OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 18:11

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 26.11.2018, 20:21 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 800
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Byl jsem nedávno v Muzeu her v Praze u Vltavy a hrál si tam s Amigou 1200. První věc, co mě ale zarazila bylo to, že obraz byl pouze a jen prokládaný, což jsem na běžné 15 kHz CRT TV nečekal. Poskakování obrazu bylo dost rušivé. Vedle běželo Neo Geo a jasně šlo odlišit že na rozdíl od Amigy běží v progresivním 15 kHz módu.

Mám to chápat tak, že Amiga 1200 a všechny její hry pracují ve vyšším vertikálním rozlišení než progresivních 15 kHz, na rozdíl od všech domácích osmibitů a herních konzolí až do éry Playstation 1?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.11.2018, 20:31 
Online
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
Základní rozlišení Amigy s 200/256 řádky prokládaná nejsou (15kHz - 50/60Hz). 400/512 jsou. Jestli tam běžela na CRT (vyjma těch, co jsou schopny už prokládání obraz odstranit) nějaká hra v interlace (nebo aplikace/workbench), tak to blikalo. Do CRT televize nějaké promotion módy moc nedostaneš.
Amiga nicméně umožňuje překrývání obrazovek. Jakmile máš 2 a více otevřených a jedna z nich je interlace, budou lacovat všechny.

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.11.2018, 21:21 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
tommik píše:
Mám to chápat tak, že Amiga 1200 a všechny její hry pracují ve vyšším vertikálním rozlišení než progresivních 15 kHz, na rozdíl od všech domácích osmibitů a herních konzolí až do éry Playstation 1?


Rozhodně ne. 99.9% amigistických her používá 50Hz (respektive 60Hz v NTSC) neprokládaný lowres režim (max 288 řádků v plném overscanu) úplně stejně jako všechny osmibity a další počítače a konzole (včetně PS1) , co se standardně připojovaly k analogové TV. Výjimka je třeba Darkseed, který byl v prokládaném hiresu (konverze z PC VGA) a pak asi nějaké novodobé porty (Myst?), ve kterých už se neorientuji. Celkem běžně se ale používaly třeba prokládané HAM obrazovky se statickým obrázkem (Shadow of the beast, Walker..) nebo kusy menu (Hired Guns) atd..

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27.11.2018, 00:47 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 800
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Tak jaktože to běželo 100% času v interlaced módu na CRT TV?

edit: Jakože měl nastaveno to překrývání obrazovek? Faktem je, že ze všech her se dalo vyskakovat klávesou zpět do systému oken. Měl ty hry na pevném disku, asi dodatečně upravované z disket...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27.11.2018, 08:23 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 21:39
Příspěvky: 1970
Bydliště: Praha
Has thanked: 85 times
Been thanked: 255 times
Me pripada, ze spis byl nejak divne nastaveny ten monitor (mozna spatny jas), nebo cim to bylo, protoze jak uz psal Ctirad, az na uplne vyjimky nejsou hry v interlaced rezimu, i kdyz to tak mohlo vypadat a neni zadny zpusob (nevim o nem), jak to v interlace spustit. Ani to k nicemu neni.

Vysvetleni s prekryvanim obrazovek je matouci, na to radeji zapomen.

Na Amigu existuje program WHDload, ktery slouzi ke hrani upravenych her z disku misto disket a je pro to uz predelano prakticky vse.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27.11.2018, 08:46 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 30.09.2014, 18:03
Příspěvky: 509
Bydliště: jižní Čechy
Has thanked: 186 times
Been thanked: 67 times
Já bych také tipoval, že to bylo tím monitorem. Navíc 50 Hz nebo 60 Hz není u crt zrovna nějak dobře koukatelný obraz. Pokud si dobře pamatuji z dob crt, tak na PC se při těchto obnovovacích frekvencích obraz jemně klepal a po chvíli z toho bolela hlava. Dobře se pracovalo až na 85 Hz a 100 Hz. Mám doma jedno lcd, co nemá deinterlacer a prokládaný hi res pal na Amize je fakt masakr, na to se nedá vůbec koukat, je to zralé na epileptický záchvat, takže jsem přesvědčen, že na to jsi tam nekoukal.

_________________
Commodore 64, 64C, 64G, ATARI 1040 STE, AMIGA 1200 (A1260/80), Amstrad CPC 6128, Acorn A3020, Didaktik GAMA '88 a '89, ZX 128.

PC: XT-V20-10 MHz, 286-20 MHz (4 MB RAM, Trident 1 MB, SB16), 386DX-40 MHz (FPU, 32 MB RAM, Mach32 2 MB, AWE32, CD-ROM), 486"DX5"-160 MHz (128 MB RAM, USB 2.0, SB16, CD-ROM), Pentium 233 MMX (262 MHz, 256 MB RAM, SiS315 32 MB, VooDoo2, SB16, DVD-ROM)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27.11.2018, 09:47 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 21:39
Příspěvky: 1970
Bydliště: Praha
Has thanked: 85 times
Been thanked: 255 times
S CRT monitorem od PC bych to asi nesrovnaval. Jednak se na PC pouzivala vetsi rozliseni a navic ten monitor mel urcite kratsi dosvit, takze to zdanlive vice blikako. I kdyz me tech 50Hz nikdy osobne nevadilo.

Jak vypada 50Hz v PALu asi vsichni zname z nejakeho 8bitu a pokud ta A1200 nejak napadne blikala, tak to urcite nebyl bezny stav. To by delat nemelo.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27.11.2018, 11:13 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
tommik píše:
Tak jaktože to běželo 100% času v interlaced módu na CRT TV?


To se ti jenom zdá, protože jsi zhýčkaný LCDčky. Ono ani těch progresivních 50Hz není kdoví jak stabilních.
Pokud vedle jelo Neo GEO a přišlo ti, že nebliká, tak to může mít řadu příčin, pokud pominu, že mohlo být připojené na 100Hz TV nebo běžet v 60Hz NTCS, tak, jak už bylo jinými řečeno, záleží na TV, jejím nastavení a zejména tím, co se zrovna zobrazuje. Hodně barevné a rychle se pohybující obrazy subjektivně blikají mnohem méně než ostré kontury.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27.11.2018, 20:33 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 800
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
No chtělo by to jít se podívat do Muzeumher.cz. Trvám na tom, že ta Amiga 1200 běžela neustále v prokládaném režimu... Anebo ta TV byla špatně nastavená či mezi Amigou a TV bylo nějaké nestandardní propojení. Každopádně všechny konzole okolo měly podstatně stabilnější obraz a byly to i PAL verze.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27.11.2018, 20:49 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 21:39
Příspěvky: 1970
Bydliště: Praha
Has thanked: 85 times
Been thanked: 255 times
Ja verim. Tvoje otazka na zacatku ve zkratce byla, jestli je to normalni. To neni.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 28.11.2018, 12:58 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 903
Has thanked: 25 times
Been thanked: 125 times
Trvat můžeš na čem chceš, ale technicky to není možné.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 28.11.2018, 17:22 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 20:32
Příspěvky: 457
Bydliště: Kladno
Has thanked: 46 times
Been thanked: 118 times
Technicky to možné je, jen se to (naštěstí) nepoužívalo, hlavně kvůli tomu děsnýmu třasu ;) Takže NORMÁLNÍ a nejběžnější je NONinterlaced (Progress - tedy obraz který se na TV/monitoru ani nehne, žádný třas).

Edit: Amiga nemá problém s interlace ve hrách, na rozdíl od vyššího rozlišení ve hrách 640x256. Tam končí.

_________________
>>eLeMeNt, MB03+, Amiga 1200, ZX Spectrum 128 +2A, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, LnxSpectrum, LnxTracker, LnxAmigaImageConvertor, https://www.ilnx.cz <<


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz