1 a potom přišla vylepšená verze od Texas Instruments TI486SXLC s celými 8 kB L2 cache (+/- jako 486SX) a pak nejrychlejší varianta vnitřně s násobičem 2x 486SLC2, co běhala na dvojnásobku FSB. To je nejrychlejší běžně dostupné CPU co lze do 386 desky dát, maximum je tuším 66 MHz což má proti staré 386 už velký výkonový převis.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24.06.2022, 16:54 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 641
Has thanked: 1 time
Been thanked: 76 times
Czech Human píše:
Když tam vidím neosazenou 16k x 4, neměl jsi chuť vyzkoušet write back? To ještě špetku výkonu vydoluje.

Sem myslel, ze ta patice je tam na tu tag SRAM, ze tam prijde bud vetsi nebo mensi pamet, ale ne obe zaroven.

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24.06.2022, 18:24 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3766
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
No 16k x 4 mi zní jako write back čip, těm stačí menší kapacita. Ale záleží na desce a manuálu k ní, může to samozřejmě být i jen běžný 8 KB cache tag pro maličkou cache. Na mojí 386 desce s 486 DLC ovšem přesně takový čip má funkci právě pro write back :-).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.06.2022, 14:19 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 641
Has thanked: 1 time
Been thanked: 76 times
Hral sem si s tema Cyrix utilitama, ale uz nic dalsiho sem tim nevylepsil, akorat tim muzu vypnout interni cache, kterou BIOS zapne spravne, takze tam neni co resit. Este sem si s tim trochu pohrat z zkusil Quake :)

V programu Norton SysInfo CPU Benchmark došlo oproti 386DX k nárůstu z 43,0 na 65,4 bodů (o 52%). V programu Norton Diagnostic jsem v System Board testu zjistil, že na 486DLC neprojde CPU Arithmetic Test, netuším z jakého důvodu, ale jiným programům to zřejmě nevadí. Nakonec jsem ještě do desky nastrkal 8 RAM a FPU IIT 3C87-40, abych mohl spustit Quake. Na hraní to ale opravdu není, ve VGA rozlišení 320 x 200 jsem dosáhl v testu timerefresh 1,067 FPS na 386DX a 1,268 FPS na 486DLC (zrychlení o 19%).


Přílohy:
ndia486.jpg
ndia486.jpg [ 54.19 KiB | Zobrazeno 2505 krát ]
si486.jpg
si486.jpg [ 50.43 KiB | Zobrazeno 2505 krát ]
si386.jpg
si386.jpg [ 51.41 KiB | Zobrazeno 2505 krát ]

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.06.2022, 16:50 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3766
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
I přesto že používáš punčochový FPU bys měl mít o poznání větší FPS, já se s tím FPU a 486DLC dostal na 1,9 FPS. S Cyrixem FasMath až na 2,4 FPS, je opravdu o poznání rychlejší. Pravda s 32 MB RAM ale zase jen 128 kB L2 cache. Nemáš náhodou RAM Wait state 1 nebo tak něco? Tady nula udělá velký rozdíl směrem nahoru. Ty výsledky jsou o dost horší než má 386DX 40, ta v Quakovi vyšťourala 1,6 FPS...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.06.2022, 17:34 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
2 Czech Human: ty máš v benchmarcích vždycky takové podivně povzbudivé výsledky - až bych se nebál říct, že provokační :-D

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.06.2022, 18:02 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 641
Has thanked: 1 time
Been thanked: 76 times
>Czech Human
"puncochovy FPU" - to je co prosim? sem este neslysel :)

A kolik ti to dava bodu v SysInfu? Mozna to limituje VGA, mam tam hodne stary Realtek, ted nevim jesi nahodou nezustal preply do 8bit ISA, kdyz sem ho pouzival na XT... Nicmene je stejne burta jesi 1,2 nebo 1,9FPS, na hrani Q to neni ani nahodou, proste kvak prisel uz v ere pentii...

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.06.2022, 19:30 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3766
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
misticjoe: Tím jako naznačuješ že kecám jo :twisted: No, výsledky je třeba na straně testujícího brát kreativně a na straně čtenáře s rezervou :mrgreen:. Myslím že zásadní příspěvek k výsledkům je zejména 32 MB RAM běžící na WS 0 a potom nejlepší FPU co se dá tak běžně sehnat k 386ce tedy Cyrix FasMath. U 286 na stejné frekvenci RAM s WS 0 nebo WS 1 udělá s přehledem 20-25% rozdíl ve výkonu ve prospěch WS 0, to mám otestované. To samé platí v nějaké podobné míře i pro 386...

Nevím kolik to dává v SysInfo ale mám raději reálné aplikace než benchmarky. Viz ten Quake níže.

RayeR: Proč punčochové FPU? No protože ještě může být punčochový čaj (neplést s punčem :D) to je přinejlepším jen taková slabá vodička nahnědlé barvy a značně podezřelé chuti vzniklá vyvařením ponožek. :angel: Napsal jsem to protože ten IIT mám taky a je v Quake viditelně pomalejší než Cyrix FasMath. Rozdíl v jejich výkonu udělá několik desetin FPS ve prospěch Cyrixu, což je hodně. I 386DX je s ním rychlejší než tahle 486DLC, která je normálně výkonově o koňskou délku svižnější když jí běží L1 cache. Je dost možné že se na mizerném score podílí i grafická karta ale jádro pudla bych viděl v FPU a neznámém WS RAM, přičemž 8 MB je pro Quake minimální velikost. Dej tam Cyrixe a hnedle budeš mít plynule hratelných 2 FPS :-).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.06.2022, 21:47 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
Czech Human: Tak jako pozor! Já neříkám, že kecáš, to bych si v životě nedovolil. Jen říkám, že mě jako sereš tím, že máš v zásobách lepší komponenty a víc času se s tím mazlit a tunit na hranici možností. To je jako věc, co se neodpouští :mrblue: :mrblue:

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.06.2022, 23:23 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3766
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Jak řekl uhlobaron z vizionáře ke svému povolání - mě to baví :P. Opravdu špičkové komponenty nemám, ani ty nejlepší možné desky ale uznávám že se mi za ty roky podařilo nashromáždit mimo šedého průměru i sem tam docela slušné komponenty. Tehdy by si takové kombinace realisticky vzato skoro nikdo nepořizoval, protože jednak to částečně neexistovalo a za druhé výkon sice byl vyšší o pětinu ale cena dvoj či trojnásobná. Ani to tu fyzicky nešlo koupit, to byly věci dostupné vybraným movitým šťastlivcům v USA apod. které to navíc živilo tak to zaplatili protože ty čipy byly vybírané nejpovedenější kousky křemíku a těch je prostě vždy nedostatek.

Je ale dobré vidět kam se tyhle platformy mohou pečlivou konfigurací výkonem dostat a dává to odpověď na to, proč garážové modely počítačů velmi často nestíhaly i o pár stupňů pomaleji taktované profi výrobky - suboptimálni konfigurace, nèco tam bylo vždycky ojebané. Nejvíc mě překvapila K6-2+ protože tam je lehce na té samé desce a CPU rozdíl v propustnosti RAM skoro 400% a to u 3D her znamená téměř nehratelný zážitek nebo naopak špičkovou hratelnost. Nejvypilovanější Super Socka 7 se pak svým výkonem blíží o generaci novějším CPU kategorie K7 a v jistých ohledech je dokonce překonává díky velké full speed L2 cache. Což mě inspiruje že bych mohl na Oldcomp párty vzít tu vymazlenou K6-2+ s 200MB/s RAM na které UT99 i díky GeForce 3 lítá rychlostí na 586 dosud neviděné:-).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.07.2022, 18:37 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.06.2013, 00:11
Příspěvky: 641
Has thanked: 1 time
Been thanked: 76 times
RAMku mam snad na 0WS, to sem tam vsechno v setupu ladil na max vykon co slo. Velikost RAM je v tomle pripade celkem ireleventni, poustel sem jen timerefresh ne cele timedemo, tam se jednou nacte scena a uz to nehrabe, akorat se pohled protoci o 360 stupnu.
Jiny koprocesor na 40MHz bohuzel nemam, este mam ted nevim jaky 387 na 25MHz a intel 378 na 16MHz, coz jsou vsechno nepouzitelne volby, takze proste tak.
Vypnuti L1 cache se v SysInfo projevi poklesem z 64 na 48 bodu.
Az to zas pustim, tak tam prdnu nakou lepsi grafiku, nekde mam ISAckou S3 868 nebo ET4000...
Jinak ta Am486DX, co je na desce, i kdyz je vypla tim FLT# tak se po case docela hodne ohreje, to je asi normalka. Ta keramicka 486DLC uz topi tak, ze se skoro na ni neda udrzet ruka...

BTW je zajimave, ze naka utilita od cyrixu umi detekovat CPUID, ale jine programy pisou, ze CPUID neni k dispozici, by me zajimalo jak to funguje, jestli se jako nekde nakym bitem nejdrive CPUID enabluje a nebo je tam jiny nestd. mechanismus, pres ktery to ta cx utilita vycita.

_________________
http://rayer.g6.cz, core i7-2600K, SB Audigy+YMF724+DreamBlaster, GTX970, DOS/WIN98SE/NT4/XP/Debian | retroPC: PPro 200, 192MB, SB AWE64+Live, Matrox Millenium II/8MB+Voodo1, USB 2.0


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 69 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz