OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 15:16

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 21.10.2018, 14:41 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 02.08.2015, 15:23
Příspěvky: 259
Bydliště: Skalica
Has thanked: 52 times
Been thanked: 141 times
Zdravím, je niekde k dispozícii zdrojový kód od Promethea, alebo sa musím potrápiť s disassemblingom?

_________________
ZX Spectrum, ZX Spectrum +, DIDAKTIK GAMA, DIDAKTIK M, DIDAKTIK KOMPAKT, D40, D80, Interface M/P, MELODIK, UR-4, BEST, KP 311, BT100, SP210T, GAMACENTRUM 01 (cierna), ROBOTRON K6304, divIDE, K-Mouse, PMD 85-2, Amiga 500, Amiga 500+, Amiga 1200


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 22.10.2018, 14:16 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
To by byla bomba. Poslední slova, co od Velesofta na téma Promethea pamatuju, bylo přání mít zdrojáky....

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: celý příběh


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 23.10.2018, 23:51 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 02.08.2015, 15:23
Příspěvky: 259
Bydliště: Skalica
Has thanked: 52 times
Been thanked: 141 times
Busy píše:
Naco chces disasemblovat Prometea ?

Aby som mal zdrojak, ked nieje.
Pretoze mna padlo par uzitocnych uprav:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
- Pri 6 bitovom fonte je 42 znakov na riadok a 4 volne pixele napr. na posivnik co by bolo velmi prakticke
- farevna syntax
- napr. oprava prekladaca (defw to bolo tusim to zle preklada)
- atd.

_________________
ZX Spectrum, ZX Spectrum +, DIDAKTIK GAMA, DIDAKTIK M, DIDAKTIK KOMPAKT, D40, D80, Interface M/P, MELODIK, UR-4, BEST, KP 311, BT100, SP210T, GAMACENTRUM 01 (cierna), ROBOTRON K6304, divIDE, K-Mouse, PMD 85-2, Amiga 500, Amiga 500+, Amiga 1200


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24.10.2018, 08:16 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 17:48
Příspěvky: 529
Bydliště: Košice
Has thanked: 423 times
Been thanked: 265 times
Billy48 píše:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
Formát zdrojového textu Promethea neumožňuje mať komentár vedľa inštrukcie.
Billy48 píše:
- napr. oprava prekladaca (defw to bolo tusim to zle preklada)
To je pre mňa nová informácia. V Prometheovi som napísal desiatky (podľa brata stovky) rôznych programov, programčekov a utilitiek a žiadny problém s defw som nepozoroval.

_________________
https://pmd85.borik.net - PMD 85 Emulátor, PMD 85, PMD 32-SD
https://pp01.borik.net - PP 01 Emulátor, PP 01, SD-ROM Modul


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24.10.2018, 09:44 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
rombor píše:
Billy48 píše:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
Formát zdrojového textu Promethea neumožňuje mať komentár vedľa inštrukcie.
Prave preto chce zdrojak, aby to tam mohol doplnit. Prinieslo by to samozrejme nekompatibilitu s povodnym Prometeom, t.j. zdrojak z noveho by sa nedal pouzit v starom.

Pokial sa zdrojak nepodari zohnat, nezostane nic ine len disasembling. Takto som aj ja zo zaciatku upravoval MRS.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24.10.2018, 09:49 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
Billy48 píše:
6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
Tak ma napadlo, ked som uz pisal o MRS, nechces skusit prejst na MRS ? Tam mas rovno 64 znakov na riadok, takze toho komentaru napravo od instrukcie sa vojde podstatne viac. A zaroven ziskas aj mnohe dalsie vymozenosti, o ktorych sa Prometeu ani nesniva (multiprechodovy prekladac, protokol o preklade, moznost pouzitia druhej videoramky, integracia s bsdosom, technicka podpora odo mna...)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24.10.2018, 10:38 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
Některá PRO pro zaobírání se Prometheem:
- v porovnání s ostatními dobovými systémy je NEJ (viz srovnání v úvodu manuálu k Prometheovi)
- assembler je to uživatelský přítulný, s nativním (v dobrém slova smylsu: skoro až spectristicky primitivním) ovládáním
- chytře propojený s klonem populárního VASTu, tvoří docela slušné vývojové/ladící (trasovací) prostředí

Úpravy by nebyly marné a snad ani složité pro to, aby Prometheus překonal dělení na verze a různá omezení, zejména mohl:
- využívat volání funkcí ESXDOSu, tj. číst a ukládat do FAT a tak přímo komunikovat s pecoidní SD/CF kartou
- vypisovat znaky a přehledy ve 42, 51 či 64 znacích na řádek
- co nejméně zavazet v prostoru 48K + odpojování/přihrávání monitoru (64K adresní prostor pro zdrojáky v několika 128K stránkách tuším Universum řešil ovladačem virtuální paměti)

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: celý příběh


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24.10.2018, 11:11 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2331
Has thanked: 303 times
Been thanked: 637 times
Billy48 píše:
Busy píše:
Naco chces disasemblovat Prometea ?
Aby som mal zdrojak, ked nieje.
Pretoze mna padlo par uzitocnych uprav:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
- Pri 6 bitovom fonte je 42 znakov na riadok a 4 volne pixele napr. na posivnik co by bolo velmi prakticke
- farevna syntax...
Jako nápady fajn, ale já jsem si na 100% jistý, že je autor neudělal proto, protože se snažil za každou cenu udržet Prometheus malý (to se týká i 128k verze). Přesto jsme museli mockrát zápasit s nedostatkem paměti. Sestavovat program z více částí při každé kompilaci a testování je docela pracné.
Busy píše:
Ale zase na druhej strane, aspon podla mna, dnes pisat programy priamo na Spektre je uz dost prezitok. Pisanie a kompilacia programov na viacbitoch je ovela pohodlnejsia a flexibilnejsia...
Asi tak.

Prometheus je super na to s jakými omezeními se musí vyrovnat. Ale nabalovat na něj další funkce nemusí dobře dopadnout.

Nicméně zdrojáky bych taky rád viděl. Přinejmenším ze studijních důvodů.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 25.10.2018, 12:44 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 03.05.2017, 11:50
Příspěvky: 403
Bydliště: Ústí nad Labem
Has thanked: 56 times
Been thanked: 118 times
rombor píše:
Busy píše:
SCjoe píše:
Z dnešného pohľadu Prometheovi samozrejme chýbajú mnohé "vymoženosti", ale treba si uvedomiť, za akých podmienok vznikal.

Ale to sme už asi OT.


No jaký myslíš podmínky? Tomáš ho psal na obyčejným gumákovi, neměl ani 128ku, a později se do něj přidávaly diskový operace pro D40 se kterou už se to programovalo líp....


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 25.10.2018, 18:21 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 17:48
Příspěvky: 529
Bydliště: Košice
Has thanked: 423 times
Been thanked: 265 times
Clouseau píše:
rombor píše:
Z dnešného pohľadu Prometheovi samozrejme chýbajú mnohé "vymoženosti", ale treba si uvedomiť, za akých podmienok vznikal.
No jaký myslíš podmínky? Tomáš ho psal na obyčejným gumákovi, neměl ani 128ku, a později se do něj přidávaly diskový operace pro D40 se kterou už se to programovalo líp....
Veď práve to som mal na mysli. Že na malom priestore dokázal Universum vytvoriť skvelý Assembler a Debugger v jednom, ktorý zaberá v pamäti primerané miesto a je dostatok miesta aj na zdrojový kód, aj na skompilovaný kód.
Jedna z vecí, ktorá mohla byť celkom užitočná a miestami mi chýbala, je podmienená kompilácia IF/ENDIF. A neskôr, už keď bola disková verzia, niečo ako binclude pre prihranie binárnych dát počas kompilácie. Ale to sú už veci, ktoré by Assembler možno zbytočne predĺžili na úkor voľného miesta.

_________________
https://pmd85.borik.net - PMD 85 Emulátor, PMD 85, PMD 32-SD
https://pp01.borik.net - PP 01 Emulátor, PP 01, SD-ROM Modul


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 27.10.2018, 12:26 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 02.08.2015, 15:23
Příspěvky: 259
Bydliště: Skalica
Has thanked: 52 times
Been thanked: 141 times
rombor píše:
Billy48 píše:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
Formát zdrojového textu Promethea neumožňuje mať komentár vedľa inštrukcie.
Billy48 píše:
- napr. oprava prekladaca (defw to bolo tusim to zle preklada)
To je pre mňa nová informácia. V Prometheovi som napísal desiatky (podľa brata stovky) rôznych programov, programčekov a utilitiek a žiadny problém s defw som nepozoroval.


Zle som to napisal, lebo som si to presne nepamatal. Takze je to pri pouziti znaku $ (Prometheus nestandartne priraduje adresu za znak $). Napr. aj pri preudoinstrukciach a ja som si proste pamatal len ten defw, no co uz je to rok a pol :D --> riesilo sa to tu: http://www.oldcomp.cz/viewtopic.php?f=4 ... 7&start=15

VELESOFT píše:
Zdrojaky jsem nikdy nemel. Leda zkusit sehnat autora "UNIVERSUM".


To je asi jedina moznost. Ale ako a kde?

_________________
ZX Spectrum, ZX Spectrum +, DIDAKTIK GAMA, DIDAKTIK M, DIDAKTIK KOMPAKT, D40, D80, Interface M/P, MELODIK, UR-4, BEST, KP 311, BT100, SP210T, GAMACENTRUM 01 (cierna), ROBOTRON K6304, divIDE, K-Mouse, PMD 85-2, Amiga 500, Amiga 500+, Amiga 1200


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 12.11.2018, 12:44 
Offline
Radil

Registrován: 03.07.2018, 23:06
Příspěvky: 362
Has thanked: 221 times
Been thanked: 253 times
Pokud se nepodaří původní zdrojový kód vydolovat, možná to tak obrovská ztráta nebude, viz text z dokumentace k Prometheovi:
Citace:
Pokud se někomu zdá 31 znaků málo, nezbývá mu než si buď zvyknout nebo používat jiný assembler. K tomuto omezení jsem
dospěl na základě zkušeností svých i svých přátel, téměř nikdo, koho znám nepíše komentáře do
zdrojového textu (maximálně na papír s programem), je to práce navíc a zdrojový text to neúměrně
prodlužuje - a zpomaluje to překlad i nahrávání (to zvláště).

Takže hlavní výhoda oproti dekompilované verzi bude asi jen ve smysluplných jménech návěstí. Můžeme rozjet projekt na OldComp.cz repozitáři (https://github.com/oldcompcz)

_________________
Špóngiu navlhčiť


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 13.11.2018, 01:23 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2331
Has thanked: 303 times
Been thanked: 637 times
Pavel.Krivanek píše:
Takže hlavní výhoda oproti dekompilované verzi bude asi jen ve smysluplných jménech návěstí.
Což je výhoda zásadní, stejně tak, jako to, že ze zdrojáku jasně vidíme, co jsou data a co kód.

Párkrát jsem zkoušel disassemblovat cizí program a není to jednoduchá práce, přinejmenším to je zatraceně zdlouhavá piplačka rozluštit, co která část dělá a co tím vlastně autor zamýšlel. A to nemusí být binárka nijak veliká, potrápit dovede i 1 - 2kB.

Mimochodem, komentáře v Prometheovi psát lze, ne sice vedle instrukcí, komentář musí být na samostatném řádku začínajícím středníkem, ale tu a tam řádek vysvětlující nějakou záludnost může být hodně důležitý.

Pro zajímavost - k návěstí, teď jsem mrknul do jednoho programu, který jich má v Prometheovi 12.5 obrazovky (jsou po 2 sloupečcích).

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 13.11.2018, 15:48 
Offline
Radil

Registrován: 03.07.2018, 23:06
Příspěvky: 362
Has thanked: 221 times
Been thanked: 253 times
Včera jsem se zkusil na dekompilaci Promethea podívat a pousmál se nad naivností svého komentáře ;)

Jako pomůcku k odlišení dat a programu nechávám ten program chvíli běžet a vykonat alespoň nejběžnější operace. Během toho se zaznamenává instruction log, takže čověk má pak větší jistotu, že určité části programu jsou skutečně instrukce.

Jenže Prometheus si na začátku elegantně skočí do ROM tam, kde je hned instrukce RET, vytáhne si návratovou hodnotu ze zásobníku, zjistí z toho adresu, kam je nainstalován, zkopíruje se částečně to video RAM a tam začne provádět inicializaci nutnou pro relokaci s tím, že může používat chvíli přímé adresy.

Každopádně už jen kvůli těmto fíglům by stálo za to jeho kód zanalyzovat. Asi večer založím repozitář a hodím tam to, co už mám.

_________________
Špóngiu navlhčiť


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 13.11.2018, 17:09 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 17:48
Příspěvky: 529
Bydliště: Košice
Has thanked: 423 times
Been thanked: 265 times
Myslím, že tú úvodnú relokačnú časť možno pri prípadnom disassemblingu vynechať. Pre daný cieľ nie je nutná.
Podstatný je prakticky už iba samotný kód po relokácii.

_________________
https://pmd85.borik.net - PMD 85 Emulátor, PMD 85, PMD 32-SD
https://pp01.borik.net - PP 01 Emulátor, PP 01, SD-ROM Modul


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz