OldComp.cz
https://oldcomp.cz/

Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu
https://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=113&t=10246
Stránka 33

Autor:  rombor [ 12.08.2021, 22:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Czech Human píše:
Máte někdo (nejspíš asi rombor :-) ) funkční obraz diskety s BDS C pro PMD 85 do emulátoru, případně pár bodů jak to spustit v Mikrosu? Docela rád bych se na to podíval ale je tam spousta souborů a neumím vytvářet virtuální disky pro emulátor.
Ako píšem na konci popisu FSEDu, samotný kompilátor/linker BDS C je v bdsc-main.p32 a ten je nakonfigurovaný tak, že musí byť v mechanike B:. Do mechaniky A: je vhodné si dať nejaký pracovný disk, napr. bdsc-work.p32. Ten obsahuje nejaké ukážkové zdrojové súbory, ale aj dávkový súbor C.SUB pre spustenie kompilácie. Kompilácia sa spúšťa zadaním SUBMIT C FILENAME, kde FILENAME je meno zdrojového céčkovského súboru bez prípony.

Pre prácu s obrazmi CP/M diskov slúži CP/M Image Manager.

Vzhľadom na špecifickosť CP/M a pamäťových možností, je implementácia BDS C tomu poplatná. Pri vážnom programovaní sa človek nevyhne prečítaniu pomerne obsiahleho návodu v PDF, ktorý je v tomto kompletnom balíku.

Autor:  vanthomas [ 13.08.2021, 03:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

BDS C je určitě nejlepší volba, ale kompilátorů je víc. Krom zmíněného MT+ Pascalu se v CP/M a tedy i Mikrosu dají provozovat asi všechny věci co vydal sám velký Microsoft.
Vyzkoušený mám Fortran a rozchozený i Cobol, ale u toho jsem se do větších akcí zatím nepouštěl. V archivech se najde i kompilátor microsoftího Basicu a PL/I.

Autor:  Libor L.A. [ 13.08.2021, 04:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Vše co tady bylo řečeno o kompilátorech vyšších jazyků je zřejmě pravda. Ale položil bych si otázku: co je cílem? Naučit se jiné jazyky, nebo směřovat ke schopnosti napsat hru pomocí maximálně výkonné platformy (výkonné z hlediska vytěžení hardwarových dispozic PMD 85)? Všechny ty kompilátory jsou dobré k psaní demonstračních úlohy počínaje Hello World až po nějaké řadiče kódu, které si člověk napíše i v BASICu. Ale hry jsou o práci s grafikou, popřípadě hardwarem obecně. A většinou to musí být dostatečně rychlé. A to mi osobně nějak k těm kompilátorům nesedí. Ano, bude to asi rychlejší než zmíněný BASIC, ovšem je to zastávka na půl cesty.

Cesta psaní programů v asembleru pro konkrétní platformu je dle mého názoru výhodná v tom, že člověk se naučí pouze pár jednoduchých instrukcí včetně jejich modifikací. Víc pravidel tam není. To je zvládnutelné mnohem snadněji, než řešit stejné problémy přes prostředníka (kompilátor). Poměrně detailní znalosti hardware, v tomto případě PMD-85, se člověk tak jako tak nevyhne. Nevýhodou je, že ten asembler je znalost sama pro sebe a na rozdíl od znalosti C s tím člověk asi už dnes běžně dojem neudělá.

Autor:  Czech Human [ 13.08.2021, 07:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Díky moc za ty obrazy, klasicky po zaslání dotazu jsem našel manipulační program s obrazy disket a už je umím měnit :-). Ale BDS C obrazy jsem zatím neměl tak se to hezky spojí. Manuál jsem si už stáhnul, je opravdu hutný.

Samozřejmě assembler je nejrychlejší, když se to umí :-D. Ovšem mít C v PMD je značně lákavé. Trošku pomalejší ale mnohem flexibilnější.

Autor:  Busy [ 13.08.2021, 10:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Libor L.A. píše:
Cesta psaní programů v asembleru pro konkrétní platformu je dle mého názoru výhodná v tom, že člověk se naučí pouze pár jednoduchých instrukcí včetně jejich modifikací. Víc pravidel tam není. To je zvládnutelné mnohem snadněji, než řešit stejné problémy přes prostředníka (kompilátor).
S tymto plne suhlasim a tiez doporucujem predsa len skusit asembler.

Ono ten asembler sa mozno zda byt na prvy pohlad strasiakom (vela instrukcii...) ale pokial mas programatorskeho ducha a ovladas basic, pascal, cecko... tak ani asembler ti nebude robit ziadny problem. Staci sa len nakopnut, nastartovat, pochopit zakladnu filozofiu (ze v podstate len presuvas bajty v pameti a v registroch alebo ich nejak spocitavas) a zrazu sa pred tebou otvori uplne novy uzasny svet. Pisanie programov bude sice trvat dlhsie (lebo napr. namiesto jedneho prikazu PRINT bude treba napisat tri ci styri asemblerove instrukcie) ale samotne programy pobezia mnohonasobne rychlejsie (co je velmi vyhodne - lebo samotny program pises len raz, ale nasledne potom ten program na pocitaci bezi mnohokrat).

Mozno este jedno male konkretne doporucenie. Skus zacat rovno asemblerom Z80. Ten ma sice viac instrukcii, ale instrukcie maju ovela logickejsie nazvy, ovela jednoduchsie na pochopenie, a clovek nema pocit, ze toho musi do hlavy tlacit az tak vela. Napriklad pri Z80 staci vediet, ze ked napises LD <ciel>,<zdroj> tak toto kopiruje hodnotu nacitanu zo zdroja do ciela. Pri 8080 by si sa musel na toto biflit kopec samostatnych nazvov (MOV,MVI,LXI...) a este vediet ktory kedy pouzit. Ako kompiler asembleru doporucujem open source SjASMPlus, ktory kompiluje Z80 asembler, avsak pri pouziti prepinaca --i8080 akceptuje iba instrukcie ktore ma aj 8080. A samozrejme potom generuje kod ktory bezi na 8080 (vdaka spetnej kompatibilite medzi Z80 a 8080). Ja osobne prave takto pisem vsetky svoje asemblerove programy pre PMD85 a PP01.

Autor:  Czech Human [ 13.08.2021, 11:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Dobře, ukecali jste mě :lol:. Budiž assembler. Ale já jsem jako Jezinky - budu vám pak psát hodně dotazů až budu mít na to čas :angel:. Ono to kromě té triviální znalosti assembleru předpokládá i ty detailní znalosti spousty proměnných Monitoru, adres portů a jak čarovat s hardwarem a ty já zrovna moc nemám. A Tesla to u každého klonu a verze PMD pro zmatení nepřítele pro jistotu udělala jinak.

Autor:  Busy [ 13.08.2021, 11:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Czech Human píše:
Dobře, ukecali jste mě :lol:. Budiž assembler. Ale já jsem jako Jezinky - budu vám pak psát hodně dotazů až budu mít na to čas :angel:.
Kludne pis, radi a ochotne ti poradime cokolvek budes potrebovat.

Btw. ten SjASMPlus som doporucil aj preto, lebo je to zivy projekt na ktorom spolupracujem priamo ja a zopar dalsich ludi z komunity (Ped, mborik, z00m) takze aj s akymikolvek otazkami ohladom neho sa na nas mozes smelo obratit :)

Autor:  Czech Human [ 13.08.2021, 12:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Děkuji již jsem si sosnul :-). Dá se to taky nějak integrovat do vhodného vývojového prostředí (napadá mě třeba PSPad). Je mi jasné že to jde i ručně čistě v konzoli ale přeci jen pro pohodlí je fajn mít nějaké to IDE klikaču s Assembly aniž by se musel hlídat a přepisovat název a cesta k souboru apod.

Autor:  Busy [ 13.08.2021, 12:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Czech Human píše:
Dá se to taky nějak integrovat do vhodného vývojového prostředí (napadá mě třeba PSPad).
Vo vseobecnosti rozhodne ano, da sa integrovat, aj s tymto zretelom SjASMPlus vyvijame.

Konkretne s PSPad nemam skusenosti, tu urcite budu mudresi ini. Ja osobne doporucujem VS-code, a do neho skvele extenzie od mborika, s ktorymi je programovanie v asembleri jedna radost ;)

Autor:  Czech Human [ 13.08.2021, 13:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Tak jsem si ten spyware nainstaloval :P. Ale nějak se mi nedaří SjSASM+ do toho prostředí zakomponovat. Kde a jak se tak dá učinit?

Dále jsem si v VSCdoinstalovat doporučený Z80 Macro Assembler i i8080 Macro Assembler doplněk z Marketplace, ale když zkusím dát ladění na kousíček 8080 kódu v assembleru, tak mi VSC stejně vytrvale tvrdí, že nemám Z80 Macro Assembler nainstalovaný. Asi dělám něco špatně. :shrug:

Autor:  Czech Human [ 17.08.2021, 14:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Scroll grafiky na PMD 85 v Basicu

Narazil jsem na zajímavý článek na rootu https://www.root.cz/clanky/krivky-urcene-polynomem-nejpouzivanejsi-krivky-v-soucasnosti/, který je věnovaný křivkám což se dá dobře použít i na našich bestiích :-).

Stránka 33 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/