OldComp.cz
http://oldcomp.cz/

Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech
http://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=41&t=6481
Stránka 13

Autor:  VELESOFT [ 07.07.2018, 09:32 ]
Předmět příspěvku:  Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Později doplním podrobnější informace. Prozatím zakládám toto vlákno, kde se bude probírat zobrazení ZX grafiky na LCD TV, které většinou zvládají převod neprokládaného obrazu na prokládaný (interlace). Díky tomu lze s téměř nulovým vytížením CPU zobrazit na LCD televizorech grafiku, která vznikne spojením dvou TV snímků do jednoho prokládaného s rozlišením 256x384. Ano je to tak, zdvojnásobí se vertikální rozlišení a navíc platí, že liché TV řádky zobrazují data z jednoho TV snímku, sudé žádky zase z druhého TV snímku. Pokud na ZX128 každé přerušení přepneme videoram, TV si sama zapne prokládaný obraz a máme hotovo. Prozatím pár ukázek jak taková grafika pak vypadá (foto mojí LCD TV):

Obrázek

zoom:
Obrázek

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Autor:  faraon [ 07.07.2018, 10:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Takže něco podobného jako kompozitní CGA, akorát po řádcích místo po sloupcích? Vypadá to pěkně :like:

Autor:  VELESOFT [ 07.07.2018, 11:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Vetsi baliky obrazku najdete na FB:
https://www.facebook.com/groups/1066251293516270/

A neco ke stazeni:
https://velesoft.speccy.cz/other/LCD_mode_examples_011.zip

Autor:  Doda [ 07.07.2018, 18:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

To je docela vtipna moznost. Jak zajistis, ktery snimek je lichy a ktery sudy, aby jsi to nemel obracene?

Autor:  PotPalo [ 07.07.2018, 22:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Je to síce pekné, ale globálne nepoužiteľné. Nie každý má "kompatibilnú" televíziu. A keď to niekto zapne na starý CRT, tak mu tam budú blikať dva obrazy na sebe.
Podobný výsledok (ja viem! že len 192 riadkov) sa dá dosiahnuť pomocou "multicolor", ale tam je zasa problém s časovaním, inak ho má Spectrum, inak Didaktik...
Malo by sa ostať pri nejakých štandardoch, ktoré budú fungovať na všetkom HW.

Autor:  VELESOFT [ 07.07.2018, 22:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Doda píše:
To je docela vtipna moznost. Jak zajistis, ktery snimek je lichy a ktery sudy, aby jsi to nemel obracene?


Na ZX neni moznost jak automaticky detekovat, ktery snimek bere TV jako lichy a ktery jako sudy. Kazdopadne oba snimky jsou v interlace rezimu posunute proti sobe o pulpixel vertikalne a pokud prokladany rezim zrovna nevyuzivas vylozene na hi-res grafiku, nemusis nic resit, je jedno kde co je, proste budou pixely obou TV snimku umistene v jednom ZX pixelu (tedy jednoduse receno pro pochopeni). Pokud je treba pouzivat HI-RES grafiku, bude treba v uvodnim menu hry zvolit jeden ze dvou zobrazenych obrazku a podle toho si hra zjisti, ktery TV snimek je sudy a ktery lichy.

Autor:  PotPalo [ 07.07.2018, 22:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Aby to neskončilo ako hra ZUB. Technicky na špičkovej úrovni, ale hrateľne nestojí za nič.

Autor:  VELESOFT [ 07.07.2018, 22:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

PotPalo píše:
Je to síce pekné, ale globálne nepoužiteľné. Nie každý má "kompatibilnú" televíziu. A keď to niekto zapne na starý CRT, tak mu tam budú blikať dva obrazy na sebe.
Podobný výsledok (ja viem! že len 192 riadkov) sa dá dosiahnuť pomocou "multicolor", ale tam je zasa problém s časovaním, inak ho má Spectrum, inak Didaktik...
Malo by sa ostať pri nejakých štandardoch, ktoré budú fungovať na všetkom HW.


Podle pruzkumu jsem zjistil, ze vetsina lidi ma ZX pripojene naopak k moderni LCD TV a podle testu zatim nejsou se zobrazenim az takove problemy. Velka cast LCD TV prokladanou grafiku zobrazi. Spis nejake male TV s malym rozlisenim to nedavaji a blikaj, protoze diky nizkemu rozliseni nemohou vertikalne tolik pixelu zobrazit. No asi takto. LCD TV je masove rozsirena a dnes soucasti temer kazde domacnosti. Interlace rezim nepotrebuje zadne casovani, takze muze byt pouzity na uplne vsech modelech ZX a Didaktiku. Akorat samozrejme musime pocitat s tim, ze pro interlace jsou lepsi dve videoram, takze je to temer vyhradne pro ZX modely se dvema videoram (vsechny ZX128/+2/+2A/+3,Timex). Ano, bylo by hezke kdyby vsechno fungovalo se vsim, ale to neni mozne. Stejne to mas s hardware. Podpora interlace je prakticky zadarmo. Mas doma LCD TV ? Pripojis z ZX a nic vic netreba kupovat a shanet. Interlace vyzaduje jedinou vec - kazde preruseni prepnout videoram jednim OUT 32765,xx a LCD TV se uz postara o vse sama.

Autor:  VELESOFT [ 07.07.2018, 23:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Nejake fotky zde:
http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=4345.0

Ukazka HI-RES grafiky na LCD-TV
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PGK5aUrsf9M[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NqpSYHzwxFs[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1hfeFwg9HzA[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=D5CITQXagMw[/youtube]

Autor:  VELESOFT [ 07.07.2018, 23:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Interlace je vzdy o zdvojnasobeni vertikalniho rozliseni. Tedy mame na ZX barevny hi-res. Vyuzit se toho da mnoha zpusoby. Napriklad muzeme u starsich ZX her pridat interlace a dokreslit menu, viz Dizzy5. Nebo muzeme u nekterych her odstranit atributove kolize (viz Dizzy screenshot)... Atd...

https://velesoft.speccy.cz/other/IMG_20180428_205437.jpg

Autor:  VELESOFT [ 08.07.2018, 10:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

misticjoe píše:
Aha, tak já tedy beru své prohlášení zpět. Když se dívám na ty polské stránky, kam jsi VELE poslal nějaké ukázky s pečlivěji volenou paletou, tak tedy klobouček dolů. Myslím si, že tohle vlákno nemělo začínat těmi divokými konverzemi screeshotů z jiných kompů.


Ty konverze jsou automaticke, zadna extra korekce. Slouzi jen jako ukazka, co lze zobrazit v interlace na ZX. Muzeme napriklad ponechat 2 barvy na atribut a jen je zmenit, jako paleta barev, ale temer bez omezeni. Pro pouziti tri az ctyr barev na atribut uz musime pouzivat "rikam jim mikropalety". Jde o 3 az 4 barvy vznikle kombinaci rozdilnych barev v ruznych videoram. Tady uz se musi rozumne vybirat v prvni rade barva pozadi. Prakticky muzeme vizualne bez jakehokoli atributoveho omezeni na TV zobrazit ctyrbarevny (z mikropalety) obrazek. Menit muzeme tyto mikropalety v kazdem atributu dle libosti. Nebo muzeme zachovat normalni ZX barvy bez uprav, nechat atributove omezeni jak je a vyuzit hi-res pixely nikoli k michani barev, ale ke zvyseni jemnosti grafiky. Takze jeden atribut na ZX pojme 8 pixelu na sirku a 16 polopixelu (rikam jim mikropixely) na vysku. V jedne obrazovce jde kombinovat vse najednou : michani barev s odstranenim atributu, hi-res grafika s atributy, original ZX grafika, original grafika bez atributu (s mensim omezenim) a pro zobrazeni takoveho obrazu CPU nepotrebuje stale zadny cas, jen ten OUT pod prerusenim.

Autor:  VELESOFT [ 08.07.2018, 17:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Ukazka HI-RES grafiky.

Nejprve jak vypada zblizka michani (prokladani) barev:

Obrázek
Obrázek


A ted HI-RES grafika v detailu:

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Autor:  misticjoe [ 08.07.2018, 18:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Tak to je hustý!

Autor:  VELESOFT [ 08.07.2018, 22:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Sice jen konverze, ale staci to pekne poupravit v grafickem editoru (MULTIARTIST) a nebude to mit chybu... Casti obrazu lze na ZX primo vystrihnout a pouzit jako sprajt... napriklad...

U obrazku ze hry STUNT RUNNER (ten ruzovej tunel) muzete videt defekty ve forme horizontalnich pruhu v obraze. To je dano tim, ze konvertor na PC to prevadi jako bezny gigascreen, ale ony se v interlace barvy nemichaji, ale zobrazuji jako dva ruzne barevne mensi pixely pod sebou. A je rozdil mezi tim, kdy michate zlutou v prvni vram a cervenou v druhe vram oproti opaku, kdy je cervena v prvni a zluta v druhe vram. A ptate se proc ? Protoze kazda vram je o pulpixel posunuta vertikalne. Takze v obrazku staci barvy mezi vramkama na potrebnych mistech prohodit a pruhy z obrazu zmizi.

Přílohy:
IMG_20180708_191347_resized_20180708_103350009.jpg
IMG_20180708_191347_resized_20180708_103350009.jpg [ 128.61 KiB | Zobrazeno 10141 krát ]
IMG_20180708_222046_resized_20180708_103346021.jpg
IMG_20180708_222046_resized_20180708_103346021.jpg [ 129.75 KiB | Zobrazeno 10141 krát ]
IMG_20180708_221705_resized_20180708_103349659.jpg
IMG_20180708_221705_resized_20180708_103349659.jpg [ 104.12 KiB | Zobrazeno 10141 krát ]

Autor:  VELESOFT [ 08.07.2018, 22:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové možnosti ZX grafiky na LCD televizorech

Tohle vypada taky pekne. Neni ani tak dulezity cely obrazek, ale spis nektere detaily grafiky, ty pak lze pouzit jinde.

A zde link se spustitelnym snapshotem pro kazdy obrazek, vcetne zdrojaku v assembleru Prometheus
https://velesoft.speccy.cz/other/LCD_mode_examples_012.zip

Kdo mate doma moznost pripojit ZX128/+2/+2A k LCD TV (idealne nejaka s vyssim rozlisenim), odzkousejte. Vseobecne by melo platit, ze TV s vyssim rozlisenim skladaji ZX pixely z vetsiho poctu obrazovych bodu, takze po rozpuleni zx pixelu v HI-RES rezimu nejsou tolik znatelne rozdily ve vysce (pak by barva s vyssima pixelama mela prevahu). Idealne tedy TV s minimalne 720p a koukat se na ni z dalky, nebo nejlepe co nejmensi uhlopricka LCD TV v kombinaci s vyssim rozlisenim.

Přílohy:
IMG_20180708_221608_resized_20180708_103347337.jpg
IMG_20180708_221608_resized_20180708_103347337.jpg [ 119.65 KiB | Zobrazeno 10141 krát ]
IMG_20180708_221502_resized_20180708_103346892.jpg
IMG_20180708_221502_resized_20180708_103346892.jpg [ 122.74 KiB | Zobrazeno 10141 krát ]
IMG_20180708_221638_resized_20180708_103348311.jpg
IMG_20180708_221638_resized_20180708_103348311.jpg [ 87.44 KiB | Zobrazeno 10141 krát ]

Stránka 13 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/