OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 19.03.2024, 04:43

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 253 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 09.07.2019, 13:42 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 457
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Chci se s vámi podělit o projekt, na kterém momentálně pracuji :) Sice jsem to chtěl zveřejnit, až bude hotovo, ale nadšení je silnější. Už hodně dlouhou dobu chci mít nějakou použitelnou verzi ruského Pentagonu 128KB. Převážná část softwaru od 90. let do současnosti přichází z exSSSR zemí, a hlavně dema, jinak velmi kvalitní, jsou psaná a časovaná většinou pro Pentagony, které nezpomalují CPU nikde v paměti, CPU běží ve všech stránkách 100% rychlostí. Na Spectru v lepším případě nestíhají, v horším se resetnou.

Nejprve jsem si postavil Pentagon na PCB verze 2014 z eBaye. Ten sice šlape dobře, ale deska je obludně velká, mezi součástkami je mnoho nevyužitého prostoru, ale napájení je řešeno poměrně špatně - tenké dlouhé spoje, hlavně v okrajových částech desky jsou čipy už "podvyživené" :?

Pak jsem zkoušel logiku implementovat do CPLD Xilinx, hrál jsem si s tím poměrně dlouho, ale výsledek nebyl - prostě mi to nechodilo, na férovku uznávám, nad mé síly.

Třetí pokus, jak si pořídit Pentagona 128K je právě zde: Většina logiky zůstane v LS-TTL čipech, vyzkoušené zapojení, ale pár změn tam přece jen bude, viz popis dál. Celé zapojení mám aktuálně na 4ks univ. plošňáků navzájem pospojovaných haldou drátů :) Deska bude rozměrově pasovat do krabice od Gumáka, měla by pasovat i do Pluska a nových krabiček od Sintechu. V současné chvíli je routing spojů hotov odhadem ze 65% a protože jde o opravdu velkou piplačku, je jedním z důvodů, proč už projekt zveřejňuji i očekávaná morální podpora z vaší strany, aby byla síla to dokončit :like: ;) :D Dávám si také velmi záležet na kvalitním rozvodu napájení pro jednotlivé čipy, silné spoje, pokud možno rovné a krátké, tzv. hřebínek, u každého čipu blokovací 100nF kondík + přibližně každé 3-4 čipy elyt 47uF s nízkým ESR, takže čipy by neměly trpět podvýživou, jako u verze 2014, Harlequina, ZX Nuvo apod.

A teď podrobnosti:

- název projektu ZX Nucleon 512KB
- PCB rozměrově odpovídající ZX Spectrum 48KB (Gumák) Issue 3B
- spínaný stabilizátor +5V/3A LM2596-5.0
- signály z CPU posíleny budiči sběrnice
- RAM 512KB, stránkování kompatibilní s verzí Pentagon 512KB, tvořená jedním pouzdrem SRAM 512KB
- režim 512KB RAM vypínatelný zezadu přepínačem, počítač pak funguje nuceně jen v módu 128KB (kvůli některým programům, které s rozšířenou RAM nefungují)
- malá část logiky nahražena 2ks CPLD GAL
- integrovaný AY-3-8910 se stereo výstupem na JACK 3,5 vzadu, míchání kanálů ABC/ACB přepínatelné přepínačem
- do stereo audia přimíchán i BEEP (na desce není repráček) + slabě i tape out
- resetovací mikrospínač vzadu
- analogový obrazový výstup RGB a kompozitní video na MiniDIN 8pos. konektoru
- kompozitní video generováno pomocí 5V only čipů SONY CXA1645M nebo ROHM BH7236AF, oba koupitelné za pakatel, vyzkoušené, generují poměrně slušný obraz na poměry PAL videa
- většina součástek jsou vývodové THT (retro čistší styl), mimo budičů sběrnic, PAL generátoru, zdroje 5V, pár tlumivek a nějakou drobotinu kolem

Na konec posílám náhled PCB, v jakém stadiu jsou právě práce na ní a děkuju za případnou podporu. Nadávky zkousnu také ;-), ale stejně budu pokračovat a dodělám si to po svém!! Po vyzkoušení prototypu by deska měla být k mání, bude-li mít někdo další zájem. Díky.


Přílohy:
zx_nucleon_p1.png
zx_nucleon_p1.png [ 277.6 KiB | Zobrazeno 23839 krát ]

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 09.07.2019, 15:38 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 05.09.2013, 14:08
Příspěvky: 1064
Bydliště: Smolenice
Has thanked: 130 times
Been thanked: 472 times
Vyzerá to zaujímavo, držím palce. Inak podobný projekt už existuje (https://github.com/andykarpov/karabas-128), ak by si potreboval inšpiráciu :-)

_________________
To err is human, but to really foul things up requires a computer.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 10.07.2019, 20:07 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 457
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
mmartinka píše:
AY-3-8912 by nešla? Tu mám v šuplíku :)

mmartinka: Promiň, ale dal jsem tam 8910 právě proto, že zas já mám zásobu těchle, a navíc jsou dnes snadněji a levněji sehnatelné díky čajňákům, kteří je produkují v několika klonech. Mimochodem ty klony nejsou vůbec špatné, dokonce mají (subjektivně podle mě) o malinko lepší zvuk, než originál. ;)

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 10.07.2019, 20:15 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
css píše:
Ano, napriklad Spectrum 48KB rev. 3b bylo poskladano z 27mi integrovanych obvodu, z toho zakazkova byla akorat ULA a mozna ROM, vsech ostatnich 25 kusu radim mezi jednoduche bezne cipy ve smyslu BEZNE SEHNATELNE ...

Ano a nejlíp sehnatelné byly ty odpory, prasácky použité jako oddělovače sběrnic :roll:
16 brouků tvořila RAM, z tehdy sehnatelných a cenově dostupných typů.
Těch pár multiplexerů, tam bylo z důvodu, že ULA byla 40 pinová a z toho důvodu se muselo dodělat ostatní, aby se ušetřily vývody, nakonec i ty muxy nacpali do druhého zákaznického obvodu.

A jak jsem psal, CPLD z ryze praktických důvodů, protože ho mohu snadno rekonfigurovat a vymyslet tam si třeba něco jiného :)

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 10.07.2019, 21:07 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 457
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
pcmaker píše:
Bude ZX Nucleon fungovat s Betadiskem (hlavně s tím mým z Mikrobáze)?

pcmaker: Musí fungovat s mým Betadiskem 128C, proto si ho stavím, to je kombinace, na které bych chtěl až do penze frčet :-D Protože jde o 99% kopii Pentagonu a rusové na Pentagonech sviští zásadně na Betadiscích, měl by fungovat, otázkou jsou rozdíly co se týká napájení apod. Bohužel mikrobází Betu nemám na vyzkoušení.

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 12.07.2019, 15:11 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 457
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
:slint: :slint: :slint:
Práce pokračují, už mám hotové rozložení součástek a pokračuji v ručním routování. Jde to ale hrozně pomalu, hlavně ta oblast dole se spoustou švábů je už teď prakticky zaplněná spoji, a to mi ještě zbývá odhadem kolem 20ti spojů v této části zapojit. Protože je tam ale opravdu obrovská hustota spojů, už pracuji na rastru 0,003125 inčů (0,079mm), jde to opravdu pomalu, dnes mám produktivitu 4 spoje za 8 hodin práce. Vecpat někam jeden spoj znamená upravit nebo přesunout 5-10 jiných. Prostě pakárna :lol: , ale už se těším, až bude hotovo. Pokud bude všechno fungovat, bude to nádherná mašina, a když dostane i novej kabát, bude to pecka. Tak zatím...

pcmaker: Zapojil jsem ti na edge (přímý) konektor i +9V (napájení počítače), takže by měl fungovat i s mikrobázím Betadiskem, kde je snad (jestli jsem to správně pochopil) počítač napájenej z Betadisku přes hranový konektor ;)


Přílohy:
512L.png
512L.png [ 252.48 KiB | Zobrazeno 16662 krát ]

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 12.07.2019, 21:50 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1610
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Asi uz pozde, ale take nahodim par typu / napadu k vylepseni.

Tak napriklad celkem fajn featura by bylo zpristupnit tzv. atributovy port FF. Nektere ZX hry proste na pentagonu kvuli tomu nejdou, nebo proste blikaj a padaj.
Rozsirena pamet ZX je sice fajn, ale realita je takova, ze softwaru je velice malo. Spis jen jenake dema her, nebo to obcas vyuzije nejaky commander. Sam s tim mam zkusenosti, kdyz jsem postavil PROFI INTERFACE ktery do ZX128+2 pridal 1MB ram a umel nejruznejsi typy pametovych rozsireni. Pentagon 512 ma ne zrovna stastne resene strankovani coz zpusobuje trochu nekompatibilitu (nutnost prepinani). Mozna lepsi typ strankovani ma ZX Profi 1024 nebo Scorpion 1024 nebo Pentagon 1024, ktery ma jen pridavny port EFF7 kde se da softwarove vybrat(prepnout) mezi 1024kB ram a 128kB.
A urcite bych nekam na desku umistil pinove listy s vyvedenim dulezitych signaluz napriklad pro nejake interni rozsireni (modul s paletou barev, atd..)
Pred sbernici by bodla na desce pinova dvourada lista, ale koukam, ze nebude misto.
A jeste jedna drobnost, kdyby tam byl nejaky prepinak, kde se da zvolit zacatek signalu INT, daly by se na tom bez blikani hrat i hry ze ZX48 s vykreslovanim sprajtu primo do videoram. Pentagon totiz generuje INT na konci posledniho mikroradku pixelove casti obrazu, zatimco ZX ho potrebuje na zacatku kresleni horniho borderu.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25.07.2019, 10:27 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 457
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Ptal se mě Billy48, jak pokračuje práce na desce? Přetiskuji zde moji odpověď Billymu48 + obrázek, jak teď deska vypadá. Tenké žluté čáry jsou dosud nenaroutované spoje. Jde to pomalu, ale jde to :slint:

Odpověď pro Billyho:

Ahoj, neboj se, jakmile bude prototyp, určitě se to tu dozvíš ;)

Každým dnem na desce pracuju, ale jak psal Kubik, že posledních 10% spojů zabere 90% času, tak bych to upravil na 5% spojů zabere 95% času ;) . Centrální část desky je už tak zaplněná spoji s takovou hustotou, že natáhnout každý další jeden spoj je klidně i hodina práce nebo i víc, musíš nad tím přemýšlet a zvolit jinou cestu pro několik dalších spojů. Takže včerejší produktivita za celý den byla 6 nových spojů! A to mi jich zbývá odhadem ještě takových 50!

Jinak HW úpravy teď už žádné nechystám, z Velesoftových poznámek byla určitě zajímavá lišta se signály, ta by byla skvělá, ale momentálně mě vůbec nenapadá, kam ji umístit, deska je úplně plná. Dál by určitě byl dobrý ten FF port s video signály a přepínatelné INT, problém je, že já nejsem autor Pentagonu a ani jsem příliš nepochopil jeho princip činnosti, i když jsem se vážně snažil. Takže takovéhle úpravy by musel provést někdo, kdo principu funkce Pentagonu rozumí, navíc v případě toho FF portu tuším, že by to obnášelo několik čipů navíc, a ty už prostě není kam dát. Škoda, že se do krabice od Gumáka nevejde o trochu větší PCB.

Každopádně ZX Nucleon tu není pro to, aby nahradil jak Spectrum, tak Pentagona, to ani nejde. Vždycky bude potřeba mít oba stroje - na starší software a soft "ze západu" Spectrum, ale na novější věci, kterých je v současnosti drtivá převaha (dema, hry atd.) z exSSSR oblasti Pentagon resp. Nucleon.

Budu se snažit co nejrychleji dodělat prototypovou desku na vyzkoušení funkce, ta bude ještě dělaná "ošklivě" bez optimalizace spojů, ale během doby, co bude ve výrobě, budu pak pracovat na optimalizaci spojů na desce, aby byly hezky "učesané" :)

Čau Petr


Přílohy:
nuc512progress.png
nuc512progress.png [ 282.06 KiB | Zobrazeno 16745 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25.07.2019, 11:16 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 457
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Kubik píše:
Asi to budou jenom nejake renderovaci artefakty, ale ta modra vrstva mi prijde jako ze ma dost malou izolaci mezi spojema. Spoje na cervene strane mi zas prijdou zbytecne tluste :) Jakym spojem/izolaci to routujes?

Jsou to ty artefakty, routuju spojema 12mil (0,3mm) a izolacni mezery minimalne 6mil (0,15mm). Tyhle hodnoty umi cinani bez problemu vyrobit, jak jsem se koukal. A kazdych par minut nechavam Eagla celou desku prekontrolovat na minimalni izolacni vzdalenosti, krizeni spoju, zkraty apod., a pripadne chyby hned opravuju ;-)

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25.07.2019, 12:30 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 457
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Kubik píše:
Nebal bych se klidne i 8/8 nebo 8/6 (aspon v tech hustych castech). Nevim, kolik umi jlcpcb, ale ostatni cinani zvladaji 5-6 mil. To uz si pak v pripade nouze muzes lajsnout i dva spoje mezi DIL vyvodama.
Tam vlevo dole jsou nejake velke kondenzatory a civka. Vejde se to na vejsku? Ja jen ze jsem do tech mist dal jednou patice na 4116 a pak mi nesel zavrit gumak :)

Koukal jsem na JLCPCB a Seeedstudio a tech 6mil izol. je vetsinou standard, takze se toho drzim, nechci to hnat zbytecne do krajnosti. Zatim se mi povedlo naroutovat vsechno, hlavne ta dolni cast, kde je cela logika, to byl fakt masakr. Ale jak pises, na nekolika mistech jsem se nevyhnul i 2 spojum mezi vyvody IC DIL, tam jsem (jen v tehle zuzene casti) pouzil silu spoje 10mil, vsude jinde, krome napajecich cest, je 12mil.

Tahle deska bude prototyp, uvidi se, jestli pujde Gumak zavrit :-D Kdyz ne, budu to resit pak. Ty elyty jak pises maji prumer 8mm, tlumivka ma vysku asi 7,5mm. Uvidime :-)

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25.07.2019, 19:13 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1610
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
To takhle desce trochu odlehcit. Napiklad muzeme ztencit spoje (treba rozvod napajeni) a soucasne nechat udelat treba dvojnasobne tluste platovani. Tim se usetri misto v okoli spoju (obzvlast tech tlustsich). No a ja bych treba sel jeste odvaznejsi cestou. Pokud je opravdu problem s mistem, vetsinou pomuze pridat vice vrstev v plosnaku. Ale zase na ukor ceny. Co takhle na nejdivocejsi oblast pridat paralelne polozeny maly plosny spoj s problemovym rozvodem. Desce se tak odlehci a nebusi byt spoje nahustene do extremu. Deska muze primo doslova lezet na spodni strane desky, nebo na horni(na cipech) a z obou stran byt pripojena pinovou listou treba s rozteci 2mm. Deska muze byt tenka a povede pouze signaly. 10x10cm stoji dnes dvacku a muze to nejen usetrit praci, ale i v nekterych pripadech dovolit opravy/upravy nebo rozsireni pouhou vymenou/zamenou teto desky. Lepsi nez jakekoli dratovani, a hlavne nejaka moznost rozsireni....

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 25.07.2019, 19:59 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1610
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Koukam na desku a napada me jedna vec. Uplne vpravo je Z80CPU s posilovacem sbernice. Proste cely procesor s posilenim hodit na samotnou desku a pod sbernici pridat tu zminovanou pinovou listu, do ktere by se ona CPU deska pripojila. CPU by bylo pekne vodorovne pri pohledu na zakladni desku a nicemu by to tolik nebranilo, protoze prave v horni casti desky je hodne mista pod krytem gumaka i pluska. O vysku moc nejde. Jen aby byl prostor pro ksandu membrany, aby se nelamala nebo neodrela). Zakladni desce by se zvetsil volny prostor, zaroven by zde byla pinova lista, kterou chceme a tim, ze je CPU oddelene, tak to dovoluje az neskutecne upravy a upgrade bez zasahu do hlavni desky a s minimalni cenou. Tohle by myslim mohlo jit nejsnadneji, protoze pinova lista u sbernice by obsahovala logicky vsechny cpu signaly, a jde o stejne rozlozeni signalu jako ma sbernice, takze v podstate by bylo hotovo. Jen odroutovat CPU s posilenim z desky a hodit cele na samotnou malou desticku.

Vymenou CPU desky ziskame moznost pripojit treba Z80 v jinem pouzdru(PLCC, SMD, .... eZ80...) a hlavne muzeme signaly upravit/zmenit jeste nez dorazi ven. Docela bych zvazil pinovou listu protahnout a pridat k ni i signaly jako RAMCS,RGBI,TapeIN/OUT,speaker,CLK 14 nebo 7 MHz,AY A,B,C. Pak by se dalo kouzlit... pridavat zvukove cipy a michat je primo do AY vystupu, nebo cokoli vas napadne. Podle me nejrychlejsi a nejlevnejsi reseni.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 26.07.2019, 09:19 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 28.01.2016, 23:57
Příspěvky: 3756
Has thanked: 213 times
Been thanked: 388 times
Ja bych to Velesofte nekomplikoval. Idealni by bylo sehnat nekde za rozumnou cenu takove ty hrebinky, co se kdysi pouzivaly na rozvod napajeni, ale nekomplikoval bych to dalsi deskou. A ostatne, myslim, ze by se dalo jit s technologii jeste trosku vic do extremu, takze zmensit pruchodaky a tak. Bohuzel nemam po ruce Eagle s tema 4MB SIMMama, co jsem delal, ale cinan to vyrobil v pohode, a tam jsem sel podle meho soudu hodne na krev :)

BTW: @CSS, zkontroluj si DRC rules, nektere pruchodaky vypadaji, ze se dotykaji :) Mozna je to zas problem renderu, ale vypada to hodne podezrele. Ja pouzivam myslim nejaky DRC, co jsem stahnul od Seeedstudia.

BTW2: @Velesoft: ted jsem koukal na nejake parametry, a pokud pouzijes 2oz, tak se minimalni trace/isolation zvedne na 10mil, takze si tim moc nepomuzes. Udelas sice tenci napajeni, ale zas musis tahat tlustsi signaly.

_________________
Nikdy nediskutujte s blbcem. Stáhne vás na svoji úroveň a vyhraje zkušeností.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 26.07.2019, 10:39 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1610
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
z00m píše:
Doska má vojsť do case od gumáka, takže akékoľvek daughterboardy neprichádzajú do úvahy. Človek je pri opravách gumákov rád, že sa v oblasti pod klávesnicou vojdú integráče v pätici.


Ja doma gumaka mam a i pruhlednej case. Takze moc dobre vim, kolik mista tam je. Nad sbernici ma gumak vyssi kryt kvuli puvodnimu chladici, ktery zde nebude. A prave toto misto jsem pro plosnak myslel. Logicky je pak jedina dalsi cesta komplet preroutovavat opakovane problemove spoje. Cpu deska je asi nejrozumnejsi cesta, jak desku vcas doroutovat a zaroven zjednodusit a uvolnit na ni jeste misto.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Nucleon 512KB
PříspěvekNapsal: 30.07.2019, 12:14 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 457
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
danhard píše:
RGB výstup používáš s něčím komatidebilní ? 8pin minidin je celkem prima.
ps. můžeš dát seznam součástek ? mizí to jako voda v poušti.

Tchunass píše:
Jen malý dotaz: Proč jsou použity tak velké integráče? Nebylo by lepší to udělat jako to má ZX OMNI? Díky.

Stručné odpovědi ;)

Kubik: Ohledně zkratů se neboj, á 5 minut desku projíždím testem DRC na izolační mezery, můstky, křížení atd. ;)

Velesoft: Výstižně odpověděli z00m a Kubik ;) , sorry, ale tvé návrhy by byly obrovská komplikace navíc, v podstatě zahodit celou dosavadní práci a začít znovu.

Martin8bity: Chvíli jsem o tom také uvažoval, ale 4 vrstvy = ~ 3,5x násobek ceny za PCB (u JLC) + pamatuju si z práce obrovské problémy s ručním pájením 4vrstvého PCB - páječka to dostatečně neprohřeje, takže také ne! Raději si dám na čas, pohraju si s návrhem, udělám ho pomaleji, ale dobře na 2 vrstvách.

danhard: Ano, s jedním svým zařízením, které jsem ještě nepublikoval ;) Seznam součástek ještě nemám finální verzi, hodnoty některých pasivů se ještě budou dolaďovat až na prototypové desce.

Tchunass: Rozhodně, rozhodně, rozhodně NE!!! :lol: Osobně jsem velký zastánce THT, je-li to možné, používám zásadně vývodové součástky. Jednak se mi s nimi daleko lépe dělá, a jednak se mi do 8bit počítačů prostě daleko víc líbí. Samozřejmě pokud daná součástka existuje jen v SMD (zde např. video kodér), nebo by v THT byla mnohem větší, že by se nevešla, použiju SMD, i zde je pár diod a tlumivek v SMDčku. Ale globálně jsem zastánce klasiky s vývody!

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 253 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz