OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 00:21

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 59 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 21:33 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Busy píše:
To je samozrejme, ze nejake modernejsie riesenie bude pouzivat aj modernejsie pamete...

S modernějšíma paměťma tam ale nepůjdeš paraleleně, ale větší rychlostí několikrát za sebou.
Na zobrazování potom potřebuješ mhnohem více logiky, než při přímém rastrovém zobrazení a bez toho FPGA se neobejdeš.

Jistě že to jde jinak.
Dvojitá VGA karta 128kB videoram a FPGA, dělalo to co sis nahrál do FPGA, já jsem s tím před 20. lety emuloval znakové, nebo symbolové displeje podle přání zákazníka.

Zobrazení 256x256 4bity jsem dělal v roce 1983 na ADT4500, deska V2410, na barevné televizi Color 110 jsme s tím kontrolovali vícevrstvé tišťáky. Protože okénko 256x256 bylo málo, tak to umělo hw rolovat, aby se dalo plynule jezdit po větší ploše.


Přílohy:
dual VGA.jpg
dual VGA.jpg [ 98.01 KiB | Zobrazeno 2587 krát ]

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2022, 09:24 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Složitost realizace planarové grafiky s pomalými DRAM 4116 ukazuje deska videoram z PP-01.
http://www.sapi.cz/klony_sm5040/pdf/sm3105.pdf
A to je to jen pro hloubku 3 bitů !

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.07.2022, 15:48 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Malou poznámku.
Na kartě dual VGA je 3x8 bit DAC.
Paleta je 16x paper, 16x inkoust x 24 bitů RGB.
Omylem jsem označil sběrnice výstupu jako RGB(7:1), tedy výsledné rozlišní bylo jen 21 bitů.
Nikdy se na tu chybu nepřišlo :lol:

Pro tyto hračky by bylo 8 bitů 3R3G2B zcela komfortní.
V reálu musíte ten převodník taky nějak realizovat a pár odporů je pro ZX tak akorát.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 13:57 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
A u těch CGA, EGA, VGA karet zálěží v jakém zobrazuješ módu a jaký máš zápisový mód.
Protože Bill udělal pro zápis do grafiky okno 64kbyte, tak se u vyšších grafických módů používá planarový zápis a stejně se musí rozdělit na několik částí.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 14:32 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1972
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 864 times
Been thanked: 697 times
Barevné roviny jsou výhodné i z toho důvodu, že se dá líp organizovat paměť. Např. u R1G1B1 by bylo hodně nepříjemné mít 3 bity na pixel, v nejlepším případě by bylo 6 bitů využitých a 2 by se ignorovaly.

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 15:28 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
danhard píše:
Nevím jak ve světě PC, ale když jsem začínal s počítači, tak jsme to dělili na vektorovou a rastrovou grafiku :D
Tak ono tych deleni bude samozrejme viac, ale v tomto pripade si uz totalne mimo temy :)
danhard píše:
A u těch CGA, EGA, VGA karet zálěží v jakém zobrazuješ módu a jaký máš zápisový mód.
Protože Bill udělal pro zápis do grafiky okno 64kbyte, tak se u vyšších grafických módů používá planarový zápis a stejně se musí rozdělit na několik částí.
Ano, ale to uz so samotnym planar/packed nema priamo nic spolocne. Oba mozu byt naraz cele v jednom 64kB okne, alebo oba potrebuju pristup po castiach.

Inak s tym 64kB oknom to nebude take zle, pretoze grafika je sice na A000:0 ale textovy rezim (co je tiez videoramka pristupna procesoru) je napriklad az na B800:0 :) Ale to uz som zase ja totalne mimo temu. Vratme sa radsej k HGFX.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 16:24 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
1280x1024 bodů tam nenacpeš přes jediné 64kB okno ani náhodou :roll:
A v textovém modu ukládáš do paměti textovou předlohu, kód znaku a atribut, grafický obrázek znaku se generuje až při zobrazení.

To by nám mohl říct Panda, jestli by se HGFX grafika dala realizovat na RB Pico ? :)

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 20:44 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
1280x1024... to už jsi asi předběhl téma, vyčkej prosím na verzi HGFX 7.0 kde jistě 1280x1024 bude.

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 21:18 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1972
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 864 times
Been thanked: 697 times
danhard píše:
...To by nám mohl říct Panda, jestli by se HGFX grafika dala realizovat na RB Pico ? :)
Jo dala, planární grafiku lze realizovat, rozlišení 1280x1024 také (s omezením videopaměti na 256 KB), ale nestíhalo by zpřístupnit RAM na sběrnici pro čtení i zápis (jedině snad zápis). S grafikou by se muselo pracovat spíš pomocí makropříkazů.

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 22:45 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
A RGB paletu umíš ?

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.07.2022, 23:57 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1972
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 864 times
Been thanked: 697 times
Jo převod 1-bit, 2-bit nebo 4-bit pixelů přes palety na 8-bit R3G3B2 není problém. Asi i R5G6B5 výstup by mohl být. Ale nejde to udělat z planární grafiky, bity pixelů pro palety musí být pakované v bajtu.

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 21.07.2022, 08:18 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Ne prostý DAC převod, ale programovatelnou paletu RAMDAC.
V HGFX je na ní připraveno 768 byte :)
https://en.wikipedia.org/wiki/RAMDAC

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Naposledy upravil danhard dne 21.07.2022, 08:30, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 21.07.2022, 08:30 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1972
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 864 times
Been thanked: 697 times
danhard píše:
Ne DAC převod, ale paletu.
V HGFX je na ní připraveno 768 byte :)
Indexy pixelů se při zobrazení videopaměti převedou na výstupní formát (pomocí tabulky palet) - což je např. u PicoVGA knihovny převod na R3G3B2, u 4-bitového formátu tabulka 16 bajtů. U zobrazovače nemá význam převod na RGB, když ho na nic nepoužívá, potřebuje palety ve výstupním formátu. A aby videopaměť byla v RGB24 True Color formátu (že by se do ní zapisovaly obrázky s paletami), to by ztrácelo význam, jednak žere hodně RAM a jednak není pro výstup dost pinů.

To není jen prostý převod DAC, ale převod pixelů v nižším formátu přes tabulku na výstupní formát s vyšší barevností. PicoVGA ve skutečnosti tu tabulku palet zkonvertuje na jinou pomocnou tabulku, aby byl převod rychlejší, ale to je jen technický detail.

K připojení 24-bitového RGB RAMDAC by Pico nemělo dost pinů.

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 21.07.2022, 08:52 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Ale to nemusí být vůbec 24 bitů, stačí 8.
Jde o to, že musíš převádět 8 plainů, 8 bitů přes tabulku 256x8 a to pixelovou rychlostí zobrazení.
To umíš ?

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 21.07.2022, 09:04 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1972
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 864 times
Been thanked: 697 times
Ne, Pico by neumělo převádět planární grafiku za běhu přes palety. Muselo by skládat indexy pixelů z jednotlivých rovin postupně po bitech, což se nedá stíhat během zobrazení (zkoušel jsem a není šance to rychle poskládat). Může stíhat převádět jen grafiku v pakovaném tvaru, kdy jsou bity pixelu ve stejném bajtu. U planární grafiky může stíhat jen vypouštět bity na výstup tak jak jsou. A je omezené jen na 4 barevné roviny, ale v bajtech rovin může být více bitů na barvu.

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 59 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz