OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 09:37

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 14.07.2022, 22:23 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
zxcygnus píše:
A jak je docíleno, že se hra stále hýbe rozumnou rychlostí?

Je to tím, že dochází jen k zápisu monochrom grafiky, stejně jako na standardním ZXS - tj. cca stejný objem změn v RAM, ale různé části obrazu se zapisují do různých bitplánů? Nebo je rozumné rychlosti běhu dosaženo vyšším taktem CPU?

Ja to vidím tak, že pre každú farbu je treba mať sprajt a zapísať ho do vram -to je spomalenie. Ale ušetrí sa čas na posuve sprajtu a tiež sa pri posuve nezvýši počet zapisovaných bajtov. Napr 2 bajty pri posuve už pretečú na 3 bajty, ale tu sa jednoducho nastaví posunutá pozícia pixla a zapisujú sa len 2 bajty.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.07.2022, 22:39 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
zxcygnus píše:
A jak je docíleno, že se hra stále hýbe rozumnou rychlostí?

Je to tím, že dochází jen k zápisu monochrom grafiky, stejně jako na standardním ZXS - tj. cca stejný objem změn v RAM, ale různé části obrazu se zapisují do různých bitplánů? Nebo je rozumné rychlosti běhu dosaženo vyšším taktem CPU?

Rutina která se stará o sprity trvá +- stejný počet taktů, jako rutina původní. Přesto je tam velký celkový zisk při každém herním snímku, takže hra běží rychleji než originál. Kde a jaký zisk popíšu v samostatném vlákně až konverzi dokončím. Myslím že to je docela zajimavé téma. Tohle je stále pracovní verze.

Antony/DTA píše:
V tom "Copy" móde by bolo dobré mať na výber kopírovanie alebo priehladnosť farby 0.
Ak nepoužijem maximalne rozlíšenie napadlo ma využiť pamäť mimo obrazovky pre sprajty v 255 farbách s maskovaním farbou 0. S kopírovaním by sa dala táto pamäť použiť ako dlaždice pre pozadie.

Existuje několik metod, jak v HGFX dosáhnout těchto efektů.

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.07.2022, 22:56 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
@Antony/DTA @Busy @Cygnus @Czech Human
díky za dobré postřehy
snad vše sám amatérsky chápu a dokážu vysvětlit v tomhle začátečnickém seriálu :-) díky Lanexovi, Hoodovi a LMN128 :god2:

@všichni
dnes vydán 2.díl

mimochodem, PP-01 je moje jediná retrokomp-domácí srdcovka, díky Reverzovi a Silliconovi jsem mohl vzkřísit 3 kusy
jen na ně nemám moc času, pracovně jsem jim doteď říkal "slovenští sam coupé", ale po zmínkách o ppéčkovém planaru budu muset název přehodnotit 8-)
(Misticu, prosím, smajlík PP-01 by byl?)

Czech Human píše:
Předpokládám že víc mutací tohoto rozšíření neexistuje.

2 mutace a jeden emulátor
2 hardvérové platformy a v nich jedna stejná, novější mutace
předpokládám, že třetí platforma, které by HGFX slušel, bude MEGA65 (protože ARTIX) :SAM

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 11:09 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Czech Human píše:
...kdy sice jde po kouscích zapsat do videoram ale už pak nejde číst, se s takovým souborem pak pracuje hodně blbě :-). Je to tedy jen jednocestné zobrazovadlo na demíčka, hry apod. ale prakticky zcela nepoužitelné k jakékoliv editaci nebo změnám.

hm... ono se někde psalo, že obsah videoram nejde zpětně nijak číst? ;) (v HGFX)

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 14:26 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
Lanex píše:
ono se někde psalo, že obsah videoram nejde zpětně nijak číst? ;) (v HGFX)
Nooo, ja som uz davnejsie polozil otazku:
Busy píše:
Akym sposobom sa da precitat 8-bitova hodnota konkretneho pixela ?
Na mi dlhsie nikto neodpovedal, az Czech Human napisal:
Czech Human píše:
Busy: Buffery jsou dle popisku pro Spectrum jen write only, takže asi nijak.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 14:49 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Busy píše:
...az Czech Human napisal: Buffery jsou dle popisku pro Spectrum jen write only, takže asi nijak.

Jasný, už vím kde se to vzalo. Ten zmiňovaný popis je k HGFX/Q, tedy vývojové verzi (ta je dostupná jen v emulátoru). Současná verze má spoustu odlišností. Klasicky z prostoru 6144 B se ale Buffer číst pochopitelně nedá. Je tam jiná finta.

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 15:26 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
Lanex píše:
Ten zmiňovaný popis je k HGFX/Q

Já to taky psal, že mám housera = že to je HGFX/Q a ne HGFX.

Chtěli byste mít rubriku "Koncepce planarové grafiky na osmibitových počítačích"?
Tam by šly různé varianty probírat, třeba i rozdíly mezi HGFX a HGFX/Q...
a další rubrika by mohla být: "Modernizované PP-01", pro novou, úspornou desku s 1 MB RAM, velkou videoram, SAAčkem a dvěma SD sloty... ideálně se Z80 nebo s i8085(?) :-)

K tématu:
dnes večer si od planaru trošičku odpočineme, bude popsáno něco málo pojmů se vztahem k tomuto videu
phpBB [video]


Busy píše:
SCjoe píše:
budu muset název přehodnotit
A to uz preco ?!?!

no myslel jsem to tak, že ze "slovenského sama" změním na "slovenské stéčko" nebo přímo "slovenskou amigu"? :)

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 22:02 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
dnešní díl je zase ještě o základních věcech a o jedné přijemnosti - barevném HiRes módu :-)

do zítřka snad stihnu hardcore funkcí planaru

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 11:55 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
danhard píše:
"Videopaměť v systému HGFX se skládá ze 3 oblastí:
1. Vlastní videopaměť HGFX o velikosti 6144 bajtů.
2. Konfigurační paměťové registry.
3. Barvové registry (index 256 barev) o velikosti 768 bajtů."

To prostě není pravda, každý Bitplane, který je tam 8x, zabírá 6144 bajtů a ty musíš při zápisu zapisovat do všech, čili do 8 míst paměti současně !

Při zobrazování zase musíš číst ze všech plainů současně, takže buď tam bude paměť 64 bitů široká, nebo to musíš načíst 8x rychleji po bytech.

A to musí umožňovat hw videoram, simulátor zbaští všechno :D


Tu treba pochopiť rozdiel medzi videopameťou HGFX a pameťovým priestorom (oknom) cez ktoré Z80 zapisuje do videopamete HGFX. Zápisom jedného bajtu (#FF) do tohto okna sa v HGFX zapíše do videopamete 64 bitov.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 12:10 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
Díky, pojem OKNO tam nejspíš doplním.

To píšu pro úplné nováčky (jako já) a kteří neměli ani na amigu :-), takže dnes na večer mám jednoduchý příklad.
Pro Vás profíky by bylo lepší zveřejnit kód letící sovy z agony,
asi poznáte, že pozadí je ZX a taky byste správně tipovali, že bitplany jsou 1-3-2-2.

phpBB [video]

https://vimeo.com/429052052

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 12:55 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
danhard píše:
ty musíš při zápisu zapisovat do všech, čili do 8 míst paměti současně

no to právě jako programátor nemusím, o to se stará hardware

snad úplně nemlžím, jen prostě nepopisuju, jak HGFX interně pracuje, spíše to, jak se ovládá a ukazuje navenek...
popsat, jakými logickými obvody či digitálními technikami je to v FPGA provedeno, ponechávám případně autorovi (LMN)

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 13:12 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Antony/DTA píše:
Tu treba pochopiť rozdiel medzi videopameťou HGFX a pameťovým priestorom (oknom) cez ktoré Z80 zapisuje do videopamete HGFX. Zápisom jedného bajtu (#FF) do tohto okna sa v HGFX zapíše do videopamete 64 bitov.

Neboj, já to chápu, ale nelze psát, že paměť HGFX je 6144 bajtů veliká, když je to jen velikost adresace okna, přes které se ovládá :roll:
A opakuji, pro hw realizaci není tento přístup zrovna ideální.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 14:03 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
Mňa by ešte zaujímalo, ako je to s tou paletou. Predpokladám, že v HGFX je kópia tejto palety, ale ako sa aktualizuje? Udržuje sa v HGFX kópia celej pamete ZX128, alebo sa paleta musí načítať po zmene g_zxi_023 ? A čo keď je paleta v ROMke, použije sa obsah, alebo to čo sa tam pokúsim zapísať ?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 17:53 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Paleta je při hw realizaci kapitola sama pro sebe, protože při zobrazování musí fungovat pixlovou rychlostí.
Přepokládám, že k naplnění se využívá okno pro atribut ZX zobrazení, tam se vejde paleta 256x24bit.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 19:13 
Offline
Profík

Registrován: 26.11.2018, 16:59
Příspěvky: 580
Bydliště: Holešov
Has thanked: 13 times
Been thanked: 90 times
chlapci, na co se na začátku tématu obtěžuje autor s popisem/návodem? je to tam pěkně vysvětlené...
používá to 3 paměťové oblasti a 7 portů, kde budou zobrazované data a kde paleta + kde budou další proměnné se nastavuje v rámci paměti 0000-FFFFh, úplně nezávisle na původní VRAM (i když i tuto lze použít)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz