OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů
Právě je 22 črc 2018, 17:44

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 17 úno 2015, 15:22 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12 kvě 2013, 18:27
Příspěvky: 1094
Has thanked: 232 times
Been thanked: 212 times
Zajímalo by mě, proč jsou povětšinou hry překonvertované ze Spectra na Sharpu pomalejší, někdy i tak, že jsou nehratelné nebo mají schválně nastavený o dost nižší framerate. Je tu někdo, kdo konvertoval hry? Je příčina v tom, že grafika je neupravená a nechaná v nelineárním formátu Spectra a na Sharpovi se to přepočítává za běhu hry + se grafika obarvuje? Proč kdysi někdo konvertoval hry tak hnusně (pán, co se podepisoval J.O Vsetín), že se nedaly hrát? Vždyť přece nemůže být až takový problém tu hru předělat tak, aby se nezpomalovala a nevypadala jak ze ZX81.

_________________
Have you played ATARI today?
blog.factor6.cz | about.me | 8-bitstuff.com | soundcloud | bandcamp


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17 úno 2015, 15:56 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 09 říj 2013, 18:04
Příspěvky: 733
Has thanked: 86 times
Been thanked: 28 times
Ide o to, že autori týchto prerábok si nedali veľa práce a v podstate urobili to, že ponechali pôvodný kód hry s tým, že využívajú prerušenie, ktoré sa volá 50x za sekundu a obsluha prerušenia má na starosti správne zobrazenie grafiky zo Spectra. Lenže, načo sa trápiť s farbami (zrejme by to bolo potom ešte pomalšie) a tak spracujú len čiernobielu grafiku a tým to končí.

Dúfam, že som to napísal správne, pretože nie je to z mojej hlavy, ale som to čítal niekde na Internete, kde to niekto popisoval. Z tých, čo im išlo hlavne o kvantitu a nie o kvalitu by som mohol menovať týchto: Patr Patik, Stanislav Hecht. Tí druhí, ktorí hru skonvertovali poriadne boli skôr firmy (doplnené, z ľudí napr., RDOS - Roman Dolejší a Ing. Spurný), takže mená na rýchlo povedať neviem.

Doplnené: Tie ostatné (rýchle a farebné hry) sú preprogramované poriadne a teda to zabralo aj viac času. Krásne to vidieť na Underwurlde a ešte pár ďalších hrách, kde existujú obe verzie.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18 úno 2015, 13:30 
Offline
Kecálek

Registrován: 11 lis 2013, 09:29
Příspěvky: 249
Has thanked: 10 times
Been thanked: 74 times
Kdysi jsem se timhle chtel taky zabyvat, ale nadseni me rychle preslo, takze jsem nic nepublikoval.
V podstate byly tri moznosti:
- zminovane preruseni a prepocitavani ZX obrazovky na Sharp obrazovku. Rychlost sla rapidne dolu a vysledek byl zalostny.
- najit vystupni rutiny pro grafiku, napojit se na ne a udelat vlastni vystup na Sharpa. To bylo rychlostne lepsi jenze, Sharp ma vetsi rozliseni a narocnejsi (casove) praci s barvou. A taky do uz zabere podstatne vice casu programatora.
- rozpitvat hru, pochopit jeji zobrazovaci engine a predelat ho tak, aby respektoval rozdily na jine platforme. Nektere graficke data byly pripraveny presne na hw Spectra. Takze je casto potreba predelat resource optimalizovane na cilovou platformu. Narocne nejen na cas programatora, ale hlavne na jeho schopnosti. Prece jen, ne kazdy zvlada disassemblovat cizi kod, zorientovat se v nem, predelat potrebne funkce nebo zdroje a jeste vse optimalizovat s ohledem na vykon. Tak to je fakt na dlouhe vecery/noci.
Je potreba si uvedomit, ze vykon Spectra i Sharpa je srovnatelny. Takze kazda rezie navic se negativne podepise na vysledku. A hry byly psane na hranici vykonnosti a programatori se casto pokouseli ruznymi fintami vytezit co nejvyssi vykonnost. Pak je tu jeste problem s mnozstvim instrukci, kterymi muzu procesor zatizit, aby to jeste bylo vykonostne tolerovatelne. Co si matne vzpominam, tak do 50ti instrukci navic pro grafiku 8x8 nebo 16x16 uz je na hranici pouzitelnosti.
Super na zkusenosti je vzit si nejakou mensi hru a vyzkouset si to sam. A klidne je mozne prubezne informovat, i pro ostatni to muze byt velkym prinosem.

_________________
Sharp MZ-800++, MZ-1500++, MZ-2500++, SM-B-80T, MK-14_replica, HP-85, ZX-80+replica, ZX81, ZX-Spectrum+replica++, PMI-80+replica, SAM coupe++, PMD-85-2A+3, Didaktik-M, SORD-M5, TI-57, TI-59+PC-100, TI99/4A, ZetaV2+ppp, ZX-uno, Petr


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18 úno 2015, 15:14 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 09 říj 2013, 18:04
Příspěvky: 733
Has thanked: 86 times
Been thanked: 28 times
Niekde na RDOSovej stránke (a možno to nebolo tam) som sa dočítal, že vytváral autmatický prevodník zo Spectra na MZ. Či ho dokončil, to netuším. Skúsim mu napísať, ak nájdem niekde jeho email, nech nám pridá nejaký zaujímavý komentár k tejto téme.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18 úno 2015, 17:39 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 19 črc 2013, 14:54
Příspěvky: 1260
Has thanked: 53 times
Been thanked: 175 times
Milsa nejaky "emulator" ZX Spectra byl v roce 1992-1993 vytvoren ale ani jsem se o to tenkrat nezajimal jak je to dobre. Vim ze to melo umet nahrat originalni neupravenou hru (program) z kazety a tu spustit.

Osobne jsem si tenkrat predelaval hru Great Escape pro sebe a tak jsem nejake zkusenosti nabral. To cernobile predelani je relativne rychle ale pro barvu je nutne 4x vykreslovat jeden radek. Kdyz se jeste vezme ze nejlepsi (nejsnadneji) je prekreslovat celou obrazovku tak to pak je opravdu potreba dosti vykonu. Ono neni trivialni precist 7KB pameti a to zkonvertovat do 32KB. Zas tak vykonny pocitac to neni. Pamatuji se ze nejefektivnejsi kod co se tyce rychlosti udelalo jedno makro co vygenerovalo strom, kde program vzdy sel optimalizovanou cestou a rychle transformoval data. Program byl ale v radu nejakych 4kB.

Co je docela problem je, ze posun na dalsi mikro radku je u ZX napr. 'inc e' ale u Sharpa je potreba pripocist 40 a to je udelat 32+8 - takze se musi delat 16 bitove pocitani a rotace. Je jasne ze kdyz ma clovek dosti casu tak muze primo v originale najit mista kde se neco zobrazuje na obrazovce a ty zmenit. Pak dokonce muze byt i predelavka lepsi nez original.

Factor6 stale muzes ty spatne predelane hry predelat a jiste nekomu udelas radost.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18 úno 2015, 18:31 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11 kvě 2013, 22:48
Příspěvky: 7150
Bydliště: Praha
Has thanked: 858 times
Been thanked: 828 times
Nějaký emulátor ZXka na Sharpovi se tu onehdá rozebíral (alespoň, co si vybavuji), ale prý to bylo ukrutně pomalé.

_________________
Integrovat muslimy s Evropany je jako integrovat ovce s vlky.
Call me Mr.Hellwide!


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18 úno 2015, 19:33 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 12 kvě 2013, 18:27
Příspěvky: 1094
Has thanked: 232 times
Been thanked: 212 times
To jsme zase někde trochu vedle. Emulátor existuje (je v balíku softu pro Sharpa na internetu) a funguje. Víc jsem nezkoušel a myslím, že to je bezpředmětné.

Spíš mě napadla jiná věc. Sharp mi trochu grafikou připomíná CPC. Kdyby tehdy lidi měli přístup ke hrám z CPC, tak by možná předělali ty. CPCčko má sice taky divně rozloženou grafiku (taky po 8 řádcích, ale ne na třetiny jako u ZX), ale barvy má jako Sharp (myslím jak jsou uložené v paměti). Nebo Sord, MSX. MSX má sice zase sprajty, ale grafiku víceméně stejnou jako Sharp. Ale sw emulace sprajtů by byla časově náročná.

Tolik směs náhodných myšlenek :)

Ale každopádně platí, že spousta konverzí je provedených pěkně, jak zmiňoval Milsa a určitě pochopím, že tehdy se na kvalitu moc nehledělo, protože důležitější bylo mít novou hru, než to, že je předělaná blbě.

_________________
Have you played ATARI today?
blog.factor6.cz | about.me | 8-bitstuff.com | soundcloud | bandcamp


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18 úno 2015, 21:20 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 09 říj 2013, 18:04
Příspěvky: 733
Has thanked: 86 times
Been thanked: 28 times
My ako deti sme mali plno hier a takmer všetky, čo boli zo Spectra boli ČB. Keďže originály sme nepoznali, tak nás to nejako netankovalo. Teraz si po čase uvedomujem, o čo sme prišli. To je tak, Spectrum bol kráľom, ale MZ-800 s dobrou grafikou (bez konkurencie medzi 8-btmi) a s dobrým zvukom prišlo neskoro. Už vtedy začínali 16-bitové počítače a MZ-800 na ne nestačilo. Keby to prišlo skôr, možno by to celé vyzeralo inak.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18 úno 2015, 21:26 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 09 říj 2013, 18:04
Příspěvky: 733
Has thanked: 86 times
Been thanked: 28 times
Ozaj, k emulátoru. Ten pracoval na princípe prerušenia a snažil sa relatívne často prekresľovať grafiku. Bolo to dosť pomalé, ale hry na tom chodili krásne. My sme mali kúpený ten emulátor, kde je na boku popísaný ten text. Ten druhý nemám otestovaný.

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18 úno 2015, 21:46 
Offline
Profík
Uživatelský avatar

Registrován: 09 říj 2013, 18:04
Příspěvky: 733
Has thanked: 86 times
Been thanked: 28 times
suksoft píše:
Milsa nejaky "emulator" ZX Spectra byl v roce 1992-1993 vytvoren ale ani jsem se o to tenkrat nezajimal jak je to dobre. Vim ze to melo umet nahrat originalni neupravenou hru (program) z kazety a tu spustit.

Google pomohol, myslel som toto:
http://archivek.ordoz.com/sharpemu/3516

_________________
Sharp MZ-821
Milsa MZ-841


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 19 úno 2015, 22:05 
Offline
Kecálek
Uživatelský avatar

Registrován: 06 srp 2013, 09:49
Příspěvky: 204
Bydliště: Praha
Has thanked: 160 times
Been thanked: 55 times
Factor6 píše:
Ale každopádně platí, že spousta konverzí je provedených pěkně, jak zmiňoval Milsa a určitě pochopím, že tehdy se na kvalitu moc nehledělo, protože důležitější bylo mít novou hru, než to, že je předělaná blbě.

Určitě hraje roli i časové hledisko – ty dobré předělávky jsou vesměs až z první poloviny devadesátých let, kdy znalosti a zkušenosti byly větší než dejme tomu v roce 1988. Mimochodem, nekvalitní konverze od J.O. a Standy Hechta byly docela proslulé – třeba v Interkarate+ si autoři neodpustili na jejich adresu patřičně peprné "pozdravy".

_________________
:sharp:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz