OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 09.07.2025, 12:32

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: znaky 4*8 z fontu v romce
PříspěvekNapsal: 18.06.2025, 12:14 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3582
Has thanked: 2552 times
Been thanked: 1118 times
Úprava písma - Aleksej Čerevko, Vladislav Kovženko, Krasnojarsk
Абзац, noviny pro fanoušky Spectrumu, číslo 25, 2005, https://zxart.ee/eng/software/series/abzac-abzac-pdf/

Předkládáme vám několik zajímavých procedur, které „převádějí“ standardní písmo z ROM do písma vhodného pro tisk 64 znaků na řádek (jeden znak — 4×8 pixelů). Původně byly všechny tyto procedury původně napsány speciálně pro naše 512bajtové demoverze a fungovaly pouze za určitých podmínek. Při přípravě tohoto článku jsme se však rozhodli je upravit a učinit univerzálnějšími.
Některé nově vytvořené znaky vypadají trochu kostrbatě, následující program je opraví. Výsledné písmo si můžete prohlédnout zkopírováním na obrazovku pomocí LDIR. HL, font; DE, 0x4000; BC, 2048; LDIR.
A nakonec třetí procedura, která umožňuje tisknout text na obrazovku (HL, adresa obrazovky 0x4000; DE, adresa textu; CALL WYW). Níže je tabulka pro druhou proceduru. Můžete experimentovat s BIN čísly; jejich změnou upravíte vzhled některých vytvořených znaků. Celý kód zabírá 145 bajtů (všechny tři procedury + tabulka).


Přílohy:
FNT64ROM.7z [48.66 KiB]
23 krát
F64ROM.png
F64ROM.png [ 1.44 KiB | Zobrazeno 286 krát ]
F64LIST.png
F64LIST.png [ 14.04 KiB | Zobrazeno 286 krát ]

_________________

eZX.MB03+ /archiv ZXFILES /ZX-TAR /prog. pro divSD
Obrázek .:. Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: znaky 4*8 z fontu v romce
PříspěvekNapsal: 18.06.2025, 13:45 
Online
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 4019
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 389 times
Been thanked: 857 times
V mojej uprave romky pre vypis 64zn/r (odsek "Rozsirenie romky pre 64 znakov na riadok") som riesil podobny problem. Na samotne ascii 32-127 mam priamo font, ale ako v rastri 4x8 vypisovat take UDG ? Hlavne ak definicia UDG znakov je uz z principu siroka 8 pixelov a programy s tym pocitaju.

Napokon som to vyriesil uplne trivialne - dva pixelove stlpce jednoducho zORujem do jedneho. Pre povodne ZX znaky to vyzera dobre, takze defaultne definicie UDG su pekne citatelne aj v rastri 4x8, a pokial si tam program nadefinuje kresbu, ktora sa pri tomto sposobe stlacenia znaku na polovicnu sirku uplne rozsype, tak .... proste nie je kompatibilny s vypisom 64zn/r ...
:shrug:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz