OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 17:25

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 55 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 28.09.2015, 00:18 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 28.11.2014, 18:29
Příspěvky: 1491
Bydliště: Milovice
Has thanked: 12 times
Been thanked: 368 times
Nič v zlom chlapci Sharpistický ale príde mi to dosť úchylácke s tými pëticami do seba :poke: :lol:

_________________
STbrigáda
Atari 800XL, POFO, Atari Mega 2/4Mb Ram, Atari Mega STe, Atari TT 030


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 28.09.2015, 01:34 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2723
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
Shony píše:
Nič v zlom chlapci Sharpistický ale príde mi to dosť úchylácke s tými pëticami do seba :poke: :lol:

Co je na tom uchylne? Proc bych mel rozebirat na tri mesice pocitac a vypajet napajeci konektor abych mohl pouzit tu dma kartu pro Sam Coupe? Je jasne ze az pokroci tento projet za urcitou hranici tak nekdo z nas udela desku primo na Sharpa. Ta doba ale jeste nenastala. Ber to tak ze jednou budu schopen dat pocitac do puvodniho stavu a nic nebude poskozeno.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 28.09.2015, 01:46 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2723
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
Velesofte na Sharpovi je to uplne jinak nez na Sam Coupe. Na Sam Coupe v modu 4 mas v jednom bajtu dva pixely (2x 4 bity). Na Sharpovi je to jinak. Existuje vice moznosti jak zapisovat a cist z video ram. Nebudu popisovat vsechny moznosti. Kdyz budes pouzivat 320x200 bodu a 16 barev tak vzdy v pameti vidis v jednom rezimu jen jednu ze ctyr kreslich ploch. Kdyz bude chtit nakreslit napr. 8x8 bodu tak nejdrive musis zapsat 8 bajtu v jedne rovine a pak postupne zaplnis jeste dalsi tri. Druha moznost je kreslit barvou to si vyberes barvu a tak kde zapises log1 tam bude zapsana tato barva. Co je zajimavost je to, ze pri zapisu automaticky video cip nejdrive precte co prave obsahuje video pamet a pak provede prislusnou logickou operaci a zapise data do video ram. Vse toto je ale pro procesor nepristupne a neviditelne. Mozna na prvni pohled se to zda slozite ale je to logicke. Kdyz chces smazat obrazovku tak vyberes spravny mod a zapises 8000 krat bajt 0ffh do video ram a ono se to zapise do vsech rovin soucasne takze nemusis to delat 32000 krat. Proste video ram 32KB je pro procesor na frekvenci 3,5 MHz strasne velka a tak prace je pomala. Z toho duvodu video cip pomaha pri bezne praci.

Na Sharpovi to vykresleni najakeho sprajtu nebude tak lehke jak na Samovi. U nas se musi vse nasobit 40 nebo 80 a ne 32 a tak ta finta s prohozenim adresovych vodicu nejde.

Velesofte osobne hlavni vyuziti na Sharpovi bude rychly prenos dat z romdisku (ramdisku) do pameti. A prave s timto si hraje Mikes21. Druhe pouziti bude rychle zaplneni kusu obrazovky nejakym predpripravenym obrazkem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 28.09.2015, 09:17 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 28.11.2014, 18:29
Příspěvky: 1491
Bydliště: Milovice
Has thanked: 12 times
Been thanked: 368 times
No s tou úchylnosťou som len reagoval na vizuálny dojem, samozrejme s funčnosťou to nemá nič spoločné peace.

_________________
STbrigáda
Atari 800XL, POFO, Atari Mega 2/4Mb Ram, Atari Mega STe, Atari TT 030


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 28.09.2015, 18:20 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 09.10.2013, 19:04
Příspěvky: 1403
Has thanked: 130 times
Been thanked: 71 times
suksoft píše:
Velesofte na Sharpovi je to uplne jinak nez na Sam Coupe. Na Sam Coupe v modu 4 mas v jednom bajtu dva pixely (2x 4 bity). Na Sharpovi je to jinak. Existuje vice moznosti jak zapisovat a cist z video ram. Nebudu popisovat vsechny moznosti. Kdyz budes pouzivat 320x200 bodu a 16 barev tak vzdy v pameti vidis v jednom rezimu jen jednu ze ctyr kreslich ploch. Kdyz bude chtit nakreslit napr. 8x8 bodu tak nejdrive musis zapsat 8 bajtu v jedne rovine a pak postupne zaplnis jeste dalsi tri. Druha moznost je kreslit barvou to si vyberes barvu a tak kde zapises log1 tam bude zapsana tato barva. Co je zajimavost je to, ze pri zapisu automaticky video cip nejdrive precte co prave obsahuje video pamet a pak provede prislusnou logickou operaci a zapise data do video ram. Vse toto je ale pro procesor nepristupne a neviditelne. Mozna na prvni pohled se to zda slozite ale je to logicke. Kdyz chces smazat obrazovku tak vyberes spravny mod a zapises 8000 krat bajt 0ffh do video ram a ono se to zapise do vsech rovin soucasne takze nemusis to delat 32000 krat. Proste video ram 32KB je pro procesor na frekvenci 3,5 MHz strasne velka a tak prace je pomala. Z toho duvodu video cip pomaha pri bezne praci.

Na Sharpovi to vykresleni najakeho sprajtu nebude tak lehke jak na Samovi. U nas se musi vse nasobit 40 nebo 80 a ne 32 a tak ta finta s prohozenim adresovych vodicu nejde.

Velesofte osobne hlavni vyuziti na Sharpovi bude rychly prenos dat z romdisku (ramdisku) do pameti. A prave s timto si hraje Mikes21. Druhe pouziti bude rychle zaplneni kusu obrazovky nejakym predpripravenym obrazkem.

Problém grafiky Sharpa je ten, že jednoducho sa to napísať nedá. Ono je to na jednej strane také zložité, že kým som to plne chápal, tak ubehlo pár dní. Ale keď to pochopíš, tak si povieš, že aké je to jednoduché. Ide tam o to, že viditeľná VRAM pre procesor má 8 kB (320x200), ale reálne sa zapisuje do 32 kB alebo 16 kB (640x200) a reálne sa zapisuje do 32 kB. Procesor teda obsluhuje zdanlivo menej pamäte, čiže je to rýchlejšie, ale pomocou OUT a IN pracuje s celou VRAM, len mu v tom pomáha GDG obvod. Jednoducho sa to popísať nedá. Ak chceš vedieť viac, tak o grafike je popísané všetko tu na stranách 51-65:
http://www.8bity.cz/files/Sharp/Sharp_M ... everka.pdf
Pre porovnanie, pri rovnakej kvalite popisu by popis VRAM klasického ZX Spectra bola asi na 3 strany.

Doplnené: Citoval som Radka, ale určené je to Velesoftovi.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 28.09.2015, 18:35 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 09.10.2013, 19:04
Příspěvky: 1403
Has thanked: 130 times
Been thanked: 71 times
suksoft píše:
Velesofte osobne hlavni vyuziti na Sharpovi bude rychly prenos dat z romdisku (ramdisku) do pameti. A prave s timto si hraje Mikes21. Druhe pouziti bude rychle zaplneni kusu obrazovky nejakym predpripravenym obrazkem.

RAM disk hádam ani nie, ten je relatívne rýchly, ale taká väčšia SRAM by na toto zatlieskala.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 29.09.2015, 00:30 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2723
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
Milsa presne tak. Nejdulezitejsi je zrychleni bezneho sram disku jaky mel napr. Mikes21 na OCP viz foto
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... RUcTNISEFB

Take datove prenosy bezneho ramdisku jake je RRD do pameti budou rychlejsi. Lze predpokladat ze i 4x a to je docela dost velky rozdil. Takze pri prenosu nejakych 128 bajtu pro CP/M by se mela zrychlit komunikace.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 29.09.2015, 12:09 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 11.11.2013, 10:29
Příspěvky: 1198
Has thanked: 360 times
Been thanked: 304 times
Soucasne pokusy napovidaji, ze prenos memory-memory by mohl byt cca 5.5x rychlejsi. Memory-port nebo opacne az 8x, ale je mysleno proti prenosu v cyklu. Kdyz se pouzije INIR nebo OTIR tak to zase tolik neni.
Jak budu mit cas, tak zkusim upravit ten svuj soft pro spousteni programu z 2MB SROMdisku. Tam by to mohlo slapat docela pekne. A, mimochodem, na OCP byl i ten vetsi SROMdisk, nez ten v odkaze vyse (pak fotek dal). Mam ty piny teda zapajet ;-)
Co se tyka VRAM, tak to mi vylozene nesedi. Vychazi to jen cca 1.5x rychlejsi. A vzhledem k organizaci video RAMky u Sharpa asi pouzivani DMA nevypada moc vyhodne.

_________________
Sharp MZ-800++, MZ-1500++, MZ-2500++, SM-B-80T, MK-14_replica, HP-85, ZX-80+replica, ZX81, ZX-Spectrum+replica++, PMI-80+replica, SAM coupe++, PMD-85-2A+3, Didaktik-M, SORD-M5, TI-57, TI-59+PC-100, TI99/4A, ZetaV2+ppp, ZX-uno, Petr


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 09.02.2023, 22:44 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 11.11.2013, 10:29
Příspěvky: 1198
Has thanked: 360 times
Been thanked: 304 times
Vzpomnel by jste si jeste nekdo, po te dobe, jak presne funguji rovnice pro GAL, ktere vytvareji signaly DMACS a DMAM1? Hlavne u toho DMACS mi nejsou jasne ty jednotlive vyrazy v souctu.
Kód:
DMACS =  A0 * A1 * /A2 * A3 * /A4 * A5 * A6 * /A7 * /IORQ * BUSRQ *  DISINT * M1
      +  A0 * A1 * /A2 * A3 * /A4 * A5 * A6 * /A7 * /IORQ * BUSRQ * /DISINT
      +  BUSRQ * DMACS * /IORQ
      + /BUSRQ * /WAIT
       
DMAM1 = M1 * RESET
      + DISINT
     
NEWIORQ = IORQ
        + A0 * /A1 * A2 * A3 * A4 * A5 * A6 * A7 * /IORQ * /DISFD
Chtel bych to jen pro osvezeni, proc to bylo napsano prave takto. Diky.

_________________
Sharp MZ-800++, MZ-1500++, MZ-2500++, SM-B-80T, MK-14_replica, HP-85, ZX-80+replica, ZX81, ZX-Spectrum+replica++, PMI-80+replica, SAM coupe++, PMD-85-2A+3, Didaktik-M, SORD-M5, TI-57, TI-59+PC-100, TI99/4A, ZetaV2+ppp, ZX-uno, Petr


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: DMA interface pro Sharp MZ
PříspěvekNapsal: 10.02.2023, 11:31 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2723
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
Mozna odpoved pro tebe bude http://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=65&p=34561#p34561 . Je zde diskuse ohledne DISINT. Podle mne by to mohl osvetlit Velesoft. Ja to beru jako vypnuti nefunkcniho M1 signalu na ZX.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 55 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz