OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

HVDOSdev2019!

Právě je 25 srp 2019, 17:20

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 02 bře 2018, 19:46 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
Mám tu peknú zbierku starých BIOS čipov z PC, teda serial flash 1 Mbyte až 4 Mbyte, a tak ma napadlo vyrobiť z nich niečo užitočné. Krycí názov TAPATAPA.

Malá elektronika pripojená na interface (TTL), na ňu by sa napájala "páska", teda krabička s dvoma flash obvodmi a jedným prepínačom (ochrana proti zápisu). Dvoma preto, lebo jeden (24LC04) by uchovával pozíciu na páske (tá by sa prepísala po každom čítaní), a prípadne aj nejaký popis pásky, názov a tak. Druhý napríklad 25Q32, by obsahoval samotný TAP súbor s hromadou hier. Prepínač pre ochranu proti zápisu by bol napojený na pin WP (write protect). Samotný 25Q32 by sa naprogramoval v programátore na PC.

Obslužný program by bol v ROM a nahrádzal by klasickú LOAD rutinu. Fungoval by takto: prečítal by pozíciu pásky z 24xx (3 byty), z 25xx by prečítal prvé dva byty z tejto pozície (dĺžka bloku v TAP súbore), pripočítal ich a uložil naspäť do 24xx. Tým by sa pozícia posunula na nasledujúci blok na páske. Z 25xx by načítal blok ako klasický LOAD (alebo VERIFY). Keby sa dĺžka bloku rovnala 0 alebo 65535, páska by sa "pretočila", teda by sa nastavila pozícia 0. Nakoľko prázdna eeprom obsahuje samé #FF, nebolo by treba nič upravovať, na konci TAP súboru by sa sám vrátil na začiatok.

"Úspornú" elektroniku som už vyrobil, úspešne komunikuje s oboma obvodmi, teraz pracujem na softwéri. Rýchlosť nahrávania vzhľadom na rýchlosť Didaktiku vychádza na 6KB za sekundu, teda do cca 8 sekúnd by sa nahrala hra. Problém bude kde do ROM to vtesnať, miesto po pôvodnej LOAD rutine je malé, a využiť voľné FF miesto je riskantné vzhľadom na IM2 ktoré ho môže využívať. Možno by bolo riešenie druhá ROM a prepínanie softwérovo, ale to už nieje ono.


Přílohy:
Poznámka: SO je výstup, ostatné sú vstupy (teda do elektroniky)
tapatapa.png
tapatapa.png [ 9.48 KiB | Zobrazeno 5161 krát ]

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04 bře 2018, 01:58 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
Tak v podstate skoro hotovo. Teda nie že by som bol taký rýchly, ale už som na tom pracoval taký týždeň-dva predtým. Ešte sa rozhodujem, či tam dám aj modrožlté pruhy počas nahrávania, vyzerajú perfektne, úplne ako naozajstné pri nahrávaní z pásky. Má to jednu nevýhodu: nahrávanie sa trošku spomalí, 48KB to dá za 11 sekúnd namiesto 8.
A ešte treba spraviť niečo zaujímavé pokiaľ sa nezistí interface, napríklad preblikávanie červená-bledomodrá, ale rýchlejšie, aby to neplietlo s reálnou páskou. Po zapojení by to začalo nahrávať.

Zatiaľ má kód cca 382 bytov, čo do ROM vlezie: 163 sa dá dať od 1378, a ešte mi ostalo od 15631 voľných 255 bytov. Tam by to nemalo vadiť. Teda okrem Didaktiku Gamy, tá tam vraj má nejaký obslužný program na tlačiareň alebo čo.
Teraz ma napadlo, čo s extra loadermi (napríklad ten môj), ktorý volajú LOAD rutinu niekde od stredu? Púšťať rutinu, ktorá číta a zapisuje do 24xx niekde od stredu nieje bohviečo, to by sa tam mohli zapísať aj bludy. Ale vlastne by to ani nevadilo, ukazovateľ pozície by to rozdýchal pri nasledujúcom LOAD z BASICu. Pri čakaní na hlavičku by to prebehlo po dátach celej eeprom a skočilo na začiatok. Len by to chvíľku (možno aj niekoľko minút) trvalo.

Jo. A ten názov by som dal TAPaTAPa. :D

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04 bře 2018, 09:37 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 06 říj 2015, 17:37
Příspěvky: 1863
Bydliště: Praha východ
Has thanked: 11 times
Been thanked: 141 times
to je hezké, jednoduché.
Mám už od podzimu 2016 něco podobného, také s odněkud vykuchnutou flashkou. Ale na rozdíl od tebe mám paralelní přístup a používám pouze jednu flash paměť. Ta má na začátku vymezený prostor pro tzv. katalog, v které jsou údaje o datovém souboru a jeho uložení v flashce. Datové soubory se pak ukládají do stejné flashky až za katalog. Celé jsem to udělal jako doplněk k mikropočítačítačovému interface

viewtopic.php?f=122&t=5482

jako náhradu za páskovou jednotku do mé HP 9845B.
Proto ten paralelní přístup a ten katalog na počátku paměti. Určitě lze toto řešení s paralelním přístupem použít i pro domácí počítače, keré mají vytaženou sběrnici a mohou adresovat externí zařízení. Chtěl jsem to vloni udělat i pro MSX Sanyo počítač, ale nakonec z toho sešlo a MSX Sanyo jsem prodal, protože jsem neměl vhodný monitor pro připojení. A také co s hracím počítačem, že? Takže mám jen 2 kusy "flash páskové jednotky", obě namontované v HP 9845.

Ale lze to myslím udělat ještě lépe. Firma FTDI dělá obvod pro master USB-SPI pomocí kterého po připojení na MCU se prý dají použít standardní flashky z PCček. Nezkoušel jsem to, ale vážně uvažuji o realizaci, také jako doplněk k mému univerzálnímu interface.

_________________
Hyperinzerce - historické počítače

ComputerAsylum WEB: http://www.computerasylum.co.uk
Twitter: https://twitter.com/COMPUTERASYLUM
Zprávy: https://www.euronews.com/ https://www.aljazeera.com/
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04 bře 2018, 13:58 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
A ako si to pamätá pozíciu v tom katalógu? Teda po vypnutí napájania. Jedine snáď to zapisuje do tej flash, potom sa ale nedá použiť hardwérová ochrana proti zápisu. Alebo to pozíciu nemá, a v LOAD treba napísať názov súboru? To už potom pripomína skôr disketovú mechaniku, a o to mi nešlo.
Môj zámer je aby to pripomínalo pásku. Zadám LOAD "" a nahrá sa nasledujúca hra. Dnes, zajtra, o rok. Taká nostalgická spomienka na magnetofón. Skoro by som to nazval emulátor magnetofónu. A keď nájdem na internete nové hry, nakopírujem ich všetky do jednej flash a hneď môžem nahrávať. Bez špeciálneho softvéru, TAP súbory sa dajú ľahko pospájať aj v príkazovom riadku, potom už len programátor, a za pár minút mám novú 4MB "pásku" plnú hier. A jednoznačne som tam chcel mať hardvérovú ochranu proti zápisu. Veď stačí jeden príkaz, a celá flash je zmazaná. Aj keď v režime Quad sa vraj pin WP nepoužíva, čo je teda podlé, to by sa dala softvérovo vymazať?! Ale už nie naprogramovať. Nejako to s tou ochranou proti zápisu nedomysleli, musím ešte pozrieť datasheet.

Ešte ma napadlo, že by bolo vhodné doplniť funkciu BREAK, čo ale ešte viac spomalí nahrávanie.

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04 bře 2018, 14:20 
Offline
Pan Generální

Registrován: 16 čer 2014, 12:23
Příspěvky: 2354
Bydliště: Jesenice
Has thanked: 14 times
Been thanked: 142 times
A nemůžeš u LOAD přidat parametr, který by určoval počátek záznamu ?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04 bře 2018, 14:41 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
To by už nebolo ono. Bude to plná simulácia pásky, takže nie iba LOAD, ale aj priamo volanie rutiny z assembleru bude fungovať, s prihliadnutím na flagy C a Z. Ako normálna páska, kde ju jeden deň vypnem, na druhý deň pri LOAD "" pokračujem ďalej, a vôbec nemusím vedieť čo na tej páske je a ako sa to volá. V tom bolo to kúzlo, pustila sa páska, a až po nahratí hlavičky sme vedeli čo sa bude nahrávať. Keď sa použilo LOAD "meno", tak to bežalo až kým sa nenašiel súbor toho mena. Tiež niektorým screenom slušili tie modrožlté pruhy, preto ich tam dám.

EDIT:
Tak softwér je hotový, aj s borderom a testovaním breaku (tiež testovaním viacerých prípadov ktoré môžu nastať), vyšlo to tak, že ešte ostanú 2 byty voľné. :D Snáď v rutine po resete je voľné miesto na nastavenie portov... A to som tam chcel spraviť ešte rutinku "rewind".
No nič, to sa bude riešiť súborom na začiatku (alebo na konci), takže bude stačiť zadať LOAD "rewind" a ono to prebehne celú TAPu až zastaví po nahratí rewindu. Len to bude spomaľovať vypisovanie názvov súborov a scroll scroll scroll...

Konečná rýchlosť je 48 KB za 11 sekúnd.
Idem porozmýšľať, kde by sa tam dala dať LEDka signalizujúca prenos, niekde na CS pred 25xx by bolo hádam najlepšie.

Som v správnej rubrike? Aký je rozdiel medzi "ZX Spectrum hardware" a "ZX Spectrum - vývoj nového hardware"? Totiž nový hardware vidím prezentovať práve v tej prvej rubrike.

EDIT2:
Tak LEDka nebude na CS, lebo by svietila po spustení "PC" až do prvého nahrávania. Ešte je viacej možností, napríklad ju dať na samotný port...

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 05 bře 2018, 11:36 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18 čer 2013, 20:26
Příspěvky: 2433
Has thanked: 92 times
Been thanked: 359 times
PotPalo píše:
Som v správnej rubrike? Aký je rozdiel medzi "ZX Spectrum hardware" a "ZX Spectrum - vývoj nového hardware"? Totiž nový hardware vidím prezentovať práve v tej prvej rubrike.

Ano, jsi ve správné rubrice. :thumbup:

Rozdíl mezi rubrikami je ten, že "ZX Spectrum hardware" je pro hardware tradiční, původní, nebo takový, který se v průběhu času tradičním stal - nebo je už alespoň ukončen jeho vývoj. Typickými příklady je originální ZX Spectrum všech verzí, Interface II, interface UR-4, atd. atd.
Naopak rubrika "ZX Spectrum - vývoj nového hardware" je určena pro diskusi nad právě vznikajícím, nebo alespoň aktuálně dolaďovaným novým hardwarem, pro debatu vývojářů mezi sebou či debatu vývojářů s publikem a fanoušky. 8-)

Takže ty jsi tu správně, naopak jedinci, kteří pro debatu o novém HW (ať už svém, nebo cizím) otevírají vlákna v rubrice pro původní HW, jsou mimo. :police:

_________________
"Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než jen proklínat temnotu." (Konfucius)

www.zxsparrow.com


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 05 bře 2018, 11:46 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22 kvě 2013, 21:14
Příspěvky: 2234
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 245 times
Been thanked: 421 times
PotPalo píše:
Len to bude spomaľovať vypisovanie názvov súborov a scroll scroll scroll...
"Scroll?" to spomalovat nebude, pretoze vzdy pred vypisom hlavicky sa pocitadlo scrollu (sysvar SCRCT #5C8C 23692) interne nastavi na hodnotu 3. Hlaska "Scroll?" by sa objavila jedine ak by meno v hlavicke malo viac ako tri riadky :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 05 bře 2018, 12:29 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
Som tu dobre, to je dobre. :)
Nemyslel som čakanie pri texte "scroll?", to som si odskúšal dopredu, tam sa "scroll?" nepýta. Myslel som samotné scrollovanie dohora pri výpise hlavičiek. Predsa len, napríklad 500 súborov = 1000 riadkov = 44 obrazoviek posunu hore. To už zaberie nejaký ten čas. Šikovnejší užívateľ si radšej predtým vypne výpis na obrazovku príslušným POKE.

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 05 bře 2018, 13:37 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22 kvě 2013, 21:14
Příspěvky: 2234
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 245 times
Been thanked: 421 times
PotPalo píše:
Nemyslel som čakanie pri texte "scroll?", to som si odskúšal dopredu, tam sa "scroll?" nepýta. Myslel som samotné scrollovanie dohora pri výpise hlavičiek.
Aha, jasne. Zrovna tot nedavno som nahraval nejaky subor z tapky obsahujucej cca 3200 blokov, no to cakanie to bolo otrasne. Esteze to mozem v emulatore pustit na X-nasobok realnej rychlosti...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 13 bře 2018, 19:30 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
Aby sa nepovedalo, že sa nič nedeje, prikladám aspoň obrázok so zapojením na kontaktnom poli, pre Didaktik Gama. Odskúšal som to už priamo z EPROM, funguje. Vychytal som dve mušky: jedna bola že som sa zamotal v rutine kontroly chyby pri zápise do 24xx a zabudol som uvoľniť zásobník pri skoku na začiatok, druhá bola že som nerátal s pomalosťou zápisu 24xx, dúfal som, že to stihne kým sa bude čítať z 25xx, ale pri krátkom bloku/chybe keď sa rutina spustí znova, 24xx ešte nemala zapísané a nekomunikovala. Vyriešilo to čítanie s viacerými pokusmi na začiatku, až po dlhšom neúspechu to signalizuje chybu. Tiež som tam vtesnal aj "rewind". Ešte to poriadne preskúšam, a keď to pôjde na 100%, hodím to sem aj s popisom.
Už som navrhol plošný spoj pre Didaktik Gama, aj s interfejsom Kempston podľa UR4 (nech je to už kompletné na hry), idem vyrábať DPS. Schválne som to navrhoval tak, aby sa to dalo vyrobiť aj doma, teda žiadne tenučké cestičky, ani obojstranné spoje. Dal som tam hromadu prepojok z vrchu, inak tam tie cestičky nevychádzali v požadovanej hustote. Aj tak to bolo o držku. Idem ho vyrobiť, keď bude fungovať zverejním foto a detaily.


Přílohy:
TAPaTAPa na kontakt poli.jpg
TAPaTAPa na kontakt poli.jpg [ 196.92 KiB | Zobrazeno 4995 krát ]

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14 bře 2018, 00:26 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
A hele, plošák už mám. Ten maličký som ešte mohol nechať 5 minút v chloride železitom, je taký nejaký nedovarený. Tam tie cestičky medzi pinmi, to je hrôza robiť ručne, vyzerá to strašne, nabudúce radšej spravím len tie vrchné a z tých spodných pinov naťahám kábliky. Alebo keby som vedel ako a kde, objednal by som výrobu v Číne. Návrh v EAGLE mám.


Přílohy:
PCB TAPaTAPa + kempston pre gamu.jpg
PCB TAPaTAPa + kempston pre gamu.jpg [ 133.55 KiB | Zobrazeno 4962 krát ]

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15 bře 2018, 19:27 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
A je to tu. :comp: Prikladám TAPaTAPa ROM, vo formáte priamo ROM (=BIN), a tiež TAP (keby ju niekto chcel nahrať do Spectra s LOAD"" CODE...).

ROM TAPaTAPa - ROMka Didaktiku M (rovnaká ako ROM ZX Spectra 48k, len má tučné písmo a iný tón po stlačení klávesu) so špeciálnou LOAD rutinou. Využíva interface MHB8255, a to takto: port A je nastavený ako vstup, slúži aj ako Kempston joystick, port B je výstup, a port C je tiež výstup, lebo stránkovanie Didaktiku Gama je na PC0.
Samotný TAPaTAPa využíva tieto porty:
vstup:
PA7 - data (do SO),
výstupy:
PB4 - data (do SI),
PB5 - CLK,
PB6 - /CS,
PB7 - LED.

Nahrávanie je riešené klasicky ako z pásky, LOAD "", tiež MERGE a VERIFY. Samozrejme sa dá použiť aj meno, napríklad LOAD "PSSST", potom to funguje rovnako, ako by ste
nechali spustený magnetofón, teda sa budú vypisovať názvy, az kým sa nenájde konkrétny program. Rovnako fungujú aj všetky programy, ktoré volajú rutinu LOAD z adresy 1378 (alebo 1366).

Chybové signalizácie:
BORDER bliká červeno-bledomodro = chyba čítania z 24xx (alebo žiadny modul),
BORDER bliká fialovo-bledomodro = chyba zápisu do 24xx,
BORDER bliká modro-bledomodro = chyba čítania z 25xx (alebo je na jej začiatku #FFFF alebo #0000).

Funkcia SAVE nieje použitá, ostala pôvodná s výstupom na magnetofón.

Pridaná funkcia "rewind", nastaví pozíciu modulu TAPaTAPa na začiatok. Je v ROM na adrese 14567, spustiť sa dá napríklad s RANDOMIZE USR 14567.

Pamäť 25xx sa programuje v programátore v PC. Zmaže sa, a nahrá sa jeden obrovský TAP súbor. TAP súbory sa dajú ľahko spájať, napríklad pod Windows v príkazovom riadku: COPY /B *.TAP TAPA.BIN pospája všetky TAPky v aktuálnom priečinku do jedného súboru tapa.bin. Poradie nieje určené. 25xx sa dá zmazať a programovať aj priamo zo Spectra, stačí dorobiť software.

Ešte k tomu Didaktiku Gama. Nepoužil som jeho pôvodnú ROM, lebo som o tom čítal že vraj tam poopravovali chyby v ROM a narobili aj nové, vďaka čomu nefungujú niektoré hry, a hlavne tie čo používajú IM2 s I=57. Vďaka ROM z Didaktiku M funguje IM2 aj s I=57, 58, aj 59. Nieje teda ale ošetrené stránkovanie pamäte z BASICu, treba si pred OUT 127,1 nastaviť ramtop pod 32768 (CLEAR 32767), inak sa odstránkuje zásobník a nasleduje zvyčajne reset. Tiež tam tým pádom niesu extra integrované rutiny, ktoré mala iba Gama (obsluha tlačiarne a ja neviem čo všetko mala Gama naviac). V prípade záujmu môžem poskytnúť upravenú priamo ROMku Gamy, ale bude bez rewindu.


TAPaTAPa rutina sa nachádza v ROM od adresy 1378 (dĺžka 162 bajtov) plus 15361 (dĺžka 254 bajtov), rutina rewind je od 14567 (dĺžka 24 bajtov).


Přílohy:
Poznámka: ROM TAPaTAPa pre Didaktik Gama, vo formáte ROM, a aj TAP.
TAPa g rom.zip [24.67 KiB]
157 krát

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15 bře 2018, 20:11 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
TAPaTAPa - výroba hardwéru, pre Didaktik Gama model 88. Okrem výroby nasledovných PCB bude treba ešte dve úpravy Didaktiku Gama: vymeniť pôvodnú EPROM za EPROM s TAPaTAPa (výhoda je, že Gama má EPROM v pätici), a vyviesť +5V na konektor interface, pin 30 (vpravo hore, pôvodné OUT2 samozrejme odpojiť). Gama tam má OUT2, (D40 tam má PC0 a UR4 tam má +5V, pekný chaos). Dá sa použiť aj iný pin, prípadne priviesť +5V z iného zdroja, na PCB som na tento účel dal prepojku na odpojenie pinu 30. Treba ale brať ohľad na to, že 5V napája aj Kempston joystick (pokiaľ má napríklad autofire).

Samotné návrhy PCB sú v prílohe. Sú navrhnuté ako jednostranný PCB s čo najľahšou výrobou aj pri ručnom kreslení (môj prípad), preto som musel použiť väčšie množstvo prepojok. Akurát modul má trochu hustejšie cestičky, ale ešte navrhnem jednoduchšiu verziu s vodičmi na strane spojov. Modulov bude treba aj tak viac kusov. Čo modul, to páska. ;)

Použité súčiastky (za "-" je množstvo):

tranzistory BC547B - 5
integrovaný obvod 74LS04 - 1
regulátor napätia TS1117B 3.3V - 1
dióda 1N4148 - 1
rezistory:
10k - 14
6k8 - 4
2k2 - 4
1k0 - 1
470R - 1
kondenzátory keramické 100n - 2
LED 5mm žltá - 1
obojstranný kolík ZL202-10G - 1
konektor MLW10G - 1
konektor FRB samec 30 pin stranový do DPS - 1

pre modul:
dutinková lišta BLW8210G XIN - 1
rezistor 10k - 1
prepínač P-ESP101 - 1
serial EEPROM 24C04 - 1
serial EEPROM W25Q32 - 1


Tranzistory sa dajú použiť hocijaké NPN, len aby sedeli vývody.
Kondenzátory môžu byť aj menšie. Prepínač+rezistor na module slúžia ako ochrana
proti zápisu. Je možné ich vynechať a nahradiť prepojkou jeden z nich, podľa
toho, či chcete mať pamäť iba na čítanie, alebo aj na zápis.
Serial EEPROM rady 24xx sa dá použiť akákoľvek, C alebo LC, od 24C01 až do 24C16
(s výnimkou 24C01A a 24C02A), jediná podmienka je write buffer 3 a viac bytov.
Pamäť FLASH (Serial EEPROM) rady 25xx sa dá použiť takmer akákoľvek, maximálna kapacita je 16 MB
(128 Mega-bit), minimálna 128 kB (1 Mega-bit). Tabuľka kapacít podľa označenia:
25x10 128 kB
25x20 256 kB
25x40 512 kB
25x80 1 MB
25x16 2 MB
25x32 4 MB
25x64 8 MB
25x128 16 MB

Kempston joystick je zapojený podľa interface UR4. Vzhľadom na to, že didaktiky mali rôzne koncovky pre joystick, tak som konektor pre Kempston joystick volil s redukciou. Redukcia CANON 9 pin: konektor s plochým káblom, poradie vodičov 1 až 9 na kábli sedí s označením pinov na konektore.

(c) 2018 TAPaTAPa by PotPalo


Přílohy:
Poznámka: Hotový PCB TAPaTAPa+Kempston pre Gama model 88.
hotový PCB TAPaTAPa + kempston pre gamu.jpg
hotový PCB TAPaTAPa + kempston pre gamu.jpg [ 93.05 KiB | Zobrazeno 4928 krát ]
Poznámka: Takto to vyzerá hotové s Gamou.
hotový PCB TAPaTAPa + kempston s gamou.jpg
hotový PCB TAPaTAPa + kempston s gamou.jpg [ 157.45 KiB | Zobrazeno 4928 krát ]
Poznámka: Plošné spoje TAPaTAPa + Kempston interface pre Didaktik Gama model 88
TAPaTAPa PCB.zip [45.5 KiB]
153 krát

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 15 bře 2018, 23:07 
Offline
Radil

Registrován: 01 pro 2017, 21:01
Příspěvky: 537
Bydliště: BA-Králikárne
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times
Ešte schémy a popis konektorov. Kto by to chcel v EAGLE, nech sa ozve.


Přílohy:
Poznámka: Ako vidno, stačí vyrobiť vhodný kábel, a 25xx sa dá programovať priamo v module.
PCB TAPaTAPa+K pre Gama - popis pinov.PNG
PCB TAPaTAPa+K pre Gama - popis pinov.PNG [ 49.42 KiB | Zobrazeno 4910 krát ]
Poznámka: Nesedí číslovanie pinov konektoru hore...
schema TAPaTAPa+K pre Gama.png
schema TAPaTAPa+K pre Gama.png [ 15.99 KiB | Zobrazeno 4910 krát ]
schema TAPaTAPa modul pre Gama.png
schema TAPaTAPa modul pre Gama.png [ 4.53 KiB | Zobrazeno 4910 krát ]

_________________
Všetky mnou poskytnuté informácie sú voľne šíriteľné. Odporúčam ich zálohovať, servery zvyknú padať, informácie sa strácať..... a ľudia tiež. Až sa nadobro stratím, už bude neskoro sa pýtať.
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz