OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 19.04.2024, 07:07

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 349 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 24  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 18.05.2017, 18:36 
Offline
Radil

Registrován: 28.05.2013, 11:24
Příspěvky: 448
Has thanked: 28 times
Been thanked: 201 times
Někdo tady zmínil pádný argument o porovnání cen v 80. letech a dnes:

Takže cena 128k z roku 1986 £179.95, by dnes odpovídala: 502.06.

Kdo si chce hrát s čísly: http://inflation.stephenmorley.org/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 18.05.2017, 22:14 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Mě akorát zajímá, jaká bude kvalita provedení toho case. Tím myslím sytost (pigmentaci) černého plastu, jeho tvrdost, jak se case prohne pri zatlačení na klávesnici, a hlavně mechanismus kláves a celková životnost klávesnice. Bude ve stylu notebookové v kombinaci s nějakou membránou. Co jsem se dozvědl, tak tam údajně bude nějaká nová vlastní membrána + plošňák pro převod na výstup do ZX (sám Viktor ještě přesně neví, protože celý case má na starosti jen a pouze Dickinson). Co jsem se ptal, nepočítá se s další várkou krytů, takže kdo si nekoupí teď, tak asi už vůbec. Mě by osobně lákal jen ten case, ale v případě, že bude možné objednat si třeba rezervní, nebo jen samotnou sadu kláves, které asi při hraní na počítači nevydrží tak dlouho. Vzhledem k tomu, že hmatník klávesy bude matný, časem bude na klávesách nejspíš pozorovatelný otěr, tedy lesklý povrch (viz jakákoli PC klávesnice či laptop). A když se podělá jediná klávesa, jak se to opraví bez náhradních dílů ? Tohle by stálo za úvahu. V případě, že by se nakonec udělal povrch všech kláves lesklý, nedošlo by nikdy k otěru matu a vizuálně by to působilo stále stejně.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 19.05.2017, 07:23 
Offline
Kecálek

Registrován: 22.08.2013, 07:10
Příspěvky: 151
Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times
Na FB zx spectrum next som zachytil, ze tusim prave viktor pripustil, ze by sa teda case pre ZXSnext mal predavat normalne dalej aj po novom roku 2018. Osobne mi to pride ako absolutne absurdne aby islo iba o jednorazovu zalezitost.

Firma http://zxrenew.co.uk/shop.html , ktora im tie plasty vyrobi, dalej dodava krabice pre gumaka, detto membrany, pre ZXSnext by teda vcelku "logicky" mala robit to iste.

Alebo to proste cele, po tom ako mi to donesie postar, nerozbalene odlozim na 30 rokov do skrine, to mi tiez pride uplne "logicke".


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 19.05.2017, 09:20 
Offline
Kecálek

Registrován: 22.08.2013, 07:10
Příspěvky: 151
Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times
http://zxrenew.co.uk/contact.html

staci sa ich spytat .. su to nadsenci, nie profesionalna firma so 150 zamestnancami.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 20.05.2017, 18:41 
Offline
Kecálek

Registrován: 22.08.2013, 07:10
Příspěvky: 151
Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times
z oficialnej FB stranky:

Graphic mode switching on NEXT
::::
George Velesoft
ZX NEXT support graphic modes compatible with TIMEX 2048 and use for it writing to port 255.
OUT 255,0 - set ZX graphic mode with videoram from 16384
OUT 255,1 - set ZX graphic mode with videoram from 24576 (original address + 8kB). Usable as second videoram.
OUT 255,2 - set multicolor mode with attributes size 8x1 pixels
OUT 255,6 - set hi-res monochromatic mode 512x192 pixels
:::::
What way is used for active 256 color GFX mode ?
:::::
Victor Trucco : You dont need to "activate" is always there (layer 2 and sprites). You just need to feed the pixels.
Victor Trucco : layer 2 and sprites can co-exist with any mode, including 8x1 or 512x192
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zatial nikto nevie /ja teda urcite/ ako vlastne to nove graficke jadro pracuje .. ale zjavne aj v rozliseni 512x192 mozte pouzivat HW sprajty, HW skroling, 256 farieb zaroven s pod tym beziacim speccy/timex modom k tomu paralne beziace 3xAY+FM zvukovka.

Kazdopadne som masinu objednal, pri troche stastia to bude mat dobru softverovu podporu, slubuju otvorenie vlastneho portalu, vsetko je open source.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 20.05.2017, 21:42 
Offline
Kecálek

Registrován: 22.08.2013, 07:10
Příspěvky: 151
Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times
Azarosoft .. skoc si na WOS, budes zvracat ako sa tam tie preafektovane ega /vsetko zname firmy/ nad speecy next doslova exhibionisticky trtosia, usta plne pohrdania a jedovatych slin, neuveritelne.

Asi sa zhodneme, ze kazdy schopny "idiot" cez HW a spol. si uz vie sam postavit svoje vlastne speccy, super speccy, speccy+ .. ci uz ako ARM+EMU alebo FPGA+VHDL .. nie je to pre mna zaujimave, su to chaoticke, nespocetne, vzajomne superiace klony, klonov.

Ak uz nieco potrebujem, je to pevnejsi novy komplet open source standard ku ktoremu moze smerovat tvorba noveho softu a pri vsetkej ucte /!!/ .. tym nemyslim nespocetne IDE utilitiky a spol.

Speccy next si pravdepodobne objedna /dostane do ruk/ nieco okolo 3000 ludi, bodaj by ich bola viac .. a ide aspon o pokus o nove standardne speccy s oficialnou sinclair licenciu a je to prima FPGA hracka s vyvedenou starou dobrou syst. zbernicou .. ci ide o 48K rezim, 128K, Timex, ULA+, CPU na 7 pp aj na 14Mhz /po doladeni wait cyklov/, pre koderov volitelne aj DOST vykonne nove graficke jadro ako nova hracka a v zalohe je aj to Rasp PiO, ktore bude mat asi dobra polovica novych Speccy next standardne vo vybave.

A to vsetko ak chcete v plastovom obale od dvorneho speccy dizajnera Ricka Dickinsona + sentimentalne dojakovy papierovy manual so scifi obalkou a dokonca sa teraz skladame na super luxusnu papundeklovu krabicu s potiskom pre cely tento zazrak. Vsetko ako za starych cias s gumenym 48K.

Velesoftu dakujeme, este 48 hodin KS kampane a sanca na objednanie Speccy next stale trva.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 20.05.2017, 21:57 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
To ze je 256color rezim vzdy aktivni muze nadelat vice problemu... Melo by to byt vypinatelne, jinak co se asi tak stane kdyz na DIVMMC stisknu NMI ? Uvidim stale bitmapu barevneho rezimu a v mistech s pruhlednou barvou bude prosvitat browser. Tohle je jeste nedomyslene. Jenze NEXT ma sbernici pro pripojeni starych periferii, ktere nemaji ani paru o tom, ze nejaky NEXT existuje a uz vubec nevi nic o extra grafice. Proto by se melo sahnout po nejakem rozumnem reseni problemu:

- pri aktivaci 256color rezimu ignorovat NMI (jak interni tak externi). Periferie tak nemuze pouzivat vlastni NMI a nepujde ani Multiface menu a interni DIVMMC. Vetsinou by to stejne 256color rezim po vizualni strance kazil... Po RESETu by se musel 256C rezim vzdy vypnout. Pokud by 256C rezim zustal povoleny i pri NMI, musela by kazda pouzita periferie podporovat nejaky backup vram, jeji smazani a pripadne i obnovu...

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 20.05.2017, 22:08 
Offline
Kecálek

Registrován: 22.08.2013, 07:10
Příspěvky: 151
Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times
Absolutne ano, suhlasim. Vskutku vsak nic detailne o tej novej grafike, ako to presne funguje .. nevieme. Predpokladam vsak, ze aj v tom najlepsom pripade .. tam stale bude priestor na ladenie, na dalsi polrok prace /ako kazdopadne kazdy sofver, hodina programovania a 10 hodin hladania bugov/.



"The ZX Evolution FPGA is an Altera EP1K50 (2,880 Logic Elements) so it is dwarfed by even the original specs of the ZX Next. With the stronger Speccy Next Spartan-6 SLX16 FPGA unlocked earlier, even more so: 14,579 Logic Cells. So, I think there's no lack of space in the FPGA to implement TSconf."

"This shows a two layer hardware scrolling with a third static layer on TSconf that I got as a possible game demo from the TSconf maintainer in 2014, the video was made after 2015 Christmas: https://youtu.be/Yl2yZ34w5Kc?t=724 There are more demos exercising the very flexible sprite engine of TSconf, too. Sprites can be totally reprogrammed at every horizontal retrace IRQ, so the hardware sprite number limit is not too limiting."

Velke Speccy Next FPGA, plne otvoreny firmver a spol. ponuka dostatocny priestor na vyblbnutie sa pre sikovnych.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 20.05.2017, 22:41 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Jen to trosku prerusta nekam jinam. Pod pojmem ZX Spectrum si predstavuju klasickeho spektrace, treba s lepsi grafikou a rychlejsim CPU, ale podle me to kombinovat s RPi, SIDem a HW sprajty je uz asi trochu vic nespektracke. To kouzlo jednoduchosti tam tak trochu zanika... Ale furt se bavime o obsahu FPGA. Komu se to zda predimenzovane, proste si tam tu extra pamet neda, RPi si take nepripoji a do FPGA by se dal naflashovat jen nejaky "rozumny" zakladni firmware.

Jsem pro, aby vznikla i orezana verze firmware, ktera zajisti hlavne funkcnost a kompatibilitu s originalem. Tam by nebyla treba podpora sprajtu, ale za to by se odlehcilo ramce a CPU by mohl behat vyssi rychlosti. Ono se sprajtama se daji udelat nejake svizne hry, ale ne vsude jsou sprajty pouzitelne a rychle CPU take zvladne s grafikou slusne pracovat. Prislovi "v jednoduchosti je krasa" jaksi u NEXTu neplati, tam jde o novy CASE v prvni rade. Ano, pujde s tim delat delat hromadu veci, o kterych se nam na ZX mohlo jen zdat, ale trochu prechazime do rezimu herni konzole...

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 20.05.2017, 23:05 
Offline
Kecálek

Registrován: 22.08.2013, 07:10
Příspěvky: 151
Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times
Ako speccy grafik uz 30 rokov cmaram speccy grafiku stale iba v zakladnom rezime 256x192x15 farieb s obmedzenim na atributy, nelakaju ma ULA+ srandy, gigaskriny, komodoracke FLIcka a spol., takze ako hovoris .. mozes si vybrat nakodovat to na Speccy Next od rezimu 48K az po nieco co pravdepodobne hladko prekona grafiku aj spickovych veci na Atari ST /STE?/, AMIGA 500 .. to zatial nevieme.

Hlavne speccy FPGA jadro pre Next je vraj urobene velmi pekne a bude dostupne na dalsiu rozborku, pitvu, upravu ak chcete.

Speccy Next ak si odmyslime vsetok ten balast navyse a ponechame "iba" to 7MHZ CPU, uz to by mi vlastne stacilo /ak hovorime o hrach/ .. take Enduro Racer, CHASE HQ a spol. tam na 7MHz hlietal doslova nehratelne, 7Mhz CPU si vie aj velmi pekne osefovat soft. sprajty, ostatne .. tak ako sa to robilo doteraz na klasickych sinclair diskretnych cipoch.

S tymi "rozsireniami" je to osemetne .. ako majitel gumaka /skutocne 30 rokov dozadu/ som tiez mohol na 128ku /vyrazne viac RAM, double video vram alebo AYcko/ len tak zavistlivo pokukovat alebo ist s transparentom do ulic a ziadat zakaz toho vylepseneho smejda.

Za B .. co si budeme hovorit, akykolvek narast kvality grafiky/audia v tak dramatickom rozsahu ako Speccy Next zaroven aj predlzuje napr. vyrobu hernych asetov, takze az tak horuce to s tou amiga grafikou, amiga graf. editormi rozhodne nebude.

Za seba .. ak hovorime o spektre ako o hracej konzole .. mi naozaj staci 128K rezim s 7Mh CPU a to 3xAY kombo. Dalsie neherne aplikacie podla dopytu trhu, heh.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 21.05.2017, 01:17 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2341
Has thanked: 303 times
Been thanked: 640 times
joe píše:
S tymi "rozsireniami" je to osemetne .. ako majitel gumaka /skutocne 30 rokov dozadu/ som tiez mohol na 128ku /vyrazne viac RAM, double video vram alebo AYcko/ len tak zavistlivo pokukovat alebo ist s transparentom do ulic a ziadat zakaz toho vylepseneho smejda.
:-) Přesně. To se dá vztáhnout nejenom na 128k, ale i na Didaktik Gama, Pentagony, Sam Coupe a další stroje, které už dávno bereme "jako taky svůj standard".

Tak jako tak, už dávno je to jen na autorech softwaru, co využijí a jestli jejich soft poběží na "základním" ZXS. Ono někdy stačí málo, třeba nezohlednit zpomalenou RAM, netřeba hned použít nový grafický režim.

Jak říká Velesoft i já jsem pro, aby všechny rozšiřující fíčury byly zcela vypnutelné, protože chceme nějaký 48k/128k kompatibilní režim, kde spolehlivě pojede vše staré.

Ale čím to vyšperkují navíc... no, nechám se překvapit a určitě nebudu brblat jen proto, že to něco umí. A to něco je příliš odvážné, přehnané, nebo jen vzácně použitelné. Nebo, že to má něčeho mnoho (RAM). Nanejvýš budu brblat, že to sice něco umí, ale mohlo by to to něco umět praktičtěji.

Ad "to nikdo nevyužije" - takových případů bylo... a pak to musel někdo dobastlit dodatečně, že?

Mimochodem, já si od ZX Spectrum Next mimo jiné slibuju, že to bude "all in one" počítač, snadněji přenosný bez nutnosti vláčet krabici periferií (a pokaždé sestavovat), lehčí a menší než moje šedá +2 s Betadiskem a boxem disket, kompatibilnější s ruskými Pentagony s kvalitním video výstupem (jako +2 se scandoublerem, protože 50 vs 60Hz) atd...

A to RPi? Pro mne veliké plus. Občas s RPi hraju a mít ho nějak použitelné přímo v ZX Spectru mi připadá přinejmenším zajímavé. Jen pořád netuším, jak přesně to bude se Z80 komunikovat, jestli na tom opravdu poběží standardní Raspbian, nebo jestli bude nějak radikálně přizpůsobený... jak vlastně bude řešené připojení USB periferií? Myš? Klávesnice? Co ještě? Co třeba tiskárna přes CUPS (ZX by mohlo prostě jen poslat bitmapu o zbytek se postará driver na Linuxu)? Akcelerace kdečeho? Jak přesně? ZX naláduje data na port a přečte si výsledek z jiného portu? Co zpracuje data poslaná do RPi? Můj software, který si budu moct ze ZX do RPi uploadovat, nebo si ho budu muset naprogramovat odděleně? Budu moct vytáhnout SD kartu z RPi bez rozebírání? Budu se k tomu RPi moct připojit zvenku přes SSH? ... moc otázek, ale RPi má rozhodně potenciál, který by bylo škoda nevyužít.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 21.05.2017, 06:27 
Offline
Kecálek

Registrován: 22.08.2013, 07:10
Příspěvky: 151
Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times
ad RPiZero .. jeho povodna primarna funkcia mala byt zabezpecenie HDMI vystupu /!!/ aj aby sa dev team SpecNext nemusel hrat s licenciami, poplatkami .. potom vsak ako boli upozorneni, ze ak nevyzadujete tusim dvojkovy HDCP, tak nejde o ziaden problem, tak presunuli HDMI na hlavnu maticnu dosku a tym padom uz RPiZero technicky nepotrebuju .. presne to iste plati o USB .. ide prekvapujuco o prekliato komplikovany protokol, takze druha funkcia RPi je zas prave osetrenie toho USB .. specnext doska ma PS/2 port pre mys alebo klavesnicu, USB mys alebo klavesnicu ide zas cez RPi .. udajne je mozna aj kombinacia.

Vobec mi nie je jasna viditelnost konektorov RPi navonok, RPi je ku hlavnej doske pripojeny klasickym "IDE" 40 pinovym plochym kablom, kde vsak koncia v tom plaste obalu speccy next samotne porty RPi, to fakt neviem, na obrazkoch to nevidim. Dev tim iba hovori, ze to takto bude fungovat.

A na zaver.

"protože chceme nějaký 48k/128k kompatibilní režim, kde spolehlivě pojede vše staré."

Prave to je ta cast ktoru uz maju davno hotovu, SpecNExt zacinal ovela viac do minulosti ako tzv. TBBlue projekt a VHDL na FPGA pre originalne spektra vraj maju execelentne.

"Fabio Belavenuto: Recognised as a key figure in the MSX hardware scene in Brazil, Fabio is a computer scientist with a not-so-hidden passion for the Speccy (the MSX vs Speccy in Brazil was analogous to the C64 vs Speccy in the UK). He’s the co-creator of the TBBlue Spectrum board, the starting point of the Next hardware."


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 22.05.2017, 01:40 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2341
Has thanked: 303 times
Been thanked: 640 times
faraon píše:
Já měl na mysli něco co jede bez driverů, třeba Arduino co se napíchne přímo na systémový konektor jako ten ZX Printer, a bude předžvýkávat data pro něco takového. Tak aby kdykoliv fungovalo LPRINT/LLIST/COPY přímo z ROM, úplně stejně jako u originálu.
Rozumím, bylo by zajímavé to zkusit, ale má to pár omezení - např. pouze 256 pixelů na šířku, žádné barvy, žádné odstíny šedi, nízká rychlost odpovídající mechanice ZX Printer bez ohledu na skutečné schopnosti moderní tiskárny. Osobně bych asi raději šel cestou modifikace ROM pro modernější tiskárnu, když bych se nesmířil s driverem pověšeným na kanál #3, jako bývá zvykem.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 22.05.2017, 09:34 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3661
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
zxcygnus píše:
faraon píše:
Já měl na mysli něco co jede bez driverů, třeba Arduino co se napíchne přímo na systémový konektor jako ten ZX Printer, a bude předžvýkávat data pro něco takového. Tak aby kdykoliv fungovalo LPRINT/LLIST/COPY přímo z ROM, úplně stejně jako u originálu.
Rozumím, bylo by zajímavé to zkusit, ale má to pár omezení - např. pouze 256 pixelů na šířku, žádné barvy, žádné odstíny šedi, nízká rychlost odpovídající mechanice ZX Printer bez ohledu na skutečné schopnosti moderní tiskárny.
Rychlost nie je najmensi problem, to sa da obist. Pri pohybe hlavicky dava ZX Printer nultym bitom na porte #FB nastavenym na jednotku ze je uz na dalsom pixeli a treba/netreba spravit dalsiu bodku. Pokial by nejaka periferia tento bit stale drzala na jednicke, rutinky v romke "odvysielaju" vsetky data tak rychlo, ze samotna tlac sa bude zdat okamzita. Ved si skuste napisat nejaky LPRINT alebo COPY bez pripojeneho ZX Printera a uvidite ako rychlo dokazu rutinky ZX Printera v romke pracovat.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX Spectrum Next
PříspěvekNapsal: 22.05.2017, 09:39 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3661
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
Jiiira píše:
VELESOFT píše:
Busy píše:
Pravdepodobne je ten plast hooodne nekvalitny, pretoze uz teraz vidno nestastne nasledky toho ako niekto zatlacil na pravy okraj ... ;) :) :D :lol:
Kde to mohu videt ? Nejaky link na fotky by byl ?
On myslí ten oblouk dolů na pravé straně... jako vtip nic moc.
To nie je vtip, ale ostra kritika dizajnu, ktory je tym zaoblenim (z mojho pohladu) uplne pokaslany. Uznavam, ze sa dizajner snazil, ale - jednoducho to prehnal. Ja osobne by som ovela viac ocenil, ak by ten pravy okraj bol tak isto hranaty ako lavy - ved napriklad take plusko (z ktoreho sa vychadzalo) ma oba okraje hranate. Ten zaobleny okraj mi proste pride (z objektivneho hladiska) absolutne nespektristicky a uplne odveci. A (zo subjektivneho hladiska) priiiiserne skaredy...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 349 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 24  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: TAU a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz