OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 29.03.2024, 09:05

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 08.06.2017, 11:46 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 24.03.2014, 08:10
Příspěvky: 206
Has thanked: 80 times
Been thanked: 124 times
Milý uživatelé ZXS, jsem rád, že tentokrát zveřejňujeme nejen věc okolo Mbčka, jak to u mě bývá zvykem, ale týká se to opravdu všech uživatelů, protože ROMku používá každý :)

Slovo dalo slovo a Busy vytvořil skvělé patche pro ROM. Díky nim umí ZX ROM zobrazovat 64 znaků na řádek. Výhodu to přináší zejména pro programátory v BASICu, kteří si díky patchi mohou na obrazovce zobrazit 2x tolik informací. Dále hovořiti je zbytečné, podrobnější informace jsou u mě na webu:

http://hood.speccy.cz/dwnld/rom64_info.htm
http://hood.speccy.cz/dwnld/rom_64.zip


Díky moc Busymu, skvělá práce, Slavko :dcl:

Hood

P.S. na Mbčku mám patch pěkně v autoexeku, takže po bootu se mi ohlásí BSROM již v 64 znacích:)))

_________________
http://hood.speccy.cz
http://sarah.speccy.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 08.06.2017, 12:25 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:27
Příspěvky: 1011
Has thanked: 231 times
Been thanked: 221 times
Ahoj, tohle je docela zajímavé. Nezkoušel jsem to, ale logicky mě napadá, jestli to nedělá paseku, když máš natvrtdo po bootu MBčka ten font zapnutý, tak když pak pouštíš různé programy v Basicu nebo třeba i loadery, které vypisují text do obrazovky, tak zda to nebypadá blbě. Případně program, který je v Basicu celý a nějak si formátuje obrazovku příkazy PRINT AT, TAB atd.

_________________
Have you played ATARI today?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 08.06.2017, 12:54 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:27
Příspěvky: 1011
Has thanked: 231 times
Been thanked: 221 times
A v anglickém popisu máš chybu: "... with 32 chars/line mode just by using POKE 236111,204. " - navíc jednička :)

_________________
Have you played ATARI today?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 08.06.2017, 13:26 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 24.03.2014, 08:10
Příspěvky: 206
Has thanked: 80 times
Been thanked: 124 times
Factor6 píše:
A v anglickém popisu máš chybu: "... with 32 chars/line mode just by using POKE 236111,204. " - navíc jednička :)


Dík, opravím to. Ano, problém s jinými aplikacemi by být mohl. Konkrétně Discobolos je psaný tak, že se nezobrazuje dobře, i když v režimu 64 zn pracuje. v režimu 32 znaků však nikoliv. Ono primárně to bylo napsané pro pohodlné programování v BASICu. Tj. LIST, autolist a editační řádek.

Nová BASICovská aplikace se dá ošetřit pro 64 zn. staré holt budou zobrazovat obsah jen na půl obrazovky.


Hood

_________________
http://hood.speccy.cz
http://sarah.speccy.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 10.06.2017, 14:02 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1612
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
BUSY, jak to tam je s fontem ? Systemove promenne na adresach 23606 a 23607 normalne meni adresu fontu, ale v 64 znakovem rezimu jsou ignorovane. Takze font 8x4 mas ulozeny pevne nekde v romce a nelze pouzit vlastni font. Co se tyce formatu fontu, jak to tam mas ?

Chvalim jak je vyresene UDG. Busy totiz prepocita 8pixelu na 4 tim zpusobem, ze vzdy dvojici pixelu slepi (OR). Takze i basicove hry s podporou grafiky v UDG muzou docela rozume slapat. Zde plati, ze cim mensi predmety/sprajty se vykresluji, tim mene detailu uvidime, ale jinak ok, rozumne reseni. :-)

ZX NEXT podporuje i hi-res rezim 512x192, tam se vejde 64 znaku v 8x8 formatu, po uprave na 8x4 by to zobrazilo az 128 znaku na radek :-D

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 10.06.2017, 18:54 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
VELESOFT píše:
BUSY, jak to tam je s fontem ? Systemove promenne na adresach 23606 a 23607 normalne meni adresu fontu, ale v 64 znakovem rezimu jsou ignorovane.
Ano, presne tak. Logicke riesenie by bolo keby 23606 v rezime 64zn/r normalne ukazovalo na font 4x8, co by ale znamenalo, ze prepnutim rezimu pomocou POKE 23611 by to zacalo zobrazovat nezmysly az pokym by uzivatel nezadal aj spravne 23606. Comu som sa samozrejme chcel vyhnut, preto sa 23606 v rezime 64 zn/r neberie do uvahy.
VELESOFT píše:
Takze font 8x4 mas ulozeny pevne nekde v romce a nelze pouzit vlastni font. Co se tyce formatu fontu, jak to tam mas ?
Este som uvazoval take riesenie ze v rezime 64zn/r by 23606 by ukazovalo koniec fontu, a v romke by bol font 4x8 ulozeny pred klasickym 8x8 a 23606 by naraz ukazovalo na obidva vdaka comu by sa dalo pohodlne prepinat rezim pomocou 23611. Lenze toto riesenie je pouzitelne iba pre standartnu ZX romku, kde je pred fontom 8x8 dost miesta, ale uz sa neda pouzit pre ine romky. Tak som aj toto riesenie zavrhol.

K samotnemu fontu 4x8 - v jednostrankovej verzii je font ulozeny presne tak isto ako v MRS - horny pixelovy riadok znaku vo vyssom nibble, dalsi pixelovy riadok v nizsom nibble, dalsi vo vyssom nibble dalsieho bajtu, ... atd ... a cely jeden znak je takto vtesnany do styroch bajtov.

V dvojstrankovej verzii je samotne vykreslovanie znakov optimalizovane na rychlost a tomu je prisposobeny aj font. Z povodneho kratkeho "packed" ulozeneho v instalatore patchu a v jednobankovej verzii sa pri instacii dvojbankovej "rozvinie" a zaberie v druhej banke cca 2 kB miesta. Okrem toho v tomto fonte su hned rovno aj graficke znaky 128..143, aby sa nebolo treba zdrzovat s ich on-line generovanim. Teoreticky by bolo samozrejme mozne aby 23606 ukazovalo na tento font, lenze ak by si uzivatel chcel dat vlastny font 4x8, musel by tam mat aj tieto graficke znaky a co je asi horsie, musel by hlavne obetovat 2kB ramky co by bolo dost odveci. To je dalsi dovod preco som pre jednoduchost zavrhol moznost pomocou 23606 urcovat adresu fontu 4x8.
VELESOFT píše:
Chvalim jak je vyresene UDG. Busy totiz prepocita 8pixelu na 4 tim zpusobem, ze vzdy dvojici pixelu slepi (OR). Takze i basicove hry s podporou grafiky v UDG muzou docela rozume slapat. Zde plati, ze cim mensi predmety/sprajty se vykresluji, tim mene detailu uvidime, ale jinak ok, rozumne reseni. :-)
Ano, na tomto som si dal zalezat, pretoze aj sam velakrat pouzivam UDG (hlavne na diakritiku) a vymyslat nejake nove UDG 4x8 mi prislo ako blbost, a snazil som sa o nejaku spetnu kompatibilitu.
VELESOFT píše:
ZX NEXT podporuje i hi-res rezim 512x192, tam se vejde 64 znaku v 8x8 formatu, po uprave na 8x4 by to zobrazilo az 128 znaku na radek :-D
Slabota, MDV-ho AP01 podporovalo rozlisenie az 512x256 :joint: A ja som srandoval, ze obrazovku ma velku styri tretiny :lol: V kazdom pripade, 128 znakov na riadok je uzasna hodnota :thumbup: Uz to chce jedine rezimy ako maju C64 a Atari so svojim vodorovnym rozlisenim 320 bodov, co by po zdvojnasobeni dalo 640 bodov a umoznilo by to az 160 znakov na riadok :angel:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 10.06.2017, 19:28 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1612
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Je nejaky font editor, ve kterem se da ten tvuj font editovat/generovat ? Me se nektere znaky moc nelibi a rad bych mel jine vlastni.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 11.06.2017, 19:39 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
VELESOFT píše:
Je nejaky font editor, ve kterem se da ten tvuj font editovat/generovat ? Me se nektere znaky moc nelibi a rad bych mel jine vlastni.
Tak to veru netusim, ci nejaky taky font editor existuje. Ja osobne to robim tak ze si font nakreslim ako obrazok v ART studiu (alebo ZX Paintbrush) a potom si obrazok nejakou vlastnou rutinkou (castokrat staci aj basic) presypem na format dat aky potrebujem.

Ale pri dvojramkovej verzii mozes pouzit akykolvek bezny font editor pre znaky 8x8. Data v druhej banke od adresy #2880 vezmi ako seriu standartnych 768 bajtovych fontov znakov 8x8 a mozes ich editovat normalnym beznym sposobom ako klasicky font 8x8.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 12.06.2017, 15:54 
Offline
Kecálek

Registrován: 10.07.2014, 01:57
Příspěvky: 168
Has thanked: 25 times
Been thanked: 225 times
VELESOFT píše:
Je nejaky font editor, ve kterem se da ten tvuj font editovat/generovat ? Me se nektere znaky moc nelibi a rad bych mel jine vlastni.

https://sindik.at/~ub880d/2017/06/10-64-znakov-na-riadok/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 12.06.2017, 16:00 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 16.06.2014, 12:23
Příspěvky: 3676
Bydliště: Jesenice u Prahy
Has thanked: 28 times
Been thanked: 280 times
Když ty znaky jsou dost nečitelný.
V BOBO 64 jsem to řešil zobrazením 512x256 a umělo to i standardních 80x25 znaků v češtině (char.gen. 6x10).

_________________
Diagnóza: Touretteův syndrom, Koprolálie, Dyslexie, Obsedantně kompulzivní porucha.
Kalkulačky: Privileg PR56, TI51-III, TI57, TI58, TI59, TI83, TI-83 Premium CE, TI89
Počítadla: BOBO64, ZX48 plus, DG-88, Didaktik-M, C16, C64C, Amiga 500+, MZ800, MUPID C2A2


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 12.06.2017, 19:56 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1612
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Dvoustrankva verze muze take bezet v klasicke romce ? Zadavani portu a hodnoty pro povoleni zapisu je jen pro instalaci do allram rezimu ?
Pokud ano, pak neni problem vytvorit image romek pro pouziti v +2A. Tam by se kazda z romek mohla zdvojit tak, aby pri prepnuti romek u OUT 32765,0/16 nemel vliv ale prepinani mezi dvojici romek by zajistil OUT 8189,0/4. Jasne, ze je to 16bitovy port, ale ZX prece ma 16bitovou adresovou sbernici a i pri OUT (xx),A se hodnota registru A zobrazi na vyssi adresovce A8-A15. Diky neuplne adresaci port 8189 u +2A/+3 muzeme klidne pouzivat 8bitovy port a hodnotu v registru A patricne upravit tak, aby pocitac prepinal romku jedinym 8bit outem.
LD A,16
OUT (253),A ;provede to same co dela OUT 8189,0 akorat navic zapne bit strobe na printer portu.

LD A,20
OUT (253),A ;provede to same co dela OUT 8189,4 akorat vypne bit strobe na printer portu.

Jedinym vedlejsim ucinkem pri pouziti tohoto zpusobu strankovani romek je ovlivneni bitu strobe, ale to asi stejne nikdo nevyuziva, tak to nevadi.
Software prilis casto na port 1FFD nesaha, spis se pouziva ve hrach port 7FFD.

Pokud by nekdo chtel tyto dve romky pouzit do 32kB rom v ZX128, tak to mozne dost dobre neni protoze, port 7FFD prome romek prepina i ramku a nastavoval by tak vzdy stejne cislo stranky. Basic loadery u 128kB loaderu pak asi prestanou fungovat. Takze zbyva jedine +2A/+3.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 13.06.2017, 07:57 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
danhard píše:
Když ty znaky jsou dost nečitelný.
Cim su pre teba necitatelne ?
Pokial kvalitou obrazu, potom musis mat hooodne blby obraz. Pretoze aj ked som ZX pripojil cez (ten najmenej kvalitny) VF vystup na stary historicky Tesla Color 110ST, znaky som mal krasne citatelne.
Pokial myslis tvar a ako su znaky nakreslene, tu uznavam ze niektore pismenka su dost "znasilnene" (napr. Q,W,N...) a ich kresba v rastri 3x7 je hooodne daleko od toho ako by mali vyzerat, ale clovek si na to zvykne rychlo a potom mu nerobi najmensi problem ich citat.

VELESOFT píše:
Dvoustrankva verze muze take bezet v klasicke romce ?
Ano. Ale samozrejme potrebuje 2x 16kB rom.
VELESOFT píše:
Zadavani portu a hodnoty pro povoleni zapisu je jen pro instalaci do allram rezimu ?
Treba citat "readme" :poke: ;) Citujem:
Hodnoty pre povoleny zapis pouziva instalator iba na to aby po modifikacii ulozil romku aj s druhou bankou na cielove miesto.
VELESOFT píše:
Pokud ano, pak neni problem vytvorit image romek pro pouziti v +2A. ...
Ano, to by slo. Ale kedze +2A nedokaze dole nastrankovat nespomalenu ramku a sucasne mat videoramku na svojom mieste, nikdy som toto moc neriesil.
VELESOFT píše:
Pokud by nekdo chtel tyto dve romky pouzit do 32kB rom v ZX128, tak to mozne dost dobre neni protoze, port 7FFD prome romek prepina i ramku a nastavoval by tak vzdy stejne cislo stranky. Basic loadery u 128kB loaderu pak asi prestanou fungovat.
Neprestanu fungovat. Do druhej banky sa skace iba pri nejakom vypise, inak nie, takze kludne by to mohlo byt tak ze pri kazdom vypise sa hore pristrankuje banka 0. Je sice pravda, ze vypis hlavicky zase sposobi pristrankovanie banky 0, ale pokial sa vypis hlavicky zakaze pomocou POKE, nic sa strankovat nebude a load stranky typu OUT 32765,23: LOAD "" CODE bude pekne fungovat aj nadalej.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 13.06.2017, 19:39 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1612
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Busy píše:
VELESOFT píše:
Pokud ano, pak neni problem vytvorit image romek pro pouziti v +2A. ...
Ano, to by slo. Ale kedze +2A nedokaze dole nastrankovat nespomalenu ramku a sucasne mat videoramku na svojom mieste, nikdy som toto moc neriesil.


Ja mluvil o tom, ze by se ta dvoustrankova romka pouzila primo jako romka do patice. O zadnem allram a organizaci pameti +2A/+3 tu rec nebyla.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 13.06.2017, 20:08 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3642
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 371 times
Been thanked: 788 times
VELESOFT píše:
Busy píše:
VELESOFT píše:
Pokud ano, pak neni problem vytvorit image romek pro pouziti v +2A. ...
Ano, to by slo. Ale kedze +2A nedokaze dole nastrankovat nespomalenu ramku a sucasne mat videoramku na svojom mieste, nikdy som toto moc neriesil.
Ja mluvil o tom, ze by se ta dvoustrankova romka pouzila primo jako romka do patice. O zadnem allram a organizaci pameti +2A/+3 tu rec nebyla.
Aha, ano. To by urcite slo.
Este ma napadlo vyhodit obe +3 romky a nahradit ich jednou standartnou romkou zo 128+ a do druhej napalit dvojbankovu so 64 zn/r. Akurat kedze standartna romka sa prepina portom #7FFD, tento bude treba nechat na jej prepinanie a potom portom #1FFD sa bude volit ci chceme mat originalnu 128 rom alebo 64zn/r. Lenze z toho potom vyplyva ze aj obe banky dvojbankoveho 64zn/r sa musia prepinat portom #7FFD. Co by bolo riesitelne - vid moj prispevok vyssie.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX ROM se 64 znaky na řádek
PříspěvekNapsal: 18.06.2017, 00:11 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1612
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Abych nezapomel, hazim to sem. V priloze je primo pouzitelna 64kB rom image pro pocitace ZX128+2A/+3. Odzkouseno v emulatoru Relaspectrum.

Podrobnejsi info

- prvnich 32kB obsahuje duplicitne 2x 16kB image s patchem pro 64znaku (druha banka), dalsich 32kB je tvoreno 2x stejnou 16kB upravenou 48rom. Druha banka neni normalne pouzitelna ihned po resetu. Od adresy 0 byl neskodny kod, ktery nastavi cerveny border a zastavi CPU. Na toto misto jsem dal odskok na adresu JP #3D0, kde byla nevyuzita pamet. Od #3D0 se spusti LDIR, ktery prenese 16bajtu dlouhy kod do ZX ram na adresu #5B00 a spusti ho. Kod provede OUT 32765,16 + OUT 8189,4 + RST 0, cili nastavi ROM3, kde miva +2A/+3 bezne 48basic a vyvola reset. Diky duplicite kazde z 16kB romek se zajistilo, ze OUT 32765,xx nema zadny vliv na prepinani zx rom. Tato upravena romka pouziva prepinani/strankovani mezi rom a bankou s patchem jen pomoci druheho portu 8189(#1FFD), ktery bezne ZX software vubec nepouziva a pokud ano, pak jedine pro vynuceni 48rom, coz v nasem pripade vubec nevadi. 64kB ROM soubor z prilohy si muzete rozdelit na dva 32kB bloky a ty pouzit jako obsah pro vypaleni do romek k pouziti v pocitaci +2A/+3. Rom startuje do normalniho 32znakoveho rezimu.

Obrázek

V kombinaci s DIVIDE to fungovat muze, ale problem nastane, kdyz stisknete NMI v okamziku, kdy je pripojena druha banka s patchema. System ESXDOS s tim nejak nepocita a navrat z NMI skonci padem. Je to ale jen softwarovy problem, kdyby s tim system v divide pocital a na romku nijak nesahal, pak by to behalo. Da se to obejit tak, ze NMI zavolate pomoci RANDOMIZE USR 102.
Jeste jine reseni me napada. A sice pouzit jednobankovou 16kB verzi natvrdo sitou pro 64znaku a tu umistit 2x za sebou do prvnich 32kB rom. Do vyssich 32kB ulozit zase 2x original 48rom pro 32znaku. No a prepnuti mezi 64 a 32 znaky na radek se pak nebude resit pomoci POKE, ale pres OUT 8189,0/4. Prvni dve romky budou muset mit na zacatku kod, ktery prepne na rom3 po resetu. Takove reseni by melo byt funkcni a behat bez problemu i s ESXDOSem.


Přílohy:
64romfor+3.zip [15.11 KiB]
608 krát

_________________
http://velesoft.speccy.cz/
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz