OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 19.03.2024, 07:15

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 318 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 22  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 09.05.2021, 23:26 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3748
Has thanked: 269 times
Been thanked: 447 times
Díky za obrázek. Jak se musí škrabat spoje tak to není nic pro mě :-). Drát přilepit to jo ale originál řezat raději ne... Nikam nespěchám, tak holt to bude ještě chvíli trvat.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 10.05.2021, 20:03 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
Koukám, že to zajímá více lidí, tak přiložím pod kotel.

Jako první krok se při migraci na Colorace48 musí odstrojit keramické kondenzátory mezi paticemi pamětí DRAM na základní desce PMD 85. Jsou šíleně vysoké. Není nutné je měnit, stačí vytáhnout. Modul Colorace si nese kondenzátory své a to na těch místech, kde je jich třeba. To odstraňování původních 48ks keramik na základní desce je otrava ale s tím nic nepůjde udělat. Trochu teď přeskočím: pokud se čipy osadí bez patic, vypadá to předběžně nadějně v tom smyslu, že se celá sestava vejde pod plošný spoj klávesnice a samotné patice pro 48ks DRAM nebude nutné měnit. Ale skutečně se to ukáže až na konci. Teď je jen naděje. Reálná.

Na fotce je kromě nasazeného "holého" modulu Colorace48 vidět (vlastně už není) odstraněný VHF modulátor a postupující estetizace základní desky, kterou chci provést při jedné narkóze. Mimochodem pro vytahování pinů FRB konektorů, a tedy i napájecího konektoru starších verzí PMD-85 typu WK46248, se mi osvědčila lisovací dutinka pro lanko 2x0,75mm2. Tedy myslím, že je to ten rozměr. Ovšem vlivem tolerancí nevyhoví každý typ tohoto rozměru. Ale lze vybrat.

Nyní tedy ještě pár mechanických úprav včetně instalace výstupního konektoru DIN7 a jde se na elektroniku. Dodatečně se omlouvám zájemcům z prvního kola distribuce Colorace64 rev. 1.3. V návodech není uvedeno, že konektor DIN7 se po výměně nýtuje nýty o průměru 2.5mm s přibližnou délkou 4mm, ovšem z vnitřní strany počítače se musí nasadit podložka M2.5, aby nýt neprošel příliš velikým otvorem v "uších" konektoru DIN7. Nýty o průměru 3mm jsou bohužel příliš veliké.


Přílohy:
Colorace48_1st_step.jpg
Colorace48_1st_step.jpg [ 70.24 KiB | Zobrazeno 3253 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 13.05.2021, 18:42 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
Tak po osazení a prvním zapnutí najelo Colorace48 rev. 1.0 zcela bez chyb. Až se sám divím. Preventivně jsem první kus hodil do patic, další kousky už budu osazovat bez patic, IO přímo do plošného spoje. Prozatím tedy není důvod pro korekci hardware a vyšší revizi, takže plánovanou migraci kodéru barev na 2x74xx51 asi prozatím nebudu řešit. Abych se vyhnul nečekaným překvapením, zkusím postupně osadit kousky pro PMD 85-1 a PMD 85-1 v úpravě časování "Blava". Na dvojce jsem to rozjel, tak tam problémy nepředpokládám.

Ještě momentka z prvního testu...


Přílohy:
scan.jpg
scan.jpg [ 175.11 KiB | Zobrazeno 3138 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 14.05.2021, 20:27 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
Skutečné schéma modulu Colorace48 rev. 1.0, tak jak byl vyroben, doznalo oproti návrhu několik změn a má opraveny chyby, na které upozornil Martin1. Proto upload aktuálního stavu.


Přílohy:
schema1.png
schema1.png [ 54.26 KiB | Zobrazeno 3077 krát ]
schema2.png
schema2.png [ 82.11 KiB | Zobrazeno 3077 krát ]
pcbtop.png
pcbtop.png [ 52.38 KiB | Zobrazeno 3077 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 16.05.2021, 08:40 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
Ještě jeden poznatek. Kdyby někdo bádal na vlastní pěst, ať neobjevuje objevené a zbytečně se netrápí s hledáním řešení.

Když registr barvy osadím technologií ALS (konkrétně 74ALS175) a hradla kodéru barev technologií HCT (konkrétně 74HCT02), tak se odhadem na začátku 49. textového sloupce (ano, on neexistuje, ale je to v jeho předpokládaném prostoru) objeví přes celou výšku obrazu jemný náznak, jakoby chtěly začínat první pixely z další šestice, ale mají jen zlomek šířky skutečného pixelu. Je to jen takový duch. Zřejmě se projevuje to, co jsem popsal už dříve v souvislosti s nutností časově vybalancovat všechny cesty RGB signálů a k nim i zatmívací a modulační signál. A při výše uvedeném osazení barva "předběhne" signály zatmívání a modulace a na začátku toho 49. sloupce nastartuje vykreslování další šestice pixelů, ovšem zatmívání tomu zatne tipec. Jenže pozdě. Náběh prvního pixelu už je zobrazen v odhadované šířce kolem 1/10 šířky standardního pixelu.

Možná nápovědou, možná slepou cestou, je fakt, že ty pixely mají prozatím výhradně barvu zelenou či fialovou. To mi říká, jestli problém není výhradně v hradlech kodéru barev, tam je zelená složka "delší" o zpoždění na jednom hradle oproti červené a modré složce.

Řešením je osadit vše v ALS TTL, tedy 2x 74ALS02 a 74ALS175. Protože na dodávku 74HCT175 ještě čekám, budu ověřovat, zda je to "objevené" řešení opravdu správné a jedná se o vyváženou rychlost jako takovou, nebo zda tam hraje roli i "měkkost" výstupů z hradel, budících výstupní emitorové sledovače. A může tam být i jiná příčina.

Bohužel zde opět narážíme na HW omezení, daná originální konstrukcí PMD-85, konkrétně problémové načtení pixelových dat do posuvného registru 7496. Ale aby to nevyznělo špatně, on asi Kišš jinou možnost neměl. Prostě tento typ (tehdy jediných plošně dostupných) posuvných registrů to moc jednodušeji neumí. Souvisí to i s tím, že někdy je dokonce u originálních, neupravených PMD-85 viditelná odlišná šířka prvního pixelu v každé šestici, kdy se registr nuluje, aby se mohly nahodit jedničkové pixely.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 15:10 
Offline
Profík

Registrován: 06.02.2019, 11:47
Příspěvky: 894
Has thanked: 51 times
Been thanked: 229 times
Libor L.A. píše:
Skutečné schéma modulu Colorace48 rev. 1.0, tak jak byl vyroben, doznalo oproti návrhu několik změn...

Tak som nad tým v noci zo soboty uvažoval a napadlo mi jedno riešenie, až dnes som sa dostal k tomu to dostať na papier. Schválne nenapíšem, čo zmena spôsobí, verím, že bystrejší na to prídu rýchlo sami. Cieľom bolo maximálne využiť použitú SRAM a nezvýšiť počet IO. Samozrejme, je to rýchly návrh a určite sú tam nejaké chyby, nateraz ide len o princíp. Vyžaduje signál CAS z výstupu 13 IO40 (3205), v obrázku nazvaný /CAS2 podľa Liborovej logiky.
M1


Přílohy:
SuperAce1.PNG
SuperAce1.PNG [ 21.71 KiB | Zobrazeno 2880 krát ]
SuperAce2.PNG
SuperAce2.PNG [ 44.64 KiB | Zobrazeno 2880 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 15:27 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
Prozatím jen krátká připomínka. Taky jsem chvíli uvažoval o navzorkování /CAS3 jako A14 (v mém případě), ovšem pozor na dostatečný předstih dat do obvodu 74xx373. Myslím, že A14 lze na SRAM přivést asynchronně a bude to bezpečnější. Jinak se přiznám, že to prozkoumám později...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 15:36 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
...a vypadá to na jakýsi supercolor256. Jako že ta pomocná RAM neponese jen 2 bity do Colorace ale celých 8 bitů jako atribut barvy. S těmi původními 2 atributovými bity u 6 pixelů by pak šlo mít celkem 10 atributových bitů a tím i více možností. Technicky je to super, bohužel to nemá podporu emulátoru (prozatím), nepočítají s tím stávající hry, nepůjde to snadno implementovat na PMD 85/2A a 3, a přeci jen je to dvojnásobný objem dat na transport při jakémkoliv kreslení.

Ale myšlenka jako taková je to zajímavá... Možná ten základ poslouží k dalším úvahám a možnému upgrade Colorace.

...viz grafický režim AppleII... (už nevím jak se jmenuje, ale je to ten čtyřbarevný se 7 pixely na bajt, co je v něm psán PoP)

...tak jsem to našel, viz příloha


Přílohy:
AppleHires.png
AppleHires.png [ 27.04 KiB | Zobrazeno 2851 krát ]


Naposledy upravil Libor L.A. dne 18.05.2021, 16:01, celkově upraveno 1
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 15:54 
Offline
Profík

Registrován: 06.02.2019, 11:47
Příspěvky: 894
Has thanked: 51 times
Been thanked: 229 times
Libor L.A. píše:
...a vypadá to na jakýsi supercolor256. Jako že ta pomocná RAM neponese jen 2 bity do Colorace ale celých 8 bitů jako atribut barvy.
Bingo
Mne ten pôvodný ColorAce vždy pripadal tak trochu divne, pridávam tam RAM, a nezískam ani pol tucta farieb.
Libor L.A. píše:
Technicky je to super, bohužel to nemá podporu emulátoru (prozatím), nepočítají s tím stávající hry, nepůjde to snadno implementovat na PMD 85/2A a 3, a přeci jen je to dvojnásobný objem dat na transport při jakémkoliv kreslení.

Implementovať to pôjde aj na vyššie verzie, stačí len pridať signál ALLRAM. A ostatné pôjde tiež časom vyriešiť. Ono je to teoreticky dvojnásobný objem dát, záleží na tom, ako komplikovane programátor skladal farby v pôvodnom ColorAce, či ich už mal v matrici, alebo ich tam nejako maskoval.
M1


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 16:15 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
Opakuji: technicky super, ovšem pro mne jako programátora bude zásadním omezením objem přenášených dat. Těch 7+1 barev Colorace je implicitně zakódováno v "pixelových" datech a procesor to dodatečně nezatěžuje přenosem dalších dat v paměti. Třeba Trailblazer nebo připravovaný PoP je napsán nadoraz z hlediska požadované rychlosti, tj. přenáší se jen takové objemy dat (včetně nastavení FPS), které CPU v reálném čase obslouží. Kdybych začal přidávat barevné atributy, klesám limitně k poloviční rychlosti hry.

Spíše v tom vidím potenciál pro další úvahy, jak udělat "něco", co bude zpětně kompatibilní s Colorace, ovšem bude to takovou jeho nástavbou. Kdyby se spojilo Colorace, Tvůj návrh a implementace palety barev (RAMDAC), tak by ta atributová RAM "volila" zásadní barvové ladění, například obloha, tráva, hrací hladina, atd. a atributové bity Colorace by pak určovaly lokální mix barev podle nastavení té barvové palety. Něco takového, i když to není dogma.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 18:59 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 781
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
Ach jo poslat na vás SAPI-1 to je tak roztříštěné že rozdíly mezi PMD-85 je jen nicotná záležitost. ColorAce je kouzelné v tom že za málo peněz dostanete hodně muziky a ještě k tomu je to zpětně slučitelné, takže jo rovnou tam vrazte VGA s 16M barvičkami … to je vlastně dnes fuj tak ideálně 8K ... to ten 8bit bude zvládat s prstem v nose …

Czech Human píše:
Lepší by bylo mít chytřejší modul a rozlišovat lépe kombinace barev bez redundance stejné barvy. Pak by bylo možné mít víc barviček - 15 a datový tok by byl stejný.

Jo to by šlo, ale ztratí to kouzlo té jednoduchosti. Ted už se bojuje s časem, takže další prodloužení logické cesty by znamenalo přidat hromadu IO na víc na srovnání zpoždění tj. záchytný registr … no aby to pak nevypadalo, jak u Amigistů kdy pod klávesnicí mají několik pater novodobých desek a furt se v tom štourají aby to jelo … (jen doufám, že jsem Amigistů nekřivdil).

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 21:28 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3748
Has thanked: 269 times
Been thanked: 447 times
To jako že by uživatel poznal že obraz má mírné zpoždění o pár ns? VGA výstup by byl ideální alespoň by se mohly připojovat obyč. monitory byť ten tvar není do DIN díry zrovna optimální. :lol: Když to GAL stíhal doteď tak proč by neměl i potom? Hlavně by byl datový tok stejný jako dnes a byla by zpětná kompatibilita, jen by přibyly barvy v nevyužitých kombinacích barev. Colorace hry by vypadaly pořád stejně... Nicméně autoři asi měli velmi dobré důvody proč počet barev omezili tak tam může být nějaká zrada.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 22:12 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
A já vám řeknu jeden praktický důvod, proč je dobré, že některé barvy jsou v systému Colorace zakódovány vícekrát. Či přesněji, proč je dobré, že jednu a tu samou barvu lze zakódovat minimálně dvěma způsoby, kdy se jen prohodí pořadí barvových atributů mezi lichým a sudým mikrořádkem.

Někdy je program tak dlouhý, že není místo pro uložení několika sad bitmapových obrázků pro celou hru pro všechny barevné mutace (černobílá, RGBM, WGRA, Colorace a bůhví jaké ještě). Pak se nevratná degradace barev z Colorace na RGBM dá udělat tak, že barvy pro RGBM režim jsou odvozeny z hodnoty barevného Colorace atributu například v lichých řádcích. To umožňuje, aby se jedna a tatáž barva Colorace při degradaci barevného režimu mohla konvertovat pokaždé jinak, vždy ovšem na jednu ze svých "složkových" barev. Jistě, není tam úplná volnost, ale je to lepší, než natvrdo přiřadit převodní tabulku barev z osmi na čtyři. To není jen tak nějaká teorie, takto se například degradují barvy u hry Treasure Island a tuším, že i u Arkanoidu je využito podobného principu.

Takže i z pohledu praktické využitelnosti v reálných podmínkách vychází stávající Colorace beze ztráty kytičky. Kdybych ten princip neznal technicky, vytýkal bych mu, že tento systém neumožňuje měnit barvu papíru. Ale to je jen malá skvrnka na jinak geniálním systému, který je naprosto kompatibilní s původním hardwarovým pojetím barvových atributů PMD-85. Proto si myslím, že tento systém už nebude překonán. Ne pro svou technickou úroveň, ale pro svou ideální vyváženost implementační hardwarové náročnosti, programátorské náročnosti a celkového přínosu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 22:15 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 781
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
To že je těch barev v ColorAce 7 a ne 15 je dáno tím, že se vystačilo s par jednoduchými hradly a i tak je to časově na hranici. Pokut by se tam vrazil úplný dekodér na 15 barev nebo dokonce výběr 15 barev z X tak ten by měl větší zpoždění, takže by se tam musel vrazit záchytný registr, co to bude pouštět ven s definovaným zpožděním např. o jeden či dna body aneb hromada IO na víc a taky více spojů na základní desku.

Obecně 8 bit nemá na to, aby zvládal pracovat v VGA (vykresli by i 8K ale za jak dlouho), jiná situace je SCANDUBLER aneb bud něčím odchytit video výstup a ten pak přepočítat na VGA či lepší nebo poslouchat šrumec na datové sběrnici a z toho zrekonstruovat obraz a následně s toho udělat VGA či lepší. Zrovna tu druhou variantu požívá Unikarta v SHARP MZ800. Už se to o tom někdo zmiňoval, že na konektoru pro ROM modul (pokut se nepletu) lze dát dohromady, co se pravě kreslí, takže tam si pak můžeš udělat i super ColorAce. Mělo by to výhodu v tom, že by se nemuselo zasahovat do PMD a jelo by to na všech modelech. Jen ten obvod co by poslouchal tu sběrnici a kresli ten obraz na VGA+ tak v mezi čase by stíhal i emulovat to PMD viz Unikarta v SHARP MZ800.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PMD 85 ColorAce
PříspěvekNapsal: 18.05.2021, 22:30 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 915
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
Asi tak. O tom "odposlouchávači" sběrnice na PMD-85 jsem měl možnost dovědět se technické detaily od člověka nejpovolanějšího, který tento systém prakticky realizoval - Zdeňka6. Protože datový tok na datové sběrnici obsahuje pouze vlastní bajty pixelů a atributů, nikoliv synchronizační údaje, tak nejzajímavější částí povídání pro mne byla pasáž o "odhadu", kde tu synchronizaci obnovit.

Pokud by Zdeněk6 tento systém byl ochoten zde detailněji popsat, myslím, že by to zaujalo hodně lidí a podnítilo další konstrukce. A z principu by tyto konstrukce v ROM modulu byly prakticky neinvazivní.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 318 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 22  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: chip128 a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz