OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 21.01.2025, 07:14

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 89 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 18.09.2022, 21:57 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 453
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Busy píše:
To je typicky vzhlad ked sa metodou "nearest neighbour" zvecsuje v necelociselnom pomere.

Ano je to tak. Musel bych zjištovat skutečné rozlišení displeje pro tento způsob resamplování obrazu. Nyní počítám s FullHD, 1920x1080.
l00k píše:
spíš mi jde o to, že by se to v pohodě vlezlo na obrazovku i v okně, ale velikost okna se nemění, jen se změní vnitřek, navíc nevím proč když je to v okně jsou tam ty černé pruhy kolem (pochopil bych ve fullscreen)

Je to složitější a týká se to Renderování obrazu. Černý okraj tam je právě z důvodu že nemůžu použít obraz v měřítku například 1:4.27, ale jedině 1:4, 1:5 atd.
Panda38 píše:
Nesleduji diskuzi tak se omlouvám jestli jsem mimo mísu, ale Windows umí rychle a kvalitně vykreslovat obrazový buffer s interpolací s hw podporou funkcí StretchDIBits. Zjištění rozměru plochy pomocí GetClientRect. Neměl by být důvod k černým okrajům a k vypínání interpolace, Windows obraz plynule natáhnou do plného obrazu.

Vše co píšeš je pravda.

ale

LnxSpectrum nepožívá Windows grafické knihovny pro zobrazení hlavní obrazovky, ale XNA knihovny. Nicméně tam ty funkce co popisuješ najdeme také.

XNA umí také rychle a kvalitně vykreslovat obrazový buffer s interpolací s hw podporou, možná dokonce rychleji než Windows knihovny ;)

Interpolaci v LnxSpectrum samozřejmně najdeme, a je volitelná. Když je zapnuta, není žádný problém ani při zmenšené obrazovce, ani s "nedokonalým" poměrem. Problém nastává když jí uživatel chce mít vypnutou, a to je bohužel většina uživatelů.

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 19.09.2022, 11:12 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 856
Has thanked: 23 times
Been thanked: 51 times
l00k píše:
spíš bych raději jen čistě ztrojnásobit body v obou rozměrech, bez čehokoliv aby to byly ostré body


Přesně tak používám všechny emulátory. Ostré body (x2, x3) a tečka. Na "autentický" obraz mám CRT TV.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 19.09.2022, 11:55 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 453
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
l00k píše:
já vím že je to kvůli korekci 4:3 na 16:9/10, ale toto by mi vadilo nejmíň že to je nějak natažené/spláclé... spíš bych raději jen čistě ztrojnásobit body v obou rozměrech, bez čehokoliv aby to byly ostré body

Jak jsem psal, je to složitější. Je tam více faktorů než jen ZX rozlišení obrazovky. Třeba fakt, že LnxSpectrum nemá rozlišení ZX obrazu 256x192 ale 512x384. Nejen že umí HiRes alá Timex, ale i SuperHires. Hned máš možností pevných poměrů méně než v případě emulátorů a CRT televizí co tak šťastně používá Tommík. :lol:

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 21.02.2023, 17:14 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3321
Has thanked: 2413 times
Been thanked: 1012 times
verze 1.8.8

hlavní událostí je spolupráce s nejnovějším firmwarem mbéčka (kromě běžných nastavení třeba i způsob rychlého startu do zvoleného OS)

taky obsahuje dodatečné úpravy 1.8.7x, o kterých jsme tady nepsali, především:
- Gigascreen ve všech variantách hardware eLeMeNt/MB
- vylepšený Flashload
- vylepšený Asm Compiler
- sladění emulace počítače a General Soundu
- MODy se do GS nahrávají mnohem rychleji
- totální podpora HGFX, zobrazování grafiky v HGFX bufferech, snadná změna palety barev v HGFX monitoru

Pokud máte verzi starší než 1.8.7j, tak určitě stahujte

LnxSpectrum má jednu (ne)výhodu v tom, že umí víc než se píše v manuálech ;)
Víte, že hry si můžete obarvit paletou ULA+ rychle, doslova za pár sekund?
V editoru palety UlaPlusColors a na obrazovce emulu si kliknete na barvy, které chcete měnit.
Levé tlačítko myší je INK na aktuální pozici myši, pravé PAPER na aktuální pozici myši.
Výslednou paletu si uložíte (Save As) do .BIN souboru.


Přílohy:
LnxSpec188.png
LnxSpec188.png [ 25.44 KiB | Zobrazeno 9035 krát ]
lnx-ulaplus.png
lnx-ulaplus.png [ 36.83 KiB | Zobrazeno 9035 krát ]

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: ... živého kytaristu... .:. ukrajinské SS
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 22.02.2023, 21:08 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3321
Has thanked: 2413 times
Been thanked: 1012 times
Hroudik píše:
chci z něj dostat data do PC

funkce Save Binary v menu Debuggeru nebo v menu Assembleru

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: ... živého kytaristu... .:. ukrajinské SS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 23.02.2023, 10:14 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 453
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Hroudik píše:
Ahoj, používám docela často LnxSpectrum.
Pokud chci z něj dostat data do PC, tak je sejvnu přes virtuální magnetofon do tapky.
Existuje nějaká možnost jak to dělat jinak?
Třeba že by Lnx měl nějaký port a tam by bylo možné exportovat bajty a ty by se ukládaly do nějakého souboru třeba txt ?? Popřípadě obousměrně, taková virtuální MHB 8255 ka :-)...

Ahoj, na něčem takovém poslední dobou pracuju. Nemůžu říct za jak dlouho to přesně bude, je tam ještě hodně práce. Ale prozradím že to bude obousměrné. ;)

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 06.01.2024, 17:16 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3321
Has thanked: 2413 times
Been thanked: 1012 times
O svátcích jsem si musel připomenout funkce debuggeru, co nejsou zcela popsané na webu. K pochopení mi pomohly i příručky pro Atari ST :-)
Třeba vám to bude taky k užitku.

STEP (STEP INTO)
Vykoná aktuální instrukci. Pokud je tou instrukcí volání podprogramu, vstoupí do něj a zastaví se na první instrukci v podprogramu.

STEP OVER
Vykoná aktuální instrukci a pokud je touto instrukcí volání podprogramu (CALL, RST), provede jej celý. Zastaví se až po návratu z podprogramu, na instrukci následující po volání podprogramu.
Podobně urychluje LDIR, LDDR, ale i HALT. Tímto najednou provedeme rutinu, kterou nechceme krokovat.
Pozor, aby se v rutině takto volané přes CALL nebo RST neměnila návratová adresa nebo nebyl návrat prováděn jiným způsobem než pomocí RET.
Pokud se jedná o návrat ze služby esxDOSu volané pomocí RST8, nevrací na instrukci hned za RST, ale až o bajt dál, protože za RST je DEFB s číslem funkce pro esxDOS.

STEP OUT
Provede instrukce do návratu (pomocí RET) na adresu dle aktuálního SP. Při spuštění STEP OUT se poznamená aktuální návratová adresa ze zásobníku a instrukce se provádějí, dokud se této adresy nedosáhne.
Budou přitom prováděny další příkazy CALL a návraty z nich. Provádění instrukcí se však nezastaví, dokud PC nedosáhne adresy, co byla původně na zásobníku.
Nacházíme-li se v podprogramu, tímto se vykonají všechny zbývající instrukce podprogramu a dojde k návrat z něj. Tak se "vymaníme" z rutiny, kterou nechceme krokovat.

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: ... živého kytaristu... .:. ukrajinské SS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 12.02.2024, 10:42 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3321
Has thanked: 2413 times
Been thanked: 1012 times
Několik připomenutí málo známých funkcí LnxAssembleru

Kód:
 - když je kurzor na návěstí (label),  stisk F12 přesune na definici návěstí
 - když je kurzor na návěstí, stisk Alt ukáže  v pravém pruhu výskyt tohoto návěstí v celém souboru
 - stisk Ctrl+E přesune kurzor na místo poslední textové změny
 - někdy potřebuješ skočit na předposlední nebo dokonce na jiná starší místa, kde jsi dělal změny; Shift+Ctrl+E si pamatuje cca 50 takových posledních pozic

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: ... živého kytaristu... .:. ukrajinské SS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 13.02.2024, 11:58 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3894
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 379 times
Been thanked: 825 times
Citace:
STEP OVER
Pozor, aby se v rutině takto volané přes CALL nebo RST neměnila návratová adresa nebo nebyl návrat prováděn jiným způsobem než pomocí RET.
Tu by sa mozno hodila dodatocna podmienka zastavenia programu zalozena na hodnote samotneho registera SP:
Program sa zastavi ak register SP dosiahne tu istu hodnotu aku mal pred vykonanim CALL / RST
Tym padom by sa dali zbehnut aj podprogramy ktore sa vracaju nestandartne, vratane tych co si nacitavaju data po CALLe.
Citace:
STEP OUT
Provádění instrukcí se však nezastaví, dokud PC nedosáhne adresy, co byla původně na zásobníku.
Tu mam otazku. Ako debugger pozna, ktora adresa na zasobniku je navratova ? Ak mam napriklad takyto podprogram:
Kód:
entry:
  push af
  push bc
  ld a,nieco
  call nieco
  pop bc
  pop af
  ret
Ak som prave zastal na ld a,nieco a stlacim STEP OUT, co sa stane ?

PS: Neexistuje verzia LnxSpectrum pre MacOS ?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 13.02.2024, 14:04 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 453
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Busy píše:
Citace:
STEP OVER
Pozor, aby se v rutině takto volané přes CALL nebo RST neměnila návratová adresa nebo nebyl návrat prováděn jiným způsobem než pomocí RET.
Tu by sa mozno hodila dodatocna podmienka zastavenia programu zalozena na hodnote samotneho registera SP:
Program sa zastavi ak register SP dosiahne tu istu hodnotu aku mal pred vykonanim CALL / RST
Tym padom by sa dali zbehnut aj podprogramy ktore sa vracaju nestandartne, vratane tych co si nacitavaju data po CALLe.

Ano, to by se dalo takto vylepšit. S návratem příliš často problém nebývá ale občas se to stane, vždy je co vylepšovat.
Busy píše:
Citace:
STEP OUT
Provádění instrukcí se však nezastaví, dokud PC nedosáhne adresy, co byla původně na zásobníku.
Tu mam otazku. Ako debugger pozna, ktora adresa na zasobniku je navratova ? Ak mam napriklad takyto podprogram:
Kód:
entry:
  push af
  push bc
  ld a,nieco
  call nieco
  pop bc
  pop af
  ret
Ak som prave zastal na ld a,nieco a stlacim STEP OUT, co sa stane ?

V aktuální verzi se stane to, že se program zastaví hned za instrukcí "call entry" (tu tam sice nemáš ale víme o kterou jde) takže proběhne "call nieco" i popy. Testuju při instrukci RET (nz/z/c/po atd.) i registr SP, musí být roven nebo větší takže ti odchytá i případné defb za call nebo rst.
Busy píše:
PS: Neexistuje verzia LnxSpectrum pre MacOS ?

Bohužel ne. Provozoval jsem emulátor na Macu v prostředí Parallels desktop.

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Naposledy upravil Lanex dne 13.02.2024, 17:33, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 31.05.2024, 11:15 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3321
Has thanked: 2413 times
Been thanked: 1012 times
nová verze se samostatným strojem eLeMeNtu ZX
všechny běžné ZXi porty už jsou zprovozněny, chybí věci okolo wifi a pár méně využívaných
stále není samostatné divMMC pro gumáka :o ani +2A nebo Pentagon
zato tam najdete pár věcí, které bude umět až novější elementí core (např. zapnout divSD nad jakoukoliv allram)

konkrétní změny v popisu nenajdete: https://www.ilnx.cz/lnxspectrum-historie-verzi/
wiki o emulátoru (např. lnxAsm) bude teprve postupně doplňována


Přílohy:
lnxspec190.png
lnxspec190.png [ 467.22 KiB | Zobrazeno 7159 krát ]
lnxspec.png
lnxspec.png [ 664.69 KiB | Zobrazeno 7159 krát ]

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: ... živého kytaristu... .:. ukrajinské SS
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 05.12.2024, 18:37 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3321
Has thanked: 2413 times
Been thanked: 1012 times
Aktualizovaný přehled příkazů všech tools v emulu


Přílohy:
lnxspec-keyb.pdf [113.06 KiB]
43 krát

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: ... živého kytaristu... .:. ukrajinské SS
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 02.01.2025, 11:28 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3321
Has thanked: 2413 times
Been thanked: 1012 times
https://www.ilnx.cz/2025/01/01/vydan-ln ... m-64-2025/

Není to updatovaná XNA verze, ale zcela nová verze vytvořená ve Visual Studiu 2022.
XNA engine není již 15 let podporován, a proto jsem se rozhodl vydat souběžnou verzi založenou na NET 8.
Jako grafický engine místo XNA je použit stále vyvíjený MonoGame.

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: ... živého kytaristu... .:. ukrajinské SS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Emulátor LnxSpectrum
PříspěvekNapsal: 02.01.2025, 13:16 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 856
Has thanked: 23 times
Been thanked: 51 times
Musim nekdy tento emulator zkusit. Pokud mu tedy bude stacit atomovy Celeron n2830... Jinak pouzivam, jakozto Windows 10 user, uspesne stary dobry Spectaculator.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 89 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz