OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

Zde me bt odkaz na vai retro prty

Právě je 25.10.2020, 12:44

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 93 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 02.07.2020, 23:25 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 1382
Has thanked: 63 times
Been thanked: 111 times
Jo solitér si o myš přímo říká. Druhá možnost by byly miny...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 03.07.2020, 18:05 
Offline
Kecálek

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 110
Has thanked: 0 time
Been thanked: 64 times
Poznámku o nízké citlivosti beru na vědomí. Zkusím nějaké demo s větším, ovšem konstantním krokem. Dělat dynamický krok podle rychlosti by asi šlo, ale kvůli jedné či dvěma hrám (navíc nejistým) bych s tím teď čas neztrácel. Na druhou stranu, kdyby se někdo seriozně zabýval myšlenkou na vytvoření myšoidní hry, tak bych ten driver myši za tím účelem vylepšil a ten dynamický pohyb vyzkoušel. Ovšem případné zájemce musím varovat, že myšoidní hra má na obsluhu ostatních věcí velmi málo času. S výkonem PMD-85 je to opravdu tak na samotný pohyb myši, animaci primitivního kurzoru vybraného objektu a ... nic moc víc. Takže karty, miny, kvazistatické "ukazovací" hry typu Goblins a pod. Ve hře Funny Fruits, pokud se dobře pamatuji, se mezi dvěma testy pohybu myši vykreslí jen asi dva nebo čtyři bajty kmitajícího ovoce a otestuje pár kláves. Fakt nic víc!

Nová generace myšího ovladače je založena na faktu, že s každým detekovaným pohybem myši nemusím nutně překreslovat kurzor. Ovšem co jsem tím ušetřil, to ztratím při analýze opouštěného a nově zabíraného prostoru videoram při překreslování myšího kurzoru. Alespoň v testovacím demu to vycházelo skoro úplně stejně rychlé. Ta původní verze s okamžitým překreslováním má výhodu okamžité orientace v prostoru a ne vždy se musí při pohybu kopírovat bufer sem a tam. Takže do verze II bych své naděje ve zrychlení nevkládal..

Případným ochotným programátorům, kteří by některé z výše uvedených her chtěli stvořit pro PMD-85, velice rád poskytnu podporu a informace k obsluze myši, aby nemuseli začínat od nuly. A možná, že to bude inspirací pro vývoj rychlejší verze ovladače. Člověk nikdy neví.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 03.07.2020, 21:58 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 1494
Has thanked: 189 times
Been thanked: 317 times
Libor L.A. píše:
S výkonem PMD-85 je to opravdu tak na samotný pohyb myši, animaci primitivního kurzoru vybraného objektu a ... nic moc víc. Takže karty, miny, kvazistatické "ukazovací" hry typu Goblins a pod. Ve hře Funny Fruits, pokud se dobře pamatuji, se mezi dvěma testy pohybu myši vykreslí jen asi dva nebo čtyři bajty kmitajícího ovoce a otestuje pár kláves. Fakt nic víc!
jj, právě proto máme na ZX Spectru KMouse, která ty čtyři signály převádí na polohu hardwarově bez účasti CPU (resp. na číslo 0 až 255, které se dá rovnou použít jako souřadnice kurzoru, nebo spočítat rozdíl mezi současnou a předchozí polohou kurzoru a o ten kus kurzor posunout každou 1/50s) a myslím, že podobně řešené to má i Sam Coupe - ale to už by nebyla Myš 602 a ještě by k tomu byly potřeba 3 obsazené porty.

S tím, čemu na ZX Spectru říkáme AMouse (Amiga Myš, která se připojuje místo Kempston Joysticku) je to v podstatě stejné jako na PMD. Ale i tak je to pořád k užitku přinejmenším na všechny ty klikací programy, kde se většinu času hýbe jen šipka.

V každém případě velké díky alespoň za tu jednu fungující hru :)

Dalších pár fotek s popiskama jsem přidal sem https://egalerie.net/index.php/pocitace ... 2-a-PMD-85

A myslím, že by Myš 602 zasloužila své místo i u bratří Bóriků tady na Wiki https://pmd85.borik.net/wiki/Hardware Rád poskytnu nějaké fotky :)

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 03.07.2020, 22:36 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 1382
Has thanked: 63 times
Been thanked: 111 times
To ano, EC 1041.01 má na sapi.cz pěkně popsané profi varianty myší Tesla a takhle hezky popsaná konstrukce amatérská spolu se zapojením konektoru a fotkou jak má přesně vypadat takže i největší technický analfabet typu já bych se nebál ho vyrobit, to schází. Ono obecně je nouze o detailní fotky dobových kabelů tak je ne tak pohodlné je případně vyrábět. S takovou fotkou se nemusí vůbec nic řešit :-).

Pokud by mohla být k PMD připojená myš co by většinu výkonu nechala uživateli pro program tak by to nebylo vůbec špatné. Odpadla by spousta starostí. Navíc situace je díky existenci jediné hry a teprve potenciálně se vzmáhající vlně myšího využití příhodná. Být programů už několik, tak už je těžko jiná cesta použitelná. V emulátoru by taky mohla přibýt volba myši navíc, nějaké Neo-m602 a psaní aplikací by se stalo radostně jednoduchým.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 03.07.2020, 22:46 
Offline
Profík

Registrován: 12.05.2013, 22:24
Příspěvky: 905
Bydliště: u Prahy
Has thanked: 12 times
Been thanked: 186 times
Libor L.A. píše:
Poznámku o nízké citlivosti beru na vědomí

Pozor, to není chyba ovladače, ale vlastnost Myši 602.
Kdyby se připojila myš od Amigy, už nebude potřeba jezdit sto jarních kilometrů, protože má DPI někde jinde.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 08:35 
Offline
Kecálek

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 110
Has thanked: 0 time
Been thanked: 64 times
Aha, to jsem nevěděl, že by mezi ATARI ST a AMIGA myšmi byl výrazný rozdíl v DPI. Já každopádně ve svém ovladači myši602 generuji pohyb kurzoru při každé hraně obou posunutých signálů. Takže vytěžením více informací ze základních signálů už pohybovou citlivost myši zvýšit nepůjde. Buď, jak jsem psal, použít dynamické řízení citlivosti, nebo vyzkoušet myš AMIGA. Takže jdu hned na Aukro a nějakou si pořídím, ať mám na čem bádat.

K poznámce CzechHuman: ne že bych byl masochista nebo jiný -ista, ale k osmibitům patří minimalistický hardware. V mém pojímání situace se to má tak, že hardware myši by neměl obsahovat 10% integráčů celého počítače (bavíme se o rodině TTL7400 případně CMOS4000). Tím nechci chránit své dílo, je naprostá pravda, že existuje zatím jediná hra pro myš a opravdu je čas definovat nový standard právě teď. Já bych ovšem maximálně změnil polaritu tlačítkových signálů, teď to komplikuje sólo připojení myši ke sběrnici. Ale jinak bych to nechal tak. Myslím, že Wozniak by ještě naopak něco z hardware myši ubral :) Takový vyšší pohled na věc je ovšem jednoznačný: v dobové literatuře je zadefinován standard, který v těch historických dokumentech už nikdo nezmění. A standardy by se měly ctít.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 09:07 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 1494
Has thanked: 189 times
Been thanked: 317 times
Libor L.A. píše:
Aha, to jsem nevěděl, že by mezi ATARI ST a AMIGA myšmi byl výrazný rozdíl v DPI. Já každopádně ve svém ovladači myši602 generuji pohyb kurzoru při každé hraně obou posunutých signálů. Takže vytěžením více informací ze základních signálů už pohybovou citlivost myši zvýšit nepůjde. Buď, jak jsem psal, použít dynamické řízení citlivosti, nebo vyzkoušet myš AMIGA. Takže jdu hned na Aukro a nějakou si pořídím, ať mám na čem bádat.
Mezi Amiga a Atari myší rozdíl v dpi určitě není. Resp. třeba moje myš (https://egalerie.net/index.php/pocitace/Amiga-Mouse) má dole přepínač mezi Amiga/Atari který přehazuje signály clonek, což je jediné, čím se mezi sebou ty myši liší (jen dva dráty na konektoru jinak). Podobně to má i druhá myš, kterou máme v klubu k Sam Coupe.

Myš 602 má clonky hrubší, protože jsou ručně vystříhané z papíru a kuličku/míček větší, válečky taky mají jiný průměr... Ono je to spíš tak, že navzdory tomu všemu to funguje překvapivě dobře a to, že je potřeba myší trochu víc jezdit není nijak fatální.

Jestli se k tomu dohrabu, možná zkusím některou z Amiga myší taky připojit, abych měl srovnání.

Ad to hardwarové řešení (jen proto, aby informace byly kompletní), tak originál Kempston mouse to má takto - https://velesoft.speccy.cz/kmorig-cz.htm Ale jak jsem psal, pro PMD nejspíš overkill a už by to nebyla Myš 602, ale něco úplně nového.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 09:42 
Offline
Profík

Registrován: 12.05.2013, 22:24
Příspěvky: 905
Bydliště: u Prahy
Has thanked: 12 times
Been thanked: 186 times
zxcygnus píše:
Myš 602 má clonky hrubší, protože jsou ručně vystříhané z papíru

Hlavně Myš 602 má na otočku asi 6 clonek, Amiga myš asi dvacet. Trochu rozdíl.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 10:40 
Offline
Kecálek

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 110
Has thanked: 0 time
Been thanked: 64 times
Aha, tak to jsem asi špatně pochopil. Moje testovací myš z ATARI ST má na jednu otáčku těch clonek odhadem třicet. A ani to není bůhvíjak rychlé.. Těch šest clonek na otočku musí být fakt tragedie. Asi by to chtělo doplnit ten ovladač myši o nějakou modifikovatelnou konstantu, kompenzující nízký počet clonek.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 10:56 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 1382
Has thanked: 63 times
Been thanked: 111 times
Pokud bude rychlost otáčení většího kolečka 5x větší nebude mezi nimi rozdíl :-D.

Je to zajímavá konstrukce ten Kempston. Mimo velmi malých hw nároků ještě dynamické zrychlování, pro 8bit je to vážně vhodná konstrukce. Jen ta komplexnost už ze vyšší. Holt to je daň za ulehčení práce CPU... U PMD, které je ještě o poznání pomalejší než Spectrum bych ovšem použití hw akcelerované myši smysl viděl. A Kempston je standard jistě ne mladší než myš602 když se začnou porovnávat pindíci :-). Raději bych se díval na možnosti co to přinese v budoucnosti než se držet možná až příliš svazující minulosti. Zbytečně si svazujete ruce co se funkčnosti softwaru týká. Přepsat jednu hru a mít 60% strojového času navíc je podle mě užitečnější než mít stále jen 10% na přinejlepším stejnou funkcionalitu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 11:38 
Offline
Kecálek

Registrován: 28.07.2018, 14:37
Příspěvky: 110
Has thanked: 0 time
Been thanked: 64 times
Ale já u toho Kempstonu žádné dynamické zrychlování v zapojení nevidím. Buď to umí software (neznám, nevím), nebo jsme se špatně pochopili.

Já ve věci vylepšování HW starých počítačů zastávám takový názor, že pokud se nechceš svazovat nízkým výkonem a HW omezeními, musíš jít na ZX Spectrum. Málo? Tak SHARP MZ821. Ještě málo? ..A tak bys mohl šplhat výš a výše a zastavit se na aktuální HW platformě. Prostě PMD-85 je takové jaké je. Jistě, jako vývojová platforma pro pokusy s logickými obvody, kde mám k dispozici klávesnici a zobrazovací jednotku a vyvedenou sběrnici - proč ne. Tam si na sběrnici mohu navěšet co chci a hrát si s tím. Ale pokud začneme rozšiřovat PMD-85 o různé věci, které tam historicky nepatří, tak brzy budou vycházet hry s takovýmto titulkem: "Nová hra pro PMD-85. Pouze pro PMD 85-3 v kombinaci Colorace, MIF-85, joystick varianta GPIO2/PC1, nutný koprocesor, změněná adresace portů dle specifikace XYZ". A k čemu by to pak bylo? Standard je standard a věř mi, že když píšu jakoukoliv hru, tak alternativy v podobě barevných schémat a memory banking představují samy o sobě mnoho kombinací, mnoho spotřebované RAM a nejistotu, že se tam vloudila chyba. Proto nejsem horlivým zastáncem steroidních HW aplikací pro PMD-85. Toť ovšem názor jedné (extrémní) strany.

Možná ještě poznámka k napojení FPU. Řada aplikací, které jsou závislé na velkém objemu vypočtených dat, by použitím FPU asi stejně o moc rychleji nejela. Drtivá většina výpočtů se stejně v praxi optimalizuje na použitý rozsah čísel (proč integer počítat ve formátu s pohyblivou řádovou čárkou a pak exponent zcela odhodit?) a i takové funkce jako SIN a COS se počítají podle prvních cca pěti členů rozkladových aproximačních funkcí (tak to dělá i knihovna BASICu). Důkazem nechť je hra Trailblazer. Víte proč nemá zvuk na MIF-85? Protože ždíme procesor takovým tempem, že nacpat těch pár desítek bajtů do MIF-85 (bez synchronizace, jen zápis na porty) naprosto drasticky snižovalo rychlost hry. Proto nový HW pro PMD-85 ano, ale velice opatrně. Ať to nedopadne jako s restaurací obrazů v italském kostele.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 12:30 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 1494
Has thanked: 189 times
Been thanked: 317 times
Kempston myš dynamické zrychlování neumí a nikdy neuměla. Ten interface pouze inkrementuje, nebo dekrementuje jeden byte pro každou osu podle toho, kterým směrem se myš pohybuje. Přitom se spoléhá na to, že za 1/50s ta změna nebude větší než 127, abych mohl správně počítat novou polohu kurzoru. Což za normálních okolností vychází. Třetí byte (třetí port) je potřeba pro stav tlačítek a Velesoft ještě zbývající 4 bity používal pro kolečko myši. Nic víc v tom není.

Ano, je skvělé, že si můžu přečíst hodnoty jen 1x za vykreslení obrazovky, ale skutečně nás to pálí? Pro klikací hry se šipkou to ani potřeba není (Solitaire, Miny, ale třeba i textovky jako Belegost, adventurky podobné zmíněným Goblins, kreslicí programy jako ArtStudio, různé programy s klikacími menu... to vše v pohodě vystačí i s touto myší, jak je)

Já osobně se přikláním k tomu Myš 602 nijak neměnit a to včetně softwaru. S Amiga myší to bude díky většímu rozlišení clonek pohodlnější, ale funguje přijatelně obojí.

Pouze u Greditoru by mě zajímalo, jakým způsobem je závislý na tom přerušení, jestli je upravitelný i pro jiné verze PMD, jestli se může bez přerušení obejít...

Je moc fajn, že programy kromě standardní konfigurace umí i něco navíc, ale bylo by hodně špatně, kdyby jim standardní konfigurace továrního stroje nestačila (ono stačí, že ne vše funguje na všech verzích).

Přidal jsem na YouTube krátké video https://www.youtube.com/watch?v=20ZjXs_63M8 A protože jsem k tomu skoro nic neříkal, jsou komentáře v titulcích.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 13:03 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 1382
Has thanked: 63 times
Been thanked: 111 times
Hm, tak to jsem špatně pochopil co ta Kmouse umí. Obecně řečeno je lepší mít to co udělá tu samou práci rychleji/snadněji.

Ano, je to přístup (a legitimní) držet se toho co autor vymyslel a uvedl. Ale byli bychom ochuzeni o
zvuk, SD disketovku, 7 barviček, normální PC klávesnici, COM port... I PMD je ukázka dosti divoké "kompatibility." Teď nedávno jsem portoval basicovou velice jednoduchou hru 8-15-24 co jsem napsal původně na verzi 3 i pro verzi 2A a 2. A byť tam nepoužívám nic speciálního, právě naopak, tak jsem musel změnit volací rutiny, šachoval jsem s obrázky a ještě jsem je musel i upravovat aby se vlezly do RAM, protože každý ten model má paměť naprosto odlišně namixovanou. Vyřešil jsem to jedině jak to vyřešit lze - jsou 3 verze programu a 3 sady obrázků, pro každé PMD ta jeho a mezi nimi nejede vlak. To je kompatibilita jako řemen.

Takže standard je ve finále stejně jen maximálně to že RUN spouští program, PRINT znamená tiskni a END ukonči program. A to ještě přes všechno pruzení ten Basic filtruje hw odlišnosti daných verzí a jeden PRINT jim vládne všem :-D. Nejlevnější na RAM a starosti je udělat specifickou verzi. Byť samozřejmě když to běhá všude a "samo" tak je to asi bráno jako známka dobrého programátora. Ale dnes s SD disketovkou a virtuálními páskami to je tak trochu nepotřebné.

Když si vezmeme co může být "PC kompatibilní" tak se dostaneš od nějaké 8086 s 256kilo po poslední 64jádrová monstra s X TB RAM a i herní grafika dokáže vytvářet výkon v rozdílu desetitisíců % oproti kancelářskému zobrazovadlu. Jde jen o to zda a jak ji umíš využít.

Myslím že z hlediska výkonu se na to vylepšování nedá koukat, je to hlavně zábava a "proof of concept" tedy že to jde. Nějakou aplikaci co by třeba to FPU nutně potřebovala v hlavě nemám ale přesto mě láká mít tu možnost :-). Když už by to bylo, tak by se třeba někdo našel, kdo neví že to psát nemá cenu a něco, co by s FPU cenu mělo, napsal. On umí rychle float i integer.

Ony všechny ty Unikarty co jak tu někdo trefně napsal mají CPU tak rychlé, že ve volném čase emulují celé 8bitové stroje zatímco se používá další osmibit jako klávesnice, to není nic jiného. Stejně tak obvykle ruské klony Specter co mají 50MHz CPU a jsou tak zcela mimo možnosti původního počítače. Prostě to dotyčné tvůrce bavilo, tak takový overkill udělali. A to mohli určitě udělat levněji a výrazně snadněji na nějakém x86 co mapuje gigabajty dat, používá snadno dostupné, rychlé disky s obří kapacitou a připojí se k nim od Ethernetu a USB po COM port všechno... Kdo potřebuje 48k Basic když na tom může běžet moderní Linux, že.

Citace:
ZXCyhnus
Je moc fajn, že programy kromě standardní konfigurace umí i něco navíc, ale bylo by hodně špatně, kdyby jim standardní konfigurace továrního stroje nestačila (ono stačí, že ne vše funguje na všech verzích).


Bez MIFu si na originálu taky čistě hudbu nepřehraješ. Tedy pryč s ním! To samé je principiálně i to FPU. Každé PMD taky nespustí CP/M, bez úprav nebootuje z disketovky, dokonce nemáš k dispozici ani stejné ASCII... Jen úzký rozsah věcí ti pojede na všech.

Osobně bych se principiálně nebránil programům, co využijí něco navíc i za cenu že běhají na specifické konfiguraci. I tak nějaké vznikly... Ten Gredit16 je zrovna ukázkový příklad. Taky neběhá na ničem jiném jak na modelu 1. A umí toho přitom docela hodně. Přesto za celou dobu jeho existence nikdo neměl potřebu ho přeportovat na vyšší model ačkoliv by to asi bylo možné. A dnes už žádný problém s jakýmkoliv PMD a jeho konfigurací není, díky emulátoru. 99% lidí stejně primárně jede v emulátoru, je to ve všech směrech pohodlnější a máš tak všechny myslitelné konfigurace stále před sebou.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 17:27 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 17:48
Příspěvky: 384
Bydliště: Košice
Has thanked: 214 times
Been thanked: 182 times
zxcygnus píše:
Pouze u Greditoru by mě zajímalo, jakým způsobem je závislý na tom přerušení, jestli je upravitelný i pro jiné verze PMD, jestli se může bez přerušení obejít...
Greditor sa bez prerušenia od tých dvoch zreťazených časovačov nezaobíde. Je proste tak napísaný. To len Libor bol taký šikovný, že si vymyslel vlastný ovládač, ktorý nie je na prerušení závislý. ;)

"Vyextrahoval" som teda samotný kód editora a pridal som ho na pôvodnú pásku. Mýlil som sa, keď som kedysi tvrdil, že program využíva rutiny Monitora. Nie je to tak a program je v tomto smere "sebestačný".
Verzia 02 je čistá (pôvodná) binárka, ktorá beží na PMD 85-1, 2 a 2A. Samozrejme vyžaduje pripojenú myš, bez nej je program nepoužiteľný.
Verzia 03 obsahuje úpravu, pre beh na PMD 85-3 (ale beží aj na 1, 2, 2A). Úprava spočíva v tom, že je zrušené OUTovanie pre zmenu farebného módu, lebo to koliduje so stránkovaním ROM na PMD 85-3. (Program nevyžaduje, ale podporuje rozšírený farebný režim, ktorý navrhol Jiří Olmer a bol publikovaný vo VTM. Ovládanie je pomocou pôvodne nevyužitých bitov portu PA a PC na systémovom PIO a preto bolo treba pre PMD 85-3 urobiť úpravu.)
https://pmd85.borik.net/?action=download&did=20
zxcygnus píše:
Přidal jsem na YouTube krátké video https://www.youtube.com/watch?v=20ZjXs_63M8 A protože jsem k tomu skoro nic neříkal, jsou komentáře v titulcích.
Pekné.
Ale ako je vidieť na videu, pri použití Myši v obraze prší. Takto to vo Funny Fruits prší aj na mojej PMD 85-3. Písal som o tom aj Liborovi, ale on niečo také u seba nepozoroval.
Pravdepodobnou príčinou je "divoké" čítanie z portu Myši a pôvodne som myslel, že pôjde o chýbajúci pull-up na signále /IOR, kedy sa pri aktívnom VideoCPU "nestihne" sám stiahnuť signál /IOR do H a tak VideoCPU pri čítaní z pamäte zároveň prečíta aj stav z portu a spôsobí to "pršanie" v obraze. Ale na PMD 85-3 ten pull-up je, takže neviem. Na mojej PMD 85-2A som ten pull-up na /IOR pridával práve kvôli tomu.

_________________
https://pmd85.borik.net - PMD 85 Emulátor, PMD 85, PMD 32-SD
https://pp01.borik.net - PP 01 Emulátor, PP 01, SD-ROM Modul


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Myš na PMD 85-3
PříspěvekNapsal: 04.07.2020, 17:39 
Offline
Radil

Registrován: 15.01.2014, 20:08
Příspěvky: 286
Has thanked: 41 times
Been thanked: 47 times
Pokut jde o mně tak asi kompromis mezi jednoduchostí a minimálními nároky na výkon železa 8bitu je ta KMouse. Zapojení těch čítačů je velice zajímavé, aneb pro dekódování je požitá vlastnost obousměrných čítačů se společným hodinovým signálem., ale má to jednu vadu na kráse, na přičtení nebo odečtení jedné je potřeba aby prošly všechny 4 stavy, tj. klesá 4x rozlišení dané myši. Cele zapojení je tak že jeden signál z clony je přiveden na ovládání směru a druhý signál z clonky je přiveden hodinový vstup. To zapojení by se dalo snad bez úprav připojit rovnou k PMD jak na GPIO nebo na K2 (na GPIO by jako řídící signály sloužily signály z brány C).

Mne zase dost irituje to, že na vše a za všech okolnostní musí stačit to měkké, je pravda že i ty 8bity toho stihnou hodně a klobouk dolu před těma co jsou schopni z těch 8bitu dost víc, než se od nich očekává ale zase na druhou stranu v těch 8 bitech je hromada TTL/82xx obvodu aby se odlehčilo, CPU, takže těch cca 8-9 IO v TTL není, až tak moc pokut to pomůže ušetřit nějaký ten strojový takt.

Ale co si tak pamatuji s tak režie vlastního dekódování polohy není nijak kritická ale naopak kreslení kurzoru je aneb má až moc vysokou nežiji. Ale pokut se něco v té režii pro dekódování ušetří tak zbude vice na jiné věci, aneb u 8 bitu se počítá každý takt. KMouse je dobová tak nevidím důvod proč ji nepoužít i k jiným 8bitum. Aneb aspoň za mne ta „chtristyka“ zjednodušuje programování a tím pádem by mela i ušetřit i něco z cenných strojových taktu.

_________________
Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna, aneb jsem dyslektik a dysgrafik.

http://www.sapi.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 93 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz