OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 00:15

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 635 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 43  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 01.10.2022, 21:53 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
A ještě jedna techničeskája - ty kondíky s hodnotami bez n v C4-C14 a C70-C75 to jsou piko? 68p, 100p 330p atd? Nebo je to 68-330n? Já jen abych osadil co tam patří. Logika mi napovídá piko ale lepší se jednou navíc zeptat než 20 kondíků pájet ven :-D.

A co C1-C3, mají být 20u ale mám 22u. Je to Tesla takže to bude asi poněkud víc i u těch 20u, ten 22u se tváří jako 24u. Mohlo by se to tam dát?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 01.10.2022, 22:10 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 783
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
Ano pokud není u kondenzátoů udaná jednotka tak jde o Piko, analogie je u odpor aneb bez jednotky jde o ohmy.

Dodatek u blokovacích kondenzátorů je buřt zdá mají 20/22, 50/47. Aneb TESLA dělala elity v řadě 1, 2 a 5 a ž později přešla na klasickou řadu E3 tj. 1, 2.2, 4,7.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 01.10.2022, 22:36 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Ouki douki, 330p mám, 330n nemám o to snadnější to bude dál :-). Výsledek dnešních pájecích orgií přikládám -ale jak říká klasik ještě si musím na pár věcí počkat, protože všechny čipy zdaleka nemám a tester nemaje chci všude osadit raději patice, tak nějak se s tím pak líp pracuje...


Přílohy:
20221001_222838.jpg
20221001_222838.jpg [ 885.78 KiB | Zobrazeno 630 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 01.10.2022, 23:22 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 921
Has thanked: 43 times
Been thanked: 411 times
Při pohledu na úvodní fázi osazování tohoto díla mne jako první napadlo, že jsi slovu "masochismus" dal nový význam...

Ale přeji Ti s tím hodně štěstí!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 01.10.2022, 23:25 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 21.01.2021, 11:05
Příspěvky: 1584
Bydliště: Pardubice
Has thanked: 25 times
Been thanked: 238 times
Nějak se mi nelíbí, že na výstupu videa je jen odpor 68R a není stejnosměrná složka oddělená kondíkem. Mám cukání tam místo toho odporu dát 220uF kondík. Co na to místní vývojáři?

_________________
Praxe znamená, že vše funguje, ale nevíme proč. Teorie znamená, že vše víme, ale nic nefunguje.
Někdy je teorie spojena s praxí. Znamená to, že nic nefunguje a nikdo neví proč ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 01.10.2022, 23:59 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Libor L.A. píše:
Při pohledu na úvodní fázi osazování tohoto díla mne jako první napadlo, že jsi slovu "masochismus" dal nový význam...

Ale přeji Ti s tím hodně štěstí!

Ale ne, osazovat jednodesku FK-1 to je radost, jde to dobře. Masochismus je modernizace Z256 nebo třeba taková novovýroba grafické karty pro SAPI :lol:. Je sice asi pravda že když už modernizace tak se část pcb co se stará o floppy mohla smrsknout na ten jeden čip co byl v plánu u FK-2, ale takhle to aspoň bude hned běhat. Beru to jako takovou rozcvičku a nabrání zkušeností na to Z256 protože to bude mnohem větší výzva, tohle dělá vlastně spousta věci znalých lidí a jde se snadno zeptat, existuje super testovací ROM, prověřené CP/M, nějaké programy... Čili pohoda.

Co bych tu viděl jako (již danhardem zmíněnou) možnost do budoucna je využít plně 4164 místo 2118 a tím pádem získat barvičky. Originál umí 512x256 1bitově=16384B, při plném využití 4164 by se dala teoreticky vydyndat až 4bitová hloubka a tedy 16 barev. Nicméně čtení z paměti je po dvou bajtech a zobrazuje se vždy po 8 pixelech. Muselo by se to asi řešit v podstatě samostatnou grafikou ve stylu Colorace nebo PP-01, která by si sama pamatovala všechny 4 bity a míchala barvy do černobílého obrazu co se tvoří v FK-1 přes nějakou pořádně rychlou SRAM. Byla by to taková hezká semestrálka - barevný výstup FK-1. Ale už mě získané zkušenosti s takovýmito vizemi jasně varují před švitořivým optimizmem :-).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 02.10.2022, 00:26 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 783
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
Když osakuji DPS tak začínám od nejnižších součástek a pokračuji k nejvyšším, ale to jak to máš nakousnuté tak to bude masochizmu osadit, hlavně ke konci.

Bavičky půjdou udělat nejjednodušeji tak že se přidá na patro další DRAM a nějaký obvod co bude vybírat se kterou sadou se bude pracovat ala PP01. Jenže plné využití barev bude velice zpomalovat počítač.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 02.10.2022, 00:59 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Když máš specifickou podložku na pájení tak to jde :-). Prvně tam nacvakám rezistory a keramické kondíky, diody apod. a patice se následně dělají dobře na konec. Jen C3 asi dám z druhé strany pcb aby mi nevadil při vkládání čipů do patic, u originálu taky zvrchu překáží když by byla potřeba s IO27/37 něco dělat. Přijde mi že tam místa je relativně dost.

Trochu jsem si přečetl jak se řeší ta paměť a je dost osina v zadku. VIDEORAM je umístěna vlastně v originálním rozsahu CPU jako druhá 16kB banka, kdy první banka 16kB je vyhrazená pro EPROM (ovšem používá se reálně jen 2 kB) a 2 horní banky čili 32 kB je přidrátovaná běžná RAM. Celý rozsah RAM je dostupný jen když je signál MAP=1 a ROM i videoram je přitom odpojená. Netuším, zda se těch horních 32 kB v "nativním rozsahu" CPU k něčemu používá nebo se frčí jen z (v té chvíli celé) přimapované RAM, jestli to chápu správně jsou tu "cache" ve formě 2 registrů kam se zapíšou 2 bajty co jdou do videoram a z nich se pak čte, ne z hlavní RAM. Do "nativního rozsahu" počítač vstupuje po signálu RESET kdy se musí číst z ROMky tak je možné že to k ničemu potřeba není. Konfigurace přepínání banků je v PROMce tak by se dala asi relativně snadno změnit tak, že by videoram měla rezervováno víc paměti. Ale fyzické maximum je 48 kB a pokud nějakou RAM používá CPU k běhu monitoru při startu tak je maximum 32 kB. To by dávalo 2 až 3 bity na pixel a tedy 4barevný nebo 8barevný výstup. Případně natvrdo do těch 16 kB ROM zapisovat (té by to asi moc nevadilo) a propisovalo by se to jen do obrazovky v 16 barvách. Pak by ovšem musela být videopaměť ošetřena před čtením, protože by se z rozsahu ROM četly blbosti. A bylo by to pomalejší asi jako PP-01 s jeho bitplany, protože by se muselo zapisovat 2-3(4)x. Změna režimu by se asi technicky nejlépe provedla tak, že by byla dvojitá PROM pro mapování, která by se v závislosti na čb/barvičky používala pro tvorbu obrazu a SRAM, ze které by se stíhalo vyčítat data 4x rychleji aby se dodrželo časování videosignálu. Nějaká 32/64/půlka 128 kB 15 ns cache z 486 by to jistě zvládla se ctí. Ovšem jak píše EC1045.01, při tvorbě barviček by rychlost tvorby grafiky spadla adekvátně dolů (i když PP-01 má za cenu nemožnosti číst videoram registr, co to skládání barviček dělá automaticky, jen se mu řeknou 3 bity z jednoho bajtu a on z nich barvu zapíše do správných bitplánů sám a tvorba barvy je taky jen sečtení 3 hodnot z paměti přímo do videosignálu).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 02.10.2022, 10:12 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 783
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
Do strojů co jsou na jedné desce a ještě uzavřené bych nehrabal a nechal je, tak jak jsou, aneb jakékoli zásadní úpravy znamená vlastně stavět nový stroj. FK-1 s bavičkami nepočítá, takže je tam dodělat bude asi dost problém tak aby se nějak extra nehrabalo do původního zapojení. U PMD-85 je situace úplně jiná aneb tam už od začátku se s barvičkami počítalo, takže vydolovat z PMD-85 více barev bylo jen o dobrém nápadu a do vlastního počítače to téměř nezasahuje.

Jiná situace je u vanových systémů aneb tam si poskládáš, co chceš např. SAPI-1 muže mít dvě (i více najednou) grafiky (textovou a grafickou) a dokonce je to v jednom případě použito i oficiálně tj. ZPS-2 a BASIC 5.0/G tj. AND-1 a DGD-1 kdy je BASIC kreslí grafiku do DGD-1 jinak vše jede do AND-1. Druhá věc pokud se překope zásadně grafický systém tak nastane problém v tom, že programy co obchází systémové služby pro obsluhu grafiky „nebudou“ fungovat přesněji obraz bude pozbytý. Když se vrátím k PMD-85 tak ten ColorACE je vymyšlen velice geniálně a také jde vypnout, taktéž nijak zásadně nezasahuje do chodu již existujících programů.

Když už tak trochu OT tak ještě dodatek k SAPI-1. Sestavy ZPS-2 jde přesměrovat na terminál a některé konfigurace to umí i automaticky u CP/M je to standart, takže ani v textovém režimu není dobré obcházet systémové služby. I když se striktně dodrží systémové služby tak v terminálovém režimu nemusí vše fungovat, aneb záleží jaký terminál (typ) se emuluje (na PC) a jaké řídicí kódy se posílají (ze SAPI-1), tj. tyká se to hlavně přímé obsluhy kurzoru např. u celoobrazovkových textových editorů.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 02.10.2022, 10:42 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Však taky nehodlám ty barvičky nikam přiletovávat když nemám ani FK-1 :-). Z toho originál řešení je jasné že by to bylo značně obtížné - musíš překopat minimálně paměťový subsystém výměnou PROMky což se nedá jen tak snadno přepnout vypínačem (teda asi jo ale to znamená další podstatné zásahy do konstrukce :lol: ) a pak ta origo grafika bere celé bajty černobíle, takže by se musela i totálně překopat grafika. Čili bez dalšího PCB se separé výstupem a minimálně částečné ztráty kompatibility s originál řešením bych řekl že to ani nejde udělat. Muselo by se do těch patic zacvaknout nové pcb s novou zobrazovací částí a už i 4 barvy by byly 50% výkonu dolů protože prostě musíš zapsat ty bajty 2x.

A proto, SAPI nemaje, se těším na Z256, kde je tohle taky lehce řešitelné samostatnou kartou na sběrnici a navíc i ta originál verze je svými možnostmi o 3 koňské délky před FK-1.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 02.10.2022, 12:24 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Že si nepostavíš něco svýho, když se v tom chceš šťourat :D

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 02.10.2022, 22:11 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Jo, hned co najdu těch 5 let času na studia se do toho pustím :P. Mě bude úplně stačit ta nová grafika pro Z256, když se osvědčí pak se může třeba vymýšlet CPU karta co zvládne mít reálně funkční DMA a memory banking. To je holt výhoda modulárních řešení.

Pro mě je přínosné i takovéhle teoretizování, protože se přitom lépe seznámím s tím, jak FK-1 funguje a už vidím jak byly použity různé přístupy k řešení daného problému a co má jaký za silné a slabší stránky. Do praxe to tady stejně nikdo uvádět nebude včetně těch co by to zvládli udělat, mezi které se sám nepočítám.

Bude někde k těm 4164 místo 2118 nějaký podrobnější návod či fotečky jak to pcb upravit, nebo je modernizovaná verze umí "od přírody" sama? Že seženu 2118 totiž nepředpokládám ani to nepotřebuju když mám právě spoustu 4164. Na sapi.cz jsou fotky jen originální desky, modernizovanou verzi jsem tam nenašel.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 02.10.2022, 22:43 
Offline
Profík

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 783
Bydliště: Šlapanice
Has thanked: 129 times
Been thanked: 97 times
Šmudlo hledej (stránka 14) schéma i obraz desky z EAGLE jsem sem dával a ta modernizovaná verze umožňuje osadit 4164 místo 2118 a je dokonce počítáno s tím, aby se usnadnilo využití těch 48KB v 4164.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 02.10.2022, 23:08 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Díky, takže JP106 1-2 2118/4164 16 kB a 2-3 4164 á la 48 kB. To by možná stálo za zvážení upravit PROM (aniž by se vrtalo do grafiky jako takové) aby se těch 32 kB navíc připojovalo v MEM 0 místo RAM a je z toho 96 kB hezká variace na Didaktik Gama... Těch 32 kilo paměti navíc je už docela hodně.

Taky jsem v popisu četl že se dají měnit konstanty tvorby obrazu v RAM, takže je možné parametry generování obrazu přizpůsobit různým monitorům. Šlo by kupříkladu tu paměť navíc využít pro větší rozlišení? 640x256 by černobíle zabralo 20480 bajtů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FK-1 překreslení
PříspěvekNapsal: 03.10.2022, 14:40 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Tak pozitivní zpráva ohledně optropnů - Buček má ty s modrou tečkou. :-) Tak to jen kdybyste je scháněli.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 635 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 43  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz