OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 16.04.2024, 22:31

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ZX-Uno
PříspěvekNapsal: 23.03.2016, 11:19 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 11.05.2013, 23:48
Příspěvky: 10122
Bydliště: Praha
Has thanked: 1956 times
Been thanked: 1521 times
Jestli si toho ještě někdo ze skalních fandů Spectra (a v případě tohoto projektu i ostatních 8mi bitů) nevšiml, tak ZX-UNO dosáhlo (resp. překročilo) požadované částky a vše se tak posouvá zase o krok dopředu. Více informací zde:
http://www.verkami.com/projects/14074-zx-uno

_________________
Amiga/Amstrad/Atari/Commodore/Mac/Nintendo/PS/PC/Sega/Tandy/ZX


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 04.04.2016, 22:51 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 14.05.2013, 19:10
Příspěvky: 1487
Bydliště: Kurim
Has thanked: 829 times
Been thanked: 578 times
Uz to slape. Trochu me potrapil programator, ale nakonec jsem zvitezil nad hmotou. Report zde http://www.8bity.cz/2016/dalsi-zajmavy- ... on-zx-uno/.
Ted musim poradne probadat, co to vlastne umi a neumi, ale vypada to dobre.

_________________
http://www.8bity.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 08.04.2016, 07:58 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3051
Has thanked: 2200 times
Been thanked: 901 times
Jack_Free píše:
Co je opravdu použitelné.


Tohle je sice uz spatne nebo draho dostupne, ale spica
https://sites.google.com/site/speccycores/
Ma hodne ruskych i jinych vymozenosti, a hlavne DivIDE a ESXDOS.

Zalezi na Tvych preferencich, na zx.pk.ru toho nebylo malo, ale oni pochopitelne tihnou k emulaci Betadisku.
Ja bych do ruskych klonu dnes sel jen tehdy, pokud by umely DivIDE.

ZX-Uno bude super,
doufam, ze nabidne i to, co ostatni hw emulacni masinky,
tedy soucasne provozovani cores vice pocitacu (alespon osmibitu...).

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 08.04.2016, 09:17 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 14.05.2013, 19:10
Příspěvky: 1487
Bydliště: Kurim
Has thanked: 829 times
Been thanked: 578 times
ZX Uno umi uz ted divIDE a esxDOS a v soucasne dobe krome Speccy (48, +2, +3, a melo by umet i Pentagon, ale to v defaultnim configu nevidim) emuluje Sega Master System, BBC Micro, SAM Coupe, Oric Atmos, Jupiter ACE, Apple II, Acorn Atom a NES. Je to stale ve vyoji, nektere veci jsou trochu podivne, nektere trochu zlobi, ale verim, ze se to casem poladi.

_________________
http://www.8bity.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 08.04.2016, 18:55 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 11.06.2013, 15:27
Příspěvky: 3051
Has thanked: 2200 times
Been thanked: 901 times
misticjoe píše:
VGA/HDMI nemá?

RGB and VGA: 9 pin Micro-JST connector in place of HDMI connector of RPi. Custom cable must be made.
The only custom cable (like it happens in all machines) is the RGB/Scart/VGA one, but it isn't very important because the video quality in the composite signal is excelent thanks to the AD724.
http://zxuno.speccy.org/faq_e.shtml

_________________
// na co myslím, když sedím u oldkompů: režim


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 08.04.2016, 20:56 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
SCjoe píše:
Trochu mne mrzi omezeni na 512K RAM.
"Only will fit 8 bit machines with a maximum size of 512Kb between ROM and RAM, with a simple hardware"

Rozsireny SAMik uz nepujde, ani rozsireny Amstrad.
Chameleon64 zvladne i 16MB REU i umirnenou Amigu, ZX-One ma jako chutovku. ;)
U ZX-Uno mozna rozhodoval rozpocet:
"Using a bigger FPGA would suposse more machines that can be shyntetized, but also the price would raise considerably."

Velesofte, kde jsi prosim videl tu zminku o verzi Una s 2MB RAM?


Kdyz se mrknes k nim na web, maji tam uz jen dokumentaci k verzi 4 a tam je schema, kde je zakreslena sramka 2MB (poznas podle toho, ze ma adresove vodice A0-A20 = 2MB, zatimco starsi ZX UNO ma sram 512kB a sram ma jen A0-A18 = 512kB)

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 09.04.2016, 01:16 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
suksoft píše:
SCJoe ale vsichni mame objednane soucastky podle http://zxuno.speccy.org/maquina_e.shtml a tam je jen 512 KB.
Jinak 512 KB stoji cca 280 Kc bez DPH a 2 MB cca 630 Kc. To je hodne velky rozdil ceny. Samozrejme muzes si koupit vetsi a tu tam dat.


Docela casto se da sehnat treba 1MB sramka za stovku. Prave ted maj vyprodej v TME:
http://www.tme.eu/cz/details/as7c38098a-10zin/pameti-sram-paralelni/alliance-memory/

Jen je skoda, ze UNO pracuje s 8bitovou pameti. 16bit sramky vrati dva bajty najednou a ULA tak muze vycitat data 2x mene casto, takze i na rychlost sram jsou pak polovicni naroky...

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 09.04.2016, 09:24 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2728
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
Jiiira píše:
Co je špatného na SDRAM?


precti si: http://www.seeedstudio.com/depot/Papili ... -2329.html

Jinak Velesofte 16ti bitova pamet je urcite dobra pro generovani obrazu ale pri emulovani 8bitoveho pocitace to moc nepomuze.

Kdyz se vratim k projektu ZX-Uno - tak urcite jeste neni zcela vyzraly. Uz jen ty zacatecnicke chyby ve schematu se budou muset casem opravit. Jde videt ze nekdo nejdrive kresli desku a pak dela schema a neumi to spravne udelat. To vsak nebrani tomu to uz ted postavit.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 09.04.2016, 12:32 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
suksoft píše:
Jinak Velesofte 16ti bitova pamet je urcite dobra pro generovani obrazu ale pri emulovani 8bitoveho pocitace to moc nepomuze.


Jasne ze 8 bit pamet bohate staci na emulaci ZX. Jen jsem naznacil, ze 16bit pamet muze take dobre poslouzit. Napriklad zx48/128 ula vzdy vycita 4 bajty najednou, konkretne dva bajty pixelove casti, lezici vedle sebe, a pak dva bajty atributu, opet sousedici. Tim padem pro vycitani videodat staci ze sramky vycitat jen 2x za sebou. Zatimco s 8bit sramkou musime vycitat 4x za sebou. Pokud by se zvedla rychlost emulovaneho CPU, budou se videodata sice vycitat stejne rychle, ale do toho bude casteji zasahovat pristup CPU do sram. Tady uz by vyuziti 16bbitove sramky naslo uplatneni, aby se CPU nemusel waitovat. Pri emulaci nejakych lepsich grafickych rezimu v kombinaci s rychlejsim CPU ci DMA je to uz nutnost.

V extremnim pripade by se dalo vycitat i 32bitu soucasne. Ne ze bych to nejak prosazoval, ale pisu to jen tak pro srandu/pro predstavu jak by to mohlo fungovat. Staci, kdyz FPGA bude mit pripojene dve sramky 16bit. Snizi se tak pocet nitnych pristupu do sram ze 4 na 1. Pixel data a atribut data maji temer shodnou adresu a staci tedy obe sram pripojit ke stejnym adresam, jen ta druha sram by mela adresove vodice pripojene na preskacku. To by nahradilo interni MUX v ule, ktery generuje extra adresu pro atributy. Staci pak jen aby fpga nastavilo adresu baltu pixelove casti a druha sram by videa rovnou adresu odpovidajicich atributu. Jeden RD pristup by z prvni sram ziskal dva bajty pixelu, z druhe sram dva bajty atributu. Takze by s jedinym pristupem do sram mohlo fpga vygenerovat 16 obarvenych pixelu na RGB out. Cela videoram by se dala integrovat primo do FPGA, ale na dve videoramky uz je treba necelych 14kB. Sirsi datova sbernice je vyuzitelna hlavne pro grafiku, ale i vykon CPU by se dal zvednout. Fpga by si predcitalo nekolik nasledujicich bajtu, coz by ve vetsine pripadu usetrilo nekolik dalsich pristupu do pameti a dovolilo akcelerovat interni emulovany cpu umerne tomu jak siroka datovka je.

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 09.04.2016, 13:16 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2728
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
Velesofte vse co pises je spravna uvaha. Jen je otazka zda nekdo bude chtit mit jine casovani nez realne ZX. Osobne jsem pro reseni kde video cast je oddelena od vlastniho pocitace a zpomalovani by se dalo sw zapnout a vypnout. Pak by mohl procesor jet maximalni rychlosti ale kdyz by uzivatel chtel realnou kopii tak by zapnul modul co by nedelal nic jineho nez zastavoval procesor stejne jako realny stroj. Video pamet by podle mne mela byt uvnitr FPGA. Klon by mel na rozdil od originalu delat korektni video signal. Tim myslim signal pri zatemneni.

Zeptam se na ferovku. Nechces si pohrat ze ZX UNO a delat na tom? SCJoe to bude chtit zapajet a tam by jsi mu mohl pomoc. Ja nemam problem ti na rok zapujcit jeden kousek. Zatim nemam doma ani soucastky a vali se to nekde u Prahy v nejakem depu ale pristi tyden to jiste prijde.

Co se tyce FPGA tak urcite je potreba uz dnes si s tim nejak hrat aby az za cca dva roky se zacnou bezne prodavat LX45 (http://numato.com/saturn-spartan-6-fpga ... ddr-sdram/) tak uvnitr fpga bude uz 2 MB a nebude potreba zadna ramka a rychlost bude extremni. Soucasne pocitam ze v tu dobu bude i poradne zdokumentovane CPU jako je dnes ULA (http://www.zxdesign.info/book/theZXSpectrumULA.shtml) a pak nebude problem udelat vse v jednom obvodu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 09.04.2016, 13:36 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
ZX UNO me moc nelaka. Ja pujdu trochu jinou cestou. CPU chci mit externi (coz by i u ZX UNA slo, adapter existuje), ale urcite to nechci hned v zacatku cpat do jednoho fpga stylem slepovani ruznych cizich projektu. Ja si to uz pekne pomalu po kouskach pripravuju a asi nejdulezitejsi je pro me sbernice a dalsi expansion porty, realne CPU a moznost pripojeni libovolne notebookove klavesnice. PS/2 porty integrovat nechci, to bude pripadne na samostatnem modulu. UNO mi uz prijde prilis "integrovane/emulovane" a nevidim rozdil mezi pouzitim ZX UNO, RASPI ci mobilniho telefonu..

Asi nejvic se mi na ZX UNO libi ten rozsirujici konektor.

Ja osobne pod 2MB ram nikdy nepujdu, 16bit data je take nejnutnejsi minimum. Sam coupe ma totiz 512kB videoram a to v FPGA integrovat jen tak nejde takze musi byt videopamet externi, romka musi byt take slusna (na pritomnost ani spolehlivost SD karty bych se radeji nespolehal), pripojeni PC klavesnice a mysi neresim, na to bude extra modul. Naopak podpora notebookovych klavesnic a touchpadu bude. Uz jen kvuli klavesnici by byl vhodny nejaky case. Pripadne mini-atx a pak s pomoci modulu ps/2 klavesnice/mys... Tolik o prvni planovane desce SAM2, ale casem urcite vznikne i dalsi verze all-in-one ala ZX UNO, jakozto levna a omezena varianta. Prvni na rade ale bude deska se sbernici, dual CPU, real SAA a AY...

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 09.04.2016, 15:36 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3660
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
VELESOFT píše:
Jen jsem naznacil, ze 16bit pamet muze take dobre poslouzit. Napriklad zx48/128 ula vzdy vycita 4 bajty najednou, konkretne dva bajty pixelove casti, lezici vedle sebe, a pak dva bajty atributu, opet sousedici. Tim padem pro vycitani videodat staci ze sramky vycitat jen 2x za sebou. Zatimco s 8bit sramkou musime vycitat 4x za sebou. Pokud by se zvedla rychlost emulovaneho CPU, budou se videodata sice vycitat stejne rychle, ale do toho bude casteji zasahovat pristup CPU do sram. Tady uz by vyuziti 16bbitove sramky naslo uplatneni, aby se CPU nemusel waitovat. Pri emulaci nejakych lepsich grafickych rezimu v kombinaci s rychlejsim CPU ci DMA je to uz nutnost.
Ale ma to aj nevyhodu - ked chces zapisat 8 bitov do 16 bit pameti, musis to robit nadvakrat - najprv nacitat 16 bitov a potom zapisat 16 bitov kde 8 bude povodnych a 8 bitov novych. Co zase predlzi operaciu zapisu zo strany procesora. Jedine zeby sa toto v obsluznom FPGA robilo samo automaticky - napr. CPU pristup by z pohladu ramky bezal na dvojnasobnej frekvencii nez by realne bezalo CPU.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-Uno se rodí
PříspěvekNapsal: 09.04.2016, 16:44 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 29.06.2013, 16:52
Příspěvky: 1614
Has thanked: 31 times
Been thanked: 357 times
Jsou take 16bitove pameti ktere umi pracovat i v bajtovem 8 bitovem rezimu a pristupovat se k nim da treba pro zapis 8 bitove a pro cteni 16 bitove, nebo to ruzne kombinovat podle potreby.

Napriklad: http://www.tme.eu/cz/Document/2975b6b960cf14fbdc72866b2266d43b/r1lv1616hi.pdf

_________________
http://velesoft.speccy.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ZX-uno - várka PCB
PříspěvekNapsal: 20.02.2017, 13:43 
Offline
Pan Generální

Registrován: 07.05.2014, 01:21
Příspěvky: 2586
Bydliště: Praha
Has thanked: 510 times
Been thanked: 619 times
Už nějakou dobu mě svrběj prsty na ZX-uno. Včerejší várku hotových jsem naštěstí prošvihnul, takže nic nebrání se do toho pustit po svých :)
Začít deskou je myslím rozumný plán, nechal bych udělat klasicky 10 kousků u Elecrow - navrhuju zlato a modrou masku.
Jedna by měla vyjít na necelých 100 peněz (zlato nějak číňan podražil)
Desku verze 4.2 jsem stáhnul tady - https://github.com/antoniovillena/zxuno/tree/master/hardware (Doufám že je to poslední verze, každopádně u paměti vidím A20, takže s 2MB to asi počítá)
Eagle soubory a gerbery házím do přílohy - kdyby se na to ještě někdo kouknul, jestli v tom není nějaká krpa, než se to objedná, bude mít zásluhu.

Seznam zájemců vypadá zatím takhle:
vanthomas 1x
mmartinka 1x
Duchacek 1x

Příloha:
zxuno.zip

_________________
ZX80, ZX81, ZX Spectrum, ZX Spectrum +2, Didaktik M, PMD 85-1,2A,3, Olivetti Prodest PC 128, Acorn BBC Micro, PC-XT, Amiga 500


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ZX-uno - várka PCB
PříspěvekNapsal: 20.02.2017, 16:02 
Offline
Pan Generální

Registrován: 07.05.2014, 01:21
Příspěvky: 2586
Bydliště: Praha
Has thanked: 510 times
Been thanked: 619 times
Trochu mě u té desky znejistilo připojení paměti k fpga. Jsou tam spoje mezi vývodama a na jedné straně zbývá jen asi 5mil mezera. To mi přijde dost na hraně. Verze 4.1 to měla tahané po druhé straně desky...
Zase ale koukám, že 5mil mezi cestami je na té desce na spoustě míst, i tam kde se oproti 4.1 nic nezměnilo, takže to asi nevadí...

_________________
ZX80, ZX81, ZX Spectrum, ZX Spectrum +2, Didaktik M, PMD 85-1,2A,3, Olivetti Prodest PC 128, Acorn BBC Micro, PC-XT, Amiga 500


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz