OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

Registrujte se zde!

Právě je 13 lis 2018, 18:53

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 21 říj 2018, 13:41 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 02 srp 2015, 14:23
Příspěvky: 96
Bydliště: Skalica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 20 times
Zdravím, je niekde k dispozícii zdrojový kód od Promethea, alebo sa musím potrápiť s disassemblingom?

_________________
ZX Spectrum, ZX Spectrum +, DIDAKTIK GAMA '87 '88 '89, DIDAKTIK M '90 '91, DIDAKTIK KOMPAKT '92 '93, D40, D80, Interface M/P, MELODIK, UR-4, BEST, KP 311, BT100, SP210T, GAMACENTRUM 01 (cerná), ROBOTRON K6304, 2x divIDE, 2x K-Mouse, PMD 85-2, Amiga 500


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 22 říj 2018, 12:20 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22 kvě 2013, 20:14
Příspěvky: 2011
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 220 times
Been thanked: 373 times
Naco chces disasemblovat Prometea ?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 22 říj 2018, 12:45 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 05 zář 2013, 13:08
Příspěvky: 701
Bydliště: Smolenice
Has thanked: 62 times
Been thanked: 209 times
Mám pocit, že to mal Velesoft na svojich stránkach.

_________________
To err is human, but to really foul things up requires a computer.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 22 říj 2018, 13:16 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 11 čer 2013, 14:27
Příspěvky: 1575
Has thanked: 983 times
Been thanked: 266 times
To by byla bomba. Poslední slova, co od Velesofta na téma Promethea pamatuju, bylo přání mít zdrojáky....


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 23 říj 2018, 22:51 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 02 srp 2015, 14:23
Příspěvky: 96
Bydliště: Skalica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 20 times
Busy píše:
Naco chces disasemblovat Prometea ?

Aby som mal zdrojak, ked nieje.
Pretoze mna padlo par uzitocnych uprav:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
- Pri 6 bitovom fonte je 42 znakov na riadok a 4 volne pixele napr. na posivnik co by bolo velmi prakticke
- farevna syntax
- napr. oprava prekladaca (defw to bolo tusim to zle preklada)
- atd.

_________________
ZX Spectrum, ZX Spectrum +, DIDAKTIK GAMA '87 '88 '89, DIDAKTIK M '90 '91, DIDAKTIK KOMPAKT '92 '93, D40, D80, Interface M/P, MELODIK, UR-4, BEST, KP 311, BT100, SP210T, GAMACENTRUM 01 (cerná), ROBOTRON K6304, 2x divIDE, 2x K-Mouse, PMD 85-2, Amiga 500


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24 říj 2018, 07:16 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 13 kvě 2013, 16:48
Příspěvky: 216
Bydliště: Košice
Has thanked: 92 times
Been thanked: 80 times
Billy48 píše:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
Formát zdrojového textu Promethea neumožňuje mať komentár vedľa inštrukcie.
Billy48 píše:
- napr. oprava prekladaca (defw to bolo tusim to zle preklada)
To je pre mňa nová informácia. V Prometheovi som napísal desiatky (podľa brata stovky) rôznych programov, programčekov a utilitiek a žiadny problém s defw som nepozoroval.

_________________
https://pmd85.borik.net - PMD 85 Emulátor, PMD 85, PMD 32-SD
https://pp01.borik.net/ - PP 01 Emulátor, PP 01


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24 říj 2018, 08:44 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22 kvě 2013, 20:14
Příspěvky: 2011
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 220 times
Been thanked: 373 times
rombor píše:
Billy48 píše:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
Formát zdrojového textu Promethea neumožňuje mať komentár vedľa inštrukcie.
Prave preto chce zdrojak, aby to tam mohol doplnit. Prinieslo by to samozrejme nekompatibilitu s povodnym Prometeom, t.j. zdrojak z noveho by sa nedal pouzit v starom.

Pokial sa zdrojak nepodari zohnat, nezostane nic ine len disasembling. Takto som aj ja zo zaciatku upravoval MRS.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24 říj 2018, 08:49 
Offline
Pan Generální

Registrován: 22 kvě 2013, 20:14
Příspěvky: 2011
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 220 times
Been thanked: 373 times
Billy48 píše:
6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
Tak ma napadlo, ked som uz pisal o MRS, nechces skusit prejst na MRS ? Tam mas rovno 64 znakov na riadok, takze toho komentaru napravo od instrukcie sa vojde podstatne viac. A zaroven ziskas aj mnohe dalsie vymozenosti, o ktorych sa Prometeu ani nesniva (multiprechodovy prekladac, protokol o preklade, moznost pouzitia druhej videoramky, integracia s bsdosom, technicka podpora odo mna...)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24 říj 2018, 09:38 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 11 čer 2013, 14:27
Příspěvky: 1575
Has thanked: 983 times
Been thanked: 266 times
Některá PRO pro zaobírání se Prometheem:
- v porovnání s ostatními dobovými systémy je NEJ (viz srovnání v úvodu manuálu k Prometheovi)
- assembler je to uživatelský přítulný, s nativním (v dobrém slova smylsu: skoro až spectristicky primitivním) ovládáním
- chytře propojený s klonem populárního VASTu, tvoří docela slušné vývojové/ladící (trasovací) prostředí

Úpravy by nebyly marné a snad ani složité pro to, aby Prometheus překonal dělení na verze a různá omezení, zejména mohl:
- využívat volání funkcí ESXDOSu, tj. číst a ukládat do FAT a tak přímo komunikovat s pecoidní SD/CF kartou
- vypisovat znaky a přehledy ve 42, 51 či 64 znacích na řádek
- co nejméně zavazet v prostoru 48K + odpojování/přihrávání monitoru (64K adresní prostor pro zdrojáky v několika 128K stránkách tuším Universum řešil ovladačem virtuální paměti)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 24 říj 2018, 10:11 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 18 kvě 2013, 13:56
Příspěvky: 825
Has thanked: 99 times
Been thanked: 195 times
Billy48 píše:
Busy píše:
Naco chces disasemblovat Prometea ?
Aby som mal zdrojak, ked nieje.
Pretoze mna padlo par uzitocnych uprav:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
- Pri 6 bitovom fonte je 42 znakov na riadok a 4 volne pixele napr. na posivnik co by bolo velmi prakticke
- farevna syntax...
Jako nápady fajn, ale já jsem si na 100% jistý, že je autor neudělal proto, protože se snažil za každou cenu udržet Prometheus malý (to se týká i 128k verze). Přesto jsme museli mockrát zápasit s nedostatkem paměti. Sestavovat program z více částí při každé kompilaci a testování je docela pracné.
Busy píše:
Ale zase na druhej strane, aspon podla mna, dnes pisat programy priamo na Spektre je uz dost prezitok. Pisanie a kompilacia programov na viacbitoch je ovela pohodlnejsia a flexibilnejsia...
Asi tak.

Prometheus je super na to s jakými omezeními se musí vyrovnat. Ale nabalovat na něj další funkce nemusí dobře dopadnout.

Nicméně zdrojáky bych taky rád viděl. Přinejmenším ze studijních důvodů.

_________________
https://cygnus.speccy.cz ZX Spectrum 128k, Betadisk, DivIDE, ESXDOS


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 25 říj 2018, 11:44 
Offline
Kecka
Uživatelský avatar

Registrován: 03 kvě 2017, 10:50
Příspěvky: 35
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times
rombor píše:
Busy píše:
SCjoe píše:
Z dnešného pohľadu Prometheovi samozrejme chýbajú mnohé "vymoženosti", ale treba si uvedomiť, za akých podmienok vznikal.

Ale to sme už asi OT.


No jaký myslíš podmínky? Tomáš ho psal na obyčejným gumákovi, neměl ani 128ku, a později se do něj přidávaly diskový operace pro D40 se kterou už se to programovalo líp....


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 25 říj 2018, 17:21 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 13 kvě 2013, 16:48
Příspěvky: 216
Bydliště: Košice
Has thanked: 92 times
Been thanked: 80 times
Clouseau píše:
rombor píše:
Z dnešného pohľadu Prometheovi samozrejme chýbajú mnohé "vymoženosti", ale treba si uvedomiť, za akých podmienok vznikal.
No jaký myslíš podmínky? Tomáš ho psal na obyčejným gumákovi, neměl ani 128ku, a později se do něj přidávaly diskový operace pro D40 se kterou už se to programovalo líp....
Veď práve to som mal na mysli. Že na malom priestore dokázal Universum vytvoriť skvelý Assembler a Debugger v jednom, ktorý zaberá v pamäti primerané miesto a je dostatok miesta aj na zdrojový kód, aj na skompilovaný kód.
Jedna z vecí, ktorá mohla byť celkom užitočná a miestami mi chýbala, je podmienená kompilácia IF/ENDIF. A neskôr, už keď bola disková verzia, niečo ako binclude pre prihranie binárnych dát počas kompilácie. Ale to sú už veci, ktoré by Assembler možno zbytočne predĺžili na úkor voľného miesta.

_________________
https://pmd85.borik.net - PMD 85 Emulátor, PMD 85, PMD 32-SD
https://pp01.borik.net/ - PP 01 Emulátor, PP 01


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 26 říj 2018, 23:34 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29 čer 2013, 15:52
Příspěvky: 1446
Has thanked: 15 times
Been thanked: 240 times
Zdrojaky jsem nikdy nemel. Leda zkusit sehnat autora "UNIVERSUM".

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 27 říj 2018, 11:26 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 02 srp 2015, 14:23
Příspěvky: 96
Bydliště: Skalica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 20 times
rombor píše:
Billy48 píše:
- 6 bit font (t.j. o desat znakov na riadok viac a pri dobre citatelnosti) tym padom by sa dalo napisat kratky komentar aj na koniec riadka, nie len na novy riadok za strednik.
Formát zdrojového textu Promethea neumožňuje mať komentár vedľa inštrukcie.
Billy48 píše:
- napr. oprava prekladaca (defw to bolo tusim to zle preklada)
To je pre mňa nová informácia. V Prometheovi som napísal desiatky (podľa brata stovky) rôznych programov, programčekov a utilitiek a žiadny problém s defw som nepozoroval.


Zle som to napisal, lebo som si to presne nepamatal. Takze je to pri pouziti znaku $ (Prometheus nestandartne priraduje adresu za znak $). Napr. aj pri preudoinstrukciach a ja som si proste pamatal len ten defw, no co uz je to rok a pol :D --> riesilo sa to tu: http://www.oldcomp.cz/viewtopic.php?f=4 ... 7&start=15

VELESOFT píše:
Zdrojaky jsem nikdy nemel. Leda zkusit sehnat autora "UNIVERSUM".


To je asi jedina moznost. Ale ako a kde?

_________________
ZX Spectrum, ZX Spectrum +, DIDAKTIK GAMA '87 '88 '89, DIDAKTIK M '90 '91, DIDAKTIK KOMPAKT '92 '93, D40, D80, Interface M/P, MELODIK, UR-4, BEST, KP 311, BT100, SP210T, GAMACENTRUM 01 (cerná), ROBOTRON K6304, 2x divIDE, 2x K-Mouse, PMD 85-2, Amiga 500


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: PROMETHEUS - zdrojový kód
PříspěvekNapsal: 12 lis 2018, 11:44 
Offline
Nemluva

Registrován: 03 črc 2018, 22:06
Příspěvky: 4
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Pokud se nepodaří původní zdrojový kód vydolovat, možná to tak obrovská ztráta nebude, viz text z dokumentace k Prometheovi:
Citace:
Pokud se někomu zdá 31 znaků málo, nezbývá mu než si buď zvyknout nebo používat jiný assembler. K tomuto omezení jsem
dospěl na základě zkušeností svých i svých přátel, téměř nikdo, koho znám nepíše komentáře do
zdrojového textu (maximálně na papír s programem), je to práce navíc a zdrojový text to neúměrně
prodlužuje - a zpomaluje to překlad i nahrávání (to zvláště).

Takže hlavní výhoda oproti dekompilované verzi bude asi jen ve smysluplných jménech návěstí. Můžeme rozjet projekt na OldComp.cz repozitáři (https://github.com/oldcompcz)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz