OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 28.03.2024, 18:25

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 77 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 11.02.2019, 17:35 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2017, 11:58
Příspěvky: 1194
Bydliště: Ostravsko
Has thanked: 292 times
Been thanked: 301 times
Hadex
MBA810DS 12,- sklad 10728 ks
MBA810DAS 19,- sklad 3970 ks

_________________
....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 11.02.2019, 20:53 
Offline
Pan Generální

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 2062
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 18 times
Been thanked: 323 times
V dnešnej dobe by sa to dalo riešiť úplne inak. Na úpravu napätia nejaký DC-DC menič, na ovládanie motorov pár mosfetov, a tých pár optických brán tiež nieje problém.

Čo som mal BT-100, tak k nej bol veľký trafák k vláčikom, taký čo bol zvlášť nastaviteľný, a zvlášť 16V AC na výhybky. Tlačiareň bola pripojená na tej nastaviteľnej časti. Neskôr som ho nahradil trafákom k autodráhe, takým malým žltým. Teraz už neviem aké napätie si tam tlačiareň vyrába, ale fungovala aj na 12V. Na vyššie napätie dosť kúrila.

_________________
Oznamy o novom príspevku mi na mail chodia iba sporadicky, takže keď sa nehlásim v diskusii, tak je to tým. V 80% nepríde mail vôbec.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2019, 13:00 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2331
Has thanked: 303 times
Been thanked: 637 times
Mezi řízením proudu, který teče cívkou reproduktoru, nebo cívkou motoru není zas tak velký rozdíl. MBA810 je 5W audio zesilovač, ale i když nejspíš není tak efektivní, jak by mohl být, použít se dá. A Tesla nejspíš tou dobou nic vhodnějšího nenabízela.

Samotné Mosfety jsou zbytečně pracné, existují relativně levné a široce dostupné H můstky, třeba L298 (duální H můstek pro 2x DC motor, nebo 1x krokový motor a bipolární řízení). Dá se použít katalogové zapojení a rovnou vstupy připojit k počítači. Místo 3x MBA810 se dá takový duální H můstek použít jen jeden a ještě tím půjde posouvat papír i zpět, což BT-100 teď neumí. A jako bonus by se dala pomocí PWM řídit i rychlost motorů a rychle brzdit.

Od Číňana se dá hotový modul s L298 koupit za pár korun (i pod 50Kč), sice je otázka, co všechno na tom Číňan ošidil, ale pro DC motory v BT-100 by to mělo být dobré až až i tak.

... to spíš jen pro případ, že by si BT-100 někdo chtěl postavit. Nečekám, že ji někdo tak bude opravovat.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2019, 13:53 
Offline
Pan Generální

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 2062
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 18 times
Been thanked: 323 times
Myslím že funkcia brzdenia tam už je. Bolo to pre dvadsiatimi rokmi, ale tuším keď som nastavil posun vozíka vpravo a zároveň vľavo, tak bol akoby zabrzdený, nešiel tak ľahko posúvať ako s obyčajným vypnutím. Ale nebolo to ono. Tak som si pri experimentovaní spravil vlastnú softvérovú brzdu: po skončení posunu sa na okamžik nastavil posun opačným smerom. Ten okamžik bol presne tak dlhý, aby vozík rýchlo zastavil, ale už sa nestihol rozbehnúť opačným smerom.

_________________
Oznamy o novom príspevku mi na mail chodia iba sporadicky, takže keď sa nehlásim v diskusii, tak je to tým. V 80% nepríde mail vôbec.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2019, 17:32 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
Lanex píše:
PotPalo píše:
... keď som nastavil posun vozíka vpravo a zároveň vľavo, tak bol akoby zabrzdený, nešiel tak ľahko posúvať ako s obyčajným vypnutím.
Brzdit to nemohlo. pokud se signál vlevo rovnal signálu vpravo, motorem neprocházel žádný proud. Nemohl mít tedy ani brzdicí účinek. Motor se nikdy "nepřetahoval" sám se sebou.
Mohlo. Ked sa vypne napajanie motoru, motor sa este chvilku toci zotrvacnostou. Pokial sa ale oba vyvody skratuju (alebo pripoja na ten isty tvrdy potencial, co je de-fakto to iste), tak napetie a prud indukovane v motore posobia proti smeru otacania a motor zastane ovela rychlejsie. Je to klasicky princip elektromagnetickej brzdy.

Akurat v BT100 je motor posunu hlavicky vzhladom na mostikove zapojenie vzdy pripojeny na tvrdy potencial. Takze by malo byt jedno, ci su oba posuny zapnute, alebo vypnute, brzdiaci ucinok by mal byt v oboch pripadoch rovnaky.

Ale aj tak, najlepsie brzdenie je otocenie smeru pohybu, pretoze vtedy sa motor nebrzi len svojim indukovanym napetim, ale brzdeniu este pomaha aj napajacie napetie zo zdroja:
PotPalo píše:
po skončení posunu sa na okamžik nastavil posun opačným smerom


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2019, 18:01 
Offline
Pan Generální

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 2062
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 18 times
Been thanked: 323 times
Tak buď som mal divný kus, alebo neviem, ale tá moja trochu brzdila. Nebolo to nič úžasné, ale pri pokuse pohybu vozíku rukou to bolo poznať že je v tom rozdiel.

_________________
Oznamy o novom príspevku mi na mail chodia iba sporadicky, takže keď sa nehlásim v diskusii, tak je to tým. V 80% nepríde mail vôbec.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.02.2019, 22:38 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
Lanex píše:
Busy píše:
Mohlo. Ked sa vypne napajanie motoru, motor sa este chvilku toci zotrvacnostou. Pokial sa ale oba vyvody skratuju (alebo pripoja na ten isty tvrdy potencial, co je de-fakto to iste), tak napetie a prud indukovane v motore posobia proti smeru otacania a motor zastane ovela rychlejsie. Je to klasicky princip elektromagnetickej brzdy.
Ano, ale my tady mluvíme přeci o BT100, ne o vlaku, jeřábu, nebo výtahu..
To je uplne jedno, fyzikalne principy platia rovnako pre vlaky, vytahy aj BT100 :)
Lanex píše:
psal jsem, že pokud jsou v obou směrech v BT100 nastaveny současně jedničky, nebrzdí to o nic jinak než když tam jsou nastaveny současně nuly ;)
No, pisal si, ze pokial sa signal vlavo rovna signalu vpravo, tak to brzdit vobec nemohlo...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.02.2019, 08:34 
Offline
Prvnička

Registrován: 06.12.2016, 11:34
Příspěvky: 10
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Našel jsem ve svém archivu fragmenty dokumentace k T85.

Děti byly vedeny k osvojení konkrétních technických dovedností těmito, dnes bychom řekli projekty.

https://drive.google.com/open?id=1Hq7nR7QjpzUwcgjtCVxeqaX0NcCvJjrQ


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.02.2019, 09:15 
Offline
Kecálek

Registrován: 07.05.2014, 12:10
Příspěvky: 197
Bydliště: Jbc
Has thanked: 0 time
Been thanked: 39 times
PotPalo píše:
Ono hlavne záleží, s akým odporom to spína na zem alebo na plus. Potom podľa toho odporu to brzdí viac alebo menej.

Čisto teoreticky:
Nakoľko tam použili NF zosilňovač na riadenie motora, je možné že keď sú oba vstupy 0, sú kontakty motora odpojené. Až privedením log.1 na niektorý zo vstupov to spraví plus a mínus pre motor. Privedením log.1 na oba vstupy to spraví dva plusy. Ale to by musel premerať niekto kto to má doma. (schému od toho som nevidel, takže pokiaľ sa mýlim, tak mi treba :mrgreen: )


Staci se podivat na vnitrni zapojeni MBA810 a trosku si o tom popremyslet ;)
Jak uz tu zaznelo, oba zesilovace se snazi na vystupu drzet nastavene napeti. Pokud jsou oba konce na stejne urovni a motor bezi (tedy generuje nejake napeti), vystupy zesilovace se snazi toto napeti eliminovat, aby na obou vystupech bylo opet stejne napeti - toto zapusobi stejne, jako kdyby doslo ke zkratovani vyvodu motoru. Brzdici ucinek zavisi na rychlosti otaceni motoru: cim rychleji se otaci, tim vic brzdi.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13.02.2019, 11:39 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
hynek píše:
Staci se podivat na vnitrni zapojeni MBA810 a trosku si o tom popremyslet ;)
Jak uz tu zaznelo, oba zesilovace se snazi na vystupu drzet nastavene napeti. Pokud jsou oba konce na stejne urovni a motor bezi (tedy generuje nejake napeti), vystupy zesilovace se snazi toto napeti eliminovat, aby na obou vystupech bylo opet stejne napeti - toto zapusobi stejne, jako kdyby doslo ke zkratovani vyvodu motoru. Brzdici ucinek zavisi na rychlosti otaceni motoru: cim rychleji se otaci, tim vic brzdi.
Presne o tomto som pisal vyssie - brzdiaci ucinok to ma pri aj pri oboch jednotkach a aj pri oboch nulach na riadiacich vstupoch pohybu tlacovej hlavy.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 28.02.2019, 10:59 
Offline
Radil

Registrován: 31.01.2018, 01:33
Příspěvky: 483
Bydliště: Praha
Has thanked: 179 times
Been thanked: 497 times
...úpravy BT100 a návod na opravy od autorů R-TEXTU


Přílohy:
Závady BT-100 z R-Textu_00.png
Závady BT-100 z R-Textu_00.png [ 9.64 KiB | Zobrazeno 9706 krát ]
Závady BT-100 z R-Textu_01.png
Závady BT-100 z R-Textu_01.png [ 35.91 KiB | Zobrazeno 9706 krát ]
Závady BT-100 z R-Textu_02.png
Závady BT-100 z R-Textu_02.png [ 46.92 KiB | Zobrazeno 9706 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 28.02.2019, 11:00 
Offline
Radil

Registrován: 31.01.2018, 01:33
Příspěvky: 483
Bydliště: Praha
Has thanked: 179 times
Been thanked: 497 times
...pokračování příspěvku výše


Přílohy:
Závady BT-100 z R-Textu_03.png
Závady BT-100 z R-Textu_03.png [ 38.52 KiB | Zobrazeno 9704 krát ]
Závady BT-100 z R-Textu_04.png
Závady BT-100 z R-Textu_04.png [ 31.51 KiB | Zobrazeno 9704 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 11.04.2019, 10:31 
Offline
Radil

Registrován: 31.01.2018, 01:33
Příspěvky: 483
Bydliště: Praha
Has thanked: 179 times
Been thanked: 497 times
Přikládám ještě svůj námět - není to nic jiného, než již dávno publikované zapojení, ale ať to nemusíte hledat:

Některé programy požadují zapojení BT100 s UR4 C2, jiné A,B. Mám standardně spájený kabel na C2 a ať nepřehazuju kabely na straně BT100, spájel jsem redukci z A,B do C2.

Propojené piny:

A,B ----- C2
11 ----- 19
24 ----- 24
12 ----- 17
10 ----- 25
9 ----- 18
8 ----- 21
5 ----- 20
7 ----- 23
6 ----- 22


Přílohy:
redukce AB - C2.jpg
redukce AB - C2.jpg [ 435.38 KiB | Zobrazeno 9067 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04.04.2020, 12:37 
Offline
Pan Generální

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 2062
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 18 times
Been thanked: 323 times
Ladislav píše:
Zdravím,
při testování několika kusů BT100 jsem narazil na jednu, která z nich tiskne nejpřesněji, avšak velice slabě.
Jak přinutit jehlu, aby do toho papíru víc vrážela? (zas na druhou stranu to nedělá takový kravál... :lol:

Mne sa zdá, že tam bol niekde na tento účel trimer, ale už neviem či zo zadu z vonkajšej strany, alebo vo vnútri.
A radosť nebude, logicky, čím viac bude ihla bušiť, tým viac to bude brzdiť a bude to nepresnejšie.

_________________
Oznamy o novom príspevku mi na mail chodia iba sporadicky, takže keď sa nehlásim v diskusii, tak je to tým. V 80% nepríde mail vôbec.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04.04.2020, 14:21 
Offline
Radil

Registrován: 31.01.2018, 01:33
Příspěvky: 483
Bydliště: Praha
Has thanked: 179 times
Been thanked: 497 times
dex píše:
Při původním napájení vláčkovým transformátorem PIKO stačilo jen nastavit vyšší napětí.

Používám orig. napájení z kazeťáku SP210T. Napájení je tedy 22V.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 77 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz