OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 12:11

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 23.02.2020, 12:26 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
SRAM je to jedno, ale u DRAM se při /RAS přečte celý řádek a po dokončení se zase tou samou informací přepíše, protože se tím čtením částečně odmaže.
Podobné jako u feritových pamětí, tam bylo čtení založeno na smazání buňky, když bylo co smazat, tak byla detekce signálu.
U DRAM je na adresách záchytný registr, který od hrany /RAS zapamatuje adresu řádku, dekódování tam ale běží už před /RAS, takže se může stát, že když není nějakou dobu před /RAS a po něm stabilní, tak se řádek přečte z jiné adresy, než kam se po skončení /RAS zapíše a tím se poškodí celá informace řádku.
Proto jsou tam předepsané časy Row adress set-up time a Row adress hold time, kdy se nesmí adresa měnit.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 23.02.2020, 16:18 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
snad jsem to pochopil, jen se zeptám kdo/co generuje v C64 RAS a CAS? a je to synchronní/asynchronní ?
asi bych to někde dohledal, ale není nad to se jednoduše zeptat

EDIT: už jsem si to dohledal, dělá to PLA, proces bude asi asynchronní

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 23.02.2020, 16:43 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
/RAS a /CAS "generuje" VIC, u C64 II to přes velkou PLA jen prochází.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 23.02.2020, 19:45 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
danhard píše:
/RAS a /CAS "generuje" VIC, u C64 II to přes velkou PLA jen prochází.

ano právě jsem si to našel a chtěl jsem to sem dopsat,
je to kombinace dalších PLA vstupů + delay

tady je to detailně posané:
http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/firmware/computers/c64/C64_PLA_Dissected.pdf

už se odchylujeme od tématu vlákna, ale v rámci samouky jsem si prostudoval i DRAM časování,
asi nejlépe popsané tady: https://compas.cs.stonybrook.edu/~nhonarmand/courses/sp15/cse502/res/dramop.pdf

doufám že se tu na mě nebude nikdo zlobit, že jsem uvedl nepřesné informace

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 23.02.2020, 20:54 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 23.05.2013, 20:30
Příspěvky: 322
Bydliště: Východní Čechy
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
sandokan píše:
C64 má i color 1k SRAM, ale o tu nejde, jde o hlavní paměť 64kB DRAM
některé C64 po zápisu na $D011 mohly padat, pravidelný zápis na tuto adresu se využívá pro rychlý scroll s minimem/bez kopírování dat (s tím návrháři VIC-II nepočítali)
tato technika scrolu se nazývá VSP (Variable Screen Positioning) a využívá ji např hra Mayhem in Monsterland

DRAM potřebuje cyklické "osvěžování" hodnoty 1/0 v celé paměti,
při zápisu na $D011 tento princip osvěžování může zkolabovat, kdy dojde k porušení DRAM adresy
více zde http://wiki.icomp.de/wiki/VSP-Fix


takže pokud je použita SRAM, není to "osvěžování" potřeba a problém při VSP nenastane,
pokud je s VSP (respektive nabourání hodnoty v DRAM) na origo desce problém, tak se dá osadit "upravená" PLA s VSP fixem


VSP bug se týká jen revizí,co mají samostatný čip pro color RAM, tj. všechny revize C64 a předposlední revize C64C,která má MMU a color ram.CBM tuhle bugu časem zjistil a u poslední revize C64C,kde je color ram integrována v MMU už tento problém není.U mé C64C jsem měl náhodně tento problém, např u Creatures,kde uvodní obrazovka nabíhá taky přes VSP, Mayhem mě crashnul taky náhodně.
Ohledně $D011, za normálníchh okolností můžete do tohodle registru bezproblému zapisovat na konkrétní bitpozice,na VSP si musíte konktrétní rutinu vyčasovat.
VIC si DRAM refresh řeší kompletně sám, do toho nemáte ani jak zasahovat,nicméně správným načasováním a nastavením specifických registrů je možné dosáhnout řadu grafických modů,které nebyly ani designově možné, jako otevřené bordery, FLI.

_________________
JMP $FCE2

C64, C128DCR, IDE64, SuperCPU64, 1541 Ultimate-II, MMC Replay, FC3, REU 2MB, Geroram512, NeoRAM 2MB, RR-Net, SilverSurfer, Wiznet64 , 1541-II,1571,1581,Oceanic


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 24.02.2020, 17:52 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
VIC refresh neřeší, jelikož se dělá zobrazením :)

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 24.02.2020, 22:43 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 23.05.2013, 20:30
Příspěvky: 322
Bydliště: Východní Čechy
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
danhard píše:
VIC refresh neřeší, jelikož se dělá zobrazením :)


Eh? No nevím jak jste to myslel, VIC má svůj vlastní refresh controller,který je kompletně transparentní vůči systému.

_________________
JMP $FCE2

C64, C128DCR, IDE64, SuperCPU64, 1541 Ultimate-II, MMC Replay, FC3, REU 2MB, Geroram512, NeoRAM 2MB, RR-Net, SilverSurfer, Wiznet64 , 1541-II,1571,1581,Oceanic


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 24.02.2020, 23:02 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
taky jsem to nepochopil,
pokud jde o refresh DRAM, tak to že VIC generuje CAS a RAS už je svázáno s DRAM refresh, myslím tím interní, protože RAS má předepsanou minimální periodu a podle RAS se řídí interní refresh
nebo je na tom něco blbě?

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Naposledy upravil sandokan dne 24.02.2020, 23:57, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 24.02.2020, 23:17 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 23.05.2013, 20:30
Příspěvky: 322
Bydliště: Východní Čechy
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
sandokan píše:
taky jsem to nepochopil,
pokud jde o refresh DRAM, tak to že VIC generuje CAS a RAS už je svázáno s DRAM refresh, myslím tím interní, protože CAS má předepsanou minimální periodu a podle CAS se řídí interní refresh
nebo je na tom něco blbě?


VIC generuje RAS/ a CAS/ každou fází Phy2. clk.

_________________
JMP $FCE2

C64, C128DCR, IDE64, SuperCPU64, 1541 Ultimate-II, MMC Replay, FC3, REU 2MB, Geroram512, NeoRAM 2MB, RR-Net, SilverSurfer, Wiznet64 , 1541-II,1571,1581,Oceanic


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 24.02.2020, 23:28 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Comos píše:
Eh? No nevím jak jste to myslel ...

Natolik jsem VIC nezkoumal, ale u všech zobrazovadel a videokaret, které jsem dělal, jsem refresh DRAM neřešil, jelikož ho dělalo dostatečně zobrazování.

ps. refresh je vázan jen na /RAS a ras adresu.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 24.02.2020, 23:56 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
danhard píše:
ps. refresh je vázan jen na /RAS a ras adresu.


jj, jsem to otočil, tak jsem to ještě opravil

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 29.02.2020, 10:07 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
tak v týdnu mi to přišlo i se SIDem, dodací lhůta 7dní
v krabici jsou přibaleny letáky na case od pixel wizardu,
deska je opravdu profi a krásně černá, test proběhne až se sejdu s bandou bláznů a zvrakujeme jedno C64 :pig:
PS: Uunek už se mnou pak nebude ani mluvit.

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 29.02.2020, 12:03 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:34
Příspěvky: 551
Has thanked: 408 times
Been thanked: 166 times
Mluvit s tebou budu, abych ti mohl nadavat za zniceni C64 ;-).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 29.02.2020, 13:28 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
pacient na orgány připraven zde:
Příloha:
pacient.jpg
pacient.jpg [ 343.05 KiB | Zobrazeno 7122 krát ]

čipy z týdne 29 / 1991

koupil jsem za 1000Kč bez příslušenství, prý ale hraje potichu, že by odpálelený SID :booo:
nezkoušel jsem, HW mám na chalupě.

prosím o koment k opravě/úpravě na desce
na kolektor tranzistoru Q2 (kde je +9V unreg) je přiveden káblík z pinu 2 od USER portu (+5V)
podle mě to pak zvýší napětí na všech čipech nad 5V ??

na desce s čipy z týdne 2/1991 teto káblík nemám :scratched:

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: C64 Reloaded MK2
PříspěvekNapsal: 29.02.2020, 17:29 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
jediný důvod co mě napadá, že asi nejela celá větev +9V, tak někdo propojil 9V na 5V, aby to nějak jelo
Tranzistor Q1 je napájecí výstup výstup pro kazeťák
SID 9V potřebuje, možná proto hraje slabě

Příloha:
dratek.jpg
dratek.jpg [ 154.38 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz