OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 24.04.2024, 16:04

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Paleta barev: SAM vs. ULA+
PříspěvekNapsal: 24.03.2015, 11:24 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3063
Has thanked: 2208 times
Been thanked: 911 times
ZX Paintbrush bohužel neřeší paletu SAMa, zato nějakou obskurní neexistující (OPRAVA: roz. virtuální a v FPGA emulovanou) ULA+. Autor patří k těm spektristům, co se bojí na SAMa jen šáhnout nebo jej zapnout, aby se nějak nenakazili. Naštěstí čte SAM image z Disciple/PlusD.
Jsem se spojil s uživateli MSX, aby autor přidal alespoň binární exporty pro jiné platformy...

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Durov


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Grafické programy pre SAMka?
PříspěvekNapsal: 25.03.2015, 10:16 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3063
Has thanked: 2208 times
Been thanked: 911 times
ani na strance projektu ZX Spectrum Re-coloured jsem si nevsimnul, ze by ULA+ existovala ve zhmotnene forme nejakeho udelatka dovnitr ZX Spectra ci na sbernici.

Je totiz dostupna zatim jen v emulatorech a - jeste nedavno samozvane roduvernymi spectristy tolik odmitanem - FPGA provedeni. Ani do Harlequina se ji nepodarilo prisroubovat (jako ze pokus byl...).

Vedle uly+ je naopak realny (i kdyz o neco obskurnejsi) IF Spectra.

Zatim ulu+ radim na uroven Spec256 (zde a zde a zde, Yantra Games ted nefunguji, tak jen v archivu).

Ani programovani ula+ neni zadny med. Proste mam dojem, ze co A. Owen neobslehne ze SAMa, neni to prave (viz vysledna podoba SE BASICu). To mi potvrzuje, ze ula+ se bude menit a doplnovat, vzdyt uz se debatuje, ze mozna dostane v ZX Uno samovsky mod 256*192 bodu a 16 barev...

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Durov


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Grafické programy pre SAMka?
PříspěvekNapsal: 25.03.2015, 12:21 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 05.09.2013, 14:08
Příspěvky: 1070
Bydliště: Smolenice
Has thanked: 131 times
Been thanked: 473 times
ULA+ vyuziva BRIGHT a FLASH na rozsirenie palety. Preto nejde urobit "udelatko" - musela by sa vymenit ULA (na stranke v Q&A sa to vsetko pise). Celkovo je k dispozicii 260 farieb, realne ale zobrazit naraz ide len 32 alebo 64. Cize bez uprav grafiky sa ani farebne podanie existujucich hier velmi nezmeni - dokaze sa len posunut paleta. Realne sa daju zobrazit vsetky farby len prepinanim palety za jazdy.

ULA+ uz davno nie je imaginarna - je realne implementovana v ZX-EVO a V6Z80P (resp. v jeho Speccy core) - dva najbeznejsie moderne Spectrum kompatibilne stroje. Mohla by fungovat aj v beznom ZX Spectre, ak by niekto spravil fyzicku nahradu ULA do FPGA, co sa zatial nestalo (resp. Chris Smith to zrealizoval, ale nezverejnil).

Spec256 je len umele rozsirenie videoram pomocou emulatora na system co bod to farba, a vsetky hry do toho emulatora maju manualne prekreslenu grafiku. Toto realne nejde udelatkom spravit vobec. Islo by to spravit ako novy hw, ale to uz nebude Spectrum, ale uplne novy stroj. V reale je tomu najblizsie nativny graficky rezim V6Z80P (OSCA).

Porovnat prakticky Sama a ULA+ by slo, ale kto sa s tym ma trtkat? Nema to za mak zmyslu. Sam je Sam, Spectrum je Spectrum. Kto chce kreslit grafiku na Sama, je mu lautr jedno ako vyzera ULA+ a cestu si najde a rovnake je to aj v opacnom garde.

_________________
To err is human, but to really foul things up requires a computer.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Grafické programy pre SAMka?
PříspěvekNapsal: 25.03.2015, 18:14 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
U ULY+ mi prijde skoro zbytecne pouzivat nejake desitky barev v klasickem ZX rezimu, kdyz ma atribut 8x8 pixelu a uz jen tento fakt dost omezuje barevnost grafiky,resp. mozny pocet barev. Nektere hry, u kterych se meni paleta barev pro ULU+, jsem zkousel "prebarvit" na paletu SAM COUPE, ktera ma jen 128 barev,ale staticky v obraze jen 16 barev. No a oproti ULE+ jsem zadne extra rozdily neshledal. Existujici ZX software pouziva stejne jen 16 barev a priplacnutim palety jen posuneme barvy jinam. Aby se dosahlo vetsiho poctu barev v obraze, je nutne vyuzit treba i bity BRIGHT a FLASH jako ULA+, ale opet mi to prijde trochu nesmyslne. Paleta barev ma slusne vyuziti v rezimech bez atributu, tedy co pixel to barva. ZX rezim ma obrovske atributy a tak vznika hruby rastr pro barvy. Pouzivat vice jak dva bity na kazdou slozku R,G,B nema smysl, kor pri mrnavem rozliseni 256x192 s atributy 32x24. Multicolor rezim je podle meho prast jako uhod, jen nema omezeni vertikalne.

Vysledky se SAM paletou zde:
http://velesoft.speccy.cz/sam_zx128.htm

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz