OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 16.04.2024, 20:34

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 83 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 12:02 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2340
Has thanked: 303 times
Been thanked: 640 times
Co se týče rychlosti čtení diskety na ZX Spectru - viz např. toto video https://www.youtube.com/watch?v=brxfQxzd4gQ

Není primárně o rychlosti čtení, ale o zálohování disket pomocí siftrd přes SIF (RS232). Z diskety se čte, když na obrazovce v pravém dolním rohu svítí modrá ikonka diskety. Pokaždé, když problikne, tak se přečte 4096 bytů.

Pokaždé, když jsou v okraji barevné pruhy, tak se data přenášejí po RS232 rychlostí 115200bps.

Kapacita a tedy objem přenesených dat je 640kB (256B x 16 x 2 x 80), protože 80 stopá DD disketa.

A to je prosím starý Betadisk, zařízení zhruba z roku 1989 (o pár let dřív, uvažujeme-li staré DOSy a verze hardwaru). Nepoužívá DMA, ani HD diskety. Dokonce má neefektivně malé sektory, pouze 256 bytů, ne 512 jako MDOS, nebo MSDOS.

Není tam žádná zvláštní optimalizace, žádné super urychlení, žádná komprese. Program prostě jen zavolá službu DOSu, načte jednu stopu a pošle po sériáku (a nebo naopak). Je to v podstatě jen primitivní automat, ale přesto je to velmi praktické a užitečné k zálohování i obnově disket.

Betadisk je velmi typická konstrukce pro ZX Spectrum v tom smyslu, že to je interface, který narozdíl od těch Commodoráckých a Ataráckých neobsahuje vlastní procesor, pouze firmware, vše řídí Z80 samotného počítače (stejně jako v D40/D80, stejně jako v DivIDE, stejně jako v MB02 a mnoha dalších diskových zařízeních).

Z jiného soudku... ad načítání z moderních zařízení viz třeba načtení Manic Minera z DivIDE https://youtu.be/ULlgmA12N3A?t=1334

Celá TAPka má 33218 bytů i s hlavičkami atd... hra se skládá tuším ze 3 souborů - BASICový zavaděč, obrázek a hlavní blok. Trvání viz video, posuďte sami. O uložení a načtení 128kB snapshotu o pár sekund později ani nemluvě.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 16:48 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.06.2013, 20:26
Příspěvky: 2487
Has thanked: 115 times
Been thanked: 424 times
misticjoe píše:
Nikdy bych si nemyslel, že fight ZX Spectrum V C64 bude probíhat ještě v roce 2020 :-D
Viď, já jsem taky nevěřil vlastním očím, když se tady to vlákno objevilo... :lol:

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 17:34 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1975
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 870 times
Been thanked: 699 times
A což teprve ti chudáci, co vlastní oba, to musí být rozpolcená osobnost! :cry:

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 17:43 
Offline
Kecka

Registrován: 30.10.2013, 21:55
Příspěvky: 66
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
A co teprve až do ringu nastoupí ATARI 800XL :atari: :jump:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 17:55 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3051
Has thanked: 2200 times
Been thanked: 901 times
Jiiira píše:
misticjoe píše:
Nikdy bych si nemyslel, že fight ZX Spectrum V C64 bude probíhat ještě v roce 2020 :-D
Viď, já jsem taky nevěřil vlastním očím, když se tady to vlákno objevilo... :lol:

No já jsem se na všechno možné v téhle mnou založené rubrice hrozně těšil...
vždyť jsem to sem dával se záměrem na tréning na flamewar, ale bohužel nemám na compy teď čas.
:poke:

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 18:00 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3051
Has thanked: 2200 times
Been thanked: 901 times
Panda38 píše:
A což teprve ti chudáci, co vlastní oba, to musí být rozpolcená osobnost! :cry:

Hele, to je o mně. :drunk:
"Díky, že ses mne zastal." :suicide:


Přílohy:
CBMIECSPEED.png
CBMIECSPEED.png [ 5.74 KiB | Zobrazeno 6510 krát ]

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 18:04 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2728
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
SCjoe a ja jsem ti veril ze das prispevek ze ZX ma MB03. Zklamal jsi mne :booo: .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 19:14 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3660
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
Panda38 píše:
A což teprve ti chudáci, co vlastní oba, to musí být rozpolcená osobnost! :cry:
A hlavne co ti chudaci, co na oboch platformach aktivne programuju veci na demoscenu ? :bang: Prave z takych sa stanu tie skutocne pometene a schizofrenne existencie :hang:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 20:25 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
Busy píše:
Aka chyba tam vlastne bola ze to slo tak pomaly ?
(btw. ZX Spektrum dokaze rychlostou 6000 Bd nahravat z obycajneho kazetaku)


tak jsem to usilovně hledal jak to je
"chyba" posuvného registru má být v čipu 6522 VIA, který používá VIC-20 (předchůdce C64) a disketovka 1541 a i její předchůdce 1540 (používaná s VIC-20) s použitím CPU 6502 se nemá projevovat

o chybě registru zde:
https://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6522

https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/12360/could-the-commodore-64-have-used-the-6522-via-instead-of-the-6526-cia

zde se ale píše, že vlastní přenos se kvůli chybě nakonec uskutečnil bitově, místo bytově, tak nevím..
http://www.binarydinosaurs.co.uk/Museum/Commodore/c64/c64notes.php

C64 používá "opravený" čip 6526 CIA (má navíc jen TOD = "reálné" hodiny), ale Commodore chystal C64 hodně narychlo před CES 1982 (kvůli :atari: ) a vlastně to nedotáhnul.
protože CPU práci s původní disketovkou 1540 nestíhal (CPU je pravidelně přerušováno grafickým čipem), tak upravili ROM 1540 a udělali novou, pomalejší 1541. :suicide:

přitom nejjednodušší řešení bylo jednoduché, při čtení vypnout grafický čip/obraz :bulb:
takže nejrychlejší fast loadery nahrají do 1541 novou rutinu (1541 má svoji RAM, ROM a CPU) a vypínají při loadu obraz/grafický čip.
některé loadery (hlavně DEMA a hry) nechávají obraz zapnutý, ale pak nedosáhnou max rychlosti

poznámka
jaká je rychlost VIC-20 s 1540 ? je víc jak 400byte/s ?

pokud ve standardu ZX jede z kazety 600 bytes/s, tak to překonalo C64 disketovku (SAVE/LOAD: 374/407 bytes/sec)

další měření rychlosti C64 a disketovky zde
http://switch2mac.blog.zive.cz/2019/05/rychlosti-disketovych-jednotek-pro-commodore-c64/

max teoretická rychlost CBM busu s C64 je 20-25 kB/s, viz SD2IEC
https://www.c64-wiki.com/wiki/sd2iec_(firmware)#What_is_sd2iec.27s_speed.3F

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 22:00 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 13.05.2013, 09:15
Příspěvky: 2287
Bydliště: Brno
Has thanked: 846 times
Been thanked: 308 times
Nepotrebuji znat specifikace, za mne 1) C64, 2) Atari 800, 3) Spectrum. To ze bylo na Spectre vice zasadnich hernich titulu vuci Atari pro mne nebyl zasadni duvod pro Spectrum. Osobne jsem mel Atari 800.

_________________
Amiga - PMD 85


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 23:24 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 28.11.2014, 18:29
Příspěvky: 1493
Bydliště: Milovice
Has thanked: 12 times
Been thanked: 369 times
Tak skoro súhlas s Lišiakom ale neporovnával by som C64 s A800 je to tak tesne, možno C64 je lepší v sprajtoch a le tie jeho vyblité farby to je fak veľa aj na mňa, no a SID vs POKEY to je iná zábava :lol: :lol: :lol: ZX len framebuffer a farby ohraničené 8x8no neviem, sice procesor rýchlejší, no MOS6502 to je taký zárodok RISC tu stále platí kto je aký šikovný a čo z toho vytlačí "RESPECT FOR ALL GOOD PROGRAMMERS !!!"

_________________
STbrigáda
Atari 800XL, POFO, Atari Mega 2/4Mb Ram, Atari Mega STe, Atari TT 030


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 06.02.2020, 23:59 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2340
Has thanked: 303 times
Been thanked: 640 times
Jiiira píše:
misticjoe píše:
Nikdy bych si nemyslel, že fight ZX Spectrum V C64 bude probíhat ještě v roce 2020 :-D
Viď, já jsem taky nevěřil vlastním očím, když se tady to vlákno objevilo... :lol:
Vždyť je to jen legrace, poučení pro obě strany :-)

Krom toho taky patřím mezi ty zoufale multikulturmí oldcompisty, co mají 5+ platforem :-)

A předevčírem jsem si s chutí nenechal ujít povídání 8-bit Guye o C64 disketovkách, přičemž jsem s potěšením zjistil, že jednu z nich máme v klubu, takže časem budu muset i některou z C64 uvést do provozu... njn, těžký to úděl.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.02.2020, 00:16 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 579
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 43 times
Been thanked: 91 times
to co C64 chybělo k dokonalosti byly :atari: barvy a rychlejší CPU (1MHz vs 1.8MHz).

jak jsem psal tak výše, když 2 se perou :box: , :atari: se :lol: je vlastně pravda

jestliže úloha napočítat do 16mil
ZX 3.5MHz 111s
C64 1MHz 155s
Atari 1.8 MHz 86s :like: :clap: (doufám, že je fakticky CPU Atari 1,8x rychlejší jak C64, jestli se někde nečeká)

a jak by dopadly ostatní úlohy v basicu? že to někdo zkusíte?

_________________
C64C 2x, C64C s S-Video, C64 MK2 reloaded, floppy 1541-II 3x, Commodore monitor 1084, MPS1250, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541
*** 8bit lives matter ***


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.02.2020, 09:19 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 30.01.2014, 12:46
Příspěvky: 2757
Bydliště: Trutnovsko
Has thanked: 137 times
Been thanked: 270 times
To by nam jeste chybelo, Atari barvy. To uz radeji barvy jake ma ZX.

_________________
ZX 81, Zx Spectrum & microdrive, Sinclair QL 2xFDD 3,5´(SD-QL, QubIDE, SGC), ZX Spectrum +2, Didaktik M, Commodore C64 I , Commodore C64 II Ultimate cart, Commodore C128, Commodore Amiga 500, Amiga 600HD, Atari 800XL SDrive, Atari 520ST & HXC usb floppy emulator. --- XBOX 360, Playstation 2, XBox ONE, Oric atmos, Enterprise 128, a několik PC a notebooku.....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.02.2020, 09:24 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3660
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
sandokan píše:
to co C64 chybělo k dokonalosti byly :atari: barvy a rychlejší CPU (1MHz vs 1.8MHz).
A nielen rychlejsi, ale aj nejaky poriadnejsi, napr. Z80. Taky pocitac s C64 sprajtami, atarackym displaylistom, samackym soundchipom a poriadnym rychlym spektrackym procakom ... to by bolo daco ! :)
(a farby samozrejme spektracke s moznostou rozsirenia palety ako Atari)
sandokan píše:
jestliže úloha napočítat do 16mil
ZX 3.5MHz 111s
C64 1MHz 155s
Atari 1.8 MHz 86s :like: :clap: (doufám, že je fakticky CPU Atari 1,8x rychlejší jak C64, jestli se někde nečeká)
Ono to Atari nie je az tak rychle ako by sa mohlo zdat. Procesor C64 je tak pomaly, ze video ho uz az tak moc nezdrzuje - podla mojho odhadu efektivne bezi na cca 0.85 az 0.9 MHz. Kdezto u Atari beziaceho na nominalnych 1.8 MHz je to spomalenie CPU kvoli citaniu videa ovela vecsie, vyslo mi ze Atari bezi na efektivnych cca 1.3 MHz. Takze slucka by tam trvala okolo 110s, co je cas velmi podobny Spektru. Ale pocital som to pre graficky rezim s najvyssim rozlisenim 320x192, pre nejake nizsie graficke ci textove rezimy to kludne moze bezat rychlejsie. Chcelo by to aj prakticky overit, potom budeme mudrejsi.
sandokan píše:
a jak by dopadly ostatní úlohy v basicu? že to někdo zkusíte?
Zaujimavy benchmark pred nejakym casom robil Logout: http://blog.i-logout.cz/retrobenchmarking.php
Basic C64 v nom vysiel o kusok rychlejsi nez basic ZX Spektra.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 83 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz