OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 27.04.2024, 09:52

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 76 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 24.09.2023, 18:24 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3675
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
PotPalo píše:
Ešte ma napadlo, či sa nezrýchli výpis keď sa použije dopredu PAPER 8, INK 8, BRIGHT 8, FLASH 8.
Zial, nezrychlilo.
Rutinka pre nastavenie atributu je napisana velmi salamunsky - vezme systemy ATTRT a MASKT, a podla masky bud nastavi dane bity (farby 0-7), alebo nenastavi (farba 8). Takze pre akekolvek hodnoty akychkolvek farieb od 0 do 8 trva vzdy rovnako dlho:
Kód:
0BE4 ED 5B 8F 5C         ld      DE,(ATTRT)
0BE8 7E                  ld      A,(HL)
0BE9 AB                  xor     E
0BEA A2                  and     D
0BEB AB                  xor     E
...
0C08 77          H0C08   ld      (HL),A
V tych troch bodkach sa osetruju farby nastavene na 9 a je tam malicke vetvenie, takze tam to uz ma vplyv na dlzku trvania rutinky. Ale pripadne zmeny su aj tak zanedbetelne k celkovemu casu potrebnemu na vykreslovanie samotnych pixelov znaku.

PS mimo temy: Priame pouzitie bitovych masiek umoznuje robit take finty, ako napr. nastavit priesvitnost len pre niektore farebne zlozky danej farby. Napr. mozete nastavit "priesvitnu" iba modru zozku INK-u, ale cervena a zelena sa vzdy budu menit podla aktualneho nastavenia farieb :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 24.09.2023, 21:02 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 932
Has thanked: 43 times
Been thanked: 414 times
Pro PMD-85 vznikla úvodní testovací aplikace, jak by to vypadalo, kdyby hra jela v assembleru a v grafickém stylu ála ZX Spectrum, viz foto.

Font je 8x12 pixelů a vychází z originálu ZXS.


Přílohy:
rt.png
rt.png [ 14.59 KiB | Zobrazeno 4855 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 24.09.2023, 21:34 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3675
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
Mne tie 12 pixelov vysoke riadky so spektrackym fontom pridu hrozne riedke, mam taky ten nedobry pocit ze sa plytva miestom na obrazovke.
Ale mozno je to len vec zvyku. A mozno ze 10 pixelov by bolo lepsich ... ;)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 24.09.2023, 22:13 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 932
Has thanked: 43 times
Been thanked: 414 times
Zítra zkusím doplnit alternativní font 8x10. Udělám podmíněnou kompilaci pro obě verze fontu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 25.09.2023, 17:50 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 932
Has thanked: 43 times
Been thanked: 414 times
Tak v příloze je srovnání fontů 8x10 a 8x12 pixelů.


Přílohy:
fonty 8x10 vs 8x12.png
fonty 8x10 vs 8x12.png [ 31.27 KiB | Zobrazeno 4781 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 25.09.2023, 18:51 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1980
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 874 times
Been thanked: 699 times
Není lepší 2-pixelový font? Já myslím že je líp čitelný než nitkový font. Příklad fontu 8x8, 8x10 a 8x12 (češtinu nemám):
Příloha:
font 8x8 8x10 8x12.png
font 8x8 8x10 8x12.png [ 7.14 KiB | Zobrazeno 4774 krát ]

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 25.09.2023, 19:28 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 932
Has thanked: 43 times
Been thanked: 414 times
I když jsem vyrostl na Commodore Plus/4, tak čitelnější mi přijde ten tenký font. Ale asi je to věc osobní volby. Jestli zbude čas a chuť, udělal bych třetí kompilační variantu s tímto tlustším fontem 8x10, možná 8x12.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 25.09.2023, 19:56 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2354
Has thanked: 304 times
Been thanked: 641 times
Mě se líbí kompaktnější tenký 8x10px - levý z dvojice screenshotů. Tlustý mi k PMD 85 nesedí a ani mi nepřijde lépe čitelný (a na monochrom CRT možná ještě hůř).

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 25.09.2023, 20:46 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3675
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
Mna este napadlo, ze kedysi som skusal pouzivat font vykradnuty z VGA karty :)
Znaky pre textovy rezim 80x25 su definovane v rastri 8x16 pixelov. Na VGA su sice zobrazovane v rastri 9x16 (VGA pridava jeden prazdny pixelovy stlpec navyse), ale aj v 8x16 sa daju dobre citat:
Příloha:
VGA-font.png
VGA-font.png [ 10.98 KiB | Zobrazeno 4725 krát ]
Podla mna je pouzitie tohto fontu na ZX Spektre celkom efektne, ale pre cisto prakticke ucely hry su tie znaky prilis vysoke a na obrazovku sa nasledne vojde menej textu. Ale pokial by sa pripadny autor rozhodol, ze chce takyto dizajn, tak preco nie...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 25.09.2023, 21:09 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
Mne sa najviac páči príklad 8x10 od Panda38, čo je vlastne 8x8 s medzerou medzi riadkami 2 body.
Niesu tam také veľké medzery medzi susednými znakmi ako s tenkým fontom.
Potom 8x12, čo je vlastne 8x10 s medzerou medzi riadkami 2 body.
8x8 s medzerou medzi riadkami 4 body už nieje pekné a je to len plytvanie miestom na obrazovke.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 25.09.2023, 21:57 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3675
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
Libor L.A. píše:
Tak v příloze je srovnání fontů 8x10 a 8x12 pixelů.
Podla mna 8x10 je ovela lepsie.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 26.09.2023, 03:35 
Offline
Profík

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 932
Has thanked: 43 times
Been thanked: 414 times
OK. Prozatím na PMD-85 necháme tenký font 8x10 s vědomím jednoduchého přepnutí na jiný font v závěru vývoje. Naštěstí má hra automatické zalamování textů při tisku, takže textové výpisy jsou zcela nezávislé na rozměrech fontu v obou směrech.

Je pravda, že nárůst objemu textu na obrazovce vůči fontu 8x12 je velice přínosný, protože zvláště u textové hry je dobré vidět i poslední či předposlední hlášku, na základě které něco dalšího dělám. S tím fontem 8x12 to vycházelo tak na hraně.

Mimochodem, verze na PMD-85 je vyvíjena v assembleru. Současná délka kódu je cca 20kB včetně titulního obrázku a fontu při zhruba 70% stavu vývoje. Z toho je čistý binární kód včetně textových dat (tedy samotná hra jako celek) 11kB. Prozatím je to však spíše takový průzkum bojem, jak by se takové hry daly dělat v assembleru. Je to vybudováno na unifikované tabulkové kostře. Texty mají implementovány zkracovací kódy podobně jako zápis programu v BASICu, navíc se dají používat rekurzivně v několika úrovních. Hra podporuje grafiku ZX Spectrum ve smyslu kompatibilního fontu, barev a implementovaného borderu. S ohledem na rozhraní barvových atributů musel být počet znaků na řádku zvednut na 33 místo 32. A samozřejmě 24 textových řádků po 10 pixelech dělá 240 viditelných mikrořádků z celkových dostupných 256. Ale to na PMD-85 nečiní technický problém.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 26.09.2023, 07:19 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3675
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 798 times
Libor L.A. píše:
Naštěstí má hra automatické zalamování textů při tisku, takže textové výpisy jsou zcela nezávislé na rozměrech fontu v obou směrech.
Tak toto velmi ocenujem ! :thumbup:
Vecsina starych hier (hlavne v basicu) ma texty zalomene na riadky "rucne" (medzerami do konca riadku). Pri preklade do anglictiny sa toto zalomenie samozrejme stratilo a nove anglicke texty bolo treba cele znovu rucne zalamovat. A po pripadnej jazykovej korekcii znovu a znovu. Toto bola najotravnejsia cast prace na prekladoch hier... :bang:
Libor L.A. píše:
Texty mají implementovány zkracovací kódy podobně jako zápis programu v BASICu, navíc se dají používat rekurzivně v několika úrovních.
Toto by som riesil pomocou (uz v jednom z predchadzajucich prispevkov spominaneho) pakovaca Tolkien:
https://ci5.speccy.cz/progs/tolkien-5-0
https://pmd85.borik.net/?action=download&did=105


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 26.09.2023, 10:46 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 17:48
Příspěvky: 531
Bydliště: Košice
Has thanked: 430 times
Been thanked: 265 times
Busy píše:
Libor L.A. píše:
Texty mají implementovány zkracovací kódy podobně jako zápis programu v BASICu, navíc se dají používat rekurzivně v několika úrovních.
Toto by som riesil pomocou (uz v jednom z predchadzajucich prispevkov spominaneho) pakovaca Tolkien:
https://ci5.speccy.cz/progs/tolkien-5-0
https://pmd85.borik.net/?action=download&did=105
Ja by som iba doplnil link na popis samotnej konzolovej utility Tolkien.
https://pmd85.borik.net/wiki/Tolkien

_________________
https://pmd85.borik.net - PMD 85 Emulátor, PMD 85, PMD 32-SD
https://pp01.borik.net - PP 01 Emulátor, PP 01, SD-ROM Modul


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BRATRSTVO KOČIČÍ PRACKY
PříspěvekNapsal: 30.10.2023, 20:01 
Offline
Kecka

Registrován: 30.04.2023, 18:06
Příspěvky: 25
Has thanked: 4 times
Been thanked: 65 times
Opravená chybka, zjištěná Liborem L.A., který to při konverzi pro PMD projel opravdu křížem krážem.


Přílohy:
BKP_231030.tap [44.45 KiB]
38 krát
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 76 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz