OldComp.cz
http://oldcomp.cz/

Interface pro kompatibilitu se ZX128
http://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=65&t=1699
Stránka 11

Autor:  VELESOFT [ 18.02.2014, 00:03 ]
Předmět příspěvku:  Interface pro kompatibilitu se ZX128

SAM COUPE byl vzdy kompatibilni jen se ZX48. Nepodporoval ani strankovani po 16kB jako ma ZX128, proste to mel resene po svem, zcela jinak. Ale krome grafickeho rezimu ZX muze SAM pouzivat i stejnych 16 barev a 64kB adresoveho prostoru pameti umi zorganizovat stejne jako na ZX48. Sice dole ve spodnich 16kB ma ramku, ale umi do ni zakazat zapis pro emulaci rom. Takze provoz ZX rezimu je tu docela komfortni. Hlavni prednosti je moznost pouzivat upravenou zx rom pro rozsirene funkce.

Kompatibilita se ZX128 se dala zatim zajistit jen castecne - s pripojenou externi 1MB pameti, ktera ma strankovani po 16kB, ale zaroven musely byt prepsane i strankovaci porty ve hrach ze ZX128 a i tak to bylo omezene na jednu videoramku.

Je tu ale jedna moznost, jak to vyresit hardwarove a dokonce bez zasahu do pocitace, ciste a externe. V prvni rade je nutne nepatrne reorganizovat adresovy prostor 64kB, cili menit adresy A14 a A15 vedouci z CPU do ULY. Dale se musi menit stav par datovych vodicu vedoucich z CPU do ULY. Jak toho docilit bez zasahu do SAMa, kdyz je original CPU zapajeny na desce ? Ano, jednoduse, na sbernici si pripojime interface s vlasnim procesorem Z80. Pripojeny interface natvrdo odpoji interni procesor od sbernice (aktivuje /BUSRQ) a externi CPU prevezme plnohodnotne jeho funkci. Akorat s jednim malym rozdilem - protoze mame CPU oddelene od sbernice, muzeme na desce interface libovolne menit stavi kterychkoli signalu vedoucich z/do CPU. A v tom je celej ten figl. Organizace adresoveho prostoru je pak pod nasi kontrolou. Ziskame tim ZX128 kompatibilni strankovani vcetne obou videoramek a zrcadleni pameti. Lisit se bude jen rychlejsi CPU, ktery ve 128kB strankach pobezi na 6.0 MHz. CPU by se dal ale dodatecne pribrzdovat pravidelnym generovanim WAITu tak, aby doslo k co nejplynulejsimu zpomaleni blizicimu se rychlosti ZX128. S externim CPU je mozne realizovat i dalsi vymozenosti jako treba vypnuti SAM portu a ponechani jen strankovaciho portu ZX127( #7FFD ).

Autor:  VELESOFT [ 18.02.2014, 14:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: SAM COUPE a interface pro kompatibilitu se ZX128

SCjoe píše:
A ta externi z80 by mohla bezet i rychleji... takze nakonec bude turbokarta v ZX-modulu?

Kdyz 128, tak i s AY, abychom nemuseli v programech prepisovat vubec zadne porty.
Pokud AY, tak rovnou 2x (Turbosound). A aby ta velka AYcka nezabirala misto na desce,
prosim nejake japonske mensi (klidne i s FM syntezou).

Pardon, ze si tak vymyslim, ale jelikoz jsem si s HW nikdy nedelal tezkou hlavu
a ty jsi zatim skoro kazdy napad nejak realizoval, tak mi ten sled prijde snadny a logicky.


AY by bylo samozrejme, ale cpat ho rovnou 2x na desku jako turbosound je trochu zbytecne. Jedno AY musi stacit. Rychlost CPU by se dala menit. ZX modulem bych to ani nenazyval, spis by to byl bezny multiinterface, ale s prilepenym procesorem a AY navic.

Stránka 11 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/