OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 18.04.2024, 20:34

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 19.04.2017, 21:42 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
Zaujímalo by ma aká je presná frekvencia AY-ky v ZX Spectre 128K.
Keď som pátral na internete dostal som niekoľko tipov:
Najčastejšie to bolo 1.7734 MHz
alebo
1.7734MHz (to 0.01%) -takže od 1.7734 do 1.791134 MHz
no niekde sa píše, že takt AY je polovica z taktu CPU.
Takt Z80/2=3.5469/2=1.77345 MHz
No a AY interface Melodik a pod. majú oscilátor 3.57954 MHz,
čo po delení dvoma dáva takt 1.78977 MHz

Viem, že to na výslednom tóne asi nikto nespozná, no mám rád jasno.
Takže ktorá je tá jediná správna?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 19.04.2017, 21:49 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 2341
Has thanked: 303 times
Been thanked: 640 times
Dle mého názoru - správná je ta podle 128k+ (resp šedé Amstrad +2), protože tak to bylo poprvé v komerčně prodávaných počítačích. Vše, co je ve 48k strojích a externích interface se této hodnotě snaží v rámci možností přiblížit.

Odvození od frekvence CPU je dáno jen tím, že se výrobce snažil ušetřit na samostatném oscilátoru a 1/2 z 3.5MHz je tak akorát.

Resp. jestli jsem správně pochopil otázku - v ZX Spectru 128k je oscilátor 35.4690MHz, z téhle frekvence se dělí vše ostatní. Tedy i takt AY. Mělo by to být 1.77345MHz. Ale nemám dost přesný čítač, abych to spolehlivě ověřil.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 19.04.2017, 23:37 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
Presne tak si to myslím aj ja, len som si nebol istý a zmiatlo ma tých niekoľko rozdielnych informácii.
Takže sme sa tu zhodli na 100%, že tá jediná správna je 1.77345MHz.
Poriadok musí byť!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 20.04.2017, 09:13 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3661
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
Ano, takt pre AY je presne polovica nominalneho taktu CPU (a samozrejme neovplyvneny spomalovanim od zobrazovania).
V Spektre 128 (+2) je pouzity krystal 35.46900 MHz, a z neho sa odvadzaju vsetky potrebne frekvencie:
Vydelene 5-timi = ULA (pristup k videoramke kvoli zobrazovaniu)
Vydelene 10-timi = CPU
Vydelene 20-timi = AY
Vydelene 8-mimi = PAL (4.43.. MHz)
Stabilita frekvencie zalezi samozrejme od stability a presnosti toho krystalu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 29.04.2017, 15:05 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
A ja jeste dodam, ze v ruskych klanech se pouzivalo prakticky vzdy CPU CLK 3.5 MHz a AY (tedy vlastne spis YM2149) hralo na 1.75 MHz. To je tedy ten druhy hodne rozsireny standard. Proto AY prehravace na PC maji prepinace AY clk mezi ZX128, PENTAGON a pripadne i AMSTRAD (1MHz) nebo ATARI ST (2MHz). Rusove pisou hudbu na YM cipech taktovanych pri 1.75MHz, takze kdyz si stejnou hudbu pustite na ZX128, uz to neni takove, jak to bylo zamysleno... Ja osobne mam radeji zvuk AY (YM hraje jakoby "pod perinou")

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 29.04.2017, 15:43 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 806
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Nevím, jestli je to s tím nějak spojeno, ale všiml jsem si, že v hodně hrách se AY hudba viditelně zpomaluje, např. dodělávaná AY hudba v Commando. Jak je to možné, když jde o samostatný procesor pracující v přerušení?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 29.04.2017, 17:46 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
tommik píše:
Nevím, jestli je to s tím nějak spojeno, ale všiml jsem si, že v hodně hrách se AY hudba viditelně zpomaluje, např. dodělávaná AY hudba v Commando. Jak je to možné, když jde o samostatný procesor pracující v přerušení?


Tak jednak AY je neustale obsluhovana procesorem, vetsinou kazde preruseni. Nektere hry maji po vetsinu casu zablokovane preruseni (proc to delaji, je na samostatnou dalsi kapitolu) a obcas nastane situace, ze je zrovna vykonavany nejaky kod se zakazanym prerusenim a ve stejne dobe ZX generuje signal preruseni 50Hz. Jenze tento signal je pomerne kratky a nez skonci kod hry, udaj o preruseni je davno fuc. Pak musi procesor cekat na nejblizsi dalsi preruseni. A to neznamena, ze hned to dalsi chytne, klidne ho muze uplne stejne prosvihnout. Vetsinou se toto deje u ruskych her, nebo her delanych pro ZX128. Oba pocitace totiz stihaji vice taktu CPU na preruseni, nez treba ZX48. Na ZX48 pak dojde obcas k vypadkum preruseni, coz zpusobi ono zpomaleni, ktere je asi nejvic znat u rychle AY hudby. Me toto trapilo u hry FIRE and ICE, ktera je psana pro Pentagony a cela hra bezela 2x pomaleji (furt) a to vcetne hudby. Musel jsem hudbu odstranit a dodelat nejake dalsi patche, aby to vubec behalo jak ma, ikdyz potichu.

Jo a jeste jeden duvod zpomaleni tu byva : nektere 128 hry jsou psane pro +2A/+3 a na modelech 128/+2 bezi nekdy pomalu. A nebo je to opacne. Holt je v tom chaos. Uprava takovych her byva jednoducha a spociva jen v prohozeni nekolika cisel stranek pameti.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 29.04.2017, 18:58 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 806
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
zxcygnus píše:
Dle mého názoru - správná je ta podle 128k+ (resp šedé Amstrad +2), protože tak to bylo poprvé v komerčně prodávaných počítačích.


Někde na World of Spectrum jsem četl názor, že původní Spectrum 128 je hack 48čky, a teprve +2A je plnohodnotná 128 (nebo tak nějak). Ale pokud platí, že kdo první přijde první bere, tak jo.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 29.04.2017, 20:04 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
VELESOFT píše:
Rusove pisou hudbu na YM cipech taktovanych pri 1.75MHz, takze kdyz si stejnou hudbu pustite na ZX128, uz to neni takove, jak to bylo zamysleno...

A hlavne YM má 5-bitovú obálku a AY má len 4-bitovú.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 29.04.2017, 20:08 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3661
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
tommik píše:
Nevím, jestli je to s tím nějak spojeno, ale všiml jsem si, že v hodně hrách se AY hudba viditelně zpomaluje, např. dodělávaná AY hudba v Commando. Jak je to možné, když jde o samostatný procesor pracující v přerušení?
A ja len doplnim Velesofta - vsetky tieto hry kde AY hudba (alebo aj cela hra) bezi 2x pomalsie, su robene na nejaky rychlejsi pocitac, nez na akom su pustane. Typicky priklad: ruska hra alebo demo pre Pentagon, pustena na standartnom ZX 128. V preruseni takejto hry/dema je rutinka vykreslujuca grafiku a hrajuca hudbu, a toto vsetko na Pentagone len tak-tak stiha za pedesiatinu sekundy. Na ZX 128 ktore bezi o kusok pomalsie, to uz nestihne a skonci tesne po prichode prerusenia. Tym padom je toto prerusenie stratene a procesor musi cakat pokym pride dalsie prerusenie, aby znovu vykonal dalsiu fazu grafiky a hudby. Takze tento mechanizmus sposobi ze len o kusok (staci o par percent) pomalsi procesor sposobi ze vsetko bezi 2x pomalsie.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 29.04.2017, 20:12 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Nemelo by se brat v potaz co je "spravne", ale co je "rozsirene" :-) Napriklad kempston joystick dekoder v originale dekoduje jen A5=0, takze spravna adresa by mela byt #DF a ne #1F. Ale holt uz se to tak rozsirilo. Presto ale spanelske hry pouzivaji port #DF. ZX take nebylo zamysleno jako pocitac na hrani her, vyuziti si ale naslo prave zde, takze ho muzeme brat jako "herni konzole" - bez urazky :-)

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Naposledy upravil VELESOFT dne 29.04.2017, 20:34, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 29.04.2017, 20:26 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Nekdy je takove zpomaleni zadouci, pokud je hra prilis rychla. Pokud vlastnite nejake to ZX se 128kB ramky, staci ve 128 basicu zadat napriklad OUT 32765,55 a tim se prepnout do 48 rezimu, kdy mame v hornich 16kB pomalou ramku. Dost velka cast her pak bezi pomaleji, bohuzel u neupravenych modelu ZX128/+2 to ma za nasledek velmi caste prseni v obraze (zalezi na hre). Ale jako zpomalovac je to fajn. U her narocnejsich na CPU dojde ke zpomaleni klidne az dvojnasobnemu (kdyz nebude stihat preruseni) a u nenarocnych her kde je vazba na preruseni nepoznate nic. 48 hudba pro speaker muze byt casto rozladena vlivem pomale ramky, opet zalezi na konkretni hre. Majitelum ZX128 a +2 bych doporucoval toto prilis nezkouset, pokud nemate v pocitaci deprchator, jinak dlouhodobe prseni casto zpusobuje ztratu obsahu ramky. Pocitaci to neuskodi, ale software to poskodi.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 30.04.2017, 14:34 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 20.02.2017, 01:17
Příspěvky: 806
Has thanked: 19 times
Been thanked: 48 times
Takže zpomalování hudby např. ve hře Bedlam je způsobeno jejím naprogramováním pro +2A nebo zkrátka tím, že hra neobsluhje přerušení ano? Prostě přijde mi to nestandardní adivné, aby zvukový koprocesor zpomaloval při přehrávání hudby. Nemělo by se tak dít.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 30.04.2017, 15:07 
Offline
Radil

Registrován: 18.10.2014, 23:10
Příspěvky: 377
Has thanked: 28 times
Been thanked: 120 times
tommik píše:
Prostě přijde mi to nestandardní adivné, aby zvukový koprocesor zpomaloval při přehrávání hudby. Nemělo by se tak dít.
No koprocesor je trochu silné slovo, to by mohol byť TV modulátor považovaný za grafický koprocesor, ale ide o to,
že AY nespomaľuje. Spomaľuje sa len jeho ovládanie, keďže procesor ho nenastavuje tak často ako by mal.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AY-3-8912 taktovacia frekvencia
PříspěvekNapsal: 30.04.2017, 18:38 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
tommik píše:
Takže zpomalování hudby např. ve hře Bedlam je způsobeno jejím naprogramováním pro +2A nebo zkrátka tím, že hra neobsluhje přerušení ano? Prostě přijde mi to nestandardní adivné, aby zvukový koprocesor zpomaloval při přehrávání hudby. Nemělo by se tak dít.


Koukal jsem na BEDLAM a zkousel to v emulatoru na ruznych modelech ZX a Pentagonech. Nic nepomaha, takze se da predpokladat, ze kod hry je tak blbe napsany. Pouziva jen IM1 preruseni, takze hudba pod prerusenim nebezi, vola se proste jednou za cas (ve zhruba podobnych intervalech). A to je ten kamen urazu.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz