OldComp.cz

Komunitní diskuzní fórum pro fanoušky historických počítačů


Právě je 16.04.2024, 10:59

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 13:13 
Offline
Pan Štábní

Registrován: 11.11.2013, 10:29
Příspěvky: 1200
Has thanked: 363 times
Been thanked: 304 times
Mel bych tady jedno takove OT tema.

Jake mate a jake by jste pripustili hranice, kam az jit pri zabave s 8-bity?
Mam konkretne na mysli typy pouzivanych pouzder a rozteci vyvodu pri hw konstrukcich. Treba za me SMD soucastky do 0603 jsou jeste akceptovatelne a io do roztece 0.6mm taky, ale mensi pouzdra uz vidim jako problem. Ovsem, pokud by clovek neco delal taky pro ostatni, jak se mohou takove meritka znacne lisit.
Druhym uhlem pohledu je, jak to vnimate ve spojeni 8-bity a super-hyper moderni soucastkova zakladna.
Dalsim meritkem muze byt treba pouzivani obrovskeho mnozstvi nejruznejiho sw, na kterem se dneska da vyvijet pro nase 'milasky'. Nektere z nich si vyzaduji velice vykonne stroje a desitky GB na discich pro patricna IDE. To nemluvim o licencich, zkusenotech a dlouholete praxi s jejich pouzivanim.
Urcite stoji za zminku pouzivani napajeni 5V nebo toleranci k 3.3V napajeni. Pripominam, ze je mozne pouzivat i nizsi napajeni, ale tolerance s 5V je stale mene a mene...
Konkretne prave resim nekolik zajimavych veci, spojenych s FPGA. Nabidka je siroka, ale napeti stale mensi. Tolerance na 5V uz temer zmizela.
Pak by tu bylo jeste hledisko, co vlastne pro 8-bity vyvijet. Delat nove periferie, ktere ve sve dobe neexistovaly nebo 'jen' sbirat a opravovat to stare a zarucene retro?

A jak jste na tom vy? Zajimalo by me i povzdechnuti, at nemam pocit, ze jsem v tom sam ;-)

_________________
Sharp MZ-800++, MZ-1500++, MZ-2500++, SM-B-80T, MK-14_replica, HP-85, ZX-80+replica, ZX81, ZX-Spectrum+replica++, PMI-80+replica, SAM coupe++, PMD-85-2A+3, Didaktik-M, SORD-M5, TI-57, TI-59+PC-100, TI99/4A, ZetaV2+ppp, ZX-uno, Petr


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 14:37 
Offline
Pan Generální

Registrován: 19.07.2013, 15:54
Příspěvky: 2728
Has thanked: 144 times
Been thanked: 422 times
Mikesi to neni OT tema. Je jasne ze relativne novych soucastek co umi jeste 5V je strasne malo, vse se toci okolo ARM. Zde je ale dalsi problem, ze kazda nova generace ARM cipu je slozitejsi a mene deterministicka. Myslim ze ma smysl ze zajimat o 3,3V, to bude jeste zit tak 10 let. Nutno ale videt ze treba pameti maji mensi a mensi napajeni, staci se podivat na SDRAM, DDR az DDR4.

Co vidim jako velky problem je absolutni nezajem vetsiny lidi o SMD a chapu je. Takze projekt co je THT ma velkou odezvu ale jak je tam jedna SMD soucastka, tak to prestava byt zajimave. To je castecne problem, protoze level shifter co je SMD ma mensi zpozdeni, nez podobny THT. Jsou to sice jen jednotky ns ale je to tam. Je rozdil mezi 3ns a 7ns. Podle mne ted prijde doba kdy se k pocitacum budou pripojovat level shitery co z 5V udelaji 3,3V a k tomu se pripoji FPGA. Stejne takto se k FPGA pripoji treba WD2791 ktery bude takto upraven na 3,3V. Dokonce si umim predstavit ze i repliky pocitacu budou uvnitr 3,3V a az vystupni konektor bude na 5V.

Nektere FPGA moduly jsou uplne idelani pro pripojeni THT. Treba tento https://www.aliexpress.com/item/1000006 ... 62ceSmW1Jh je levny, ma na sobe pamet SDRAM 32MB, ma 54 nezapojenych vyvodu a pritom stoji neco pres 20USD. Pri udelani dalsi desky 10x10 cm za par korun a po zakoupeni level shifteru se to da pekne pripojit na vetsinu sbernic. Toto je podle mne cesta kam pujde vyvoj. Je rok 2019 a konstrukter HW musi umet alespon jeden HDL jazyk, to je proste fakt.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 15:20 
Offline
Radil

Registrován: 26.05.2013, 14:18
Příspěvky: 521
Bydliště: Šalingrad
Has thanked: 88 times
Been thanked: 56 times
Nevim. Zalezi na kazdym. Me osobne je to jedno, ale obcas mi prijde jednodussi si nechat udelat sito, nebo dispenserem natukat pastu na pcb, naskladat souvastky vcetne IO, a pak jen prefouknout.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 16:29 
Offline
Óm Nejvyšší

Registrován: 22.05.2013, 21:14
Příspěvky: 3659
Bydliště: Bratislava
Has thanked: 373 times
Been thanked: 795 times
Mikes21 píše:
Jake mate a jake by jste pripustili hranice, kam az jit pri zabave s 8-bity?
Az kam bude treba :) Hranice su len v nasich mysliach.
Mikes21 píše:
Mam konkretne na mysli typy pouzivanych pouzder a rozteci vyvodu pri hw konstrukcich. Treba za me SMD soucastky
SMD absolutne bez problemov. Vyvijam a opravujem zariadenia na baze SMD uz od roku 1997, nemam s tym najmensi problem. Na serioznejsiu pracu samozrejme pouzivam ERS50, ale 0603 kludne zapajkujem aj svojou trafopajkou :)
Mikes21 píše:
Druhym uhlem pohledu je, jak to vnimate ve spojeni 8-bity a super-hyper moderni soucastkova zakladna.
Cim novsie, tym lepsie. Ak mi nejake CPLD ci FPGA usetri kopec TTLiek a CMOSov, a tiez zmensi rozmery a spotrebu, preco to nepouzit ?
Mikes21 píše:
Dalsim meritkem muze byt treba pouzivani obrovskeho mnozstvi nejruznejiho sw, na kterem se dneska da vyvijet pro nase 'milasky'.
Cross developing pouzivam uz 10 rokov, realny fyzicky osembit uz ani nemam v prevadzke, vytahujem ho z krabice len ked ho chcem ukazat navsteve alebo vyskuat nejaky HW (napr. naposledy RGB to HDMI prevodnik). Inak vsetko vyvijam na PeCedlach a ladim v emulatore. Je to ovela flexibilnejsie a pohodlnejsie nez na realnom osembite.
Mikes21 píše:
Urcite stoji za zminku pouzivani napajeni 5V nebo toleranci k 3.3V napajeni. Pripominam, ze je mozne pouzivat i nizsi napajeni, ale tolerance s 5V je stale mene a mene...
Zial. Ale pokial bude uplne vsetko (vratane CPU a videoprocaku) v jednom FPGA, nevidim v tom problem a 5V vobec nebude treba.
Mikes21 píše:
Pak by tu bylo jeste hledisko, co vlastne pro 8-bity vyvijet. Delat nove periferie, ktere ve sve dobe neexistovaly nebo 'jen' sbirat a opravovat to stare a zarucene retro?
Idealne je vyvijat cele 8-bity. Napr. sa mi paci ZX UNO - jedno velke FPGA v ktorom je vsetko. Male, prakticke, sikovne, moderne. Ziadne velke skatule.
Ale pokial sa vyskytne nejaky originalny kus 8-bitu, tak samozrejme opravit, zachranit a zazimovat ako pamiatku. To, co robi SinDiKAT.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 17:10 
Offline
Pan Štábní
Uživatelský avatar

Registrován: 31.08.2014, 16:27
Příspěvky: 1007
Bydliště: Praha
Has thanked: 63 times
Been thanked: 394 times
Cross platform vývoj považuji za požehnání (i přes určitou naducanost IDE). Bez něj bych pro 8bity nechtěl programovat vůbec (i tak programuji málo).
V 80. letech to byl obvyklý postup u větších firem programujících pro 8bity. Měli cross-assemblery běžící na mainframech nebo na minipočítačích. Nejspíš ale neměli emulátory.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 19:21 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 23.03.2014, 20:13
Příspěvky: 2777
Has thanked: 226 times
Been thanked: 602 times
Co si vzpomínám, tak emulátor 8080 měl Micro-Soft už v době, kdy Vilda Branka smolil ten svůj BASIC. I když "emulovat" Altair tehdy bylo asi o dost jednodušší než dnes ZX Spectrum :)

_________________
Plesnivý sýr z Tesca, zatuchlé kuřecí řízky z Albertu, oslizlé hovězí a myší trus z Lidlu.
Nákup potravinářské inspekce v ČR, říjen 2023.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 20:35 
Offline
Profík

Registrován: 06.02.2019, 11:47
Příspěvky: 900
Has thanked: 51 times
Been thanked: 230 times
baktra píše:
V 80. letech to byl obvyklý postup u větších firem programujících pro 8bity. Měli cross-assemblery běžící na mainframech nebo na minipočítačích. Nejspíš ale neměli emulátory.


Dávnejšie som čítal, že hru Nodes of Yesod (ak si dobre pamätám názov) programovali v počítači s CP/M a do skutočného ZX tlačili cez upravený ROM cartridge. Určite to urýchlilo a zjednodušilo vývoj, ale o to viac majú moje uznanie programátori, ktoré to všetko zvládli z kazeťákom.

Mne samému sa najlepšie píše program v PC s tým, že hotový kód potom pošlem po sériovej linke do oldcompu, lebo to mám o klik-dva rýchlejšie, ako načítať do emulátora. Žiaľ, che to veľa miesta, takže častejšie ten emulátor vyhráva. :dcod:

M1


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 21:17 
Offline
Pan Generální

Registrován: 07.05.2014, 01:21
Příspěvky: 2586
Bydliště: Praha
Has thanked: 510 times
Been thanked: 619 times
faraon píše:
Co si vzpomínám, tak emulátor 8080 měl Micro-Soft už v době, kdy Vilda Branka smolil ten svůj BASIC. I když "emulovat" Altair tehdy bylo asi o dost jednodušší než dnes ZX Spectrum :)

To byla spíš nutnost, Altair byl tou dobou "počítač, jaký svět neviděl" a i kdyby ho měli, stejně by se to na něm vyvíjet nedalo. Emulátor 8080 pro PDP-10 napsal Paul Allen.

_________________
ZX80, ZX81, ZX Spectrum, ZX Spectrum +2, Didaktik M, PMD 85-1,2A,3, Olivetti Prodest PC 128, Acorn BBC Micro, PC-XT, Amiga 500


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Limity hw a lidske prace
PříspěvekNapsal: 03.10.2019, 22:35 
Offline
Pan Generální
Uživatelský avatar

Registrován: 23.03.2014, 20:13
Příspěvky: 2777
Has thanked: 226 times
Been thanked: 602 times
Jo, Paul Allen toho tenkrát napsal většinu.

Už nějaký čas si říkám, že tohle by se pomocí SMD zreplikovat dalo, ne? Když to v IBM zvládli v roce 1964:
Příloha:
mikromodul.png
mikromodul.png [ 167.21 KiB | Zobrazeno 6129 krát ]

Sice by to bylo veeelmi pracné, ale realizovatelné, zatímco tavení křemíku v kuchyňských podmínkách nehrozí, aspoň zatím ;-)

_________________
Plesnivý sýr z Tesca, zatuchlé kuřecí řízky z Albertu, oslizlé hovězí a myší trus z Lidlu.
Nákup potravinářské inspekce v ČR, říjen 2023.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz