OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 16.04.2024, 16:20

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Interface Orpheus
PříspěvekNapsal: 24.01.2018, 16:14 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Zdravím všechny :)

Na přelomu roku jsem připravil další malý projekt pro naše Spectra a Didaktiky, a protože mi včera dorazil z Číny balíček s první sadou destiček, chci poodhalit, o co jde ;)
Upozorňuju ale, že konstrukce není zatím ověřená, první kus budu stavět až tento víkend!

Jako u předchozích dvou verzí externí ROM, i zde jde o malou kompaktní desku, s kompletně průchozí sběrnicí na přímý konektor na opačné straně. Na desce jsou pohromadě klasický zvukový AY-interface, a interface pro joystick. Zařízení je tedy určeno "hlavně" k hraní her. Až potud zní popis nezajímavě ;), toto vám nabídne hafo jiných konstrukcí, ta moje se ale přeci jen malinko odlišuje několika zajímavostmi:

1) Zařízení realizuje připojení joysticku 4mi volitelnými způsoby!! A sice jako tzv. Sinclair Left (1), Sinclair Right (2), Cursor, a nebo OPQAM. V každém režimu simuluje stisk patřičných kláves. Tyto 4 typy joysticků jsou v hrách velmi často zastoupeny, ale je jen málo interfaců pro joystick, které by je podporovaly. Záměrně není obsažen Kempston, který najdete ve spoustě jiného hardware. Volba režimu joysticku je otočným BCD přepínačem, logika simulující stisk kláves pro každý režim joysticku je obsažena v jednom SPLD GAL20V8 nebo 22V10. Zařízení funguje samozřejmě současně s klávesnicí.

2) AY interface - je možné osadit oba typy obvodů 8912/8910 podle toho, kdo co má doma.

3) Výstup kanálů přepínatelný posuvným přepínačem do režimů ABC/ACB.

4) Obvod hodin pro AY může být osazen jak běžným krystalem 3,579545MHz, tak vzácnějším 17,7345MHz. První typ je použit např. v Melodiku a většině konkurenčních interfejsů, frekvence hodin pro AY je ale malinko odlišná od originálu Spectrum 128K. S krystalem 17M leze do AYčka přesně stejná frekvence hodin, jako u Speccy 128. Logika obvodu AY je nacpána do GAL16V8, kde se navíc nachází i děličky 1:2 a 1:10, a podle typu krystalu se drátovou propojkou na desce vybere i patřičná dělička.

5) Obvod AY je možné deaktivovat, pokud otočný BCD přepínač pro typ joysticku přepneme do pozic 4-7 místo standardních 0-3. Tím je možné desku provozovat i na počítači, který již AY v sobě obsahuje, a z desky použít jen joystick interface.


Pro představu předkládám fotky zatím neosazeného PCB. O víkendu budu testovat, a pak se zde podělím se zkušenostmi. :like:

Hezké odpoledne všem!


Přílohy:
PCB.jpg
PCB.jpg [ 255.15 KiB | Zobrazeno 12291 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 24.01.2018, 19:13 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 05.09.2013, 14:08
Příspěvky: 1070
Bydliště: Smolenice
Has thanked: 131 times
Been thanked: 473 times
Pjekné :like:

Logika pre AY bude v GALe? Ak ano pls. dopln A5 do BDIR a BC1, aby to nekolidovalo s disketovkou v Kompakte (a D40/D80):

BC1=/A1*A5*A15*A14*IORQ*/RD*WR
+/A1*A5*A15*A14*IORQ*RD*/WR

BDIR=/A1*A5*A15*A14*IORQ*/RD*WR
+/A1*A5*A15*/A14*IORQ*/RD*WR

_________________
To err is human, but to really foul things up requires a computer.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 24.01.2018, 19:34 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Ahoj, ano v GAL16V8, s A5 je pocitano ;-)

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 28.01.2018, 23:09 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Krásný večer všem :) , včera a dneska jsem pájel, osazoval a zkoušel a vypadá to, že všechno funguje, jak má. Byly nějaké chybky v GALu pro joystick, ale ty už jsem (zdá se) vychytal. Veškerý popis konstrukce je jednak v prvním příspěvku, jednak v dokumentaci, která je ke stažení zde: https://www.ulozto.cz/!W9TWuh426GjT/sdruzeny-interface-orpheus-pdf.

Tato destička bude pecka na hry, až si udělám zas Spectrum koutek ;)

Přikládám pár fotek, osadil jsem jak verzi pro 40-pin pouzdro, tak pro 28-pin pouzdro, vyzkoušel jsem AY-3-8912, 8910, ale i modernější náhrady JFC95101 a WF19054 (ten jsem nefotil), všechny šlapou skvěle. Jen u GALu 22V10 pro joystick chci upozornit, že se musí použít max. 15ns varianta, ne pomalejší, pak už některé programy mají problém s dekódováním joysticku. Ještě chci vyzkoušet i rychlejší GALy, ale zatím je nemám doma, budu muset objednat ;)

Jinak zbylo mi tu ještě 7 desek, +2x kompletně hotová a osazená, tak když bude mít někdo zájem, budu rád, ozvěte se :) Cenu spočítám zítra, dnes už mířím ho pelechu :sleep: , takže krásnou dobrou noc přeju všem.

EDIT: Ještě doplním přesný typ tlumivky, a sice 5800-101-RC. Tlumivka, přepínač, konektory, všechno nakoupeno v TME ;)


Přílohy:
p1.jpg
p1.jpg [ 266.47 KiB | Zobrazeno 12172 krát ]
p2.jpg
p2.jpg [ 327.46 KiB | Zobrazeno 12172 krát ]
p3.jpg
p3.jpg [ 279.08 KiB | Zobrazeno 12172 krát ]


Naposledy upravil css dne 29.01.2018, 10:36, celkově upraveno 2
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 28.01.2018, 23:12 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Ještě strana pájení a obsah GALů ;)


Přílohy:
GALy.7z [999 bajtů]
536 krát
p4.jpg
p4.jpg [ 143.93 KiB | Zobrazeno 12173 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 28.01.2018, 23:55 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3660
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
<podpichnutie>Predpokladam, ze integracia s hudobnym editorom Orfeus asi nebude...</podpichnutie>


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 29.01.2018, 06:51 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
<smichoduchakuchu>Busy busy hehe no jestli chces, muzes zkusit poslat data vygenerovana Orfeem do Orphea, to budou brutalni zvukove kreace. Schvalne pak posli zaznam treba jako mp3ku</smichoduchakuchu>

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 31.01.2018, 14:08 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
AKTUALIZACE DOKUMENTACE!!!

Doplnil jsem vnitřní schéma obou GALů a pár fotek hotových interface :) , novou verzi dokumentace si stáhněte zde: https://ulozto.cz/!a5oH12SfLIlg/sdruzeny-interface-orpheus-pdf


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 11.02.2018, 01:42 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Možnost vypnutí AY není zrovna nejlepší varianta. O něco nepší by byla možnost pouhého vypnutí čitelnosti portů AY, takže by byl čip jen pro zápis. V takovém režimu by to šlo připojit a používat bez kolize i na počítačích s vlastní interní AY. Takové ZX128 nemá stereo výstup a právě externí AY by to vyřešilo.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 11.02.2018, 21:21 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
css píše:
VELESOFT: To je vynikající nápad :-) díky. V podstatě by to neměl být problém, jen malinko upravím obsah GALu, a je to. Díky Velesofte! ;-)


Já tohle píšu už léta všem autorům různých externích AY a turbosound interfejsů. A všichni na to kašlou. Ve skutečnosti by ke kolizi mohlo dojít u klasického externího AY interface s interním AY jen když se budou číst I/O porty (ruším registr 14 a případně i 15). Externí AY mívá vždy tento 8bit port nezapojený, zatímco interní AY v ZX128/+2/+2A/+3 tam má zapojené buhví co všechno. I tak ale správně by se takový externí AY interface na ZX128 buď používat neměl, nebo by měl být jen pro zápis. Varianta pro zápis bude vhodná i u turbosoundu, ale zároveň se tím přijde o jakoukoli možnost detekce dvou externích AY.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 12.02.2018, 10:23 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
Martin8bity: Změnu dle Velesoftova návrhu jsem provedl a vyzkoušel. Chodí to, jak Velesoft navrhoval, neboli při režimu BLOKOVÁNÍ AY (BCD přepínač v pozicích 4-7) již není AY úplně zakázanej pro jakoukoliv činnost, ale instrukcemi OUT na adresy 49149 a 65533 do něho lze zapisovat. Nelze ale z něj číst, takže nemůže na datové sběrnici kolidovat s interním AY v počítači. Lze toho tedy využít, kdo má u interní AYky např. smíchané kanály do MONO, nemůže si přepínat ABC/ACB, nemá audio vyvedeno na JACK atd. atd., může interní AY nechat plavat a brát audio signál z externí AY na Orpheu.

Má to ovšem jednu drobnou nectnost, která se ale projeví jen na počítači bez interní AYky, typicky Gama nebo Spectrum 48KB, a asi jen na malém počtu programů. Mě se projevila u dema Interlace od Busyho. Pokud počítač nemá interní AY, Orpheus zapomenete v módu "blokování AY" a spustíte na něm třeba právě Interlace, bude externí AY hrát kraviny. Vysvětluji si to tak, že Busy zpátky z AY vyčítá data z registrů pro další zpracování hudební rutinou, ale protože externí AY má čtení blokované a interní AY, které by potřebná data dodalo, není přítomné, dělá to psí kusy. Na 128KB s interní AY tento (de)fekt není.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 13.02.2018, 20:39 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
V příloze je obsah GALu 16V8 verze 2, obsahující úpravu podle Velesoftova návrhu - deaktivace AY funguje jen pro čtení dat z AY, nikoliv pro zápis.

A co fotky hotového výrobku, pochlubí se tu zas někdo? :)


Přílohy:
ay_gal_ver2.zip [609 bajtů]
502 krát
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 14.02.2018, 23:32 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.06.2013, 20:26
Příspěvky: 2487
Has thanked: 115 times
Been thanked: 424 times
VELESOFT píše:
Jiiira píše:
VELESOFT píše:
A jeste jako takova perlicka by bylo fajn do nejake dalsi verze pridat jumper, kterym se do stereovystupu primixuje speaker + vystup na kazetak. Kazdy bit se shodnou intenzitou jako v original zx. Speaker pak muze hrat soucasne s ay a navic bude mit vice urovni. I toho se tusim nekde vyuzivalo...

Já to mám na SAAY už dávno a nevím, že by to kdy zkusil někdo využít... :shrug:

Zeby nikdo neposlouchal speaker ? Nebo myslis ty dva bity pro speaker ?

Ne, je tam analogový vstup, který se přimixovává k tomu celkovému zvuku - a je tam pro tenhle účel. Kdysi jsme se o tom bavili, možná i tady... Nicméně vzhledem k tomu, že kromě čestné výjimky Lanexe neudělal nikdo pro SAAY ani nějakou muziku, nemůžu se divit, že nikdo nezkusil tohle.

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 16.02.2018, 15:21 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
pcmaker píše:
Na tvých hotových interfejsech jsem si všiml takové drobnosti. Jsou tam propájené i všechny prokovy. Na destičkách, které mám, propájené nejsou. Znamená to, že jsi je všechny propájel? Má to nějaký důvod, nebo jenom rád pájíš?

pcmaker: Ano, všechny prokovy propájuji společně s pájením součástek. Není to kvůli tomu, že by mě to bavilo, ale kvůli spolehlivosti. Prokov u oboustranné PCB nelze chápat jako 100% vodič, ale spíš jako rezistor s malým odporem. Jsou na to i nějaké normy, ale z hlavy to nevím, kdysi jsem to studoval někde na netu. Možná Danhard bude vědět, to je encyklopedie na čísla a konstanty ;-) Každopádně pokud člověk chce spolehlivost, propájení prokovů na signálových cestách patří k dobrému bontonu, na napájecích je to každopádně nutnost! Asi tak... :-)

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Orpheus interface od CSS
PříspěvekNapsal: 16.02.2018, 16:24 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 460
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 258 times
pcmaker: To je docela klidně možné, pokud je ten prokov nekvalitní, může mít odpor (dokonce se může s časem i měnit), na napájecí větvi může dělat úbytek napětí, na signálové společně s kapacitou spojů může posouvat průběhy signálů. Prokovy se mají vždy propájet.

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X, mini: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz