OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

ByteFest2022

Právě je 04.10.2022, 12:39

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 227 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 17.07.2021, 14:39 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3343
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 341 times
Been thanked: 698 times
tommik píše:
Koukám tady je to o Amize a samplech, ale pro mě jsou praví počítačoví hudební programovací guru lidi jako Fuka, co dokázali v pár set bajtech přehrávat dlouhé minutové skladby, kdy tu hudbu skutečně přímo programovali aniž by museli ukládat "zbytečné" vzorce...
V takom pripade by sa ti urcite pacili hudby od Nora, napriklad co mam v intre Tochi1k. Cela tato dvojminutova hudba sa vosla do 236 bajtov, a univerzalna hudobna rutinka, ktora tieto bajty interpretuje a meni na zvuk, ma 171 bajtov.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.07.2021, 20:50 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Sám nevím, kolik má ta má hudební rutina, nebyl zatím důvod to řešit. Můj tip je a to vařím z vody že něco kolem 1,5 KB. Ono sampl je jen standardní průběh dát, MODy jsou samozřejmě i chiptune. A je jich hodně. Jsou tam sample od pár bytů až po pár KB. To stejný platí samozřejmě i pro mou hudební rutinu. Sice se nedostanu na velikosti jako třeba Busy, ale skladba na nějakých 5 KB se vším všudy není problém. 1 pattern se u MODu pohybuje kolem 1 KB, to stejný platí i u mýho formátu. Myslím, že můj formát je na data o něco úspornější, ale to jsou jen mé první odhady. To vše není hlavní důvod tohohle všeho. Jednoduše jsem se začal hrát po mém, to je vše. Já jednoduše nebudu neprogramovat, protože jsem není guru. Já programuji, protože mne to do jisté míry baví. Tím že programuji na Amize se u mně slučuje minulost se součastností. To je celá podstata toho, proč dělám co dělám. A zároveň si dokazuji, že na něco o čem jsem si myslel že nemám tak vlastně alespoň teď, tak nějak i mám.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.07.2021, 00:40 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Tak jsem zkompiloval čistě hudební rutinu a teď to má 2944 Bytes.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 19.07.2021, 09:35 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Tak 1.verze efektu volume slide snad dokončena. To ztlumení hlasitostí na nulu nakonec dělám nejjednodušeji. Jakmile mám možnost měnit parametr, se kterým se mění velikost změny hlasitosti, nepřekročím nulovou hlasitost do mínusu a ztlumím na nulu až na dalším řádku patternu, nebo se tak učiní automaticky při zahrání dalšího tónu. U Octamedu jsem řešil efekt č.3. Nevím, jestli mu přesně rozumím, nicméně docílil jsem stejného výsledku podstatně jednodušší cestou. Ještě se k němu ale asi i tak vrátím, jen v teorii, u mně hotovo a docílení efektu jak se to dělá v Octamedu lze udělat asi jen propočítáváním průběhu samplu a to je na mně teď moc.
Tak je na řadě efekt vibrato, vracím se k němu po delší době, uvidím, co mně čeká za překvapení. Pokud mi nebude stačit rychlost rutiny, budu muset nějak hodit celkovou rychlost u vibrata na dvojnásobek a vibrato budu zpomalovat samotným průběhem v sinusovce. Tedy vše mimo vibrata bych pak dvojnásobně zpomalil. Uvidím.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.09.2021, 18:11 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Zpřístupnil jsem efekt volume slide i 0.kanálu (0-3). 2 bity si beru z toho co zbylo v rámci 4 longů. Celková šířka formátu bude prozatím 5 longů. Povinnej je pouze 1 long na tóny. Ostatní je dle potřeby. Volné bity mám ještě v 1 longu (1 long = 4 byte).

Nalezena a opravena 1 chyba v efektu volume slide. Ve výsledku mi to v případě, že jsem šel s efektem na nulovou hlasitost byla nastavena hlasitost maximální. Problém byl jinde než v spletení se s počty o 1. Včera jsem věděl problém hned řešit přidáním 2 instrukcí CMP a BEQ. Trvalo mi déle než jsem byl hotov s pouze 1 instrukcí navíc a to SUB. Nepočítám takty, ale říkal jsem si, že by to mohlo být menší zlo. Dnes jsem si uvědomil další věc a podařilo se mi udělat opravu aniž bych přidal nějakou instrukci. Jen je kód delší, ale počet prováděných instrukcí zůstal.

Dnes jsem upravil soubor kde je popsaná funkce jednotlivých bitů v daných longech pro zajímavost pro vás a i pro mou lepší orientaci. Před těma longy je ještě 1 ve kterém jsou tóny pro sample. V tomhle longu se určuje taky aktivní efekt vibrato. Ten může být zpřístupněn pouze pro 1 daný kanál, stejně tak efekt arpeggio. Ostatní funkce nepletuli se jsou přístupné pro všechny kanály 0-3. Jo ještě nahrát 2 sample v 1 řádku patternu umí jen poslední kanál. A v tom longu co jsou tóny je ještě funkce pro ztlumovaní samplů v 1/4, 1/2, 3/4 v 1 řádku patternu. Ve skladbě jsem tuhle funkci zatím nepoužil. Je to pro kanál 0-2. Poslední kanál umí tohle udělat až 32 krát v 1 řádku patternu.

Neinspirovali jsem se žádným hudebním formátem, žádný neznám.

V příloze popis funkce bitů v txt souboru. Název souboru je pracovní.


Přílohy:
predsekvenceSmpHlasitostArpeggio3.zip [1.04 KiB]
173 krát

_________________
Amiga - PMD 85
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 22.09.2021, 11:45 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Pro toho koho zajímají jen chyby co jsem opravil ať přejde na závěr a čte od... Ve výsledku opraveno:

Anebo verze pro čtenáře:

Po tom co jsem zavedl efekt volume slide i do kanálu 0 (0-3) jsem začal opravovat chyby. Už ani :mrblue: nebudu počítat po kolikáté se mnou vymetl můj vlastní program. Kombinace 2 faktorů jako chyby a neuvědomění si něčeho je celkem slušně zavádějící. Hledal jsem pak chybu jinde než ve skutečnosti byla. Napíšu jen skutečnosti aniž bych se rozepisoval mezi kombinacemi.

-poprvé jsem potřeboval zahrát volume slide v kanálu 0 (0-3). U něj nepotřebuji 1 předsekvenci a u kanálu 1-3 (rozsah 0-3) ji potřebuji.
-aby mi hrál kanál 0 efekt volume slide, musel jsem nepotřebnou předsekvenci přesto použít, řešil jsem proč. Jenže poprvé se při volume slide používá i jiná funkce mé rutiny. Ztlumuji sampl v 3/4 řádku patternu. Kromě skutečnosti že jsem po těch pár měsících zapomněl, že tuhle další funkcí ve skladbě používám, jsem ji po sluchové stránce špatně detekoval jako efekt volume slide, to odvedlo mou pozornost hledat chybu jinde než bych měl. Po nějaké době, jsem si to uvědomil. A konečně začalo mít hledání chyby celkem rychlý spád. Zjistil jsem že když vynechám logiku, která určuje jestli se volume slide vykoná, tak se zahraje, jinak se nehrál. Tak jdu na část kódu kde pomocí bitového příznaku aktivují efekt. Ano, AND místo ORu. Tak již jsem hrál efekt volume slide. Další věci bylo, že jsem pro danou situaci, aby jsem hrál volume slide musel použít předsekvenci, která po správnosti nebyla nutná a já nevěděl proč. Teď nastává situace, kdy se mnou můj vlastní program podruhé zametl. (prvně to bylo mou mylnou detekcí volume slide a přitom se jednalo o funkci ztlumení samplu). Teď se jedná o fakt, kdy hraju efekt vibrato provizorně hned v prvním z řádku patternu. Tedy tón+vibrato v 1 řádku patternu. Doposud můj hudební formát počítal s aktivováním vibrata až nejdříve v dalším řádku patternu po zahrání tónu (doposud mi to tak stačilo). Tak jsem udělal dočasné řešení a zatím to tak nechám, že 1 řádek v MODu hraju 2 řádky v mém formátu. V 1/32 řádku zpracuji sampl s tónem a v 31/32 hraju vibrato. Tím jsem dosáhl že i v mém formátu se hraje vibrato hned jak je to možný po tónu a ne až v 2.řádku patternu. A zde nastává to co jsem opět přehlédl. Na to aby jsem se dostal na efekt volume slide potřebuji mít rychlost hraní skladby dělitelnou číslem 4. Všechny ty problémy se semlely v jednom. Před tím řadkem patternu, kde jsem vše řešil jsem měl tohle vibrato, co se hraje již ve stejném řádku patternu i se samplem a tónem. Tedy poslední rychlost hraní skladby byla 31 (31/32) a já jen nevrátil rychlost hraní skladby na 32 (32/32, tedy časovač rychlostí hraní skladby na maxime). Proto jsem musel použít předsekvenci kterou ve skutečnost pro volume slide v 0.kanalu nepotřebuji. Ne pro chybu v mém programu Vrátil jsem rychlost/časovač na 32. Pak již samozřejmě předsekvence není potřebná. Tak snad již vše bude ok :lol:

Ve výsledku opraveno:
logika nově zasazené předsekvence, ve které se určuje hodnota zvýšení/snížení hlasitosti pro efekt volume slide.

OR místo ANDu

Ve formátu vrácení rychlostí hraní skladby na správnou hodnotu (tohle není oprava ale je to důležité)

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.09.2021, 23:58 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Jen tak pro relax...

V originálním MODu byl použit efekt volume slide i v nultém kanálu (0-3), to jsem psal, proto jsem ho i já musel zavést do mě hudební rutiny, doposud jsem měl efekt v kanálu 1-3 (0-3). Tenhle efekt byl použit na velice krátkou hajtku. Tahle hajtka se hraje kratší dobu, než trvá zahrání 1 řádku patternu. Musí se tedy ztlumit hlasitost v trackeru dopočítáváním a v mé hudební rutině ručně. Ano tohle je otrava dělat. Udělal jsem si testy a v mé hudební rutině tenhle efekt na takhle krátce hranou hajtku neměl žádný vliv. Tak jsem to stejné otestoval i v Octamedu. Žádný vliv taky. Proto jediný rozumný důvod proč byl efekt za téhle situace použít byl ten, že tracker kde byla skladba skládána špatně dopočítal čas, kdy se má hajtka ztlumit, tedy bylo ve zvuku počas hraní skladby ve zvuku lupnutí. Tohle autor skladby eliminoval tím že použil na řádek patternu efekt volume slide s dost velikým a rychlým zeslabením hlasitosti. Na základě tohohle zjištění na daném místě v skladbě v mém formátu daný efekt nepoužívám :mrgreen:

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23.11.2021, 23:48 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Malý update

Je možnost začít hrát efekt vibrato ve stejném řádku v patternu, kde se hraje nový tón (to umožňuje i MOD, tedy bylo to potřebné). Doposud se mohlo vibrato hrát nejdříve až v následujícím řádku patternu. Efekt je možné hrát jen 1 hudebním kanálu. Zatím netestováno. Skladba hraje, vibrato ne protože drobátko jiný formát.

Skoky v patternech asi nebudu řešit nějak zásadně a udělám možnost skladbu pouze celou opakovat. Stejné patterny se budou hrát nově.

Šířka mého hudebního formátu 20 byte. Kompletně obsazeno 17 byte, tedy 3 byte ještě volné. Nejmenší šířka formátu je 4 byte. Ty jsou povinné ostatní dle potřeby.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.11.2021, 01:34 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
První verze možnosti opakování skladby hotova. Napadlo mne v závěru skladby se roztáhnout o další 4 byte, aby jsem si nechal volný prostor pro můj formát z posledních možných 3 byte které mám tak nějak ještě uvidím na co, taková rezerva na to co vyhodnotím jako potřebné. Tedy ze 3 byte jenom 1 bite inicializuji, že se jedná o konec skladby a bude se opakovat a načtu si další 4 byte kde je již pouze počet byte o kolik se budeme ve skladbě vracet.

Otestováno a zdá se funguje :mrgreen:

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.06.2022, 09:27 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
- dokončený engine pro práci s textem (přidán k hudební rutině)
- optimalizace kódu od Photona (Scoopex) který kompletně odstavý a po ukončení programu obnový systém Amigy pro práci s mým textovým enginem. Náhodně se objevující chyba kdy mi při některém spuštění programu psal program text pouze do 12.znaku ze 40ti při použití podprogramu z grafické knihovny, který mi umožňuje spustit bezchybně program i z rozlišení 640x480 (Multiscan Productivity). Jinak bylo program možné bezchybně spustit pouze z LoRes, nebo HiRes.
- převádím ručně 2 patterny nové skladby z MODu do mého formátu.
- asi přidám do hudebního formátu přepínač pro práci s textem bez zpomalení (1bit)
- asi přidám do hudebního formátu přepínač určující jestli bude můj engine pro text aktivní nebo pojede jenom hudba (1bit)

Foto ze včera. I takhle může vypadat dle všeho jediný hudební formát pro Amigu, který vznikl v CZ/SK :)


Přílohy:
mR1069+T02X3 PIC.png
mR1069+T02X3 PIC.png [ 21.82 KiB | Zobrazeno 2896 krát ]

_________________
Amiga - PMD 85
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.06.2022, 09:56 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Má hudební rutina neumí udělat se samplem to, že se začne sampl hrát a pak hraní samplu cykluje od jiného místa, než je jeho začátek. Tohle řeším tak, že místo 1 samplu mám sample 2. První je původní, druhý je pouze v rozsahu samotného cyklování samplu. Pak přejdu z jednoho samplu na druhý. Náběh 2.samplu pak časově napojím na první pomocí mého jemného časovače které dokáže v 1 řádku patternu druhý sampl nahrát po časové stránce na 32 různých pozicích. Dělal jsem to jen jednou a stačilo to. Tak snad to bude dobrý i teď. Tohle dodělám až budu mít hotový 1 pattern. A taky si zpřesním použití efektu volume slide vůči originálnímu MODu. Zde je efekt ale použít pouze pro postupné zesílení hlasu 1 nástroje.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.06.2022, 14:42 
Offline
Stydlín

Registrován: 06.10.2018, 14:14
Příspěvky: 7
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1 time
>optimalizace kódu od Photona (Scoopex)

Čo si optimalizoval v tom kóde?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.06.2022, 21:38 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
JanciB píše:
>optimalizace kódu od Photona (Scoopex)

Čo si optimalizoval v tom kóde?


Jeho kód jsem neměnil, ale musel jsem po tom co se z něj skáče na kód můj, tak ještě před tímhle skokem vložit nějaký můj kód pro práci s grafikou. Já nejdříve podezříval jistý podprogram z grafické knihovny, že se vykonává zbytečně dlouho, proto jsem zabezpečil v mém kódu načtení práce s grafikou po tomhle podprogramu s časovou prodlevou snad i nějakou 1 vteřinu. Po téhle úpravě se mi chyba začala projevovat vždy a ne jen někdy. Tedy bylo to obráceně. Podprogram z grafické knihovny někdy naběhl moc rychle a tedy jsem můj kód s načtením práce s grafikou musel dát před tenhle podprogram do Photonovho kódu. Mohl jsem to řešit skokem na podprogram, ale to jsem tam rovnou ten můj kód dal. Ono to pořád nebylo stabilní a tak jsem za můj kód a před podprogram z grafické knihovny dal časovač CIA, aby jsem dal mému kódu pro práci s grafikou ještě více času. CIA mám zatím nastaven na 7000 hexa. U 8000 hexa již bylo vidět ze startu mého programu při VGA rozlišení (Multiscan Productivity) chvíli rozhozenou grafiku a pak se to spravilo, protože zapracoval podprogram z grafické knihovny. U CIA na 7000 hexa zapracuje podprogram o něco dříve a chybné zobrazení grafiky ze startu není na mé A1200 vidět. Zatím každé spuštění mého programu bylo bez chyby, která se projevovala bez téhle úpravy. Chybu jsem popsal v dřívějším příspěvku. Byla to v programování první chyba, která se vyskytovala jen při některém spuštění mého programu, z těch chyb, co jsem již někdy odstraňoval :)

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.06.2022, 23:32 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Ještě to jak bude čas drobátko poladím. Měl jsem možnost cyklování stejného úseku skladby pouze do nekonečna. Teď již můžu smyčku i opustit. Časovači jsem dal 4 bity. 0-Dh počet opakování. E tam mám ze začátku, je to info, že děláme první cyklus a to info hněď přepíšu správným počtem opakování úseku skladby. F jsem si ponechal na nekonečné cyklení úseku skladby, to tam ještě dám.Tedy celkově můžu zopakovat úsek skladby 14 krát, co je za mně v pohodě. Né že bych ty další 4 bity v 2.byte registru A5 neměl volné. V A5ce mám volné ještě 2 byte a to je vše v rámci volných celých byte. Jinak mně tahle maličkost celkem potrápila, dělal jsem to snad na 2-3 krát. V rámci dát v hudebním formátu mám volné ještě 2 byte + 3 bite. Je to pěkně u sebe.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.09.2022, 04:52 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2083
Bydliště: Brno
Has thanked: 697 times
Been thanked: 206 times
Efekt volume slide byl donedávna drobátko nešťastně pověšený na časovač, který mi pracoval pouze s rychlosti hraní skladby delitelnou číslem 4 (použití rotace bitů). Již nějakou chvíli je tohle upraveno a daný efekt má vlastní časovač a je ho tedy možné použít při jakékoliv rychlosti. Kvůli tomuhle to daný efekt chtělo do hudební rutiny i jinak "zasadit".

Hlavním důvodem toho všeho bylo mít možnost zahrát více skladeb s různou rychlosti hraní. Tam se hned napojuji na rychlosti u MODu v 5 bitovém rozsahu, možná na to používají 6 bitů ale stačí i 5. Rozsah rychlostí u MODu je 1 až 20 hexa. Můj rozsah rychlostí je 0 až 1f hexa. Tedy stejný jen posunutý o jedničku. Tohle jsem od formátu MOD nekopíroval. Jednoduše stejný výsledek. I když jsem v minulosti v mém programu přecházel z časovače pro rychlost hraní skladby ze 4 na 5 bitů. Jak jsem si to uvědomil, hned jsem si nastavil HW časovač CIA tak, aby rychlost skladby u MODu, odpovídala u mé hudební rutiny rychlosti snížené o jedničku protože já mám nejvyšší rychlosti u nuly a MOD u jedničky. Čím vyšší číslo, tím nižší rychlost hraní skladby, protože přidáváte počet cyklů smyčky programu pro potřebné zahrání jednoho řádku patternu. Dle všeho bych měl mít teď rychlosti hraní skladby stejné jako u MODu a to je i pro zahrání nové skladby důležité pokud jí máte v MODu a chcete ji převést do svého hudebního formátu.

Průběžně učím program co pracuje s vypisováním textu věci, které jsem ho naučit chtěl. Teď budu ladit jeden z režimů, který mi kompletně odstavý hudební rutinu. Standardně jsem si i s programováním tohohle režimu užil. Narážel jsem na limity HW registrů. Chtěl jsem použít opravdu jen o něco málo komplexnější logiku ale nemohl jsem, technicky to nešlo udělat po hudební stránce s čistým zvukem. Jednoduše mi HW hudební registre nesnesli přístup do nich s tak vysokou frekvencí. Musel jsem pro můj cíl použít tu nejjednodušší logiku v programu. Alespoň již vím, že programátoři při dosažení stejného cíle museli dělat stejnou "flignu" jako já.

Ano šlo by použít i komplexnější logiku pro řešení výše uvedeného problému a to softverovym přepočtem pro práci se zvukem a to fakt teď nedávám a v současné době to vůbec není předmětem mého zájmu. To je dobré pro čistou práci se zvukem, protože SW propočet jen zatěžuje procesor. Nevím nakolik, ale úplná sranda to dle mně nebude.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 227 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz