OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 19.04.2024, 15:55

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 09.08.2014, 01:44 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Nevíte, jestli někdo už neřešil připojení analogového joysticku (ten malý, co se používá u joypadů k PS2/PS3) k 8bitu ? Mám jeden doma a napadlo mě analog výstup z tohoto joysticku převést na klasický amiga joy výstup. I včetně ošetření spínacích ůrovní by se to dalo jednoduse postavit. A také by se to dalo použít jako náhradu myši, ale to asi nemá moc smysl...

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 09.08.2014, 07:43 
Offline
Kecka
Uživatelský avatar

Registrován: 08.08.2014, 08:22
Příspěvky: 73
Bydliště: Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 16 times
Aktuálně je k dostání adaptér od Kipper2k zde http://kipper2k.com/amigaforsale/ má i módy atari a miga myši.

_________________
Atari 130XE, ZX Spectrum, Amiga 500 (x2), Amiga 1200, Amiga CD32, Sega Saturn, PS2 FAT+HDD (užskororetro)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 09.08.2014, 11:28 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
zz_indigo píše:
da sa to spravit z komparatormy pripadne jednocipom. len mi to pripada dost zbytocne.

Pripadne mozes tie trimre zenit za mensie (tie co tu mam si 1K a to je vela) a vstrede prerusit odporovu drahu potom to mozes pouzivat ako digitalny joy bez pridavnej elektroniky.


trochu bych se ale obaval stability. Precijen tam neni mikrospinar, ale spinal by odpor. Takze bych radeji udelal verzi pro anal.joy bez uprav tak jak je a osetrenim zakmitu.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 09.08.2014, 11:31 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 10:52
Příspěvky: 1669
Bydliště: Mliecna draha
Has thanked: 19 times
Been thanked: 124 times
VELESOFT píše:
zz_indigo píše:
da sa to spravit z komparatormy pripadne jednocipom. len mi to pripada dost zbytocne.

Pripadne mozes tie trimre zenit za mensie (tie co tu mam si 1K a to je vela) a vstrede prerusit odporovu drahu potom to mozes pouzivat ako digitalny joy bez pridavnej elektroniky.


trochu bych se ale obaval stability. Precijen tam neni mikrospinar, ale spinal by odpor. Takze bych radeji udelal verzi pro anal.joy bez uprav tak jak je a osetrenim zakmitu.


Tak potom komparatory alebo shmitove obvody ale to by debolo uplne dobre.

Idem na oslavu ale ked sa vratim skusim nakreslit schemu.

_________________
Amiga 600 + a602, Amiga 600 PCB only, Commodore 64+ZZ-RAM V1.0 512k+C1541(18k RAM)+sd2iec +9.600 Rs232, Commodore 116 + 64k upgrade, ZX 81 ISSUE1 + ZX81XRAM

http://zz-indigo.mavipet.sk/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 10.08.2014, 16:26 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 10:52
Příspěvky: 1669
Bydliště: Mliecna draha
Has thanked: 19 times
Been thanked: 124 times
prikladam slubovanu schemu. komparatory odporucam najst verzie ktore maju OpenKolektor vystup. ina bude za ne treba zapojit TTL budice z OC.

Příloha:
ps22digit.gif
ps22digit.gif [ 9.48 KiB | Zobrazeno 8988 krát ]


R3,R1 by som na zaciatok skusil 2k2 a R23,R4 1K. Pomer tychto odporou urcuje uroven zopnutia. (na vystupe komparatora logicka nula.

Dufam ze som to nepoplietol.

_________________
Amiga 600 + a602, Amiga 600 PCB only, Commodore 64+ZZ-RAM V1.0 512k+C1541(18k RAM)+sd2iec +9.600 Rs232, Commodore 116 + 64k upgrade, ZX 81 ISSUE1 + ZX81XRAM

http://zz-indigo.mavipet.sk/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 10.08.2014, 20:45 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Když už se tu rozebíra téma joystick a stabilita, rád bych se podělil o zkušenosti z mládí, kdy jsem občas pařil na joysticku s kámošem. Mikrospínačové joysticky v té době byly dost vzácné a drahé. Často byl po ruce jen ten nejobyčejnější joytick "tzv. bakeliťák" a právě ten byl občas zdrojem problémů. Některý ZX software (ten se dá pustit i na sam coupe) měl příliš cilivé ovládání joystickem. V případě použití mikrospínačového ovladače se s problémem člověk zdá se ani nesetkával, ale u starých joysticků bez mikrospínačů to byl problém. Při pomalejším náklonu páky se kontakt několikanásobně nepravidelně spojoval/přerušoval a hry, které rychle za sebou testujou joystick, mají problém. Už si nepamatuju u čeho to blblo, ale vím, že většinou šlo o hry kde se posunujete po políčkách (něco jako pexeso, puzzle,atd...). Špatný kontakt na joysticku hra viděla třeba jako dvojnásobné spojení a uvolnění směru. A to nejen při naklonění páky, ale to samé i při jejím uvolnění. Prostě jak se rychle nepřepnou stavy ON/OFF, nadělá to neplechu. U emulátorů na PC se s tím nesetkáte a u nových mikrospínačových joysticků a joypadů nejspíš taky ne. Kdyby někoho napadlo připojit k ZX nebo sam coupe starý joystick bez mikrospínačů, žádné zázraky nečekejte. SAM COUPE navíc běhá ještě rychleji než ZX a tím pádem tam takový ZX software bude k joysticku ještě citlivější (CPU může běžet až na 6MHz). Čistě nechat projít výstup analog.hříbku komparátorem, sice vyřeší převod analog>digital, ale možná by stálo za to přidat zpětnou vazbu, aby se výstupní směr deaktivoval až při větším uvolnění hříbku (až při částečném návratu ke klidové poloze). Bez toho by analog v jakési nestabilní mezipoloze mohl generovat pulzy.. ale záleží na zapojení. Odzkoušíme, uvidíme, možná nebude třeba. Zákmity u joysticků se dají jednoduše softwarově otestovat, možná něco spáchám :-)
Ať je to ale s joystickem jak chce, problém bych vždy svedl na špatně napsaný software. K joysticku se má přistupovat jako je klávesnici, tedy snížit citlivost tak, že budeme joy port číst pod přerušením či jednou za X přerušení. Ideálně by se měl joystick číst často, ale výsledné směry ORovat (v průběhu několika čtení stavu daného směru stačí, když alespoň jednou bude aktivní). Důležité je, aby software na změny směrů nereagoval hned, ale jen po delších časových úsecích.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 10.08.2014, 21:06 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
zz_indigo píše:
VELESOFT píše:
...


1.) komparatory nejaku hysterezu maju co by malo eliminovat tebou spominany problem.
2.) ak by si ale chel zaviest inu spetnu vezbu tak by tie predpetia bolo nutne oddelit

Ale co sa tyka mna je by som to cele treskol do attiny24 a hysterezu riesil pomocou SW.


Procesorům bych se rád vyhnul pokud to jde, ty do světa starých 8bitů moc nazapadaj (obzvlášť, když je ten procesor často výkonější než celý počítač). Ikdyž po funkční stránce by to posloužilo víc než dobře :-)

Doma mám tuto verzi joye:
http://www.ebay.com/itm/2-Axis-Button-PS2-Game-controller-JoyStick-Module-For-Arduino-Sensor-Module-/261555518082?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ce5ec7a82
Potenciometry má 4K5 ale na Ebay je daleko víc podobných joysticků a mají i různé odpory (často je v popisu 10K verze). Doufám, že to není každej pes jiná ves.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 10.08.2014, 21:12 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 10:52
Příspěvky: 1669
Bydliště: Mliecna draha
Has thanked: 19 times
Been thanked: 124 times
VELESOFT píše:
zz_indigo píše:
VELESOFT píše:
...


1.) komparatory nejaku hysterezu maju co by malo eliminovat tebou spominany problem.
2.) ak by si ale chel zaviest inu spetnu vezbu tak by tie predpetia bolo nutne oddelit

Ale co sa tyka mna je by som to cele treskol do attiny24 a hysterezu riesil pomocou SW.


Procesorům bych se rád vyhnul pokud to jde, ty do světa starých 8bitů moc nazapadaj (obzvlášť, když je ten procesor často výkonější než celý počítač). Ikdyž po funkční stránce by to posloužilo víc než dobře :-)


To verim ale uz toto riesenie je dost zlozite oproti tomu tinicku.

Mam este jeden napad zo schmitt triggramy. Ale zapojenie toho joyusticku by bolo trochu atypicke.

_________________
Amiga 600 + a602, Amiga 600 PCB only, Commodore 64+ZZ-RAM V1.0 512k+C1541(18k RAM)+sd2iec +9.600 Rs232, Commodore 116 + 64k upgrade, ZX 81 ISSUE1 + ZX81XRAM

http://zz-indigo.mavipet.sk/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Analog joystick z joypadu
PříspěvekNapsal: 12.08.2014, 22:31 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Tak to mám zapojené s LM339 a zdá se to celkem v pohodě. Analog.hříbek mám poprvé v životě v ruce. Prozatím mám zapojené fire na integrovaný mikrospínač, co se aktivuje tlakem na hříbek. Ovládání směrů je až moc citlivé, reaguje to už na mírný náklon. To ještě bude třeba doladit úrovně. I tak mi přijde, že má joystick zbytečně velký náklon, chce to omezit velikostí otvoru v krytu joye, ale pro lepší odlišení směrů by bylo třeba otvor tvaru osmiúhelníku jako má NUNCHUCK u WII. Zákmity jsem zatím netestoval, ale stejně se někdy pokusím o dokonalejší zapojení.

Také mě napadá nahradit velkej nemotornej hříbek malým "špuntem" z PSP1000:
http://www.ebay.com/itm/1pc-3D-Analog-Joystick-Stick-Button-Replacement-Part-for-Sony-PSP-1000-1001-/201144667799?pt=US_Video_Gaming_Replacement_Parts_Tools&hash=item2ed5280e97
jeho rozměr je 19x19mm a výška pouhých 9mm i se špuntem. Zatímco ten velkej hříbek měří 27x27mm a na výšku 31mm (pokud není zapuštěnej v krytu, tak je to na vyvrácení palce)

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz