OldComp.cz
http://oldcomp.cz/

Výkon herní grafiky SAMa
http://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=65&t=6872
Stránka 11

Autor:  tommik [ 07.11.2018, 10:50 ]
Předmět příspěvku:  Výkon herní grafiky SAMa

Chci se zeptat, počet barev je hezká věc, ale jak to řeší Sam Coupé s pamětí? Asi nebude náhodou, když tu vidím tolik příspěvků s rozšiřováním paměti že? Takže ve výsledku pokud má hra chodit líp než na Spectru (rozuměj bude se hýbat na stabilních 25 / 50 Hz), pokud se nebudu bavit o počtu barev, potřebuje rozšíření paměti a možná i koprocesor který by to vše rozhýbal? A odpovím si: velmi pravděpodobně ano. Navíc co čtu na wikipedii, ten počítač byl evidentně neoptimálně navržen co se grafického výkonu týká...

Autor:  SCjoe [ 07.11.2018, 14:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hry pro SAM Coupé: ve vývoji

Samík není zamýšlen jako čistě herní počítač, v r. 87 se zdál být velmi dobrým rozšířením a pokračováním Spectra.

K rozšíření paměti - té bylo vždycky dost, na pěkné barevné hry stačí i 256 KB.
Na začátku byly dostupné s 256 KB, během pár let se samíci standardně dodávali s 512 KB paměti.
A k tomu externí 4 MB RAM.

Ale šlo o cenu a rychlost.
Na počátku 90. let stála doma dělaná externí megovka 1600 Kč. Moc lidí ji nemělo, programy ji podporovaly minimálně. Hodně let se megovka používala jen pro dosový ramdisk a pro kopírování disket (bez diskotéky se střídáním cílových a zdrojových disket v drajvu). A lidi si raději kupovali druhý drajv než megovku.

Megové paměti se stránkují na jiných portech, nejsou zpomalované ASICem při zobrazování grafiky a běží na plných 6 MHz. Lépe se taky stránkují, po čistých 16 KB.

Ještě průzkum, kdo má k samíkovi připojeno 2 MB RAM a více?

Autor:  misticjoe [ 07.11.2018, 15:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hry pro SAM Coupé: ve vývoji

Já nevidím důvod, proč by herně nemohl SAM zvládnout to samé (a možná i někdy lépe), než Atari ST.

Autor:  SCjoe [ 07.11.2018, 17:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hry pro SAM Coupé: ve vývoji

Hm, ale osobně jsem nikdy moc nepochopil, proč nemá samík více možností stránkování, po menších kusech paměti.
Asi je vysvětlení, že na Asicu už nezbylo místo a hlavně volné piny (proto taky např. jen 128, původně dokonce 64 barev).

Stránkování po 32K (tj. nastránkuju vybranou 16K stránku ze 32 možných a za ní se automaticky připojí stránka o jedno číslo vyšší) je opruz a programátoři se s tím museli naučit pracovat. A ještě větší opruz je stísněný SAM Basic, kde vše hlavní musí běžet v 16K, rep. dolní části paměti a v horní ROM tak jsou méně potřebná data a rutiny, z nichž část se dokonce před každým jednotlivým použitím překopíruje do dolní paměti! To docela zpomaluje... Z postupných vyjádření autora nad vývojem rozšíření (Games Masteru, MasterDOSu a MasterBASICu) bylo vidět, jak postupně nalézal lepší algoritmy pro přesun obrovských kusů proměnných při správě paměti, indexování labelů, procedur a funkcí ve velkých, ...setKB basicových programech a při práci s grafikou a programovými sprajty (např. přesuny pomocí funkce PUT urychlil v MB oproti původnímu SAM Basicu až o 40 procent).

Autor:  SCjoe [ 07.11.2018, 18:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hry pro SAM Coupé: ve vývoji

Ještě si vzpomínám, ze po určitou dobu byly levnější diskdrajvy než rozšíření paměti o 1 MB. To když asi vyhořela nějaká továrna Samsungu nebo tak podobně...

Tolik asi k tomu, proč dema a hry pro megovou fastram píše až teď Antony.

Jednou ze světlých výjimek byl vokenní (WIMP) systém Driver
https://www.worldofsam.org/products/driver
https://sam.speccy.cz/systech/driver_programming.txt
(EDIT: koukám občas do dokumentace, že Notepad zvládne 2MB soubory, ale samík neumí tak velkou disketu, resp. record na CF kartě...)

Autor:  Antony/DTA [ 07.11.2018, 19:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hry pro SAM Coupé: ve vývoji

misticjoe píše:
Já nevidím důvod, proč by herně nemohl SAM zvládnout to samé (a možná i někdy lépe), než Atari ST.
Áno SAM je také malé estéčko, ale nemôže zvládnuť všetko. Hlavne nechcite od Sama 50fps, to by musela byť moc jednoduchá hra. Ja by som to prirovnal k Amige 1200. V takom HiresHAM8 sa dajú robiť pekné veci, ale bez turbokarty s fast ram to je tak akurát na obrázky.
Len tak pre zaujímavosť, vymazanie obrazovky v Mode3 alebo 4 s maximálnim nasadením (6144*PUSH) zaberie takmer celý snímok cca 114000/119808 taktov. S vykreslením obrázku je to ešte horšie a scrolling o jeden pixel ani nehovorím. Takže keď beží hra na 12.5 fps, tak je to úžasné. Koľko má asi taký Prince Of Persia, alebo Lemmings?

SCjoe píše:
Hm, ale osobně jsem nikdy moc nepochopil, proč nemá samík více možností stránkování, po menších kusech paměti.
...
Stránkování po 32K je opruz...
No to je. Napr skopírovať obrázok z pamäte do obrazovky. Dve stránky zaberie obrazovka a dve zdrojový obrázok. Stránky došli a ešte potrebujeme mať niekde program a zásobník. Niečo vojde do stránky za obrazovkou, alebo za obrázkom, ale onedlho sa stránkuje hore-dole ako o život. S megovým rozšírením pamäte je to trochu jednoduchšie a ako bonus je to ešte aj rýchlejšie.

Autor:  Lanex [ 08.11.2018, 12:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Výkon herní grafiky SAMa

Sam je výborný 8 bitový počítač a při jeho vytváření přemýšleli tvůrci hlavou (na rozdíl třeba od ZX 128). Asi to bylo trochu i tím, že nemuseli šetřit na každý blbosti a nemuselo se dělat tolik kompromisů. Z programátorského hlediska mi ani nevadí stránkování po 32KB, protože mám k dispozici 1) hodně paměti 2) celý prostor od 0 až 65535. A přestránkování je otázka několika taktů. Je fakt že scroll o jeden pixel horizontálně je celkem vopruz…. ale o 2, 4 a 6 je to už super, protože přenášíme celé bajty (ZX musí opakovat u každého pixlu několik instrukcí pro posuv/rotaci). Sam byl můj velký sen v době kdy jsem měl ZX. I dnes bych si ho pořídil, kdyby jeho cena nebyla přes 26000 kč. Každý den přemýšlím, jestli si neudělám emulátor SAMa, i s assemblerem na míru pro něj.

Přirovnávat ale SAMa k STčku… nebo nedej bože k Amize 1200 bych si teda nedovolil. ST možná dožene ( :mrgreen: ), ale Amigu 1200 fakt ne. To je naprosto jiná liga. Amiga = :god:

Autor:  Antony/DTA [ 08.11.2018, 14:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Výkon herní grafiky SAMa

Lanex píše:
Přirovnávat ale SAMa k STčku…
Čo je na tom divné. ST LowRes=16 farieb, ST MedRes=4 farby zvláda aj Sam. Zvuk YM a SAA je tiež podobný a Sam je na tom asi aj lepšie. ST má navyše časovače, kde si môže Sam trochu pomôcť prerušením na riadku obrazovky a samozrejme rýchlejší procesor čo už môže byť kompenzované len obrovským talentom programátorov. :)

A1200 je samozrejme iná liga, ale chcel som len povedať, že na grafiku akou disponuje, má slabý výkon tak ako aj Sam.

Autor:  Lanex [ 08.11.2018, 14:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Výkon herní grafiky SAMa

Tak graficky je to opravdu tragédie, ani jsem si nemyslel že ST je na tom tak bídně. SAA je rozhodně lepší než YM (AY), nejméně dvojnásobně, ale procák 68000 na 8Mhz vs Z80 na 6 MHz a to ještě s faktem, že 68000 toho udělá 4x až 8x víc během jediné instrukce - SAMa posílá o dost dozadu.

Autor:  SCjoe [ 08.11.2018, 15:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Výkon herní grafiky SAMa

Nejvíc asi přispěl k výsledné podobě grafiky Bo Jangeborg (autor spektráckého Artistu), který mluvil na poslední chvíli do technické specifikace, když měl napsat kreslící program FLASH! Těsně předtím pracoval s Atari ST, pro který psal vlastní operační systém. Mj. rozmluvil Gordonovi hardwarový FLASH ve vyšších módech, namísto toho jej přesvědčil o tom, že je třeba přidat barvy.

První prototyp ASICu uměl 512*192 monochrom a 256*192 2 barvy ze 16 v rastru 8*1, 256KB paměti a dalších 512KB externího rozšíření...

Lanex píše:
procák 68000 na 8Mhz vs Z80 na 6 MHz

SAM BASIC prý stíhá časování a je funkční do cca 10 Mhz. To se už ale asi nedozvíme, jestli tam někdy měli rychlejší CPU a pak udělali kompromis, třeba z důvodu, že rychlé paměti byly drahé (?)

Stránka 11 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/