OldComp.cz
http://oldcomp.cz/

Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.
http://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=51&t=8749
Stránka 910

Autor:  danhard [ 06.08.2020, 21:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

Libor L.A. píše:
A stejně je krystal 13,875MHz relativně málo dostupný. Kromě GME jej nemá skoro nikdo z velkých distributorů.

Za to ho má kdejakej vetešník, proč asi ?
http://www.soucastka.cz/krystal-501-.-1 ... ?ItemIdx=4

Autor:  danhard [ 07.08.2020, 10:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

Kromtoho GME ho má v dostatečném množství, je to frekvence krystalu, která se používala u teletextu.
https://www.gme.cz/krystal-hc49-u-q-13-875mhz
U zobrazení PMD85 288x256 nemají smysl čtercové body, spíš jde o to, aby se to vešlo kompromisně na obrazovku.
S 256 zobrazovanými řádky už budeš bojovat s knoflíkem vzadu na televizi.
Mělo by to smysl třeba u zobrazení 320x200, aby to pěkně vypadalo :D

Autor:  danhard [ 07.08.2020, 10:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

Použití dynamických pamětí:
Na zobrazení jednoho znaku v PMD85 je 6 bodů dotclk.
Aby nebyl blokován přístup od CPU po dobu zobrazování, tak je při barevném zobrazení zapotřebí sáhnout do paměti 3x, 2x pro zobrazení a 1x pro CPU.
Paměť by měla tedy mít dobu cyklu kratší, než 2 body zobrazení.
http://www.teslakatalog.cz/MHB4164.html
http://www.teslakatalog.cz/MHB4116.html

Autor:  Martin1 [ 07.08.2020, 15:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

danhard píše:
Na zobrazení jednoho znaku v PMD85 je 6 bodů dotclk.
Aby nebyl blokován přístup od CPU po dobu zobrazování, tak je při barevném zobrazení zapotřebí sáhnout do paměti 3x, 2x pro zobrazení a 1x pro CPU.
Paměť by měla tedy mít dobu cyklu kratší, než 2 body zobrazení.

Ak neplánuje použiť extra pamäť pre druhú sadu atribútov. Vtedy získa 50% času naviac.
Teoreticky by šlo vyčítať oba atribúty v page móde, ale to by bolo dosť komlikované na správne časovanie signálov RAS, CAS.
M1

Autor:  danhard [ 07.08.2020, 15:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

A jak je to dělané v té PMD85, tam se přidává nějaká paměť na atributy ?
https://pmd85.borik.net/w/images/7/74/C ... ub880d.png
Aha, tady už je to jasné.
https://pmd85.borik.net/w/images/7/74/C ... ub880d.png

Potom by to bylo 3 body na grafiku a 3 body pro CPU, to už by šlo.

Autor:  Libor L.A. [ 07.08.2020, 16:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

Ve finální verzi bude pro doplňkové 2 atributové bity použita navíc dvojice pamětí 4164 se sólo výstupy. Jinak časový multiplex je navržen tak, že po dobu zobrazování tří pixelů je pánem DRAM videoprocesor, další tři pixely je to nadřazený CPU. Jeden pixel trvá 144ns, takže během 432ns se realizuje jeden cyklus přístupu k DRAM (čtení nebo zápis). Abych obešel nutnost zpožďovat signály pro DRAM RC-členy, jsou tři po sobě jdoucí výstupy posuvného registru použity jako signály /RAS, MUX, /CAS. Sice to trochu zbytečně natahuje délku cyklu, ale je to čistá práce. Použitelné vycházejí DRAM s dobou cyklu 200ns a rychlejší. Ale díval jsem se pravda do katalogu 4116, a pak už jsem se k tomu nevracel.. Nejde ale ani tak o dobu přístupu od RAS ale od CAS. Protože do minulého článku mi už nevzalo druhou přílohu, tak tentokrát přikládám prozatím odladěné schéma (první dvě strany) a na třetí stránce je část, kterou budu dnes nebo zítra teprve testovat.

Analogová část pro ČB výstup je kompletně převzata od ing. Smutného z AND-1 a návazných konstrukcí. Když jsem před lety hledal alternativy k tomuto zapojení, zjistil jsem, že to v té době obšlehli snad všichni. Už jsem někde psal, že některé LCD nechtějí přes SCART v režimu RGB kolorovat černobílý signál. Některé si to líbit nechají, některé ne. Zkusím tam namodulovat nejprve barvonosný signál a pak budu zkoušet dál.

Zrada: zase to nepřipojilo přílohu. Asi se mu Eagle schéma nelíbí. Tak zkusím PNG. Zase nic. Budu muset nastudovat, jak se přílohy připojují.. Tak jo, chyba u mně, obrázek byl příliš veliký.

Přílohy:
PMD1A_2.png
PMD1A_2.png [ 63.02 KiB | Zobrazeno 6087 krát ]
PMD1A.png
PMD1A.png [ 74.26 KiB | Zobrazeno 6088 krát ]

Autor:  Libor L.A. [ 07.08.2020, 17:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

A ještě jsem tam při opravách udělal chybu. Jsou tam omylem posunuty o jeden takt impulsy DOTCLK. Ale na to bych přišel nejpozději při implementaci DRAM, že se mi někde tratí pixely a jiné, falešné, zase přibývají. A je tam toho více, ale to schéma se stejně postupně vyvíjí...

Autor:  danhard [ 07.08.2020, 18:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

A co Ti zajistí, že se ten kruhovej registr rozjede zrovna takhle ?

Autor:  Libor L.A. [ 07.08.2020, 19:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

Přiznám se hned, že toto jsem nevymyslel já, okopíroval jsem to ze schématu od EC1045 (to byla myslím ta vzorová karta, kterou zmiňoval). A ono to zatím pokaždé najelo - prozatím cca 20-30x. Kdyby to dělalo problémy, tak mám v záloze něco podobného s obvodem 74164 ale tam jsem měl přesně to bezpečné najetí ošetřeno zpětnou vazbou zkrácením nějakého delšího pulsu - původně to byl CLKOUT z procesoru 80C85. Ale tohle je o trochu jednodušší, tak jsem to použil.

Ale máš pravdu, existuje druhé, alternativní cyklické schéma, které když najede, tak se uzavře a střídají se nesmyslné hodnoty.

Autor:  Martin1 [ 07.08.2020, 20:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

Libor L.A. píše:
Přiznám se hned, že toto jsem nevymyslel já, okopíroval jsem to ze schématu od EC1045 (to byla myslím ta vzorová karta, kterou zmiňoval).

Toto som už pripomienkoval EC pár príspevkov dozadu. Prakticky to asi nabehne správne, lebo R1 + Cp (parazitná kapacita vstupu) vytvoria resetovací obvod. Ja som radšej použil Johnsonov čítač.
Posledný KO má robiť delenie dvomi? Nestačí priviesť /Q4 na D4?
M.

Autor:  danhard [ 07.08.2020, 23:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

R1 + Cp má zanedbatelnou časovou konstantu proti náběhu napájení.
Prostě ty klopáky nabíhají při zapnutí do stejného stavu, ale není to ničím garantováno.
Použiješ jinou logiku a nemusí to tak být.

Poslední klopák stačí dělička dvěma, ale musí být ve správné fázi s tím čítačem, který je už teď Johansnův.

Výstupní video buffer taky žádná sláva a ten 1k trimr na výstupu tomu dává korunu :D

Autor:  Libor L.A. [ 07.08.2020, 23:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

Ne, funkce není dělička dvěma. Mělo by to synchronizovat DOTCLK. Teď mi dělá problémy to seno na nepájivém poli. Je tam toho příliš, a před chvílí mi vyjel jeden drát.. :evil: Ale jede to. Výchozí stav DRAM tak nějak odpovídá tomu, jak to vypadá například v RAMce u PMD-85 po zapnutí. A když škrtnu signálem /WE o zem, tak to zapíše trvale a stabilně blok jedniček do jedné či druhé DRAM. Během víkendu bych ještě dodělal oddělovač datové sběrnice, aby se jeho směr přepínal synchronně se zápisovým pulsem a ještě mi chybí klopný obvod pro generování požadavku na WAIT a přenos /MW od procesoru až do DRAM, stejně jako to měl ing. Smutný u AND-1Z.

Pak asi nezbude nic jiného než na druhém poli postavit PMD-85 na bázi 80C85 a zkusit to propojit.. :help:

S tím trimrem máš pravdu. Ale regulovat se s tím dá, je rozdíl pustit do videovstupu televize 5V nebo 1V. Nějak jsem předpokládal, že to bude mít samo o sobě výstup kolem 1V. Buď tam mám nějaký problém při fyzickém zapojení nebo co, ale lezlo z toho mnohem více. Nevím jak to u AND-1Z řešili. Rozhodně tato část je něco, co jsem rychle okopíroval, aby to něco dělalo. Ladit se bude potom.

Co jsem neřekl, to schéma mám jen pro orientaci na nepájivém poli. Pak to překreslím pro potřeby generování plošného spoje. Toto je nepoužitelné a hlavně nekompletní. A je to nesouvislé, je to poplatné tomu, jak nabaluji jednotlivé části, aby to postupně nabíhalo. Na druhou stranu určitě nebudu zkoušet paralelní DRAM pro Colorace, protože když pojede ten základ, tak invertovat jednu adresu už asi bude prkotina.

Autor:  Martin1 [ 08.08.2020, 06:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

danhard píše:
musí být ve správné fázi s tím čítačem, který je už teď Johansnův.
Johanson? Neznám!
Myslel som IO typu 4022, 4017, ktorý má okrem KO ešte aj logiku, aby bol aktívny len jeden výstup.
Libor L.A. píše:
Ne, funkce není dělička dvěma. Mělo by to synchronizovat DOTCLK. T

Ja by som to zasynchronizoval, keď Q1, Q2 a Q3 = 1, vtedy sa mi to zdá jednoduchšie.
Kód:
X = /(Q1 * Q2 * Q3)      1/74LS10 (vnúti na D4 log.H)
D4 = /(X * Q4)           1/74LS00 (inak dá na D4 neg. Q4)
teda ak mi takto zavčas ráno funguje CPU.
/LOAD máš zakreslený s nesprávnou polaritou.
M1

Autor:  microlan [ 08.08.2020, 07:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

Paráda, práce na projektu pokračují. Ten výstupní obvod videa bych doporučoval jednotranzistorový jaký je u VDU. Je jednoduchý, jen u něj vše ovlivňuje vše, takže je s tím trochu práce s nastavením úrovní. Viz simulace tady

http://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=89&t=2289&hilit=vdu&start=135#p78074

generátor 500 Hz je video, 50 Hz HS

Autor:  Libor L.A. [ 08.08.2020, 08:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barevná grafika na SAPI-1 aneb portace her.

To Martin1: Zcela určitě tam mám někde problém se špatným časováním nějakého signálu. Když jsem to včera kontroloval, nechodilo to úplně podle předpokladů. Mohlo by to být zmiňovanou polaritou /LOAD v kombinaci s další chybou. /LOAD je pouze špatně nakreslený, generovaný je správně. A chyba se našla. Do LS138 vstupoval negovaný strobovací impuls. Jinak to zařízení se včetně návrhu, kreslení a zapojení na nepájivém poli zrodilo za tři-čtyři odpoledne a určitě tam bude chyb jako máku. Tvé připomínky beru na vědomí, překontroluji a zapracuji.

To Microlan:
Pokud zbude čas a chuť (nad tím přeplněným polem rychle dochází) vyzkouším Tebou odkazované zapojení výstupního zesilovače. Nejsem tranzistorový mág, takže tady beru co vymysleli jiní a nestydím se za to :) Ale to stávající zapojení (pro pořádek - ten trimr 1k je v originále nahrazen pevným odporem 1k - sám nevím proč) funguje a dokonce do výstupního signálu nepronikají parazitní frekvence z děliček a obraz je pěkně jednolitý bez zvýrazněných svislých čar.

Stránka 910 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/