OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 21:27

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: chyby hardware skrolování
PříspěvekNapsal: 19.06.2017, 15:34 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 800
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Vždy jsem si říkal, proč mi hra Gynoug v první úrovni při zemětřesení zobrazuje v levém sloupci rozházené pixely. Zrovna tak jsem příliš nechápal, proč hra Vectorman v mnoha částech ořezává levou část obrazovky.

Dnes jsem přišel na to, že se jedná o další chybu v samotném grafickém čipu Segy. Podle dostupných informací na internetu nesmíte zároveň skrolovat vertikálně po sloupcích a ještě horizontálně, jinak se vám první 2 znakové sloupce (16 pixelů) nezobrazí korektně. To naprosto vysvětluje rozházené znaky v Gynoug, který v první úrovni simuluje dojem zemětřesení že rozkouskovaně vertikálně rozhýbává pozadí, které se samozřejmě posouvá také horizontálně. Co se týká Vectormana, tam jsem to úplně nepochopil, protože hra v mnoha úrovních nepoužívá žádné individuální vertikální skrolování, přitom ale stále ořezává levé sloupce obrazovky. Je to velmi patrné na vyšších úrovních, kdy je okraj nastaven na jinou než černou barvu. Jasně je vidět černý pruh v levém okraji jinak aktivního displeje.

Připomíná mi to známý neduh všech horizontálně skrolujících her na C-64, které musí z nějakého důvodu vždy ořezat obrazovku jak zleva tak zprava. Na rozdíl od Atari 800.

Zde v případě Mega Drive jde samozřejmě jen o vzácné maskování výše popsané anomálie, ale i tak je to další ostuda pro inženýry Segy.

Ještě jsem se dočetl, že tato chyba skrolování byla opravena v pozdní verzi konzolí (VA4). Já mám Mega Drive 2 VA0 z roku 1993 a tam je chyba jasně prokazatelná. Emulátor Fusion chybu nezobrazuje, takže buď obsahuje její opravu nebo ji nemá korektně implementovanou.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: chyby hardware skrolování
PříspěvekNapsal: 19.06.2017, 17:55 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
Lehce OT: já nevim, proč ty tvůrci emulátorů nejdřív nekouknou, jestli jejich vysněné jméno už náhodou nějaký emulátor nepoužívá... Fusion...chjo...

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: chyby hardware skrolování
PříspěvekNapsal: 22.06.2017, 21:15 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 800
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Nafotil jsem výše popsané případy. Gynoug a levých 16 pixelů, Vectorman konec první úrovně s ořezáním obrazu zleva, Vectorman druhá úroveň a plná šířka obrazovky.


Přílohy:
Gynoug.jpg
Gynoug.jpg [ 120.29 KiB | Zobrazeno 13383 krát ]
Vectorman1.jpg
Vectorman1.jpg [ 104.39 KiB | Zobrazeno 13383 krát ]
vectorman2.jpg
vectorman2.jpg [ 92.56 KiB | Zobrazeno 13383 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: chyby hardware skrolování
PříspěvekNapsal: 23.06.2017, 00:18 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10111
Bydliště: Praha
Has thanked: 1953 times
Been thanked: 1517 times
Tohle asi nebude jen o Sega konzolích. Resp. nemyslím si, že to bude chyba čipu. I na Amize je spousta her, které v tzv. "overscreenu" skládá grafiku pro samotnou herní plochu. Doda určitě doplní/opraví :-)

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: chyby hardware skrolování
PříspěvekNapsal: 23.06.2017, 01:13 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 800
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
No není to v overscanu. Tam kde mám šipky je standardně normální grafika.

https://forums.sonicretro.org/index.php?showtopic=26788
Citace:
On the Genesis 1 and 2 consoles, if 2-cell vertical scrolling is enabled, the first column will appear incorrect if HScroll on that line is not a multiple of 16. This is because it's attempting to access a Vertical Scroll entry for column "-1", which doesn't exist. In H32 mode, the VDP forces the VScroll value to 0; in H40 mode, it ends up using a bitwise AND of VScroll for scroll planes A and B for column 19.

http://www.sega-16.com/forum/showthread ... scroll-bug
Citace:
Pitfall: The Mayan Adventure. This is one of the very few games which implemented waterfalls using the column scroll hardware feature (Jurassic Park: Rampage Edition, Vectorman and Vectorman 2 - all three developed by BlueSky Software - also did that) instead of simple color cycling. The Pitfall levels with waterfalls (Xibalba Falls and Yaxchilan Lagoon) have a slightly diminished horizontal view area (compared to the other levels) in order to hide that bug (all levels run using the H40 mode) (pictures compare the first level to the two waterfall ones).
Obrázek
Obrázek

http://www.sega-16.com/forum/showthread ... cts/page20
Citace:
MD2 VA4 has the bug fixed, and thus Genny3 too.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz