OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 13:25

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 83 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 29.01.2020, 20:26 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3025
Has thanked: 2191 times
Been thanked: 894 times
http://www.alfonsomartone.itb.it/fztsmo.html

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: celý příběh


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 29.01.2020, 20:38 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 800
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
To je staré známé! Ale ty obrazovky BASICu hovoří samy za sebe...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 02.02.2020, 23:21 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
jsem si to četl poprvé a je to jednostraný pohled a vyplívá z toho, že Commodoristi byli a jsou všichni takový, jasně že C64 je :god:
Obdivuji, že si s tím dal takovou práci a oflusal vše z C64, grafika není ve formátu 4:3, moc složitá, bez basic příkazů, SID spousta registrů a prosté pípnutí je moc složité.
ZX umí MIC, bez jakéhokoli HW a k C64 se dá připojit jen joystick a monitor, ale že má na joy i AD převodníky to asi nevěděl

ano ZX v BASICu je lepší, i hrubý CPU výkon je lepší, ale záleží na úkolu zadání, kde každému půjde něco jiného
si pamatuji jakou jsem měl radost, když jsem na Didaktiku z basicu mohl kreslit kružnici, čáry.. to na C64 v bez dohraného rošíření/cartridge nešlo

všichni ví, že kouzlo C64 je v čipech VIC+SID, bez nich by to nebylo C64
jinak by na C64 ani nevzniklo tolik demíček, kde všechny triky souvisí s HW scrollem, přerušením od paprsku, přepínáním grafické paměti a módů, spritech..
škoda že ULA neuměla aspoň to co VIC, přitom by to nestálo ve výrobě nic, to by bylo jiný kafe.

PS: pamatuji se jak v 90tým roce se prodejce Didaktiků snažil přesvědčit, že Didaktik M je lepší jak Amiga500
vždyť vlastně je, protože Amiga neuměla ani po zapnutí spočítat 1+1 :lol:

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.02.2020, 00:02 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 800
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
sandokan píše:
škoda že ULA neuměla aspoň to co VIC, přitom by to nestálo ve výrobě nic, to by bylo jiný kafe.


Nestalo nic? Silne pochybuji ze by bylo mozne drzet se nejen ceny ale i designu Spectra a mit tam neco jako VICII. HW sprajty se dle meho nazoru ke Spectru nehodi uz z principu jak tam funguje rezim grafiky. Daleko vice by mi tam sedela nejaka schopna forma blitteru, ve 128k modelu v roce 1986... he he


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.02.2020, 01:36 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 12.05.2013, 22:24
Příspěvky: 1508
Bydliště: u Prahy
Has thanked: 44 times
Been thanked: 380 times
ULA byla využita prakticky na maximum.
Větší čip od Ferranti zkusil použít Acorn pro Electron, ale měli s tím akorát problémy, museli měnit výrobce a nakonec skončili u VLSI - kteří měli navíc dobrý vývojový kit, který použilo Apple při tvorbě Mega II a Gemini (Apple II GS a Apple IIe card for Macintosh) a který pak Acornu usnadnil vývoj ARMu

U ZX určeného na výuku programování nikdo o spritech neuvažoval (podobné důvody vedly Mattel ke schizofrennímu rozhodnutí nedat do Aquariu grafiku vůbec - aby to bylo hodně "počítačové", na programování, a aby to nekonkurovalo jejich mnohem dražší šestnáctibitové konzoli, přitom naprostá většina software pro Aquarius jsou nakonec - konverze her z Intellivision).

Tramiel měl jinou pozici - konkuroval Atari 800 a TI 99/4A, oba stroje sprity měly, zatímco stroje Commodoru včetně "herního" VIC-20 ne, tak si je při vývoji nového grafického čipu přidali.

Sprity u VIC-II prý zabírají dvě třetiny čipu!
(Proto je nemá TED, kde ustoupily paletám a zvuku.)

ZX 128 je bastl (Investronica), který z málo pochopitelných důvodů (nedůvěra v QL?) Sinclair s minimálními úpravami (zavedení 128 menu) začal vyrábět tak, jak to Španělé splácali a ještě jeho prodej o rok zdržel z obchodních důvodů, aby Lasky's mohli udat neprodané zásoby pluska.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.02.2020, 06:52 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
tommik píše:
HW sprajty se dle meho nazoru ke Spectru nehodi uz z principu jak tam funguje rezim grafiky.
V tom pripade sa ale ani do rezimu grafiky na C64 nehodia :poke: :lol:

Preco mi to pripomina tu znamu bajku ? O liske co sa nevedela dostat k hroznu a preto o nom potom hovorila, ze aj tak su kysle... :P


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.02.2020, 07:40 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1910
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 517 times
Been thanked: 812 times
I když jsem začínal na Didaktiku Gama, tak by mi nevadila C64. Byla pro něj spousta SW jako pro ZX. Ale s Atari bych měl zkažené dětství, na něj nebyly AAA hry :-).

_________________
cs.speccy.cz, ondraspo186.8u.cz, zx-spectrum.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.02.2020, 12:38 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
tommik píše:
Busy píše:
V tom pripade sa ale ani do rezimu grafiky na C64 nehodia
Ale hodi. C64 ma prece regulerni textovy mod. V drtive vetsine pripadu uzivana kombinace v hrach = textovy mod + sprajty aka arcade games...
Ale to uz je rezim textu, nie rezim grafiky ;) :D
No dobre, budeme teda aj textovy rezim povazovat za jeden z grafickych. V kazdom pripade plati, ze vela hier na C64 bezi v "poctivych" grafickych rezimoch (hlavne multicolor ale sem-tam aj hires) a aj tam sa veselo pouzivaju sprajty.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.02.2020, 20:22 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2331
Has thanked: 303 times
Been thanked: 637 times
Já vůbec nerozumím o čem je tahle diskuze. Jak by vůbec nějaký počítač mohl být lepší než ZX Spectrum?

Ale vážně - ZX Spectrum považuju za nejlepší pro éru 80 tých let, protože to je počítač velmi otevřený, doslova kutilský, ke kterému si mohl ubastlit periferii skoro kdokoli. Narozdíl od Atari a Commodorů k němu byl výběr mnoha různých úložišť a disketových systémů, což přes roztříštěnost platformy vedlo spíš k určité evoluci k tomu nejlepšímu. Ani existenci mnoha klonů nepovažuju za vadu, naopak.

Ve skutečnosti je C64 moc fajn na určité typy her a dema, ZX Spectrum zas na jiné typy her a jiná dema. Každé má svoje kouzlo .

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.02.2020, 23:00 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
diskuse o porovnání neporovnatelného, spíš jde o název vlákna ABSOLUTELY BETTER,

protože záleží co se nastaví jako výsledek k porovnání -porovnat běh programu v basicu, napočítání do 16mil, 16bit operaci s registry - to vyhraje ZX
ale přidáme že to u toho má hrát a scrolovat obraz, číst z disketovky, tak to jasně vsadím na C64
C64 byla navržena od počátku moderněji a na hry (proto ty čipy VIC a SID + 2 joystick porty v základu), což byl dobrej byznys,
ano na databázi, účetnictví, text editor k ničemu

ZX je koncepcí blíže k 286, C64 k Amize500

co se týče Basicu, tak mimo to že ZX uměl beep a plot v základu, vlastně nic dalšího nepřináší,
konkrétně C64 71 klíčových slov, ZX 86 slov (+ INK, PAPER, FLASH, BRIGHT, INVERSE, OVER, BORDER, PLOT, DRAW, CIRCLE, POINT, PAUSE, INKEY$, BEEP, LLIST, LPRINT, COPY,CLEAR)
některé na C64 jsou, ale v jiné formě s parametry-např tisk, kdy je použit PRINT ale s parametrem na jinou periferii, než obrazovku
když chtěl někdo udělat áčkocou hru (i aplikaci) tak stejně u všech 8bitů skončil v assembleru
basic se ale dal rozšířit (na všech 8 bitech) o další příkazy, včetně utilit pro přečíslování řádků, na super textovku to ale stačilo všude,
jen u nás bohužel na C64 nebylo v rodném jazyce prakticky nic, to souvisí ale s tím, že na C64 byla hromada zahraniční tvorby-tak nebylo potřeba něco tvořit, pak málo dokumentace v našem jazyce a to že se u nás v 80tých letech nedal koupit. (Na Atari těch CS SW bylo víc oproci C64).
pokud srovnám Německo, tak tam je spoutu C64 SW v němčině,


z hlediska periferií C64 na tom rozhodně není špatně a vybavení portů je v základu lepší
-2 seriové porty (RS-232 + paralel =USER PORT, IEC (CBM))
-2 joystick s 4xAD převodník (myš, světelné pero)
-komplet BUS, víc RAM, lepší CPU, cartridge

pro bastlení rozhodně C64 nebyla pozadu za ZX, osobně jsem na USER portu ovládal 6 relé s motorky na mechanickým robotovi, aniž bych musel přidávat speciální čipy a mohl nechat vloženou catridge a připojenou disketovku a ovládat joystikem

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04.02.2020, 08:27 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
sandokan píše:
oflusal vše z C64, grafika není ve formátu 4:3
Ze neni 4:3 by az tak nevadilo (320x200 proste nie je 4:3) ale mne osobne viac vadi ze nema stvorcove body :(
sandokan píše:
radost, když jsem na Didaktiku z basicu mohl kreslit kružnici, čáry.. to na C64 v bez dohraného rošíření/cartridge nešlo
Ale slo ! Ak si dobre pametam, tak tusim v manuali k C64 basicu bol nejaky priklad ako priamo v tom jeho basicu kreslit nejake zakladne graficke prvky v Hirese 320x200.
sandokan píše:
jinak by na C64 ani nevzniklo tolik demíček, kde všechny triky souvisí s HW scrollem, přerušením od paprsku, přepínáním grafické paměti a módů, spritech..
Vsetky nie. Vsetky moje intra pre C64 su bez HW scrollu, bez prepinania grafickej pameti a modov a ani sprajty nepouzivam :)
sandokan píše:
škoda že ULA neuměla aspoň to co VIC, přitom by to nestálo ve výrobě nic, to by bylo jiný kafe.
No, sprajty by sa tam uz nevosli, ale nejake jednoduchsie veci, ako napr. prerusenie na zvolenom pixelovom riadku, alebo viac moznosti umiestnenia obrazovky vo videopameti (napr. na #4000 a #6000), to by sa tam voslo urcite.
sandokan píše:
číst z disketovky, tak to jasně vsadím na C64
Nooooo, tak zrovna tu by som ja osobne na C64 radsej nevsadzal :poke: ;) :) :D
sandokan píše:
co se týče Basicu, tak mimo to že ZX uměl beep a plot v základu, vlastně nic dalšího nepřináší
Tak schvalne, chcem vidiet nejake demo v basicu na C64 !
Mozeme ho porovnat s prikladom dema napisaneho v cistom originanom basicu na ZX Spektre: https://www.youtube.com/watch?v=JdLxHCpWwdg
sandokan píše:
lepší CPU
Prvy april bude az o (cca) dva mesiace ... :jump:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04.02.2020, 15:05 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
Busy píše:
Nooooo, tak zrovna tu by som ja osobne na C64 radsej nevsadzal :poke: ;) :) :D

je to k vidění v několika demech i hrách + jsou yobrayeny i složitější věci, kdy se např točí 3d objekt, hraje hudba a současně se natahuje z diskety
-čistý scroll nestojí CPU skoro nic, SID hraje ton co měl zadán- stačí do něj jednou za snímek poslat cca 6 hodnot do registrů, nepotřebuje žádnou režii CPU

demo v Basicu na C64 jsem neviděl.

to apríl není, mám na mysli SUPER CPU na 20MHz
https://www.c64-wiki.com/wiki/SuperCPU

Wolf
phpBB [video]


Metal Dust
phpBB [video]

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04.02.2020, 18:47 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.06.2013, 20:26
Příspěvky: 2487
Has thanked: 115 times
Been thanked: 424 times
sandokan píše:
to apríl není, mám na mysli SUPER CPU na 20MHz
https://www.c64-wiki.com/wiki/SuperCPU
Tedy, "srovnávání nesrovnatelného" to bylo už předtím, ale proč do toho taháš věc vzniklou o 14 let později? Jinak řečeno, to se Spectrum v době svého vzniku mělo vyrovnat něčemu, nebo i překonat něco, co vznikne až za 14 let? :roll:

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04.02.2020, 21:42 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
Jiiira píše:
Tedy, "srovnávání nesrovnatelného" to bylo už předtím, ale proč do toho taháš věc vzniklou o 14 let později? Jinak řečeno, to se Spectrum v době svého vzniku mělo vyrovnat něčemu, nebo i překonat něco, co vznikne až za 14 let? :roll:

souhlasím, tohle nejde srovnat, spíš to byla reakce, co do toho slotu jde dát, kdy jsem uvedl že i CPU a není to apríl, ale fyzicky to existuje ikdyž je to 1996, kdy všechny 8bity jsou mrtvé

to co by mělo ze strany Spectra být vyzdviženo, že na tom běžel třeba PASCAL a to je úplně jiný level než BASIC

edit: vlastně nevím jaký prg jazyky na tom jely

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04.02.2020, 22:10 
Offline
Pan Generální

Registrován: 07.05.2014, 01:21
Příspěvky: 2570
Bydliště: Praha
Has thanked: 502 times
Been thanked: 604 times
sandokan píše:
edit: vlastně nevím jaký prg jazyky na tom jely

Něco by se našlo: BASIC, C, Forth, Pascal, Fortran, Prolog, Lisp, Modula-2 a samozřejmě Logo a Karel :twisted:

_________________
ZX80, ZX81, ZX Spectrum, ZX Spectrum +2, Didaktik M, PMD 85-1,2A,3, Olivetti Prodest PC 128, Acorn BBC Micro, PC-XT, Amiga 500


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 83 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz