OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

Krsn Vnoce a Happy Fuckin Year 2020

Právě je 26.02.2020, 23:32

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 99 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 10.02.2020, 15:16 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.06.2013, 20:26
Příspěvky: 2625
Has thanked: 109 times
Been thanked: 380 times
My, co jsme začínali na sinclairech, považujeme čtvercové pixely za standard. Včetně toho, že se výrobce na takovou věc nevyflákl a dal si s tím tu práci... 8-) :speccy:

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 11.02.2020, 00:49 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 613
Has thanked: 12 times
Been thanked: 22 times
Aspon priblizne kdyz uz ne presne ctvercove. A kdyz uz obdelniky tak v dostatecne hustote. 160 pixelu je sakra malo i na TV Merkur...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 11.02.2020, 12:43 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 2456
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 265 times
Been thanked: 470 times
Suhlasim s Jiiiirou, pixely proste maju byt stvorcove a hotovo. ZX Spektrum toto splna. A ked su uz tie pixely aj 2x vecsie tak by ich strany mali byt aspon v pomere 2:1. C64 toto zial nesplna, ani v Hirese nema stvorcove body (su to obdlzniky na vysku) a ani v multicolori nema body 2:1. Zase ale na druhej strane, C64 hires ma ovela stvorcovejsie body nez napr. taky Didaktik M alebo Kompakt, kde kruznica je uz riadna elipsa...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.02.2020, 18:08 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 426
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 9 times
Been thanked: 50 times
Jiiira píše:
My, co jsme začínali na sinclairech, považujeme čtvercové pixely za standard. Včetně toho, že se výrobce na takovou věc nevyflákl a dal si s tím tu práci... 8-) :speccy:

nějak nechápu ten čtvercový pixel, C64 má stejnou velikost znaku jako Spectrum 8x8, ale má širokoúhlý rámeček a zobrazuje plochu 40 znaků na řádek x 25 řádků oproti 32 x 24

_________________
C64C, C64C s S-Video, floppy 1541-II 2x, Commodore monitor 1084, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.02.2020, 18:45 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2073
Has thanked: 88 times
Been thanked: 250 times
Sandokane ja jsem treba rad ze Sharp MZ800 nema ctvercovy pixel. Radeji mam rozliseni 320x200 a to znamena o 8 znaku vice na radku nez ma ZX128. Jinak ta nepodstatna vec jako je ctvercovy pixel se da zaridit jen tak, ze budto se omezi pocet pixelu na radek nebo se omezi levy a pravy border. Samozrejme kdyz ma ZX jen 256 pixelu tak neni problem aby roztec v horizontalnim smeru byla stejna jako ve vertikalnim smeru. Podle definice PAL signalu frekvence v horizontalnim smeru neni definovana ale vertikalni je presne definovana. Jedna radka trva presne 64 us. Jinak u PAL signalu je clock period 56 ns a to je presne to co ma Sharp (640x200). U ZX je to 2,5 x 56ns a to uz neni uplne to prave ochechove.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.02.2020, 18:49 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 426
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 9 times
Been thanked: 50 times
že C64 je takové jako je, je ještě zázrak, protože mohla vyjít jen herní konzole -rozhodnutí udělat počítač padlo 2 měsíce před lednovým CES 1982 a ještě nemusel mít ani 64kB

porovnání desek:
Příloha:
C64vsAtari800vsZX-6.png
C64vsAtari800vsZX-6.png [ 338.85 KiB | Zobrazeno 475 krát ]


porovnání cen:
C64
v 1982 595$ je ještě celkem dobrá, konkurenční atari 800 se 48kB stalo 899$ což je asi cena z 1977 !! ale to byla na tu dobu velmi povedená modulární (proto drahá) mašinka a neměla v podstatě žádnou konkurenci
(1983 399$, v 1985 už stál jen 149$ -v tom roce vychází Amiga 1000 za 1285$)

ZX Spectrum
v 1982 175 liber = cca 222$ v tehdejším kurzu (40% ceny C64)

Atari 800XL
09/1983 249 liber (1010 kazeťák 49.99 liber, 1050 disk drive 299.99 liber)

porovnání čipů:
C64 z 1982 (revize A) obsahuje 9 "velkých čipů" vlastní výroby
40pin MOS 6510 -CPU 0.9MHz PAL / 1.02MHz NTSC
40pin MOS 6526 použity 2 kusy -serial + paralel I/O + 16bit čítače + TOD (h:m:s:.s) -klávesnice, joystik porty, IEC/CBM serial, kazeťák , USER port (serial, paralel)
40pin MOS 6567 NTSC/ MOS 6569 PAL- VIC-II video (5um), 320x200 / 40 znaků x 25 řádků, dokončen v 11/1981 původně pro videokonzoli
28pin MOS 6581 -SID Sound Interface Device (6um) + 2x A/D vstupní převodník (multiplexovaný na 4 pro PAD v joystick portu)
28pin MOS 906114 PLA -adresový dekodér pro výpěr čipů
24pin MOS 901225 ROM 4kB Znaky (PETSCII převzato z PET počítače 1977)
24pin MOS 901226 ROM 8kB Basic
24pin MOS 901227 ROM 8kB Kernel
DRAM 64kB + SRAM 1kBx4bit(COLOR RAM)

ZX Spectrum z 1982 obsahuje "jen" 3 "velké čipy"
40pin Zilog Z80A -CPU 3.5 MHz
40pin FERRANTI 5C102E ULA -obraz 256x192 / 32 znaků x 24 řádků, pípák, přepínání ROM/interface, dělení o 16KB RAM s CPU
28pin NEC Japonsko ROM 16kB
levněji, jednodušeji a i geniálněji už to nešlo
DRAM 16kB slow + 32kB fast

Atari 800XL z 1983 obsahuje 8 "velkých čipů"
40pin Sally CO14806 6502C -CPU 1.77MHz zajímavé je, že má logo Atari, ikdyž je to MOS
40pin PIA Atari CO14795 6520A Mexiko -joystick porty, serial port, kazeťák
40pin POKEY AMI CO12294 -zvuk, klavesnice, 4x A/D vstupní převodník pro čtení PAD v joystick portu (jak C64)
40pin GTIA AMI 8729 CO14889 Filipíny -Graphic Television Interface Adaptor 320*192 /40 znaků x 24 řádků
40pin ANTIC AMI 83390 CO21698 Korea -Alphanumeric Television Interface Controller
28pin ROM 16kB AMI 27128 Korea -System
24pin ROM 8kB NCR CO60302A -Basic
20pin MMU CO6268 -Memory Management Unit
DRAM 64kB

výrobci čipů se kvůli ceně postupně u C64 a Atari měnili + i samotná výroba počítačů, např se využívala Kanada, kde se to jen smontovalo a pak to šlo bez cla do USA
Atari i Commodore museli chtít více peněz za modely 800XL a C64 - jsou to právě ty speciální čipy + obsahují mimo sběrnice více portů

pokud bych měl brát v úvahu hlavně cenu (AppleII neberu, byl velmi drahý), tak kupuji v roce 1980 VIC-20 za necelých 300$ a je v podstatě více podobný architektuře ZX,
rozlišení 176x184 /, 16 barev, zvuk (3+1), CPU s rychlostí C64 ale jen 5kB RAM, ale šlo to rozšířit (rozšířitelné na 64kB), ale taky 2 roky před ZX
bohužel z pohledu našince nedostupné zboží

_________________
C64C, C64C s S-Video, floppy 1541-II 2x, Commodore monitor 1084, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 09:09 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 2456
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 265 times
Been thanked: 470 times
sandokan píše:
Jiiira píše:
My, co jsme začínali na sinclairech, považujeme čtvercové pixely za standard. Včetně toho, že se výrobce na takovou věc nevyflákl a dal si s tím tu práci... 8-) :speccy:
nějak nechápu ten čtvercový pixel, C64 má stejnou velikost znaku jako Spectrum 8x8, ale má širokoúhlý rámeček a zobrazuje plochu 40 znaků na řádek x 25 řádků oproti 32 x 24
Na prvy pohlad ano, ale na C64 bol ten 8x8 znak v skutocnosti obdlznik na vysku, s pomerom stran 1:1.07, takze malokto si vsimol ze to nie je idealny stvorec :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 12:05 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 864
Has thanked: 17 times
Been thanked: 100 times
Se tedy příznivci druhých nejlepších počítačů na světě poperou o to, kdo má čtvercovější pixel.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 12:11 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 737
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 213 times
Been thanked: 184 times
A přitom stejně hodně závisí na nastavení televizoru, hlavně ty starší měly ratio jak to zrovna vyšlo.

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 12:39 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 07.07.2019, 22:14
Příspěvky: 697
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times
Když to bylo aktuální tak byli všichni ti nespokojenci rádi za rozmazaný, nepřesný obraz na čb televizi a teď, v době digitálních 4k displejů co stejně taky nemají poměr 1:1 ale je to jedno protože je bod velikostně pod rozlišovací schopnost očí, se budou do krve hádat o poměru pixelu na strojích, z nichž valná většina už je několikrát rozemletá do následujících generací elektroniky :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 13:11 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 2456
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 265 times
Been thanked: 470 times
ctirad píše:
Se tedy příznivci druhých nejlepších počítačů na světě poperou o to, kdo má čtvercovější pixel.
O to sa netreba prat, to je absolutne jasne :)
Panda38 píše:
A přitom stejně hodně závisí na nastavení televizoru, hlavně ty starší měly ratio jak to zrovna vyšlo.
Stvorcovost sa samozrejme posudzuje pri "oficialnom" nastavni, t.j. ked kruznica v televiznom skusobnom obrazci (monitore) je presne kruznica a nie elipsa.
Czech Human píše:
Když to bylo aktuální tak byli všichni ti nespokojenci rádi za rozmazaný, nepřesný obraz na čb televizi
Noooo pozoooor, ja uz od 80-tych rokov pouzivam RGB vystup filtrovany cez schmitty a sirka pasma mojho monitora je dostatocne nad 7 MHz takze som zvyknuty na jasny, absolutne ostry a krystalovo cisty obraz ! Takze mna na toto nenachytas ;)
Czech Human píše:
na strojích, z nichž valná většina už je několikrát rozemletá do následujících generací elektroniky :lol:
Tak aby ti nebolo luto, tak tam rozomelieme aj teba :lol: :lol: :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 13:46 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 864
Has thanked: 17 times
Been thanked: 100 times
Od 80. jo? Jako, ne že by to nešlo, ale musel jsi to stihnout dost těsně ;)

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 14:29 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2073
Has thanked: 88 times
Been thanked: 250 times
ctirad píše:
Od 80. jo? Jako, ne že by to nešlo, ale musel jsi to stihnout dost těsně ;)


Busy mel stesti. Ja byl rad za Merkura s upravou na video vstup.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 19:30 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 2456
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 265 times
Been thanked: 470 times
suksoft píše:
ctirad píše:
Od 80. jo? Jako, ne že by to nešlo, ale musel jsi to stihnout dost těsně ;)
Busy mel stesti. Ja byl rad za Merkura s upravou na video vstup.
Skor smolu, ze som si kupil monitor PMD60.1 :) Ten ma pomerne velku sirku pasma, a dokazal zobrazit aj tie najjemnejsie rusenia. Kompozitne video zo 48 nebolo ktovieako kvalitne, ale pouzitie dvoch nezavislych generatorov pre sync (krystal 14 MHz) a pre farbonosnu (krystal 4.43 MHz) sposobovalo ze rusenie od PAL farieb sa vseliako hybalo a tym pohybom trosku rozmazavalo. Avsak ked som pripojil kompozitne video zo 128, to bola ta prava sodoma-gomora: Kedze tu su sync aj nosna PALu odvodene z toho isteho krystalu (35.469 MHz), tak farebne rusenie bolo stabilne a to mi hrozne vadilo. Samozrejme po odstrihnuti kondiku co do monochrom videa primiesava PAL by sa to zlepsilo, ale jednak rusenie zo zbernice (ktore bolo tiez vidno) by zostalo a dvak nechcel som robit taky zasah do Spektra. Toto vsetko ma dokopalo k radikalnemu rieseniu - kedze 128 ma RGBI signaly, tak som sa rozhodol ze si tieto signaly vyfiltrujem cez schmitty MH7414 (ktore boli napajane cez brutalny filter - dolnu priepust 10R/1000uF) a z takto krystalovo cistych RGBI si namiesam svoje vlastne (tiez krystalovo ciste) monochrom video.

Myslim si ze s Merkurom upravenym na videovstup by to bolo rovnake :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.02.2020, 20:51 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 26.03.2015, 18:45
Příspěvky: 426
Bydliště: Třebíč
Has thanked: 9 times
Been thanked: 50 times
Czech Human píše:
se budou do krve hádat o poměru pixelu na strojích, z nichž valná většina už je několikrát rozemletá do následujících generací elektroniky :lol:

vůbec se nehádám, beru to tak jak to je, ale třeba toto vlákno mi něco dalo, protože jsem třeba nastudoval všechny čipy Atari a ZX a dal je na jeden obrázek, poměr desek ale nesedí, možná ZX je v poměru k C64 stejné, ale Atari jsem na netu nesehnal v lepší kvalitě, ve výsledku to bylo nakonec jedno, protože fórum neumožnilo vložit větší rozlišení.
Momentálně by mě ale zajímalo co to Atari umí za všechny grafické/textové režimy, proti C64 je to složitější.
Pak mě jsem se dozvěděl, něco o PAL - to časování 56ns, díky Suksoftovi
Mám i další dotaz, umí ZX synchronizaci s obrazem, aspoň nový snímek? Protože pokud ne, tak nechápu, jak by dělali některé ZX dema.

_________________
C64C, C64C s S-Video, floppy 1541-II 2x, Commodore monitor 1084, 1541 ultimate II+, FCIII, SD2IEC, XU1541


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 99 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz