OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

Byl jednou jeden nerd

Právě je 01.06.2020, 19:21

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 15.05.2020, 18:54 
Offline
Profík

Registrován: 11.11.2013, 10:29
Příspěvky: 742
Has thanked: 131 times
Been thanked: 178 times
BruXy: Fotky super. Konstrukce to bude opravdu dobova, jen hlavni io je novy. Vypada, ze to opravdu stavel podle toho AR, jen slucovani vystupu je udelane bez hradla. Ve sve dobe se dalo velice spatne sehnat, proto se to nahrazovalo odpory.
Vypada to, ze tam bylo i trafo, ktere ted chybi, ze? Napajeci draty jsou 've vzduchu'.

Martin8bity: Fotky super. Mozna jen nafotit ze vsech stran. Kreslit bych to mohl, ale tak uplne moc se mi do toho nechce ;-) Spise je zajimave, ze o tehle verzi se moc nevedelo. Treba ta druha XD8001 vysla v katalogu Tesla. Ze by ta prvni nikde nebyla?

_________________
Sharp MZ-800++, MZ-1500++, MZ-2500++, SM-B-80T, MK-14_replica, HP-85, ZX-80+replica, ZX81, ZX-Spectrum+replica++, PMI-80+replica, SAM coupe++, PMD-85-2A+3, Didaktik-M, SORD-M5, TI-57, TI-59+PC-100, TI99/4A, ZetaV2+ppp, ZX-uno, Petr


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 15.05.2020, 21:12 
Offline
Radil

Registrován: 28.05.2013, 11:24
Příspěvky: 270
Has thanked: 7 times
Been thanked: 109 times
Mikes21 píše:
Vypada to, ze tam bylo i trafo, ktere ted chybi, ze? Napajeci draty jsou 've vzduchu'.


Já mám pocit, že to bylo napájený z 4,5 V ploché baterie a dráty se na ní letovaly přímo.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 16.05.2020, 05:18 
Offline
Radil

Registrován: 28.05.2013, 11:24
Příspěvky: 270
Has thanked: 7 times
Been thanked: 109 times
Napájení je 9 V, takže dvě 4.5V ploché baterie.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 20.05.2020, 18:33 
Offline
Kecálek

Registrován: 16.11.2013, 20:07
Příspěvky: 166
Has thanked: 0 time
Been thanked: 77 times
BruXy píše:
Tady je detail vnitřku her s hezkým AY-3-8500...
Obvod je dostupný na Ebay, ale s jinými potisky, takže pokud je tady nějaký historik přes IC, třeba nám řekne víc.


Na té fotce her je novější specifikace AY 3-8500 vyráběná v letech 1977+ Obvody z roku 1976 mají potisk slabším fontem a mají od těch pozdějších pár odlišností a (minimálně) jednu chybu (viz. moje články).

Nejsem sice úplně historik, ale obvody AY 3-8500 a posléze i AY 3-8610 jsem se před pár lety dost intenzivně zabýval. A díky tomuto tématu jsem se konečně dokopal dodělat příslušné články o stavbě mých her:

http://www.nostalcomp.cz/ay8500.php
http://www.nostalcomp.cz/ay8610.php

Myslím tam mám dost vyčerpávající informace pro případné nové stavitele.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 21.05.2020, 09:54 
Offline
Kecálek

Registrován: 16.11.2013, 20:07
Příspěvky: 166
Has thanked: 0 time
Been thanked: 77 times
Kdo by si chtěl postavit TV hry, ale nemá AY 3-8500, doporučuji tyto stránky známého Granta Searla:

http://searle.x10host.com/AVRPong/index.html

Grant vytvořil precizní (jak je jeho zvykem) emulaci tohoto obvodu pomocí Arduina (Atmegy 168/328). K realizaci kompletních TV her by tak mohlo stačit nějaké to Arduino (UNO, Pro Mini, Nano) a pár pasivních součástek. Firmware i zapojení dává k dispozici. Emulují se obě verze (76 i 77). Za hoďku by to mohlo být postavené :D

Kromě toho zde Grant popisuje i další rozdíly mezi verzemi 1976 a 1977. Doplnil jsem to i do svých článků společně s dalšími drobnými opravami a úpravami textů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 23.05.2020, 12:06 
Offline
Kecálek

Registrován: 16.11.2013, 20:07
Příspěvky: 166
Has thanked: 0 time
Been thanked: 77 times
Vyzkoušel jsem Grantovy hry na nepájivém poli a je to paráda. Musím uznat, že emulace AY-3-8500 je fakt dokonalá. Udělal jsem kosmetické změny HW i SW. Zejména jsem optimalizoval použití jednotlivých pinů, aby to lépe vyhovovalo pinoutu Arduina Pro Mini, které se dá koupit za pár kaček. Přidal jsem single player mode a ve finálním provedení bude i možnost inverze videa, což mi přijde vhodnější pro LCD TV. Chystám článek. Kdo si chce postavit oldchool TV hry, je tohle skvělá volba!

Zároveň prosím adminy o zřízení tématu pro TV hry s AY-3-8500 a přesunutí zdejších příspěvků týkajících se tohoto legendárního obvodu. Bude to přehlednější. Díky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 29.05.2020, 14:22 
Offline
Kecálek

Registrován: 16.11.2013, 20:07
Příspěvky: 166
Has thanked: 0 time
Been thanked: 77 times
Tak hotovo: http://www.nostalcomp.cz/ay8500_arduino.php
To schéma maxverze s videoinvertorem ještě překreslím, ale je to už použitelné.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 31.05.2020, 10:22 
Offline
Profík

Registrován: 11.11.2013, 10:29
Příspěvky: 742
Has thanked: 131 times
Been thanked: 178 times
Moc pekne konstrukce (vsechny), Arduino verzi si urcite postavim. Procital jsem vsechny clanky na nostalcomp.cz a u verze s AY-3-8500 mas napsane, ze jsi pouzil stabilizator 7809 a napajis z 12V. Ale v dokumentaci od io je napsane Vcc 6-7V (GIMINI str. 6), tak neni to moc? Nebo je na to nejaky duvod? Vim, ze tech 9V je pouzito v AR, ale pro nektere verze by to mohl byt problem. I kdyz je otazkou, jak jsou vyrobene ty dnesni 'novodobe klony'.

_________________
Sharp MZ-800++, MZ-1500++, MZ-2500++, SM-B-80T, MK-14_replica, HP-85, ZX-80+replica, ZX81, ZX-Spectrum+replica++, PMI-80+replica, SAM coupe++, PMD-85-2A+3, Didaktik-M, SORD-M5, TI-57, TI-59+PC-100, TI99/4A, ZetaV2+ppp, ZX-uno, Petr


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 01.06.2020, 09:09 
Offline
Kecálek

Registrován: 16.11.2013, 20:07
Příspěvky: 166
Has thanked: 0 time
Been thanked: 77 times
Čekal jsem, kdo si toho všimne :D Je to opravdu tak. V datasheetu je uveden rozsah napájecího napětí při "standard condition" 6-7V. To bylo také jediné velké dilema při stavbě. Všechna zapojení, která jsem viděl, používala 9V. A to nejen v těch amárech, ale i v dobových zahraničních časopisech, co jsem na netu našel. Jenom kvůli tomu napájení jsem toho prolezl opravdu hodně a všude 9V. Pamatuji si, že hry, které jsem měl v 80. letech zapůjčené, jely na dvě ploché baterie (tedy 9V) a dost brzy přestávaly fungovat a musely se dávat nové baterky. Ale je fakt, že je dost vysával ten vestavěný repráček, takže jsme raději hráli bez zvuku, což není ono. Proto jsem se rozhodl to napájení zachovat. Koneckonců maximální povolené napětí je v katalogu uvedeno 12V a to je stále o dost výše, než 9V. Obvod se ani při dlouhodobějším hraní nijak nehřeje a nevypadá to, že by mu těch 9V škodilo.

Je ale fakt, že těch 9V tam díky napájení ze sítě mám pořád, kdežto baterky se vybíjely a napětí klesalo. Takže dnes bych asi použil těch 6-7V (třeba 7806 "podepřený" křemíkovou diodou). Doplním tento tex i do článku na web.

To je asi poslední poznámka k AY-3-8500. Omlouvám se, že jsem to tam nenapsal hned, ale text vznikal cca 6 let po stavbě her a prostě jsem si na vše nevzpomněl...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tesla XD 8001
PříspěvekNapsal: 01.06.2020, 17:13 
Offline
Kecálek

Registrován: 16.11.2013, 20:07
Příspěvky: 166
Has thanked: 0 time
Been thanked: 77 times
Tak informaci o napájení AY-3-8500 jsem přidal.

Ale důležitější je změna u těch TV her s Arduinem. Mylně jsem psal, že je možné použít i Atmegu 168. Není. Program by se do její poloviční flash sice vešel, ale neuvědomil jsem si, že má i poloviční RAM (a i EEPROM). A právě kvůli té malé RAM to nechodí. Grant to sice na stránkách někde dole píše, ale tak daleko jsem se nedostal. Přišel jsem na to, až když jsem si to chtěl se 168 vyzkoušet...

V programu jsem udělal ještě jednu malou změnu: první podání po vynulování skóre je s malou rychlostí míče, bez ohledu na nastavenou rychlost. Máme-li nastavenou velkou rychlost, dojde k jejímu přepnutí až po odpalu hráčem. Což ale platí i o nechtěném tečování podávajícím hráčem.

Mimochodem odtud už je jen krůček k tomu, aby mohl být implementován "supertěžký" režim, kdy po odpalu hráčem dojde k náhodné změně parametrů (velikost hráčů, rychlost, úhel). Možná na tom ještě zapracuji :D


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz