OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 17:23

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 14.06.2016, 22:46 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
Je kurz assembleru v nějakém Atari časopise?

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.06.2016, 23:26 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
Myslím, že něco vycházelo v Alertu, byla tam popsaná volání služeb TOSu. Jinak na popis 68k a instrukcí jako takových byly pěkné knížky od Ondřeje Čady a pak snad něco, co se jmenovalo přímo Assembler 68000 (?).

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.06.2016, 23:58 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
TOS má služby? ( :mrblue: ). Jen provokuji ;).
Zajímalo by mne nesystémové programování v asm na Atari. Díky za tip!

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.06.2016, 20:43 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
Tak asi začni tady: http://www.atari-wiki.com/?title=Programming

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.06.2016, 23:51 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
Uvidíme nějak bylo a nějak bude. Dávám přednost češtině, samozřejmě pak se nebráním i jakémukoliv cizímu jazyku v rámci jistého normálu. Je v ČR a SR v řadách Atari nějaký assemblerista?

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.06.2016, 01:51 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
Něco čím se možná pak prohrabu :)
http://dev-docs.atariforge.org/
http://www.atarimania.com/documents-ata ... s_1_S.html

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.06.2016, 21:13 
Offline
Radil

Registrován: 12.05.2013, 21:24
Příspěvky: 300
Has thanked: 10 times
Been thanked: 47 times
Na STčku se poměrně dost dělalo v Basicu.
Byl tam kvalitní GFA a Omikron a měl dobrou pověst. Pokud vím, o něco hůř na tom byl Pascal, i když existovalo více variant (některé i Turbo komp.), fugnoval Forth, Prolog, Modula.
....v čistém C byl napsaný i TOS a některé best softy, jako třeba Calamus.
....ale co se ASM týká, zkus se optat v konfeře, pár lidí (nadčlověk) v ASM skutečně umělo a dělalo

_________________
ex-STklub BRNO,SEGA Mega Drive, Sharp MZ 800, ZX emul,Commodore C64 kalkulátory HP/TI/FX, (PSP, PS2, X360)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.06.2016, 22:19 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
Tak v C byl napsaný i AmigaOS. Osobně vidím jediný důvod, proč byl AmigaOS napsaný v C, tak kvůli jeho snadnějším úpravám již napsaného kódu, jinak by to doufám napsali v asm. To samé asi i TOS. Teď maximálně nevím, jak spolupracuje asm s C, ale to mne zatím ani nezajímá (ale mohl by to být 2. důvod proč ty systémy psali v C). Osobně je pro mne asm přehlednější než C. Proto jsem od C v rámci Amigy ustoupil. Zatím jsem se nepřesvědčil o opaku a proto se zajímám zatím o asm a ne o C.

Ale samozřejmě že se o asm jen zajímám, ani by mne nenapadlo ho v reálu použít. Já tak rád komunikuji s někým na základě jisté logiky kterou mne sám naučil :).

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.06.2016, 12:38 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
Já začínám mít pocit, že vlastně ani sám nevíš co chceš. Buď se chceš učit assembler 68k a pak potřebuješ v prvé řadě nastudovat alespoň základní architekturu procesoru 68k, alespoň nejpoužívanější instrukce a nějaké základní strukturování kódu. To je zcela nezávislé na platformě. Nebo 68k programovat umíš a chceš programovat ST, takže potřebuješ nastudovat minimálně základy TOSu (minimálně proto, že budeš třeba chtít číst něco z harddisku, přepnout grafický mód a po skončení se korektně vrátit do desktopu) a následně mapu paměti, registrů jednotlivých čipů, organizaci VRAM (pokud do ní nepolezeš přes služby VDI nebo GEMu) , paletových registrů, čtení klávesnice, myši, nastavení timerů atd. Nebo ještě můžeš chtít doporučit nějaké konkrétní nástroje jako editor, assember, debuger, kompilátor. Takže o co ti vlastně jde?

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.06.2016, 12:43 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
Lisiak4 píše:
Tak v C byl napsaný i AmigaOS. Osobně vidím jediný důvod, proč byl AmigaOS napsaný v C, tak kvůli jeho snadnějším úpravám již napsaného kódu, jinak by to doufám napsali v asm.


Každý normální OS a většina systémových aplikací je psaný ve vyšším jazyce, nejčastěji C (byť teda takový MagiX/C začínal jako TOS přepsaný do assembleru). V asm se píšou pouze výpočetně kritické rutiny. Čistý asm na vícebitech je doména dem a většiny her.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.06.2016, 20:37 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
Ehm, nebudeme to dělat komplikovaně. Vím přesně co chci dělat. Tohle vše je otázkou jen vývoje řešení jisté situace, to je vše. Věřím v to, že pokud by jsem chtěl něco udělat nebude mi stačit amiga komunita. Myslím, že řešení je v kombinaci Amigy, Atari ST a mít to i v C#. Sám jsem zvědav, jak to vše dopadne. Vím, že na to mám, s tím časem je to již horší a nemám v tomhle představu. To ukáže právě ten čas. Ale to je vše jedno. Je a není to jedno. Vše je relativní :). Vše je relativní ve smyslu že nemám co ztratit. Musím brát jakýkoliv výsledek sportovně. S jakýmkoliv výsledkem budu sám před sebou čistý, že jsem se o to pokusil.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.06.2016, 22:36 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
Co hulíš?

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.06.2016, 07:43 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 23.03.2014, 20:13
Příspěvky: 2773
Has thanked: 224 times
Been thanked: 601 times
Lisiak4 píše:
Tak v C byl napsaný i AmigaOS.

Nebylo to ještě v BCPL? Na Amize se prý dost používal.

Když vydržíš do podzimu a přijedeš na párty, tak si (doufám že to stihnu) budeš moct v jednom zvláštním assembleru něco vyzkoušet, ale nejsem si jistý jestli v tom někdo dokáže něco naprogramovat :lol:

_________________
Plesnivý sýr z Tesca, zatuchlé kuřecí řízky z Albertu, oslizlé hovězí a myší trus z Lidlu.
Nákup potravinářské inspekce v ČR, říjen 2023.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.06.2016, 09:21 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
Ne, je to v C. Já se považuji za někoho s dost extrémním smýšlením (mám v mnoha věcech jen černou a bílou). U Tebe je to víc v normálu, ale i tak se na Tebe nehrabu :lol:

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.06.2016, 10:32 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2278
Bydliště: Brno
Has thanked: 842 times
Been thanked: 302 times
ctirad: OK, jednoduše řečeno, chci na Atari umět dělat to co zatím na Amize viz vlákno na oldcomp. Například v posledním mém příspěvku ve zmiňovaném vlákně o asm na Amize jsou z mé strany špatné výklady a úvahy, neměl jsem důvod je opravovat.

Spokojenost prdelko?

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz