OldComp.cz
http://oldcomp.cz/

Kompatibilita se ZX
http://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=65&t=719
Stránka 11

Autor:  VELESOFT [ 06.11.2013, 01:41 ]
Předmět příspěvku:  Kompatibilita se ZX

SAM COUPE je takove vylepsene ZX, presto ale stale muze fungovat jako klasicke ZX a to ve dvou rezimech:

A) ZX 16kB - klasicky ZX mod kompatibilni se starym gumakem 16kB. Dosahne se toho tak, ze se vypne(odpoji) hornich 32kB ramky a pokud neni pripojeny 1MB ramdisk, bude v tomto prostoru citelny vzdy bajt #FF, stejne jako u ZX Spectra se 16kB.

B) ZX 48kB - tady neni co dodat, proste klasicky ZX mod bez rozsirene ramky.

SAM COUPE ma vlastni romku, jinou nez ZX. Proto je treba pred prechodem do ZX rezimu take zajistit, ze ve spodnich 16kB bud kopie originalni ZX48 romky, nebo nejaka jina ZX kompatibilni. Na SAM COUPE se to resi takto:
1) nahraje kamkoli to samacke ramky 256/512kB zx romku, treba z diskety
2) prepne se do allram rezimu tak, aby blok pameti ram se ZX romkou lezel od adresy 0 v adresovem prostoru 64kB. Nakonec jeste aktivujeme ochranu proti zapisu do spodnich 16kB pro dokonalou emulaci ZX rom. (samotny allram rezim by byl na nic, protoze romka i ZX software casto zapisuji do oblasti rom. Proto ma SAM tuto vychytavku s blokovanim zapisu)
3) jako posledni krok uz staci jen nastavit pomoci 16ti OUTu spravnou paletu ZX barev a prepnout do grafickeho modu ZX. A samozrejme je take nutne nastavit, v jake strance ram lezi videoramka. SAM ma totiz az 32 samostatnych ZX videoramek, vlastne videoram muze lezet v jakekoli 16kB strance SAM ram.
4) to je asi tak cele, ted uz jen RST 0 pro ZX reset, nebo primo spustit snapshot ze ZX tak, ze se nahraje blok ram a obnovime registry CPU.

Donedavna nikoho nenapadlo, ze by na SAM COUPE mohl behat i software pro ZX128. S timto rezimem jsem prisel az ja. Pokud pripojite 1MB ramdisk, bude po prepnuti do ZX16 modu v hornich 32kB adresoveho prostoru viditelna pamet ramdisku. Ramdisk ma dva strankovaci porty - OUT 128,xx prepina stranky externi ram v oblasti 32768-49151 a OUT 129,xx prepina stranky externi ram v oblasti 49152-65535. Pro emulaci zrcadleni stranky 2 jako u ZX128 je nutne pouzit OUT 128,2 a port 129 nam zustane jako nahrada za strankovaci port ZX128. Staci vzit nejakou ZX hru, ktera strankuje ZX ram na portu 32765 a prepsat toto cislo portu na 129 a zaroven se musi vynulovat ostatni bity portu, ktere prepinaji treba videoramku. V ramdisku oproti ZX128 zadna druha videoram nelezi, takze muzeme pouzivat jen napevno nastavenou prvni vram. Na port 129 doporucuju zapisovat jen hodnoty 0-7, nebo 16-23, jine hodnoty nastavi jinou stranku ram a to nechceme. ZX software vyuzivajici obe videoramky na SAM COUPE bude bud nepouzitelny, nebo muze obraz trochu blikat, pripadne pojede bez problemu. Zalezi jak je to napsane. Nektere hry a programy pouzivaji jen jednu videoram a po uprave na SAMa fungujou uzasne.

A ted jak to je s casovanim:
SAM ma CPU na 6MHz, ale po prepnuti do ZX grafickeho modu zamerne umele brzdi CPU tak, aby jel asi jen o 15% rychleji nez na ZX. Casovani obrazu je take jine, ale to neni zadna veda, vzdyt ZX48,ZX128,DIDAKTIK M,TIMEX 2048,PENTAGON i SCOPRION maji kazdy jine casovani a zase tolik to nevadi. SAM neni vyjimkou. V rezimu ZX48 je celych 64kB adresoveho prostoru zpomalovano ulou, protoze SAM nema zadnou rychlou ramku, ale jen jednu velkou videoram. I pres zpomalovani je ale rychlost trosku vyssi nez na ZX. Casovani instrukci je trosku jine(brzdeno pravidelne WAITem) a ZX hudba pro speaker na SAMovi hraje trochu falesne(to zpusobuje to umele zpomalovani CPU na rychlost blizici se 3.5MHz). V rezimu ZX16 s pripojenou externi 1MB ram zistame zajimavy model, protoze spodnich 32kB jede na rychlosti podobne ZX, zatimco od 32768 do 65535 je vsude superrychla ramka a CPU tu bezi nebrzdene na 6.0 MHz. A prave od adresy 32768 je i na ZX Spectru rychla pamet, takze drtiva vetsina her ma prave casove narocne rutiny v teto oblasti. Na SAM COUPE se to projevi jako az dvojnasobne zrychleni(turbo), ale u dobre psanych her rychlost zustava stejna, jen se zlepsi plynulost. U starsich her muze opravdu dochazet k poradnemu zrychleni, zde bych doporucil pouzivat rezim ZX48.

Co klavesnice a ostatni porty ? :
Membrana klavesnice je dvojvrstva jako u ZX gumaka a je zapojena shodne jako gumak. Klavesy, ktere ma SAM navic, jsou oddelene a citelne na jinych portech. Port klavesnice zustava #FE a ma plnou 8bit adresaci. Atributovy port #FF je rovnez citelny a pouzitelny u her k synchronizaci s obrazem. Port pro nastaveni barvy borderu ma navic jeste jeden bit, ktery doboluje pouzit BRGHT pro barvu okraje obrazovky. Joystick u SAMa je napojeny na klavesnici a je kompatibilni se SINCLAIR 1 nebo SINCLAIR 2.

Co kazetak ? :
Abych se priznal, nezkousel jsem v ZX modu nahravat z kazetaku, ale melo by to jit. lepsi ale bude primo nahravat TAP,SNA a Z80 soubory z diskety/image na IDE/z CD/DVD s ISO. Existuje totiz jakysi ZX emulator, coz je zmodifikovana ZX48rom s dalsim kodem, ktery umoznuje pouzivat NMI menu a ma browser pro CD/DVD, nebo nahrava z diskety s FAT12, z +D diskety ci z IDE. No, kdo by dnes pouzival kazetak...

Co sbernice a moznost pripojeni ZX periferii ? :
SAM ma jiny systemovy konektor, ale obsahuje stejne signaly jako ZX (+ dalsi navic). Da se zhotovit redukce ze SAM sbernice na ZX sbernici. Takovou redukci pripojite k SAM coupe a na konci mate klasickou ZX sbernici pro dalsi periferie. Tohle jeste rozeberu detailne... Prozatim tady je obrazek moji stare redukce:
http://velesoft.speccy.cz/samcoupe/sam-zxbus/zxbus-convertor-old.jpg
Podarilo se mi rozbehat D40 i DIVIDE....

Autor:  Busy [ 06.11.2013, 10:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

Pametam si, ze ked sa Sam objavil, ako jedna z hlavnych vlastnosti sa vyzdvihovala kompatibilita so ZX Spektrom. Ale uz vtedy padalo aj dost kritiky ze ked sa uz navrhari snazili o ZX, mohli spravit kompatibilitu rovno so 128. Uz vtedy boli pokusy prisposobovat 128 veci pre Sama, a pametam si ze sa pisalo ze (vraj) ta kompatibilita so 128 je na urovni cca 80%.

Priemerne zrychlenie chodu romky o 15% by este nemuselo byt kriticke pre spravne nahravanie z kazetaku. Co je ale ovela kritickejsie, pre kazetak a aj pre sofwerovo generovanu hudbu, je rovnomernost tohto zrychlenia. Napriklad na ZX Spektre, ktore v oblasti borderu bezi naplno a v oblasti paperu je vyrazne spomalene, sa hudobna rutinka do spomalenej pameti neda umiestnit (resp. da ale hrala by otrasne). Avsak napriklad na Didaktikoch M a Kompakt, ktore maju pamet rovnomerne spomalovanu aj v oblasti borderu, hudobne rutinky hraju pekne cisto (i ked trosku falosne) aj v takto spomalenej pameti.

Autor:  VELESOFT [ 06.11.2013, 19:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

U SAMa to bude s casovanim speakeru a kazetakovych rutin trochu horsi, protoze ULA v ZX rezimu zpomaluje procesor jednak pravidelne protoze je veskera pamet sdilena(videoram) a do toho jeste CPU zamerne jeste vic zpomaluje (generuje dalsi wait v urcitych delsich casovych intervalech). Tim srazi rychlost jeste vic, aby ZX software nebezel prilis rychle (tezke rychle hry by byly uplne nehratelne). Na plynulosti hry takove nepravidelne zpomalovani moc nepoznas, ale jak hraje hudba pro speaker, nebo BEEP rutina, je slyset nepravidelne "vrceni". Load a save rutinu to musi rozhodit stejnym zpusobem, ale myslim, ze se nahravat dalo. Pokud se ZX rezim spusti s pripojenym 1MB ramdiskem, od 32768 je rychla nesdilena ramka a CPU zde jede na 6.0 MHz. Tady uz slysis cistej zvuk, ale zrychlene. Ja mel kdysi pripojeny nejaky zpomalovac her, ktery brzdil CPU. Nastavil jsem tehdy zpomalovac tak presne, ze i hudba ve hre chronos hrala uplne presne a stejne dlouho jako na paralelne bezicim ZX48. Pro uzivatele to znamena, ze si muzou vybrat - bud rychlost podobna ZX Spectru, ale bude slysitelne nepravidelne brzdeni v hudbe. Nebo si nastavi ZX rezim s rychlou 6MHz ramkou a hudba pro speaker bude hrat rychleji nebo vyssim tonem (zalezi jak je software napsany). I pres tuto odchylku v rychlosti je ZX rezim pouzitelny. Mensim rozdilem oproti ZX je fakt, ze uplne vsechny porty u sam coupe maji uplnou 8bitovou adresaci, ale tak je to jen spravne. Z kazetaku nema smysl nic nahravat, SAM nabizi lepsi moznosti. V kombinaci s DIVIDE solidni hracka.

U klonu SAM COUPE planuji v prvni rade moznost prozozu bez brzdeni ulou, to je na 6.0 MHz uplne vsude. 16bitova datovka na superrychle sramce snizi rychlost cteni z pameti na pulku. ZX mod by mel ale bezet na 3.5x MHz a casovani idealne co nejpodobnejsi ZX128/Pentagonu. Krystaly budou ve finale dva, protoze z jednoho nepujde presne taktovat jak SAM tak ZX.

Autor:  SCjoe [ 06.11.2013, 21:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

> Busy > Ale uz vtedy padalo aj dost kritiky ze ked sa uz navrhari snazili o ZX, mohli spravit kompatibilitu rovno so 128

Hm, SAMik byl vyvijen v r. 87-89 a v dobe uvedeni na trh, diky systemovym moznostem a disketove vybave, srovnavan s +3.
http://www.crashonline.org.uk/50/tn_suppl.htm
"SAM seemed to cope fine with other 48K Spectrum games, such as JetPac and Gauntlet, and is definitely more often compatible with them than is Amstrad’s +3."
http://www.crashonline.org.uk/50/sam.htm

Predpokladalo se, ze SAMik pritahne uzivatele Specter a necha predch. verze za sebou.
Stesky a pochyby zacaly rust po krachovani MGT a SAMCo, na prelomu r. 91 - 92,
viz i recenze u Hobbita http://www.sincuser.f9.co.uk/127/hobbit.htm
Ale nebyly tak jednoznacne: "If the Hobbit had been released instead of the SAM over here it would have made a killing. This is what the Speccy should have evolved into."

Castecne za tim byla i autorska prava. Vzdyt +3 se cerstve prodavala! A. Wright prehazel v samovske romce cisla tokenu, ale ponechal shodnou cast zakladnich systemovych promennych. K provozu spectrackych her se pouzivala skeleton ROM, napodobujici romku Spectra. Kalkulator mel byt koupen ten samy z romky ZXS, ale autori si za nej rekli hodne penez, tak nakonec napsal svuj - rozsireny.

Tebou uvedene jsem slychaval spise u nas, kde jsme z vyprodejovych kompu meli oci navrch hlavy a vlastne nas v osmibitech to lepsi teprve cekalo.
Tehdy v r. 90-91 jsem si dopisoval s tou casti zapadniho sveta, kde vladl Disciple Disc IF a lide se tesili, ze Speccy bude rust s nimi.
Setrvani u ZXS 128k nebo navrat k ni byl pro mnohe nucenym krokem zpet - do retrosveta r. 1985-86.
Vzdyt i posledni pokrok v rade, ZXS +3, je pocitac z r. 1987!

U SAMa jsem vaznejsi uvazovani o kompatibilite se 128 zaznamenal asi az v r. 2000:
http://www.mail-archive.com/sam-users@nvg.ntnu.no/msg20827.html

Autor:  dex [ 06.11.2013, 23:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

mop píše:
Tady je zmiňován nějaký emulátor od Franty Fuky. To existuje?

Existuje.
V podstatě je to jen ZX ROM, která se nahraje a spustí, a pár drobností okolo.
Na SAMa existují i komplexnější emulátory.

Autor:  VELESOFT [ 07.11.2013, 00:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

SCjoe píše:


Jo, tento emulator jsem myslel, kdyz jsem psal o podpore IDE a CD(ISO), ale mel jsem tam hodne problemu s basic loadery. ZX romka tohoto emulatoru byla nejak moc modifikovana a blbla, kdyz v basicu byly ciselne udaje uvedena jako VAL "xxx" nebo NOT PI, atd... Musel jsem tehdy vse upravovat na klasicky zapis cisel. Naposled jsem tento emulator pouzival, kdyz jsem psal prvni emulator ZX128 na SAMa. Tam slo o to, ze jsem pri nahravani z TAP po kazdem nahrani bloku dat pamet prohledal a presal automaticky nalezene cisla portu, nebo presmeroval samotne instrukce OUT na mou rutinu, ktera uz testovala cisla portu a misto 128kB ram pouzivala samacky 1MB ramdisk.

Autor:  VELESOFT [ 07.11.2013, 01:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

Ve skutecnosti zadny emulator ZX Spectra na SAM COUPE neexistuje. SAM po HW strance jako ZX funguje od vyroby. Jedine co mu chybi je ZX romka. Ta se nahrava do allram rezimu a tim je vse vyreseno. Existuje ale spoustu upravenych ZX romek specialne pro SAMa tak, aby slo vyuzit i samacke pridavne klavesy, NMI tlacitko a dalsi vylepseni. Nektere ZX romky maji napichnute kazatakove rutiny tak, ze se rizeni preda zpet SAM basicu, ve kterem se da elegantne vyresit TAP emulace a pak se vratit zase do ZX modu.

Autor:  SCjoe [ 07.11.2013, 09:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

> ctirad > aby na SAMovi šly skutečně provozovat ZX věci, jak autoři slibovali od začátku

Autoři dodrželi, co slíbili, nechtěli z ochranných důvodů použít spectráckou romku.
Nikdy neslibovali Sinclair Basic, ale kompatibilitu se Spectrem a nahrávání her ze ZX Spectra.
Takže dodávali náhradu zxs romky, která zvládla i řadu trikových věcí (nahrávače apod.)
(Tuhle romku dneska kanibalizuje A. OWEN - přepisuje rutiny do OpenSE romky.)

Samíci se původně prodávali i v bezdiskové verzi. S doplňky rozšíření RAM a dokonce i s diskeťárnou pak přicházel i seznam speccy her, které byly otestovány. Emulátor nebyl potřeba na hraní z kazet. V problémových případech si ti šikovnější pořídili romku ze ZXS.
V onu dobu se tlačilo na softwareové domy, aby úrovně nahrávek na spectráckých kazetách byly čitelné i na Samíkovi.
Tam, kde to - paradoxně u některých starších her - bylo hodně "tricky" (Lenslock u Elite), posloužil spectrácký IF Messenger, převádějící soft přímo ze Spectra do SAMa.

Kromě toho SAMovský systém umí přímo do svého Basicu nahrávat ze spectráckých kazet fajly code a screen$. Na úvodní disketě k SAMovi je prográmek, který nahraje a převede program v ZXS Basicu do SAM Basicu.

To, co se nazývalo emulátor, bylo používáno kvůli pirátění - převodu spectráckých her na disk.
SAM dodržoval tradici Disciple OS a uměl snapshoty (s totožnými snad pracoval i IF Messenger).
Ale to bylo lidem málo, tak vznikaly "emulátory", které uměly po přerušením stopnout běh programu a dělat divy. Měly napíchnuté romky, už jen pro to aby šel nahrát spectrácký kód z diskety, nastavit spectrácké prostředí a pak spustit hru.

Fuxoft si udělal jen malý základ, možná i vzal myšlenku z Anglie, kde už byly upravenější romky. Jeho dílo se asi moc nerozšířilo, na disketách vidím nejčastěji romku od Martexe a také kraloval emulátor od FIDZIho, resp. verze "bílý FIDZI", jejímž autorem byl tuším Wolf - měl tam už připojený Devast, Gramon,... V té době nebyl u nás snad nikdo, kdo by do SAMa nahrával anglické originálky (já tak nahrál jen Promethea od Proximy). Vše se převádělo na diskety.

Třeba si uvědomit, že kupci SAMa nechtěli pokračovat na Spectru, jen nechtěli přijít o software a hry, zejména dokud nebude lepší pro SAMa.
Dokonce se v té době mluvilo o 16bitovém nástupci SAMa s hybridním procesorem, které měl umět instrukce Z80 i Intelu...

Jinak co se rozumí po pojmem emulace ZX na SAMovi a co umí upravená romka, se lze dočíst ve výše uvedeném manuálu.

Autor:  SCjoe [ 07.11.2013, 17:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

Jo, F. byl mediální persona, mj. protože na rozdíl od jiných demomakerů a koderů cpal všude své telefonní číslo.
V českém týmu SAM formujícím se okolo importera OASA602, později Tribase příliš vidět nebyl.
(Raději bych tam tehdy viděl systémová esa Rylka, Fidlera a CIDa (Pikasm, Text-Machine)
... a na prosazení MB02, BSROM a BSDOS asi ještě bylo brzo ;) ).

SAMa dostal F. k zapůjčení a na objednávky z Anglie napsal pár hudeb ke hrám (Splat, Prince of Persia).
Se SAMem se tak určitě chvíli potýkal. Škoda, že nedotáhnul Amadea. http://sam.speccy.cz/samadeus.html
Napsal tuto recenzi: http://bruxy.regnet.cz/web/8bit/CZ/sam-coupe/

Protože jsem tehdy jiné hry než Elite a Lords of Midnight (vyjma dvou dvouměsíčních období se střílečkami Terra Cresta a Flying Shark) příliš nehrál, pamatuji si z jeho knížky Počítačové hry hlavně tuhle větu:
"Spectrum je spojeno s představou lidového jednoduchého počítače - a co je na tom špatného?".
S odstupem času vidím, že ty své publikace měl z valné části sestaveny z toho (vyjma odborných rubrik typu šachů), co seznal z gamesnických článků v anglických časopisech.
Nakonec u něj asi převážila Amiga a PC. Pak si rychle našel jinou platformu, kde mohl excelovat.

Mýtů kolem SAMa bylo pěkných pár... třeba že umí samply... a taky bohužel velmi známé negativní, i když nepravdivé: že má špatné MIDI...

Autor:  dex [ 07.11.2013, 17:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

Přímo Sinclairem ne, ale Miles i Gordon byli zaměstnanci Sinclair Research, a MGT založili po převzetí firmy Amstradem. Před SAMem vyráběli DISCiPLE a +D (než +D převzal Datel).

Taky se říká, že čipy vyvíjené pro SuperSpectrum "Loki" sloužily jako základ pro SAMa a taky pro čipset Atari Jaguar.

Autor:  SCjoe [ 07.11.2013, 17:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

Spectristických Mašinek od Gordona bylo víc, přenecháním PlusD si MGT uvolnilo ruce a nabralo prostředky pro SAMa... založil jsem k tomu něco málo na wiki:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Miles_Gordon_Technology

Jenom mi není zcela jasný vztah Gordona k IF1, např. zda na něm přímo pracoval. Každopádně to nebyl jen hardvérář, pro řadiče napsal i DOSy.

Autor:  SCjoe [ 07.11.2013, 17:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

> dex > Taky se říká, že čipy vyvíjené pro SuperSpectrum "Loki" sloužily jako základ pro SAMa

To by byl Loki ale asi hodně omezený, protože původně byl SAM naprojektován na 256KB, 64 barev a jen mód 8x1 v obou rozlišeních 256 i 512 bodů. Dost se měnilo až na poslední chvíli po konzultaci se spectristickými hudebníky a programátory... a B. Gordon hledal volné piny na Asicu :?

SuperULA před převedením do ASICu je zde:
"All the components on the second circuit board will be squashed onto one 1,000-gate logic array. At the moment the circuit is made up from 75 complicated building block chips"
Obrázek

Autor:  joe4CZ [ 07.11.2013, 21:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kompatibilita se ZX

Nějaké povídání o Sam Coupé od Fuky, Luňáka, Kořenskýho je v MIKROBÁZE HOBBY č.1 z roku 1992 http://www.ulozto.cz/xaXfGYW4/mikrobazehobby199201-zip .

Stránka 11 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/