OldComp.cz
http://oldcomp.cz/

DIDAKTIKový BASIC
http://oldcomp.cz/viewtopic.php?f=40&t=2409
Stránka 13

Autor:  Rosta_Kolmix [ 28 úno 2015, 21:41 ]
Předmět příspěvku:  DIDAKTIKový BASIC

Po letech jsem opět nakopl Didouše a chtěl bych naučit syna trošku programovat. Ostatně sám jsem právě na DIDAKTIKu začal s programováním a byl to dobrý základ pro pozdější PASCAL, DELPHI a C++

Ale už si moc nevybavuju některé fígly, jako např. Jak se testuje v ZXovém BASICu stisk klávesy a jak se vrací, která klávesa byla stisknuta? A dále si nevybavuju syntaxi, když chci dělat výpis na konkrétní souřadnice? Vím, že to bylo PRINT AT, ale jak se to psalo přesně?
Pak si např. vybavuju, že při nahrávání z kazety mi to u jedné hry vždy u obrázku hodilo TAPE LOADING ERROR, ale po zadání něčeho (?) do příkazového řádku se dalo spustit další nahrávání a hra se normálně dotáhla. Ale už nevím, co to bylo za příkaz. CONTINNUE nepomáhá :-(

Autor:  misticjoe [ 28 úno 2015, 23:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Tak jo :-) Použíju to, co si pamatuji já.
Testování klávesy je IF INKEY$="a" THEN GOTO (GOSUB) 230
Jakmile zmáčkneš klávesu "a", tak to skočí na řádek 230. Musíš to mít ve smyčce. Jakmile napíšeš místo ="a" jen ="", tak je to defacto any key (stejně jako PAUSE 0)
Ježiš to AT - to bylo nějak se středníkem. Něco jako PRINT AT 15,23;"HNIJU TADY".
Po "TAPE LOADING ERROR nebylo nic. Musel jsi přetočit na začátek kazety a zkusit to znovu. Maximálně pokud byl loader schopný se znovu rozeběhnout po RUN, tak si nemusel načítat ten.

Autor:  Busy [ 01 bře 2015, 02:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

misticjoe píše:
Ježiš to AT - to bylo nějak se středníkem. Něco jako PRINT AT 15,23;"HNIJU TADY".
Ano, presne tak: PRINT AT riadok,stlpec;"Text"
misticjoe píše:
Po "TAPE LOADING ERROR nebylo nic. Musel jsi přetočit na začátek kazety a zkusit to znovu. Maximálně pokud byl loader schopný se znovu rozeběhnout po RUN, tak si nemusel načítat ten.
No pokial bol problem len s obrazkom, jeho nahravanie sa dalo bezstrestne preskocit. Treba si zapametat, kde presne nastal ten Tape loading error (pise to cislo basicoveho riadku a cislo prikazu na riadku) a potom treba pomocou GOTO skocit na nasledujuci prikaz. Pokial je nasledujuci prikaz este na tom istom riadku, da sa pouzit POKE 23664,X : CONTINUE kde X je cislo o 1 vecsie ako cislo prikazu v hlaseni Tape loading error. Toto POKE sposobi ze continue skoci na dalsi prikaz nasledujuci za prikazom ktory zlyhal.
Rosta_Kolmix píše:
Po letech jsem opět nakopl Didouše a chtěl bych naučit syna trošku programovat.
Inak, ked sa syn s basicom zoznami a bude chciet aj nieco viac, tak mozete poziet sem: http://busy.speccy.cz/tvorba/zazraky.htm

Autor:  rombor [ 01 bře 2015, 07:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Návod na obsluhu Didaktiku Dama, vrátane popisu BASICu, je na stránkach ZX Magazínu.
http://zxm.speccy.cz/?x=knihy
http://zxm.speccy.cz/dok/lit/navod_DG.pdf

Autor:  faraon [ 01 bře 2015, 07:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Návod pro Didaktik M: http://z00m.speccy.cz/docs/didaktik_m.pdf

Úžasná knížečka pro Plusko: http://www.mrpear.net/file/f584b96a-294 ... ide.mp.pdf
Jsou v ní několikařádkové prográmky které moc hezky kreslí, to kluka prostě musí zaujmout :)

A neměly by chybět: http://mts.speccy.cz/doc/bity_do_bytu.pdf

P.S. http://bugemos.com/?q=node/383

Autor:  zxretrosoft [ 03 bře 2015, 09:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Citace:
Po letech jsem opět nakopl Didouše a chtěl bych naučit syna trošku programovat.

Tohle velmi chválím a pokládám za úctyhodné! Je skvělé, že si ještě někdo v dnešní době uvědomuje, že programování není jen splácávání objektů jak lego, ale že počítač jsou pořád jen jedničky a nuly.
Držím synovi palce - pokud bys ho naučil ještě něco ve strojáku, vůbec by to neškodilo! :dcod:

Autor:  SC1 [ 03 bře 2015, 12:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Na Didaktik/Spectrum jakožto výukový počítač mám takový rozpačitý názor.

Na jednu stranu je to super počítač pro výuku, protože má velmi schopný a rozsáhlý basic, srozumitelná chybová hlášení, prostě je vidět, že to na to bylo cíleno. S basicem C64 nebo A800 je ve srovnání o dost horší domluva. Další výhodou (která se ale uplatní asi jen v malém procentu případů) je otevřená koncepce s vyvedenou sběrnicí (aneb nedodělaný počítač, jak se to vezme), kam si v pozdější fázi dospívání může uživatel něco nabastlit.

Na druhou stranu je to šíleně neergonomický a z dnešního pohledu špatně obsloužitelný kus HW. Bál bych se, že dítě se pak nikdy nenaučí pořádně psát na normální klávesnici (a neberte mě za slovo, znám případy, které to potvrzují i vyvrací, ale pochybnost tu prostě je). A to programování mačkáním tokenů místo psaní příkazů je taky kapitola sama pro sebe...

Ideál by byl asi kompromis - klon ZX s normální klávesnicí. Naštěstí mám na podobná dilemata ještě chvíli čas.

Btw. předevčírem jsem konečně slepil klávesnici k PMD85 (a musím uznat, že velikostně je skutečně Pro Malý Děti), která je vymyšlená pěkně, ale jde tak příšerně ztuha, že na domovních zvoncích by se psalo líp. A to jsem to mazal i vazelínou... No nic.

Autor:  zxretrosoft [ 03 bře 2015, 12:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Citace:
A to programování mačkáním tokenů místo psaní příkazů je taky kapitola sama pro sebe...

Tohle je spíš věc vkusu. Musím říct, že dnes (pokud si chci něco narychlo naprogramovat do práce, jen nějakou pomůcku ap.) sáhnu spíš ještě po emulátoru ZX než třeba po C64 či Atari. Nevím proč, je to prostě druh myšlení nebo vkusu, protože zvykem to být nemůže (u C64 či Atari jsem strávil stejně tolik času).

Autor:  SC1 [ 03 bře 2015, 13:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

zxretrosoft píše:
Citace:
A to programování mačkáním tokenů místo psaní příkazů je taky kapitola sama pro sebe...

Tohle je spíš věc vkusu.


Já to myslel hlavně z "výchovného" pohledu, ne z toho uživatelského. To nemá být debata o tom, co je lepší a co horší počítač. Když se řekne počítačová výchova, tak se mi nevybaví jenom tvorba algoritmů, ale i to, aby klávesnice umožnila rozvinout motoriku a ne zmrzačit, aby k tomu byla židle, na které se dá sedět rovně, aby byl monitor měl kontrast a vůbec. Za nás to nebyla žádná sláva, tak ať se ty děti mají líp.

Další věc, kterou jsem chtěl namítnout, je, že zadávání tokenů je zkušenost, která se nikde jinde neužije. Ale nejsem si tím tak úplně jistý. V moderních vývojových prostředích se příkazy dají naklikat myší :-). Zda je to známka pokroku nebo degenerace, to bych tu řešit nechtěl.

Autor:  zz_indigo [ 03 bře 2015, 13:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

SC1 píše:
zxretrosoft píše:
Citace:
A to programování mačkáním tokenů místo psaní příkazů je taky kapitola sama pro sebe...

Tohle je spíš věc vkusu.


Já to myslel hlavně z "výchovného" pohledu, ne z toho uživatelského. To nemá být debata o tom, co je lepší a co horší počítač. Když se řekne počítačová výchova, tak se mi nevybaví jenom tvorba algoritmů, ale i to, aby klávesnice umožnila rozvinout motoriku a ne zmrzačit, aby k tomu byla židle, na které se dá sedět rovně, aby byl monitor měl kontrast a vůbec. Za nás to nebyla žádná sláva, tak ať se ty děti mají líp.

Další věc, kterou jsem chtěl namítnout, je, že zadávání tokenů je zkušenost, která se nikde jinde neužije. Ale nejsem si tím tak úplně jistý. V moderních vývojových prostředích se příkazy dají naklikat myší :-). Zda je to známka pokroku nebo degenerace, to bych tu řešit nechtěl.


Ono pre zaciatocnika ma stlacanie tokenou aj vyhodu ze neroby tolko syntaktickych chyb. Navyze ja bi som deti zacal ucit programovat v logu/karlovy az potom v basicu.

Autor:  Busy [ 03 bře 2015, 13:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Komu vadia tokeny a ma dostatok trpezlivosti vyklepkavat kazdy prikaz po jednotlivych pismenkach, ma moznost pouzit 128 / +3 basic alebo (ak ma iba 48) napr. BetaBasic, kde sa da zvolit akym sposobom sa prikazy budu pisat - ci tokeny alebo po pismenkach.

Autor:  SC1 [ 03 bře 2015, 14:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Teď si vlastně vzpomínám na nějakou verzi Karla - možná na Consulu/PMD? - kde se základní příkazy jako KROK nemusely vypisovat, ale zadávaly se funkčními klávesami. Pouze naučené příkazy (procedury) se vypisovaly ručně.

Jinak o tom basicu ZX 128 - vím, že existuje a že se tam píší příkazy ručně, ale jinak o něm nevím zhola nic, tak o něm radši mlčím :-). Ani nevím, jestli nemá oproti ZX 48 nějaké mouchy...

Autor:  Jiiira [ 03 bře 2015, 15:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

Busy píše:
Komu vadia tokeny a ma dostatok trpezlivosti vyklepkavat kazdy prikaz po jednotlivych pismenkach, ma moznost pouzit 128 / +3 basic alebo (ak ma iba 48) napr. BetaBasic, kde sa da zvolit akym sposobom sa prikazy budu pisat - ci tokeny alebo po pismenkach.

Nebo ve Sparrowovi přepnout ROMku na tu banku, kde je OpenSE BASIC, tam se taky příkazy píšou po písmenech, dokonce s možností používání zkratek ("lo." místo "LOAD" a podobně)... :P

Autor:  SC1 [ 03 bře 2015, 15:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

No tak abych se přiznal, tak zkratky se mi líbí snad ještě míň než tokeny. ? (PRINT) jsem třeba ještě zkousnul v pohodě jako normální věc, ale věci jako GR. (GRAPHICS) na Atari mi už připadaly "nesmírně cizí a falešné" :-).

Asi se dá zvyknout na ledacos, ale já v tom neslavil zrovna moc úspěchů. První počítač, se kterým jsem se setkal, byl ZX Spectrum+, a způsob zadávání řádek programu mě upřímně doháněl k šílenství. Každá klávesa měla asi tak milión různých významů, přičemž aktuální význam byl dán nejenom kombinací tisíce různých shiftů, ale také pozicí v řádce (číslo řádky, token, parametry, dvojtečka, token, parametry...). Proti tomu takový C64, který toho sice v basicu uměl polovinu, ale psalo se na něm jednoduše jako na stroji pomocí čísel a velkých písmen, které byly na klávesnici pořád stejné, byl prostě úleva. Ovšem největší rána pod pás bylo Atari 800 a jeden konkrétní symbol, který vypadal jako inverzní mírně ohnutá šipka směřující vlevo nahoru. Zadával se za příkaz PRINT kombinací kláves Clear+něco a měl sloužit jako ekvivalent spektráckého příkazu CLS. Ale bůhví proč většinou smazal obrazovku (a rozepsanou řádku) bezprostředně po stisknutí té kombinace kláves. Dodnes jsem nepochopil, jak to mělo fungovat :-). Prostě jsem to jako dítě taky neměl lehké :lol: .

Autor:  Jiiira [ 03 bře 2015, 15:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: DIDAKTIKový BASIC

SC1 píše:
No tak abych se přiznal, tak zkratky se mi líbí snad ještě míň než tokeny.

Vždyť tě nikdo nenutí je používat, můžeš psát příkazy v plném znění... :P

Mně se taky nelíbily, ale když jsem zkoušel něco na Sparrowovi a měl jsem zrovna zapnutou OpenSE ROMku, tak při patnáctém, max. dvacátém naťukávání LOAD "" po znacích jsem na ty zkratky přešel v zájmu zachování svého psychického zdraví... ;)

Stránka 13 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/