Pokud mohu mluvit ze své zkušenosti se sázením ZX Magazínu (2000-2005): papírový časopis, v těch mizerně mrňavých nákladech, ve kterých se asi bude pohybovat, bude buď děsně drahý (a pak si ho málokdo koupí), nebo, aby mohl být levný, bude děsně mizerný (a pak si ho málokdo koupí). I když jsme ke konci používali levný rychlotisk, byly náklady větší, než vybrané předplatné (nemyslím jen tisk, nezapomeňte na poštovné, a to se podařilo ZXM posílat v tehdy levnějším režimu tiskoviny, ne listovní zásilky).
ZXM ke konci proto vycházel už jenom jako PDF zdarma (které si vytisknout může každý jak chce a na čem chce, proto od 2002 už jsou PDF barevná, do té doby to byly černobílé tiskové předlohy) - a přesto bylo obtížné ho naplnit. Abych vůbec mohl vydat číslo, musel jsem do něj sám napsat spoustu obsahu (čím víc, tím nižší musela být nutně kvalita). To je spousta investovaného času.
Aktuální dění se do časopisu dát nedalo, protože to bylo na internetu a u čtvrtletníku číst o tom, co bylo před třemi měsíci, by asi nikoho moc nebavilo. Dnes bude tohle ještě palčivější, než tehdy, protože aktuality máte denně na Facebooku nebo Twitteru (ty tehdy nebyly).
Uvažoval jsem i o tom, že bych ZXM rozšířil na všechny Z80 platformy (t.j. přibral CPC, MSX, ...), nebo dokonce udělal polovinu časopisu Z80 a polovinu 6502, abych ještě víc rozšířil potenciální publikum. Ale i ataristi měli problém naplnit svůj FLOP a commodoristi se pro jistotu navzájem neinformovali vůbec. Navíc motivace číst (nebo dokonce kupovat) časopis pro mix platforem by byla nízká podobně jako u Proxima magazínu, který byl napůl pro Spectrum a napůl pro PC - písíčkáři neměli motivaci kupovat ho, když je tam pro PC stejně jen půlka a zbytek se věnuje Spectru, a Spectristi zas, že je to časopis pro PC a Spectrum je tam jen napůl jako přívažek. Proč by si atarista kupoval takový časopis, když tam budou pro Atari jen jeden, dva články, a zbytek se bude věnovat Seze, Spectru, SAPI, PMD nebo nedej bože GameBoyi?
Další věc byl průnik do komunity - co chvíli se stávalo, že se na Pandoře někdo ptal na něco, co bylo popsáno třeba v minulém nebo předminulém čísle ZXM (tedy zbytešná otázka). Na moji odpověď "tohle jsem popsal v posledním ZXM, číslo XX, strana YY" bylo většinou reagováno stylem "aha, díky, já ale ZXM nečtu". Pak si člověk říká - proč já se s tím vlastně píšu, když to nikoho nezajímá? Takže nejen spousta investovaného času, ale i spousta ZBYTEČNĚ investovaného času.
Nepamatuju si moc, jaké to byly počty, ale když Proxima a Heptau se ZX Magazínem končili, bylo předplatitelů snad něco přes dvě stě. Matěj Kryndler přestal ZXM tisknout, když bylo předplatitelů snad mezi 20 a 50 (nebo mezi 50 a 100?). Články u mne na blogu čte pravidelně přes 20 lidí (snad jsou to zhruba ti, které potkávám na Bytefestu a Foreveru). Takže je otázka, zda se opravu za těchto podmínek vyplatí dělat český (česko-slovenský) scene časopis.
A už jenom bokem . zapomeňte při sázení časopisu na Office Writer nebo Microsoft Word! Žádné .odt nebo .doc! Na DTP používejte DTP nástroje, ne sračky pro děti! Když už něco dělat, tak to aspoň zkusit dělat pořádně. 1998 používal Matěj Kryndler snad E.T. Klasik (obálku dělal Tritol v PagePakeru), rozdíl oproti prvnímu časopisu dělanému kompletně v PageMakeru (4/98-1/99) je veliký. Navíc práce v PageMakeru (1999-2004) byla rychlejší - do šablony pro příslušnou rubriku se jen pastnul text a nasázely obrázky. (Poslední číslo 2005 už byl InDesign a větším písmem, aby se to dalo tisknout na menší formát, podle mne mu to neprospělo.)
|