OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 13:30

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: IN port 254
PříspěvekNapsal: 03.07.2019, 18:00 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Je u ZX Spectra nějak pevně definované, jakou hodnotu mají bity D5 a D7 při čtení z portu 254 (ULA), tedy ty dva nevyužité kromě dat z klávesnice a magneťáku?

Dodává ULA na tyto bity nějaké pevné hodnoty, nebo se tam vyskytuje cokoliv? Je u software pravidlo, že tyto bity ignoruje zamaskováním, nebo se počítá s jejich stálou a danou hodnotou 0 nebo 1?

Jde mi o to, pokud nahrazuji ULA diskrétními součástkami, zda mi stačí pro čtení portu 254 jen 6-bitový buffer a tyto 2 bity nechat plavat, a nebo 8-bit buffer a tyto dva bity nastavit na pevno na nějakou cifru? :)

Díky moc.

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: IN port 254
PříspěvekNapsal: 03.07.2019, 21:17 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2723
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
Koukal jsem do knizky http://www.zxdesign.info/book/bookAnnounce.shtml a na techto vyvodech jsou pull-up a tak system dostava log1. I podle https://www.worldofspectrum.org/faq/ref ... erence.htm se cte log1.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: IN port 254
PříspěvekNapsal: 04.07.2019, 01:19 
Offline
Pan Generální

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 2062
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 18 times
Been thanked: 323 times
Sú to nevyužité bity a radšej by som nespoliehal že tam naozaj log.1 bude. Lepšie je ich v programe odmaskovať. Jeden nikdy nevie, či niekto nebude mať nejaký kus hardvéru ktorý ich bude na niečo využívať.

Hneď mi to pripomenulo hru STACK-UP. Tam som opravoval vstup z klávesnice, ono to akosi počítalo že bit 5, 6 a 7 budú automaticky 1, nič sa neodmaskovávalo. Lenže napríklad Didaktik M model 90 má citlivý vstup z magnetofónu, a tá 1 tam skrátka nebola stále. Potom to dobre nereagovalo na klávesnicu. Raz išla hneď, inokedy bolo treba podržať, no hrať sa to nedalo. Takže páni programátori, čo program nezaujíma, to treba odmaskovať, alebo skrátka netestovať. Jeden nikdy nevie.

_________________
Oznamy o novom príspevku mi na mail chodia iba sporadicky, takže keď sa nehlásim v diskusii, tak je to tým. V 80% nepríde mail vôbec.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: IN port 254
PříspěvekNapsal: 04.07.2019, 08:04 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Už jsem hardware upravil, nahradil jsem 6bit buffer 8bitovým, který na D5 a D7 dá log. 1. Díky ;-)

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: IN port 254
PříspěvekNapsal: 04.07.2019, 11:30 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Aspoň můžeš ty dva bity na něco použít :)

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: IN port 254
PříspěvekNapsal: 04.07.2019, 12:07 
Offline
Pan Generální

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 2062
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 18 times
Been thanked: 323 times
Stereo vstup z magnetofónu! Vždy som uvažoval, že by to išlo spraviť, nahrávalo by to dvakrát rýchlejšie. Ešte napísať softvér...

_________________
Oznamy o novom príspevku mi na mail chodia iba sporadicky, takže keď sa nehlásim v diskusii, tak je to tým. V 80% nepríde mail vôbec.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: IN port 254
PříspěvekNapsal: 04.07.2019, 12:17 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
PotPalo: :-D no to snad asi ani ne :-D

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: IN port 254
PříspěvekNapsal: 30.01.2024, 19:25 
Offline
Profík

Registrován: 06.02.2019, 11:47
Příspěvky: 898
Has thanked: 51 times
Been thanked: 230 times
css píše:
Je u ZX Spectra nějak pevně definované, jakou hodnotu mají bity D5 a D7 při čtení z portu 254 (ULA), tedy ty dva nevyužité kromě dat z klávesnice a magneťáku?
Dodává ULA na tyto bity nějaké pevné hodnoty, nebo se tam vyskytuje cokoliv? Je u software pravidlo, že tyto bity ignoruje zamaskováním, nebo se počítá s jejich stálou a danou hodnotou 0 nebo 1?
Jde mi o to, pokud nahrazuji ULA diskrétními součástkami, zda mi stačí pro čtení portu 254 jen 6-bitový buffer a tyto 2 bity nechat plavat, a nebo 8-bit buffer a tyto dva bity nastavit na pevno na nějakou cifru? :)

Rovnaká otázka mi už roky chodila po rozume a dnes som na ňu konečne našiel odpoveď pri HW testoch.
ZX Spectrum 48kB - neobsadené bity nerieši, je možné vnútiť hodnotu zvonku, inak je hodnota log. 1 vďaka pull-up na dátovej zbernicii (pri kolízii s čítaním VRAM ULA zastaví procesor, takže vždy budú log. 1, na rozdiel od čítania z portu joysticku)
ZX Spectrum +2A - neobsadené bity sú nastavené na log. 1 a nie je možné ich zvonku pretlačiť

m1


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz