OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 08:54

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 59 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 14.07.2022, 23:56 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
No jestli existuje fyzická hardwarová verze tak by myslím PP01 též slušela, to je dokonce svým řešením blíž k HGFX než Spectrum samotné. Myslím že 16M barvy jsou pro takový počítač trochu až moc luxusní a že i jen těch 256 by bohatě stačilo. A kolik takovéhle 16M barvové obrázky zabírají paměti, ty barvy se v datech ošidit nedají. Mě to u rozlišení 256x192@24bitů vychází na 147.5 KB což je tedy hrubě nad síly běžného zx spectra... 256 barev by se vešlo do 49 KB což je taky strašně moc ale vleze se to ještě do 65 kilo...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 00:12 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
SCjoe píše:
po zmínkách o ppéčkovém planaru budu muset název přehodnotit
A to uz preco ?!?! Co sa ti nelubi na HW akcelerovanom planarovi kde jednym zapisom do videoramky mozes zmenit vsetky planary naraz ?
Czech Human píše:
Mě to u rozlišení 256x192@24bitů vychází na 147.5 KB což je tedy hrubě nad síly běžného zx spectra...
O tom by sa dalo polemizovat :lol:
Staci si spomenut na graficke pracovne stanice (tusim oznacene ako O2) ktore mali 1 MB pracovnej RAM a 8 MB videoram ... ;) :poke:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 01:21 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
No ale běžné spectrum asi často nemělo 1 MB RAM a 8 MB video RAM, že ne? :neener: Tady se opět ukazuje nadčasový dizajn PP-01 s jeho 896 KB adresovatelné RAM, které by snadno zvládlo i o dost větší rozlišení než 256x192 i v truecolor ;-).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 02:22 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
Czech Human píše:
A kolik takovéhle 16M barvové obrázky zabírají paměti, ty barvy se v datech ošidit nedají.

Všetko sa dá, trebárs 8-bitová hĺbka + paleta na každý riadok. Pri použití cca 64 farieb na riadok sa to vojde aj do 48K. Teda na dvakrát: najprv sa načíta a naplní VRAM a potom sa načíta paleta na každý riadok.
Keďže nepoznám presné HW špecifikácie, sú to len také moje úvahy, ako by sa to mohlo robiť.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 10:34 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
Czech Human píše:
Mě to u rozlišení 256x192@24bitů vychází na 147.5 KB ...
... 256 barev by se vešlo do 49 KB což je taky strašně moc ale vleze se to ještě do 65 kilo...
Czech Human píše:
No ale běžné spectrum asi často nemělo 1 MB RAM a 8 MB video RAM, že ne?
Nejde o absolutne hodnoty, ale o ten pomer velkosti potrebnej videoramky a hlavnej pameti pocitaca. Proste, ze pocitace s videoramkou ovela vecsou nez hlavna pamet (kde sa tiez nevosiel cely obrazok z videoramky) neboli nicim neobvyklym.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 10:43 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
Nojo jenže tohle jsou takové ty programátorské špeky jak použít rovnák na ohýbák :lol:. To je jako integer počty v tabulce na 3D zobrazení apod. Někdy to použít jde, ale má to i svá omezení a fintičkami nelze vytvořit jakýkoli obrázek s 16M barvami.

Mě vůbec nepřijde divné mít 8 MB videoram když počítač měl třeba ten 1 MB RAM, protože 8 MB je takové rozumné minimum abyste mohli pracovat s už graficky celkem použitelným obrázkem s rozlišením >=1600x1200@24bit, který zabere od 5.6 MB výš a abyste si ho zobrazili musíte tu paměť prostě mít... Jen je poněkud komplikované ho nahrát a uložit, já žiju že Spectrum má kazeťák nebo přinejlepším disketárnu a vzhledem k omezení tohoto rozšíření, kdy sice jde po kouscích zapsat do videoram ale už pak nejde číst, se s takovým souborem pak pracuje hodně blbě :-). Je to tedy jen jednocestné zobrazovadlo na demíčka, hry apod. ale prakticky zcela nepoužitelné k jakékoliv editaci nebo změnám. Jasně že tyhle FPGA verze Specter mají i ATA disk ve formě SD karty nebo něco podobného tak by to asi bylo dostatečně rychlé ale to už mi přijde tak trochu jako připojit 8bit k superpočítači a pak říkat kolik toho ten 8bit umí...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 11:52 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Není jednodušší rozdělit obrazovku na 8 sloupců a 3 bity adresy mapovat nad těmi 6kB ZX prostoru ?
V realizaci to stejně zabere 48kB video paměti.

Nezapomínejte, že na realizaci potřebujete taky rychlost videoram.
Pro zobrazení 1 bod = 1byte musíte do paměti lézt 4x rychleji než původní zobrazení grafika/atribut.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15.07.2022, 22:27 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
danhard píše:
Nezapomínejte, že na realizaci potřebujete taky rychlost videoram.
Pro zobrazení 1 bod = 1byte musíte do paměti lézt 4x rychleji než původní zobrazení grafika/atribut.
Praveze vobec nie. Jedna z (mala) vyhod planarnej videoramky su nizke naroky na rychlost samotnych pametovych cipov.

Napriklad na PP01 je videoramka realizovana tromi sadami klasickych cipov 4116, kazda sada si v sebe pameta jednu monochrom bitpmapu. Pri zobrazovani sa naraz precitaju tri bajty z tychto troch sad a tieto tri bajty idu do troch posuvnych registrov, ktore z nich nasledne generuju tri RGB hodnoty.

Takze rychlost citania dat z jednotlivych pameti je dokonca este polovicna voci klasickemu spektrackemu modelu bitmapa-atribut, kde aj bitmapovy a aj atributovy bajt lezia v tej istej fyzickej pameti. A v principe je jedno, kolko bitov urcuje farbu (alebo index do palety farieb) pre jeden pixel.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 10:43 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
A není náhodou paralelní čtení n bajtů ekvivalentní n krát zvýšení rychlosti čtení ?
Tady by to znamenalo čtení 8 bytů, 8 x 8-mi bitový shift registr, 64ks 4116 a kdyby jsi chtěl z těch pamětí číst, tak ještě multiplexer 64 vstupů :roll:

Takže dejme tomu pro 3, 4 bity na pixel to má smysl, ale když tam mám celý byte, tak je jednodušší lineární adresování rastrové grafiky.

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 14:46 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
danhard píše:
A není náhodou paralelní čtení n bajtů ekvivalentní n krát zvýšení rychlosti čtení ?
Tady by to znamenalo čtení 8 bytů, 8 x 8-mi bitový shift registr, 64ks 4116 a kdyby jsi chtěl z těch pamětí číst, tak ještě multiplexer 64 vstupů :roll:
8 bajtov to je 64 bitov, a kedze mame 64ks 4116 tak z kazdej sa cita iba jeden bit kazdych osem obrazovych pixelov, co je uplne v pohode.
To dokonca aj tie 4116 v ZX Spektre musia makat dvojnasobnou rychlostou :)

A ze tam okolo treba spustu multiplexerov a shift registrov, no, aj to najmensie FPGA to zvladne lavou zadnou :poke: :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 15:49 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 801
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Tak důležité je, že jde do video RAM zapisovat. Si představte že jsou systémy jako Neo Geo kde nezapíšete z CPU prostoru do obrazu nic - no fuj...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 16:01 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Busy píše:
danhard píše:
A není náhodou paralelní čtení n bajtů ekvivalentní n krát zvýšení rychlosti čtení ?
Tady by to znamenalo čtení 8 bytů, 8 x 8-mi bitový shift registr, 64ks 4116 a kdyby jsi chtěl z těch pamětí číst, tak ještě multiplexer 64 vstupů :roll:
8 bajtov to je 64 bitov, a kedze mame 64ks 4116 tak z kazdej sa cita iba jeden bit kazdych osem obrazovych pixelov, co je uplne v pohode.
To dokonca aj tie 4116 v ZX Spektre musia makat dvojnasobnou rychlostou :)

A ze tam okolo treba spustu multiplexerov a shift registrov, no, aj to najmensie FPGA to zvladne lavou zadnou :poke: :D


Tak ty tam narveš 64ks starejch pomalejch 4116 se 3-ma napájeníma a k tomu 200 nohový FPGA ?
K tomu se dá říct jediné, máš v hlavě nějakou ošklivou fekálii :)

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 18:34 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
danhard píše:
Tak ty tam narveš 64ks starejch pomalejch 4116 se 3-ma napájeníma a k tomu 200 nohový FPGA ?
K tomu se dá říct jediné, máš v hlavě nějakou ošklivou fekálii :)
Obavam sa ze to nie som ja, kto ma v hlave fekalie :poke:
Ja predsa nepisem, ze tam chcem rvat stare 4116-ky :bang:
Len som na priklade PP01, ktore pouziva 4116, vysvetloval princip bitplanovej videoramky.
To je samozrejme, ze nejake modernejsie riesenie bude pouzivat aj modernejsie pamete...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 18:37 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
tommik píše:
Tak důležité je, že jde do video RAM zapisovat. Si představte že jsou systémy jako Neo Geo kde nezapíšete z CPU prostoru do obrazu nic - no fuj...
To sa da spravit aj na ZX Spektre, staci na ZX 128 dat OUT (#7FFD),#1C a tiez nemas sancu z CPU priestoru zapisovat do videoramky :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.07.2022, 21:32 
Offline
Óm Nejvyšší
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 3767
Has thanked: 269 times
Been thanked: 452 times
A dala by se takováhle věc nějak implementovat aniž by se používaly desítky a desítky čipů? Ono zmiňované PP-01 má docela rychlou sběrnici, tohle by byla docela hezká grafická karta na Multibus sběrnici s VGA výstupem. Díky 896 kB (téměř :-) ) přímo adresovatelné RAM by se navíc mohla přímo zapisovat a vyčítat jako u originálního řešení. Na začátek by stačilo určitě i 256 barev a rozlišení 256x256 tedy 8x8 kB = 64 kB. Při vhodné modifikaci Monitoru aby pracoval s externí kartou by to bylo +/- stejně rychlé a zpětně kompatibilní. Takové PP-01 V2.0 by ji jistě užilo :-).


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 59 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz