OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů

DOSDev 2020

Právě je 07.07.2020, 00:28

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 09:51 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 527
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 269 times
Dlouhodobě se mi nedaří tisknout s PLA materiálem :? přestože všude se prezentuje coby základní a bezproblémový materiál pro 3D tisk. Skoro na vše používám ABS a nemám s ním žádné problémy, ale občas bych potřeboval na velké tisky použít PLA (ABS se vlivem smršťování odlepuje u krajů), a tam narazím na problém :bang:

PLA se mi neustále zasekává, vypadá to, že zacpává trysku. Nechápu proč, zkoušel jsem PLA materiály od několika výrobců, různé barvy, rozsah teplot od 200°c do 240°c, pomalý tisk, rychlý tisk, kalibrovat výšku trysky blíž k podložce i dál od podložky, ale prostě ne a ne a ne :roll: Jakmile vložím do tiskárny PLA, začnou po chvilce od zahájení tisku podávací kolečka pro filament přeskakovat, přitom při ABS vše funguje bez problémů. Zajímavé je, že všechny PLA filamenty, co se mi tu sešly, obsahují v sobě drobné lesklé "třpytky", tak si říkám, zda to není původ problémů. V ABS nic takového není.

Máte někdo podobné zkušenosti a nevíte, co s tím? Díky moc.

_________________

CSS Electronics Petr Valečko

>>> ZX Nucleon 512KB <<<
ZX Spectrum, Didaktik Gama 80KB, Didaktik Gama 192KB
Beta Disk 128C, Delta Disk, Orpheus AY, Multishots IFC,
Multiface 128C (Debugged) IFC, Externí ROM 64KB a 128KB,
Advanced Parallel Interface ADPI8255A


http://css-electronics.8u.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 09:56 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1650
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 361 times
Been thanked: 602 times
To je tiskárnou, že sis nevybral Průšu :-). Já měl Ender 3 a pak jsem si koupil Prusu Mini. Na obou jsem tiskl z nejlevnějšího PLA Gembird. U Endera jsem měl problém, že mi někdy nechytal první vrstvu. U Průši problém nemám. Možná bych zkusil ve sliceru zvednout o 10°C teplotu pro PLA.

_________________
ZX Spectrum, Amiga weby: cs.speccy.cz , ondraspo186.8u.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 10:07 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 527
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 269 times
S teplotou jsem si už hrál mezi 200-240°, tam už se nic vymyslet asi nedá.
Průšu bych si klidně vybral, kdyby měl v nabídce kompletně zadeklovanou tiskárnu za rozumný peníze, ale to bohužel nemá. Tiskárna je do firmy a z mnoha důvodů je nemyslitelné, aby v provozu běžela odkrytá tiskárna.

Mě by ale zajímal fyzikální původ toho problému, na to jsem nepřišel :cry: U tiskárny byl vzorek nějakého čínského PLA bez těch třpytek, a ten tiskl perfektně, bohužel u nás jsem podobný nesehnal.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 10:09 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1650
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 361 times
Been thanked: 602 times
A nějaký Gembird máš? Já tam třpitky nevidím. Mám šedý a černý.
Já třpitky vidím jen třeba v Galaxy Black od Průši, což je ale účel.
https://shop.prusa3d.com/cs/prusament/7 ... k-1kg.html

_________________
ZX Spectrum, Amiga weby: cs.speccy.cz , ondraspo186.8u.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 10:15 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 527
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 269 times
Gembird jsem nezkoušel. Kde ho kupuješ?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 10:22 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1650
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 361 times
Been thanked: 602 times
Možná bys mohl napsat, od jakého výrobce máš ten svůj PLA filament. Třeba s ním má víc lidí zkušenost.

https://www.alza.cz/gembird-filament-pl ... 19.htm?o=1
https://www.tsbohemia.cz/gembird-filame ... 71094.html

_________________
ZX Spectrum, Amiga weby: cs.speccy.cz , ondraspo186.8u.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 11:12 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 527
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 269 times
Zkoušel jsem zatím 3 značky, Fillamentum, Devil Design a RS PRO, všechny stejný výsledek.

Ale teď jsem trochu prolézal web a jak koukám, jsou potíže s PLA hooodně rozšířený jev, skoro to vypadá, že kdo problémy nemá, je vyjímka :) A co jsem se dočetl, chce to co nejnižší teplotu, kdy se ještě materiál roztéká, a hlavně co nejmenší retrakci, cca 1-1,5mm, jinak začne materiál "špuntovat" trysku! To by možná mohlo být ono, já doteď volil retrakci kolem 5-8mm a to bude zřejmě blbě. Vyzkouším.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 11:43 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 914
Has thanked: 19 times
Been thanked: 106 times
Měl jsem s PLA stejný problém. Při retrakci se časem udělala na rozhraní vodící a vstupu do hotendu nepatrně širší bakulka, kterou už extruder zpět neprotlačil.
Podle mě je problém ten, že PLA je příliš tvárné i při celkem nízkých teplotách, takže zkus naopak teplotu hotendu snížit (tiskl jsem PLA i na 180°C) a zároveň zintenzivnit chlazení vrchní části hotendu, které nedá šanci PLA, aby se ve tvárném stavu dostalo při retrakci zpět až do vodící trubičky.

Každopádně, tento problém není způsoben špatně sestaveným hotendem. V takovém případě se v mezeře mezí vodící trubičkou na struně udělá vyložený disk a pak to nejde tam ani zpět a musí se vytáhnout celá vodící trubička a konec filamentu s "čočkou" odstřihnout. Pokud jde filament normálně protáhnout zpět, akorát je na jeho konci nepatrně širší "kulička", tak je to to, jsem psal.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Naposledy upravil ctirad dne 01.07.2020, 12:35, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 11:56 
Offline
Radil
Uživatelský avatar

Registrován: 15.05.2014, 15:24
Příspěvky: 527
Bydliště: Karlovy Vary
Has thanked: 1 time
Been thanked: 269 times
ctirad: Dík za tip, vyzkouším tvé rady a dám tu pak své postřehy, díky! :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 12:05 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 21:39
Příspěvky: 1760
Bydliště: Praha
Has thanked: 79 times
Been thanked: 201 times
Zasekavani PLA resi hotbreak s PTFE vlozkou. Bohuzel to trochu limituje maximalni teplotu, ale na 240 z PETG tisknu bez problemu. Jen pro predstavu jde o tohle:

http://obchod.rebelove.org/hotendy-a-tr ... 30-32.html

Mozna jsou i nejake moderni reseni o kterych nevim, ale ja od doby vymeny heatbreaku mam s PLA presne nula zaseku. Pripadne pomuze lepe heatbreak chladit, aby se to v nem nezadrelo. Duvod zasekavani dobre popsal Ctirad.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 12:08 
Offline
Profík

Registrován: 11.11.2013, 10:29
Příspěvky: 773
Has thanked: 138 times
Been thanked: 195 times
Ja pouzival Plasty Mladec, mam asi 20 ruznych barev z PLA materialu a zatim jsem nemel nejmensi problem. Hodne davno ze zacatku jsem resil problem s prilnavosti na podlozku, ted ji natiram lepidlem a bez problemu. To zasekavani by mohlo zpusobovat pritlacne kolecko od filamentu, vsiml jsem si, ze by mohl drhnout sroubek od kolecka.
Pouzivam hladkou i vroubkovanou podlozku. Jedime, co jsem musel vyresit trochu nestandardne je zamezit proudeni vzduchu okolo podlozky. To ale urcite nesouvisi s tim, co popisujes. Kvalita tisku i povrchu filamentu je IMHO na 1* Jo a tiskarna Prusa.

_________________
Sharp MZ-800++, MZ-1500++, MZ-2500++, SM-B-80T, MK-14_replica, HP-85, ZX-80+replica, ZX81, ZX-Spectrum+replica++, PMI-80+replica, SAM coupe++, PMD-85-2A+3, Didaktik-M, SORD-M5, TI-57, TI-59+PC-100, TI99/4A, ZetaV2+ppp, ZX-uno, Petr


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 12:39 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 914
Has thanked: 19 times
Been thanked: 106 times
jaké lepidlo používáš? Mě třeba skle od creality nic pořádně nedrží, ani kdybych se stavěl na hlavu. Ale sklo používat chci, protože mám jistotu, že to bude rovné.

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 12:49 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 19:23
Příspěvky: 1650
Bydliště: Vsetín
Has thanked: 361 times
Been thanked: 602 times
V práci máme nějkou merchu ze sklem a technologové používají lak nebo obyčejné lepidlo na papír.
https://www.na3d.cz/p/2427/3dlac-sprej- ... k-podlozce
https://www.megaknihy.cz/papirnictvi/37 ... -40-g.html?

_________________
ZX Spectrum, Amiga weby: cs.speccy.cz , ondraspo186.8u.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 13:05 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12.05.2013, 21:39
Příspěvky: 1760
Bydliště: Praha
Has thanked: 79 times
Been thanked: 201 times
Ja tisknu na sklo (vlastne zrcadlo protoze je rovnejsi nez bezne sklo) s nalepenou cernou kaptonovou folii. Jsem s tim spokojeny na 100%.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak správně tisknout s PLA?
PříspěvekNapsal: 01.07.2020, 13:19 
Offline
Profík

Registrován: 27.07.2013, 13:24
Příspěvky: 914
Has thanked: 19 times
Been thanked: 106 times
kapton je fajn. Akorát jsem se dosud nedokopal k tomu, bych někde koupil nějaký souvislý kus. Mám jen pásku a tam jsou pak vidět švy.
BTW, jak dlouho ti ten kapton vydrží?
A jak obecně při použití skla řešíte automatický bed leveling?

_________________
Atari 600XL, 800XL/XE, 130XE, ST, STE, MegaST, 7800, JaguarCD, Commodore C64, Amiga 500/Plus, 1200, CDTV, Sinclair QL + GC, Sharp MZ800, Sord M5, CPC 6128, Spectravideo SVI X'Press, Sony HB-750, Philips CDi 370, Ohio Scientific Challenger, Eureka.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz