OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 08:16

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 19:50 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Antony/DTA píše:
Mňa by ešte zaujímalo, ako je to s tou paletou. Predpokladám, že v HGFX je kópia tejto palety, ale ako sa aktualizuje? Udržuje sa v HGFX kópia celej pamete ZX128, alebo sa paleta musí načítať po zmene g_zxi_023 ? A čo keď je paleta v ROMke, použije sa obsah, alebo to čo sa tam pokúsim zapísať ?

K definování hodnot v paletě dochází při zápisu do paměti, včetně pokusu o zápisu do ROM. Nečte se obsah paměti, takže pokud je paleta v ROM, HGFX si jí nedokáže načíst. V takovém případě se musí hodnota načíst z ROM a znovu zapsat na stejné místo. Tím se vyvolá zápis, a HGFX si hodnotu převezme.

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 20:20 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
danhard píše:
Jakpak se z těch plainů čte ? jestli se z toho číst nedá, tak se nad nima nedají dělat žádné operace :(

Ty jsi ale netrpelivy. Pockej do zitra, 22.00 hod., kdy vyjde dalsi dil, v nem se to (trochu) dozvis. 8-)

danhard píše:
rozlišení 256x192

Spatne. Vzpomen na Bobika anebo zapoj fantazii. :geek:

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 20:57 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Imho danhard moc dobře chápe kudy se do HGFX lije nafta, jen vám svým roztomilým způsobem naznačuje, že co v emulátoru jde lehkou manipulací, to v reálném hardwaru kategorie ZX Spectrum zabere cca půl 19" racku a vytopí vám to pokojíček na příjemnou teplotu i o Vánocích. Už jen ta nadhozená RAM/video deska pro PP-01, kde jsou bitplainy pouze 3 s 8 barvami a dal by se s ní vyhrát olympijský slalom... Tady se frčí v 24 bitech až 640x480 nebo kolik a k z pohledu ZX Spectra de facto černobílé grafice tam automaticky lítají spousty bajtů navíc. Mě se to líbí (barvičký!!! :slint: ) ale fyzická realizace mi přijde dosti náročná i když se použije FPGA pro Spectrum z kategorie sci-fi.

Samozřejmě pokud se mýlím rád se nechám poučit nebo opravit jak autory HGFX, tak danhardem :lol:.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 21:42 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
Czech Human píše:
co v emulátoru jde lehkou manipulací, to v reálném hardwaru

... jde úplně stejně, pokud je kód emulace psaný čistě, poctivě a šikovně s úmyslem převést jej do reálného železa :)
Czech Human píše:
v reálném hardwaru kategorie ZX Spectrum

my tady reálný hardvér typu ZX Spectrum máme pořešen, ale v FGPA, to bude ten rozdíl :-)
žádná replika modelu z osmdesátek, žádné hřejivé čipy
Czech Human píše:
vytopí vám to pokojíček na příjemnou teplotu

mně to tady jede na stole v elementu a vůbec nehřeje mrcha a večerní chlad se vkrádá do pokojíku...
Czech Human píše:
fyzická realizace mi přijde dosti náročná i když se použije FPGA pro Spectrum z kategorie sci-fi

hm, sci-fi to není, když už tahle rodina artixových FPGA velmi pravděpodobně dorazí i ke druhé verzi SpecNextu
Czech Human píše:
rád se nechám poučit nebo opravit jak autory HGFX

co konkrétně? HGFX je hotové, běží, nehřeje... specifikaci změnit, to asi ne, možná vylepšit?
event. přenositelnost do ppéčka navrhuju řešit v druhé rubrice

stay tuned, za chvíli tu máme další díl seriálu :SAM

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 21:51 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
Lanex píše:
K definování hodnot v paletě dochází při zápisu do paměti, včetně pokusu o zápisu do ROM. Nečte se obsah paměti, takže pokud je paleta v ROM, HGFX si jí nedokáže načíst. V takovém případě se musí hodnota načíst z ROM a znovu zapsat na stejné místo. Tím se vyvolá zápis, a HGFX si hodnotu převezme.

Takže sa nedá zmeniť paleta len jedným OUTom ako som si to predstavoval.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 22:10 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
Antony/DTA píše:
Takže sa nedá zmeniť paleta len jedným OUTom ako som si to predstavoval.

Rozhodující je zápis do paměti, jak jsem byl poučen. Docela mne ale uklidnilo, že změnu barvy vyvolá inc (hl) nebo třeba xor (hl),
to by pro efekty mohlo stačit.

No jo, zítra se dozvíme, že žádný copper ani automatizovaný line interrupt z amigy či atari-st se nekoná. Je to přece jen malé spectrum.
Jestli ale máš nějaké návrhy či dodatečné požadavky, prosím sem s nimi.

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.07.2022, 22:07 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
Poslední díl je venku. Teď se Danhard dozví, jak je to s tím čtením interní paměti :clap:

Některé věci mi přišly složité či podružné naopak, tak jsem je dal stranou.
Např. takové šidítko namísto Antonyho poptávky změn barev pouhým OUTem na portu
(přece je to jen malé a skromné spectrum, takže nemáme ani Line Interrupt od SAM Coupe)

V manuálu ProgRef jsou porty HGFX Beam Line Position, které vrátí aktuální polohu paprsku vykreslujícího obrazovku.
Pozice je z rozsahu kompletni osy Y zobrazení HDMI, tedy minimálně 576 (viditelných) řádků.
Pokud si tento port budeme nějakou programovou metodou hlídat, dokážeme:
- měnit tabulku barev "za letu" (běhu programu) a tak dostat na obrazovku více než 256 barev
- měnit buffery
- hazardně přepínat mezi hires a lowres
- synchronizovat sprajty (?)

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 19.07.2022, 07:03 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
SCjoe píše:
line interrupt z amigy či atari-st se nekoná. Je to přece jen malé spectrum.
A to je chyba. Este mensi commodore ho ma :cry:
SCjoe píše:
porty HGFX Beam Line Position, které vrátí aktuální polohu paprsku vykreslujícího obrazovku.
Co ale nie vzdy nahradi poctivy interrupt. Napriklad kvoli multicoloru v dolnej casti musi byt vecsina casu frejmu zabita testovanim, ci tam uz sme. Kdezto line interrupt si mozem nastavit presne tam kam potrebujem a pre hlavny program zostane ovela viac casu. Ale nejde len o multicolory - interrupt nastaveny na vhodne miesto podstatne zjednodusi algoritmus casovo narocneho vykreslovania na obrazovku tak aby sme sa pri jednej videoramke vyhli kolizie s lucom.

Som jednoznacne za line interrupt. Na inych masinach som si nan zvykol, je to skvela vec, a ked uz vylepsovat grafiku na ZX Spektre, tak aj s line interuptom.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 19.07.2022, 09:24 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
"Chunky můžememe považovat za formát (upořádání) dat nebo za mód zobrazení. Je to megablok paměti, uspořádaný tak, že každý pixel je obarvitelný jednou z 256 barev a zabírá v paměti celý jeden bajt. Chunky sebou nese problém obrovské videoram"

To je prostá rastrová grafika, ve které normálně jede zobrazení, protože je to nejjednodušší a zabírá "v paměti" úplně stejně, jako "planarová" grafika se stejnou bitovou hloubkou.
Pro přístup nemusí zabírat v paměti žádné "okno", stačí dva porty.
Když se udělá čítač zobrazení nastavitelný, tak se dá plynule posouvat celým obrazem a při rolování se doplňují jen obraz, který "přetekl".
Planarová grafika se na rastrové emuluje v modu read-write, takže umí nejen zápis barvy, ale i logické operace s tím, co už tam je, třeba inverzi.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 19.07.2022, 22:11 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 12.05.2013, 22:24
Příspěvky: 1508
Bydliště: u Prahy
Has thanked: 44 times
Been thanked: 380 times
Chunky se obvykle myslí, že pixel je bajt, jeden zápis ovlivní jeden pixel a odpadají operace s bity jako rotace, maskování apod., obvyklé v rastrové grafice.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 09:02 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
SCjoe píše:
dex píše:
Chunky se obvykle myslí, že pixel je bajt, jeden zápis ovlivní jeden pixel
jj, a jeste zvazme:
kdyz uz tenhle system vykonnostne predbehl klasickou amigu, tak proc nepouzit nejake novejsi pojmy :lol:
Vo svete PC sa uz od nepameti pouzivaju pojmy "planar" a "packed". Planar je ako tu, klasicke bitplany (napr. EGA 640x480x16) a packed sa potom mysli ze bity pre jeden pixel su vserky "nacpane" do jedineho bajtu pameti (napr. VGA 320x240x256).
SCjoe píše:
Busy píše:
Co ale nie vzdy nahradi poctivy interrupt.
tak poctivy interrupt asi prece jen bude.... za podminky, ze to pobezi i na mbecku se vsemi podporovanymi stroji
:thumbup: :clap:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 22.07.2022, 19:18 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
Soft k testovani tu je:
https://zxfiles.net/zxmb03.php#hgfx
bezi take v emulu

V FPGA core jeste neco malo pribylo (a je to beam... dvakrat vice v ose Y, kdybychom nekdy chteli neco delat s rozlisenim)


Přílohy:
hgfx-int.png
hgfx-int.png [ 12.7 KiB | Zobrazeno 3821 krát ]

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 22.07.2022, 21:52 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 12.05.2013, 22:24
Příspěvky: 1508
Bydliště: u Prahy
Has thanked: 44 times
Been thanked: 380 times
Když jsem v ukázkách viděl screenshot s tou 3D krychlí, tak mne napadlo...Nepostřehl jsem, zda HGFX má "fill mode" jako Apple II GS.
Případně, zda by šel jednoduše implementovat.
"Fill mode" si pamatuje barvu pixelu, a pokud jeho soused vpravo "nemá barvu" (v paletě s barvou 0), opakuje barvu předchozího pixelu až k dalšímu, který "má barvu".
V podstatě se to používá k tomu, že software kreslí wireframe polygony a na obrazovce je vidět vyplňované polygony.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.07.2022, 14:10 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Fill Mode je skvělý na vektorovou grafiku. HGFX Fill Mode, ani příbuzný HAM8 Mode v současnosti nemá. Ale to se může změnit ;)

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.09.2022, 10:44 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2192 times
Been thanked: 894 times
https://www.youtube.com/watch?v=zv59511Fghw

phpBB [video]

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Blood Products from Genetic Vaccine Recipients


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz