OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

Zptky do minulosti!

Právě je 14.06.2021, 16:31

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 233 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: BETADISK 128
PříspěvekNapsal: 22.07.2020, 12:27 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 438
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 227 times
vlada: S velkými obtížemi, celé je to designované právě na stojato. Pokud bys chtěl na ležeto, byla by pro tebe lepší moje původní verze 128C, která byla celá horizontálně. Sežeň ještě 4 lidi a můžu ti nechat udělat tišťáky na tuhle verzi ;-), minimum je právě 5 kusů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BETADISK 128
PříspěvekNapsal: 25.07.2020, 12:37 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 438
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 227 times
Vyřešení záhady Beta disku + ZX Nucleonu:

Konečně se mi podařilo vyřešit problémy s Betadiskem a ZX Nucleonem :) :like: A rovnou přiznávám, že se to nestalo ani tak pečlivým měřením, zjišťováním a zkoušením, ale víceméně náhodou :D

Tak si to pěkně shrneme. Betadisk 128 trpěl dvěma problémy:
1) Už od původní verze 128C, která prakticky kopírovala originál, fungovalo nespolehlivě tlačítko NMI/MAGIC.
2) Po vyzkoušení ZX Nucleonu nefungoval boot do TR-DOSu po resetu, byla-li tato funkce přepínačem zapnuta. Respektive aby to bylo ještě složitější, boot nefungoval u verzí 5.03 (originální od Technology Research), 5.04T a 5.041 (obě z Ruska, podporují turbo format). U české 5.05cz bootování fungovalo. Všechny verze používám s fixem HL' pro návrat do Basicu od Velesofta.

ad1) U problému s nespolehlivou funkcí NMI/MAGIC tlačítka se ukázalo, že má dvě příčiny, a sice ne moc dobře navržený obvod pro generování NMI a přistránkování TR-DOS, a také softwarové ošetření v TR-DOSu má své mouchy. HW část jsem u nejnovější verze řadiče 128X předělal, je převzatá z Pentagonu a funguje logičtěji než u původního Betadisku. Po stisku NMI se nejprve přistránkuje ROM TR-DOS a až následně vygeneruje NMI puls, a to vše jen a tehdy, pokud CPU vykonává instrukci někde v adresovém prostoru mimo ROM. Původně to bylo naopak. Teď už je snad zabezpečeno, že se CPU nemůže zatoulat při běhu programu, když se přepne ROM v nevhodný okamžik. Softwarové mouchy v TR-DOSu ale jsou stále, někdy snap po stisku NMI může spadnout v důsledku předchozí práce se zásobníkem atd.

ad2) A teď ten hlavní vleklý problém, a sice nefunkční bootování po resetu u verzí 5.03, 5.04T a 5.041. Ukázalo se, že jsem se nechal svézt na falešnou stopu v domnění, že je to problém vyloženě ZX Nucleonu a Betadisku. Nenapadlo mě vyzkoušet jiný 128 stroj. A ouha, úplně stejné nesmysly se děly i u Gamy 128 a Gamy 192! Náhodou jsem zrovna šťoural v disassemblingu verze 5.05cz (ta jediná, která fungovala) a všiml jsem si, že po resetu skáče na krátkou rutinku, která přistránkuje u 128ky půlku ROM s 48-Basicem a základní, 0. stránku RAM od 49152d. A světe div se!, ostatní 3 verze nic takového neprovádějí, a proto po resetu, kdy je přistránkovaná ROM se 128-Basicem, padají při nastaveném bootu! Nechápu, jak mohl výrobce tak zásadní věc přehlédnout :roll:

Každopádně vytvořil jsem fix všech těchto tří verzí, obsahují tedy Velesoftův fix HL' a můj fix pro 128-boot po resetu. Fix je udělán u všech verzí stejně, na stejném, jinak volném místě ROM, popis je v přiloženém textu. Kdo chce, může si svoji ROM v Betě přeprogramovat.

Čili od teď všechny mé Betadisky budou obsahovat tyto fixnuté verze TR-DOS a funguje na nich bootování po resetu na ZX Nucleonu i ostatních 128 strojích.


Přílohy:
TR-DOS with fixed HL'+BOOT_IN_128-MODE.rar [25.49 KiB]
221 krát

_________________

CSS Electronics

ZX Nucleon 512KB: hlavní počítač
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB/192KB: další počítače
Beta Disk 128X: hlavní úložiště
Delta Disk: bývalé úložiště
DivMMC EnJOY! PRO MINI *lite*: nepoužívané úložiště
Multiface 128C (Debugged): Nabourávač her
Externí ROM 64KB a 128KB: Externí test. ROMky
Advanced Parallel Interface ADPI8255A: Top paralelní IFC
Kempston Interface: IFC pro joystick
Multishots Interface: IFC pro 2 joysticky
Orpheus Interface: Top AY+joystick IFC

http://css-electronics.8u.cz/
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BETADISK 128
PříspěvekNapsal: 30.07.2020, 00:27 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 1544
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 12 times
Been thanked: 221 times
Nemôžem si pomôcť, ale nevidím cez to dobre na monitor. :twisted:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BETADISK 128
PříspěvekNapsal: 30.07.2020, 00:41 
Offline
Kecka

Registrován: 16.08.2018, 15:10
Příspěvky: 69
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
To je ale přece cílem, říká se tomu ergonomie. :) Nutí to člověka se koukat ze stran, tu zprava, tu zleva atd., čímž si procvičuješ krční páteř, narozdíl od strnulého civění do monitoru. :D

Ale vážně. Pokud se monitor podloží, třeba SP210tkou, myslím, že se s tím dá žít. Ale já se to budu snažit položit, nemyslím si, že to bude nějaký velký problém.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BETADISK 128
PříspěvekNapsal: 30.07.2020, 09:46 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 24.05.2018, 22:32
Příspěvky: 1239
Bydliště: Most, Praha
Has thanked: 367 times
Been thanked: 389 times
Tak použít průhledný skleněný plošňák. :-) https://www.youtube.com/watch?v=rj4qe6bdu7k

_________________
i++ (INC) increment
i-- (DEC) decrement
i@@ (EXC) excrement


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BETADISK 128
PříspěvekNapsal: 30.07.2020, 10:03 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 18.05.2013, 14:56
Příspěvky: 1677
Has thanked: 202 times
Been thanked: 379 times
Hm, překáží. Nezmiňoval jsem to cca před měsícem? Ona ta původní konstrukce nebyla naležato jen tak pro nic za nic.

Mimochodem, jak je to skutečně vysoké?

Mám teď na stole 19" monitor, který nelze na noze posouvat výš/níž, jen otáčet okolo svislé osy a naklánět. Dolní okraj obrazovky začíná zhruba ve výšce 12.5cm nad plochou stolu (z mého pohledu přiměřeně ergonomické) a PAPER/BORDER má hranici někde okolo 17-17.5cm. Věci přesahující 13-14cm by mě asi rozčilovaly.

Ono už i DivIDE a UPI nastojato je tak na hranici (obojí dosahuje zhruba 11-12cm výšky), kdy to je jakš takš snesitelné a bezproblémové i mechanicky z hlediska vyvracení z konektoru/ZX sběrnice, stačí o tak dlouhou desku omylem zavadit a katastrofa může být na světě, protože dlouhá páka. Tím nemyslím, že se to zlomí v místě, kde CSS jistě použil kovové úhelníky, ale že se tím drknutím pohne a třeba i vysune něco jiného.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BETADISK 128
PříspěvekNapsal: 27.08.2020, 11:23 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 438
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 227 times
Táák a už je k mání i boxovaná verze :like: :D. Řadič funguje úžasně, standardně do něho dávám TR-DOSy verzí 5.03, 5.04T, 5.041 a 5.05cz, takže problém s kompatibilitou by neměl nastat ani u původního software, ani u ruských věcí.

Výška je naprosto v pohodě, klidně by mohl být i o pár cm vyšší ;) , ale to není třeba. Pokud si někdo stěžuje, že u svislých interface nevidí na monitor, není to většinou chyba interface, ale špatně umístěného monitoru. Jestlipak víte, že správně má mít člověk zhruba půlku výšky obrazovky ve výšce očí, nebo malinko pod? Osobně mám monitor na asi 15cm vysokém dřevěném podstavci a je to ok, navíc prostor pod podstavcem se dá využít pro uschování ZX periférií ;)


Přílohy:
Beta128X-P1.png
Beta128X-P1.png [ 282.32 KiB | Zobrazeno 1577 krát ]
Beta128X-P3.png
Beta128X-P3.png [ 263.58 KiB | Zobrazeno 1577 krát ]
Beta128X-P5.png
Beta128X-P5.png [ 173.13 KiB | Zobrazeno 1577 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: BETADISK 128
PříspěvekNapsal: 27.08.2020, 12:24 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 01.12.2017, 21:01
Příspěvky: 1544
Bydliště: BA-Petržalka :(
Has thanked: 12 times
Been thanked: 221 times
css píše:
...Jestlipak víte, že správně má mít člověk zhruba půlku výšky obrazovky ve výšce očí, nebo malinko pod? ...

Ja som zasa čítal a aj videl obrázok, že vrch displeja má byť vodorovne vo výške očí.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 233 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz