OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 20.04.2024, 01:24

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: SCADS - systém pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 02.11.2013, 11:51 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Pro SAM COUPE existuje editor k tvorbe her. Nejake hry v nem vytvorene jsem drive hral, ale nikdy jsem tento editor nevidel v chodu.
Disk je ke stazeni zde: http://www.worldofsam.org/node/322
Jenze program pise, ze vyzaduje nejaky klicovy disk. O co jde ? Mate to nekdo ? Je sance to rozjet pod emulatorem ?

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 02.11.2013, 12:24 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3055
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 906 times
SCAD vypadá monstrózně a je sladěný s prostředím BASICu,
nicméně více věcí nepochybně vzniklo v prostředí Games Masteru
http://www.worldofsam.org/node/139

Viz má oblíbená série Santa Goes Psycho
http://www.worldofsam.org/node/693
http://www.worldofsam.org/node/709

a Retros http://www.worldofsam.org/node/411

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 02.11.2013, 13:59 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3055
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 906 times
Balíček pro vývoj her naleznete zde:
http://sam.speccy.cz/gfxtools.7z

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 02.11.2013, 14:05 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3055
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 906 times
Jo a aby vývojová laťka nebyla příliš nízko, koukněte sem:
http://pickassoreborn.deviantart.com/art/My-Secret-Pixel-Past-1990-1996-7912391

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 07.02.2014, 17:54 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
exclusive píše:
Zrovna jsem na Netu hledal, kdy vlastně "vyšel" Sam Coupé a narazil jsem na toto vlákno.

mám originál diskety SCADu, tedy i s klíčem na té disketě a manuál (mimochodem SCAD přidává vlastní příkazy). Co si tak ještě vzpomenu, tak jsem se dobu pokoušel převést tuto disketu do obrazu, ale myslím, že se mi to nepovedlo. Na Netu se válí i speciální obrazy (asi v KeDisku - prográmek pro kopčení zakódovaných disket), ale nepodařilo se mi to rozchodit. Doufám, že samotná disketa půjde ještě načíst. Ve SCADu je ode mě hra PAX a máte díky mě plán a kopie SamBusu + 1 MB paměti do něj - měl jsem toto hardware (originál) asi jako jediný v ČR :lol: Velesoft by možná zvládl s tímto problémem píchnout.


Vitej u nas :-) Tak to diky tobe mame schemata, super. Ja vlastne v dobe, kdy byl klub KAPSA v nejlepsich letech, delal na ZX48 a SAMik byl pro me cenove nedostupny, jen jsem o nem tehdy snil. K SAMovi jsem se dostal asi nekdy kolem roku 2003. Podarilo se mi najit par lidi, co tehdy delalo do HW na SAMa, jako treba Richard Haramule a jeste nekdo... uz si nepamatuju. Pan Haramule mi prenechal veskerou svoji dokumentaci a schemata. V dnesni dobe je to ale uz prochu zbytecne, protoze vim, ze by to slo udelat daleko jednodussi, z dostupnych soucastek, male, levne. Zanedlouho uz budu na SAMacke scene na plny uvazek, takze se mate na co tesit.

Jo a k tomu SCADu. Ja bohuzel nemam zadny software pro cteni a kopirovani chranenych disket. Urcite by se nasel tady na foru nekdo, kdo vlastni HW ctecku disket (uz nevim jak se to jmenovalo, ale dela to image disket nebo je kopiruje, myslim, ze STAREJ MRAF se chlubil, ze si to poridi...). Takova image by se dala pouzit s FDD emulatorem na SD karte, pripadne pouzit kompletni kopie disket. Zkusim bych nekoho sehnat, ze by se to zkopirovalo a image si muzeme pak vsichni rozeslat, pripadne bych mohl namnozit diskety. Tohle by mohlo docela prispet ke tvorbe novych her :-) Tedy pokud bys byl pro. SCAD potrebuje original disketu i po nacteni samotneho programu ? Nebo se natahne jednorazove do SAMa a pak uz se da pracovat bez ni ? T vom pripade by se to dalo vyresit snapshotem pameti.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 07.02.2014, 19:27 
Offline
Prvnička
Uživatelský avatar

Registrován: 07.02.2014, 02:37
Příspěvky: 13
Bydliště: ČR: Vysočina - Havlíčkův Brod
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Jen se ověří klíč a pak lze disketu vyndat (nahraje se SCADS z pracovní diskety (2. - na 1. je jen ten klíč), dá se editor, po nahrání se na chvilku vloží disketa a stiskne Space / mezerník - v editoru se tvoří veškerá grafika pro hru - v Supervizoru (při nahrávání z pracovní diskety jiná volba) se programuje hra, SCADS se nesnáší s MasterBasicem, ale MasterDOS je možný, z Basicu nelze používat pár příkazů, ale SCADS je nahrazuje dokonalejšími, například pro pohyb sprite či detekci kolizí). Zkopírovat obyčejně ale nejde, takové image diskety mám a nefunguje. Nějaká taková nepříjemná ochrana byla na jednom přehrávači módů z Amigy do Sama, ale později jsem to našel bez ochrany, takže to asi také někdo zlomil. Jinak mám stažené image té diskety s klíčem do SCADS (Sam Coupé Arcade Development System - Glenco Software) v nějakých speciálních prográmcích (KeDisk - TeDisk?), ale neumím to rozumně využít a myslím, že slouží spíš pro to, aby z takového obrazu šla dělat kopie na reálnou disketu. Ale třeba by to šlo využít a zlomit z toho. Přinejhorším zašlu originál disketu, jestli tedy bude ještě čitelná. Naskenuji také postupně manuál (196 stran, je anglicky, sem tam jsem připsal svou poznámku k příkazům), ale přemýšlím, že bude asi vhodnější formát obrázků před OCR, ne? Angličtinu opravovat písmenko po písmenku se mi moc nechce a pokud by tam OCR program nasekal chyby (jako že jo), tak u příkazů je to kritické.

Říkám si, že jste (někteří z vás) kluci šikovný a mohli byste mi na oplátku píchnout s odešlou klávesnicovou fólii u ZX Spectra 48K (vyřídil jsem jí jenom čištěním zhora, normálně praskala až při rozdělávání gumáka, to byla taková specialita Spectra, kdo ho otevřel, měl po klávesnici). Také mě zlobí u Sama disketovka, diskety se špatně vyndávají, musím používat pinzetu a i tak je to horor, někdy se jim ale vůbec nechce ven. Ale to možná ani nepůjde opravit? Minule jste mi výměnou za poslání mého hardware (originál SamBus + 1 MB) pro váš průzkum také vylepšili na Samovi tlačítko NMI - od té doby pracuje na 100%.

Zde je pro ukázku má hra dělaná ve SCADS, 1. disketa je myslím soft SCADS supervizor pro běh hry, 2. disketa samotná hra PAX (doufám, že vás hra potrápí, ale nechá se nacvičit - je spíš jednodušší na způsob obdoby Space Invaders):

http://uloz.to/xuT1oXcE/paxdisk1-jina-verze-nahravani-dsk
http://uloz.to/xfAscyNX/paxdisk2-jina-v ... ravani-dsk


P.S.: Ten Snap přímo v Samovi zkusím o víkendu, doufám že Sam ještě naběhne (přece jenom používám už spíš emulátory) a že disketa bude ještě čitelná ...

Obrázky z mé hry PAX, 2. level (vytvořená ve SCADS by Glenco Software):
Obrázek

Boss level, musíte se trefit do červeného jádra nepřítele a nezničit si střelu od různých zábran
Obrázek

Zápis do tabulky rekordů
Obrázek

_________________
Hardware: ZX Spectrum 48K * ZX Spectrum +3 * Sam Coupé 1,5 M (original SamBus + RAM) * PlayStation 2 (slim, 9000x, Mars HD 816) * 2 PC
Emulace: Amiga * Game Boy * Automaty (MAME, Neo Geo) * PlayStation 1 * Sam Coupé * ZX Spectrum * Exonix


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 08.02.2014, 02:20 
Offline
Prvnička
Uživatelský avatar

Registrován: 07.02.2014, 02:37
Příspěvky: 13
Bydliště: ČR: Vysočina - Havlíčkův Brod
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Tak jsem ještě zběžně prohlédl Net, abych skenováním (anglického) manuálu k programu SCADS nedělal zbytečnou (a namáhavou :lol: ) práci. A také jo! Našel jsem ho v PDF!

Download anglického (český neexistuje, pokud vím) manuálu k programu na tvorbu her pro Sam Coupé, SCADS >>> ftp://ftp.nvg.ntnu.no/disk5/sam-coupe/d ... /SCADS.pdf

Stačí chvíli vyčkat, než se vám natáhne do prohlížeče a pak kliknout na disketu a uložit na svůj disk. Mám tedy Adobe Creator, ale doufám, že možnost uložení máte v prohlížeči také. Kdyby ne, stačí napsat a hodím vám manuál třeba na UložTo ...

Manuál je kompletní, chybí jen v úvodu stránka s věnováním, ale to vám může být jedno. No a proti mému manuálu v něm nemáte vepsané (sem tam) mé poznámky, především k příkazům SCADS, které jsem vyzkoušel ... například: AMMO náboje ... AMMO sprite number, rounds počet nábojů (255 = nekonečno) ... Pokud byste o tyto mé poznámky někdo stál, dejte vědět, musel bych naskenovat asi 70 stran.

Ještě vás chci upozornit, že ke konci manuálu máte pěkné souhrny, například příkazů, chybových hlášení a podobně!

P.S.: zde je další odkaz na stažení manuálu SCADS + dalších - manuál je úplně totožný, jen je ještě zabalený v zipu >>> http://www.samcoupe-pro-dos.co.uk/othersammanuals.html

_________________
Hardware: ZX Spectrum 48K * ZX Spectrum +3 * Sam Coupé 1,5 M (original SamBus + RAM) * PlayStation 2 (slim, 9000x, Mars HD 816) * 2 PC
Emulace: Amiga * Game Boy * Automaty (MAME, Neo Geo) * PlayStation 1 * Sam Coupé * ZX Spectrum * Exonix


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 10.02.2014, 20:31 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
exclusive píše:
Takže jsem neděli vytáhl Sama (už používám spíše emulátor Sim Coupé a několik roků jsem již reálného Sama nezapínal), abych vyzkoušel stav originální diskety SCADS s klíčem (Supervizor pro psaní hry v Basicu a příkazech SCADSu klíč nepotřebuje, ale Editor pro tvorbu grafiky a zvuku klíč vyžaduje). Nakonec jsem zjistil, že buď už mi Sam Coupé nestartuje, nebo mi nejde obraz skrz SCART kabel, co mám upravený přímo pro Sama. Po vložení diskety ani neprobíhá načítání (ani F9 - obrazovka černá), ale v Samovi po celou dobu, co byla vložena disketa, netypicky píská. Asi v mechanice? Zkusím ještě v průběhu týdne propojit Sama na multimediální monitor (proto má i SCART) skrz konektor analogové TV karty, co mám v PC a jde na ní i analogový videorekordér. Snad najdu správný kabel, v té mé menší kabelové elektrárně :)


A male upozorneni. Pri resetu SAM COUPE(i pri zapnuti) radeji nenechavej v mechanice vlozenou disketu, stava se, ze mechanika poskodi data. ASIC totiz v dobe resetu pozastavuje hodinovy signal pro FDD radic a ten to snasi dost blbe.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 20.02.2014, 07:35 
Offline
Prvnička
Uživatelský avatar

Registrován: 07.02.2014, 02:37
Příspěvky: 13
Bydliště: ČR: Vysočina - Havlíčkův Brod
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Takže jsem to přece jen vyřešil a mám k dispozici plně funkční program SCADS (= Sam Coupé ARCADE DEVELOPMENT SYSTEM) od firmy Glenco Software pro tvorbu her na Sam Coupé, který běží i pod emulátory. Program jsem kdysi zakoupil od firmy Glenco Software prostřednictvím Kapsy, i s výtiskem manuálu. Už ani přesně netuším, kolik přesně jsem za něj dal, možná něco kolem 200 Kč (v té době samozřejmě tvrdší než dnes). Zajímalo by mě, jestli by mě (stačí někdy později) někdo pomohl sehnat a vyměnit fólii klávesnice Zx Spectrum 48K, případně se nejdříve podíval, jestli je opravdu tato fólie poškozená (nevím ani jestli se ještě nechá vůbec sehnat - případně něco připlatím).

Pak je tu otázka, zda tato firma stále drží práva nebo se jich vzdala, když je tento program starý asi 20 let. Tedy zda si tu mohu vůbec dovolit dát link?

K vyřešení mi pomohl i SCjoe, který mě jemně postrčil správným směrem (několik SZ zpráv mezi námi), prostudoval jsem si pár materiálů, o kterých jsem do té doby nevěděl a něco i zapomněl. Ale díky tomu, že mám zkušenosti s originálkou (a díky mé vlastnosti sbírat cokoli i pro pozdější potřebu) jsem nakonec mohl přijít na to, že mám již z Netu staženou drahnou dobu plně funkční kopii programu (dříve jsem to neuměl spustit, nešlo to). Jen je možné, že si budete muset instalovat malý ovladač: fdrawcmd.sys - pro disketovou mechaniku, kopíruje i zablokované.exe >>> http://simonowen.com/fdrawcmd/ >>> http://simonowen.com/fdrawcmd/FdInstall.exe

_________________
Hardware: ZX Spectrum 48K * ZX Spectrum +3 * Sam Coupé 1,5 M (original SamBus + RAM) * PlayStation 2 (slim, 9000x, Mars HD 816) * 2 PC
Emulace: Amiga * Game Boy * Automaty (MAME, Neo Geo) * PlayStation 1 * Sam Coupé * ZX Spectrum * Exonix


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 20.02.2014, 09:31 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3055
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 906 times
Gratuluji. Na WoSu je u SCADu uvedeno Copyrights: GRANTED.
http://www.worldofsam.org/node/322

Jak ten klicovy disk funguje? Musis jej mit vzdy pri kazdem spusteni SCADu?
To je nepohodlne, tak bych radeji doporucoval pouzivat nejaky hack,
kdy po prvnim stisku SPACE prestane program uplne otravovat. :-)

U spectrackych folii neni co resit, vetsinou jsou prasklinky pozorovatelne, prip. dohledatelne s ohybem pod lupou.
http://aukro.cz/nova-membrana-pro-sincl ... 88277.html

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 20.02.2014, 19:49 
Offline
Prvnička
Uživatelský avatar

Registrován: 07.02.2014, 02:37
Příspěvky: 13
Bydliště: ČR: Vysočina - Havlíčkův Brod
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
SCADS - plná funkční verze >>> http://uloz.to/x3x9W7t7/scads-plna-funkcni-verze-rar

Firma uvolnila k použití (granted) >>> http://www.worldofsam.org/node/322 - pokud by došlo k problému či si to Glenco Software rozmyslelo a později protestovalo, prosím v takovém případě moderátory o smazání.

Manuál v tomto vlákně výše, bez manuálu toho moc nesvedete, není to polopatické software, řekl bych jen polo-polopatické, rozhodně si hru nenaklikáte!

Je možné, že vám tento software nepojede v emulátoru Sim Coupe bez ovladače pro manipulace s chráněnými disketami, odkaz výše. Já to aspoň nerozchodil (před roky), až nyní s ovladačem!

Program také nemusí naloudovat bez naprostého vyčištění paměti Sama, v manuálu se píše, že máte držet tlačítko reset 5 sekund, proto se nelekejte, pokud to nerozjedete ihned bez resetů, hlavně po práci s jiným softwarem (nejspíš za to může ta ochrana).

Soubor v archívu *.td0 dál nerozbalujte, je to přesná kopie 1 diskety, klíč je také na této disketě (takže to zas až tak neotravuje), je ho potřeba jen v (1:) Designeru. (2:) Supervisor slouží k programování her (Sam Basic - Master Basic není s SCADS kompatibilní! - + příkazy SCADS (například pro manipulaci se sprajty a detekci kolizí)), spouštění her a na této disketě máte také pár demo her (názvy souborů: Demo), první jsou zcela funkční, můžete je hrát, ke konci spíš ukázky. Designer spustíte klávesou 1, po nahrání se ve spodku obrazovky zobrazí žádost o klíč (key). Najedete kurzorem (šipky či 6, 7, 8, 9) na tuto žádost a stisknete mezerník / Space nebo 0 (nula). Při úspěšné aktivaci programu se zobrazí Glenco Software a menu je aktivováno. V Designeru se tvoří grafika (sprajty, místnosti, ...) a zvuky, vše se pak uloží do souboru *.drw . V Supervizoru se pak hra naprogramuje, pozor na to, že některé příkazy Sam Basicu jsou zakázány, viz manuál SCADS! Opravdu bez řádného prostudování manuálu SCADS nic nevytvoříte!



Pokud jde o mého gumáka, tak na to nechvátám, necháme to někdy v budoucnosti. Jsem z Vysočiny, Havlíčkův Brod, ale i pomocí pošty by to šlo řešit ...

_________________
Hardware: ZX Spectrum 48K * ZX Spectrum +3 * Sam Coupé 1,5 M (original SamBus + RAM) * PlayStation 2 (slim, 9000x, Mars HD 816) * 2 PC
Emulace: Amiga * Game Boy * Automaty (MAME, Neo Geo) * PlayStation 1 * Sam Coupé * ZX Spectrum * Exonix


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 20.02.2014, 20:41 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3055
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 906 times
Díky moc, super. :god:

SPACE je možné stisknout kdykoliv. Program je patchnutý, že se po SPACE rovnou spustí a neprovádí kontrolu.
V manuálu nebo někde jinde píšou, že originální disketa je kdykoliv kopírovatelná, ale je dále potřebná ke spuštění kopií (kterých se válí na internetu více).

U tohoto TD0 souboru Samdisk v.3.7 po pokusu o standardní převod ukazuje rozdíl (nebo absenci) 1 sektoru, takže přesun do MGT není možný,
ale do rozšířeného DSK - EDSK se převod snad povedl a v Simcoupé funguje - přikládám.


Přílohy:
scads_patched_dsk.7z [116.22 KiB]
554 krát

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SCAD - Editor pro tvorbu her
PříspěvekNapsal: 20.02.2014, 21:17 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3055
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 906 times
V Designeru funguje myš. Zapíná se SYMBOL M. Zpět na kurzory SYMBOL K. (Na PC v Simcoupé je SYMBOL většinou levý CTRL)

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz