OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 10:06

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Lepší hry (pro vylepšené Speccy)
PříspěvekNapsal: 23.05.2023, 17:43 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 09.10.2013, 19:04
Příspěvky: 1403
Has thanked: 130 times
Been thanked: 71 times
EDIT: přesunuto z vlákna Hloupé otázky...
Dúfam, že je to dosť hlúpa otázka, tak sa skúsim spýtať:

Každú chvíľu tu čítam o rôznych klonoch Spectra. Je to fajn stroj, mali sme čiernu Gamu, takže som sa s ním v podstate aj stretol naživo (preto v podstate, lebo reálne ZX som v živote nevidel, iba na obrázku). No a tieto klony majú rôzne vymoženosti, ale aj tak každý na nich hrá klasické Spectrum hry. Alebo sa mýlim a na nejaký klon existujú aj nejaké "lepšie" hry? Prípadne existuje aj emulátor takého klona? Zaujíma ma to preto, lebo rád by som videl aspoň nejaké video nejakej takej "lepšej" hry. Viem, že tieto klony sú celkom pecky a také hry by som rád videl, že či to strčí tie DOSové hry do kýbla.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.05.2023, 19:04 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
písíčku se to nikdy podobat nebude, pokud k paměti ZX nepřidáš grafiku a zvuk ze SAM Coupe, Sprintera, ATM, ZX-Evolution..

pokud byl základem ZX48, pak dlouho ZX128 a později některé východní hry potřebovaly časování Pentagonu, tak dnes je běžné ZX-Uno a myš, vše nadto je enhanced Speccy?
Rusové před pár lety v soutěžích měli zásadu, že
"usual clones using conventional capabilities of GS/NGS, TSFM, Z-Controller and alike aren't considered as Enhanced."

hry s podporou K-Mouse: https://velesoft.speccy.cz/kmsoft.htm
hry upravene pro General Sound: https://vtrd.in/gs.php
Chase HQ s GS: https://www.youtube.com/watch?v=eHiD11bkO3E
obarvení her ULA+: https://zxdesign.itch.io/ulaplus
hry využívající DMA, SAA, timexové atributy a all-ram: https://zxfiles.net/zxgames.php#gamextra

Walker (myš a 256 KB): https://spectrumcomputing.co.uk/index.p ... 6&id=13118

Pokud chceš vidět ty skutečně vylepšené (enhanced), tak např. cokoliv pro ZX-Next nebo Ts-Conf: https://www.youtube.com/results?search_ ... or+ts-conf
Podle hardware se dobře hledá na https://zxart.ee/eng/software/game

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: celý příběh


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24.05.2023, 11:41 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 09.10.2013, 19:04
Příspěvky: 1403
Has thanked: 130 times
Been thanked: 71 times
Potom si to pozriem, len doplním, že ten úvod otázky je preto taký ako je, lebo vlákno bolo presunuté z vlákna hlúpe otázky, na ktoré chcete poznať odpoveď.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24.05.2023, 14:11 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
Milsa píše:
Potom si to pozriem, len doplním,

V úvodu upraveno... pardon, nedocenil jsem vyznění úvodu dotazu :-)

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: celý příběh


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24.05.2023, 20:50 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 09.10.2013, 19:04
Příspěvky: 1403
Has thanked: 130 times
Been thanked: 71 times
Ten Bruce Lee strčí DOSové hry ozaj niekam. Ten sa mi veľmi ľúbi.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 25.05.2023, 11:43 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
Enhanced lze dělit taky podle rozlišení obrazovky a barevnosti.

256*192 bez čtverečkových nebo čárkových atributů, s obarvitelnými pixely a s paletou barev přinesl mezi spectristy SAM Coupé.
Ačkoliv to tvůrci původně nezamýšleli, v letech 86/87 totiž navrhli skromnější stroj s paletou 64 barev, v grafice spíše podobný Timexu: https://www.crashonline.org.uk/50/sam.htm
Až autor Artistu, Bo Jangeborg, je pošoupnul blíže k barevným parametrům stéčka.

Pro mnohé to kupodivu bylo i v r. 1988 něco nového, asi neznali MSX, srovnávali to s herními konzolemi a handheldy s malými obrazovkami (a také menší rozlišením).
256*192 je fyzické rozlišení, na které je spectrista zvyklý, stačilo obarvit Manic Miner, přidat dalších pár desítek levelů a radosti bylo neskutečně... :-)
https://www.youtube.com/@samstersvideos7202/videos

Antony dělá moc pěkné věci, vč. her, pro samíka: https://www.youtube.com/@antonjavorcek3856/videos
256*192 (a násobky 512*192, 512*384, dokonce s nastavitelným zx-nelineárním uspořádáním bajtů v bitplánech) zachovává eLeMeNt ZX s paletou truecolour.

Tuším počínaje Sprinterem přišlo do módy napodobovat rozlišení PC a 16bitů. 320*2xx.
Detailně se však v tom neorientuju (ani jeden stroj nemám): SpecNext má max. 256 barev, ATM3 16 z palety 64 barev, Sprinter zobrazí 256 z palety16 mil.
TS-Conf má, myslím, největší rozlišení. lowres 360x288, 320x240, 320x200, hires 720x288
Když se v "písíčkovém lowresu" použije font ze ZX-ROM a méně barev, tak člověk takovou PC grafiku na první pohled nerozezná.

Grafických vylepšení specter je spousta, ale jen část se používá, a sice nejvíce pro dema.
Přitom je třeba rozeznávat hardvérová vylepšení a softvérové módy.

Například atributy 8x1: Co zavedl Timex HiColor pro původní ZX paletu a co samík dělá pestrobarevněji s pomocí své superula, mb02+ zvládá s pomocí DMA, lze to však za dodržení jistých podmínek (vč. časování) udělat i programem na normálním speccy.
Pro ukázku her lze na spectrumcomputing.co.uk v rozšířeném vyhledávání zadat např. Engine: Bitfrost / Nirvana / Nirvana+

Přehled vylepšení grafiky je tu: https://en.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum_graphic_modes

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: celý příběh


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 25.05.2023, 13:06 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
Těch 360x288, 320x240, 320x200 atp. myslíš bez borderu nebo včetně něj? Protože, co si tak nějak matně vybavuju, tak celkové rozlišení Spectra vč. borderu je nějakých 352x312 "pixelů". Tímtopádem by pak byly osekané něktreré efekty v borderu, kdyby se obrazovka Spectra vykreslovala do 320x240 (a vlastně i v těch 360x288).

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.05.2023, 07:27 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
misticjoe píše:
Tímtopádem by pak byly osekané něktreré efekty v borderu, kdyby se obrazovka Spectra vykreslovala do 320x240 (a vlastně i v těch 360x288).

Nevim, zda se mi, ze na border si to hraje jen v rezimu ZX.
Zx-Evo ma prac. obrazovku 512*512 a vyrez z ni se dle nastaveneho rozliseni zobrazuje pomoci offsetu.
A jak koukam letmo do ruskych for, neco jineho je nastaveni rozliseni a neco jineho rezim.

https://www.youtube.com/watch?v=VyYwEZjjJGs
phpBB [video]



Pri vyssim rozliseni ale nastavenem zx modu se ukaze tohle.
Obrázek

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: celý příběh


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz