OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 25.04.2024, 19:02

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Koderské nástroje pro SAMa
PříspěvekNapsal: 04.11.2013, 15:36 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3064
Has thanked: 2208 times
Been thanked: 911 times
Pro zacinajici kodery mozna bude zajimava informace, ze par grafickych dem vzniklo i v Cecku od Rumsofta.

Nejedna se o zadny maly softver, prekladac je zalozeny na rozsirenych zdrojacich SmallC, s vlastnim IDE - editorem i debuggerem a meziprekladem do assembleru - tusim kompatibilni s Cometem a Zeus Assemblerem.
http://www.worldofsam.org/node/129

Zeus je samostatna aplikace se stejnym IDE, i na samovske pomery pekne megadilo, ke kompatibilite s Cometem pridal makra, velkou aritmetiku a buhvicojeste...

A proc zminuju Comet? Protoze
1) v nove verzi emulatoru do nej vlozite (hromadne natypujete) pres funkci paste text ze schranky windows,
2) pro nej existuji prevodniky z a do PC,
3) na nej na PC navazuje jak JAM Asm, tak PyZ80, ktery se dobre integruje do pececkovych IDE http://sam.speccy.cz/pctools.html
4) nepotrebujete cislovat radky jako v samovskem Laser Assembleru,
5) pro SAMa nebyl napsan poradny Prometheus, ktery by stejne jako Comet umel 400K zdrojoveho textu :D

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Durov


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Poďme urobiť hru na SAMa!
PříspěvekNapsal: 04.11.2013, 18:03 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
SCjoe píše:
5) pro SAMa nebyl napsan poradny Prometheus, ktery by stejne jako Comet umel 400K zdrojoveho textu :D


A samozrejme lze na SAM COUPE pouzit i vselijake spektracke assemblery pro ZX48, po uprave kodu i assemblery pro ZX 128kB-1MB. Treba PROMETHEUS 48 je idealni hrackou pro zacinani se SAMem. Spusteni assembleru v ZX modu na SAM COUPE prinasi nejake vyhody. Jednak mate veskere samacke porty jen pro sebe a zadna romka vam nic neprenastavuje. Kdykoli si muzete skocit do ZX basicu a prepinat stranky pameti, videoramky, mody, hrat si s prerusenim. Tohle SAM basic nedovoluje.

Ale zpet k tematu. Jadro hry nebyva moc velke, vetsinou jen nekolik kB (tabulky nepocitam). Zbytek hry jsou promenne, tabulky, stack, pripadne vnitrni obrazovka, buffery, a nejvic sezere asi grafika. Hudba a grafika a texty se daji vytvorit predem a nahrat do ramky pocitace jeste pred spustenim assembleru. V assembleru tak muzeme mit jen samotny zdrojak kodu a ten tolik nezabere, tedy alespon u Promethea. Komu by nestacil PROMETHEUS 48kB, da se pouzit upravena verze PROMETHEA 128kB pro samacky ramdisk (v emulatoru se povoli 1MB rozsirene ram). Kdybych mel cas, tak se kodovani ujmu a rad. Jenze ted delam na ZX MULTIINTERFACE a pak nasleduje jeste SAM CLONE.

Co si pro zacatek usetrit praci a sahnout po jiz zminenych editorech k tvorbe her na SAMa ? Tam neni treba odladovat chyby v kodu.

Ja kdybych chtel neco pro SAMa kodovat, pouziju SJASM PLUS na PC, vysledny kod si vyexportuju do SNA souboru, SNA importuju do DSK souboru a ten necham otevrit v SIM COUPE emulatoru. Na DSK diskete by byl muj SNAPER, co automaticky spusti nas SNAp. Zni to zbytecne slozite, ale jsou to male kroky, ktere resime jen jednou, pak uz je vse automatizovane.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Poďme urobiť hru na SAMa!
PříspěvekNapsal: 04.11.2013, 18:19 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3064
Has thanked: 2208 times
Been thanked: 911 times
>SAM C nieje uvoľnené

S tím bych si starost skutečně nedělal. Věci od Rumsofta prodávala i Kapsa. A jelikož Velesoft mnohým zdejším sběratelům (SAMa nepoužili a leží jim ve skříni) často sehnal a dal do kupy stroje bývalých členů Kapsy, tak jsem si jistý, že pěkných pár disket-licencí nám leží. Vše se nahrávalo na jednu disketu i s dokumentací ve formátu D-Text či EdiPro - možná jsme neměli poslední subverzi. Pokud s tím máš hlubší problém či záměr, tak najít geniálního autora, Mariána Krivoše, není na netu problém. Před časem mi Marián poslal všechny zachovalé zdrojáky programů a jsou dány na FTP...

Začni kupř. odtud: http://sam.speccy.cz/coding.html I kdybys nešel do assembleru, dozvíš se hodně o systému SAMa a najdeš i úvod do tvorby her: http://sam.speccy.cz/coding/mc-fred/mc-fred_pt22.txt Tuším se jedná o Invaders, kteří vyšli ve Fredu.

Tabulku instrukcí z80 s příklady použití pro SAMa najdeš nejlépe podanou v datovém souboru "opcodes" pro samovskou databázi SC_Filer. (Jelikož prý program není uvolněný - ačkoliv autor už dávno vše, co měl, vystavil na internetu i s příručkami - mohu poskytnout na vyžádání :police: ).

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Durov


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Poďme urobiť hru na SAMa!
PříspěvekNapsal: 04.11.2013, 18:56 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3064
Has thanked: 2208 times
Been thanked: 911 times
A málem bych zapomněl na TurboMON, jehož manuál je bohatý na spoustu informací o Z80 a portech, funkci klávesnice apod. (čti odzadu). http://simonowen.com/sam/turbomon/ Tenhle systém je geniální, dokonce umí nasimulovat/spustit samovský OS! Přitom se chrání proti přepisu, hlídá přerušení... Autor se v manuálu věnuje i spouštění spectráckého softu.

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: Durov


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz