Někdy před rokem jsem tvrdil, že už jsem moc starej na to, abych si mohl dovolit nahrávání her z kazet. Během té doby jsem ale došel k poznání, že mi to jaksi chybí. Ne snad to čekání, ale ty libozvučné tóny, které se vyluzují na 8mi bitech při loadování drahocenných dat. Je o mě známo, že kde se to u 8mi bitů dá, neopouštím diskety na úkor nějakých IDE řešení. No jo, ale některé stroje prostě připojení disketovky neumožňují a nebo je to v dnešní době neúnosně drahé, či nesehnatelné řešení (a nebo se k nim vysloveně nehodí). V poslední době se mi tu takové stroje sešly tři (vlastně čtyři, ale CoCo3 k nim nějak nepočítám, protože nahrát hru z kazety je peklo oproti pořízení Disk Controller cartridge - ano, k tomuto compu se připojuje disketovka pomocí cartridge):
Sharp MZ800, ZX Spectrum +2 a Amstrad CPC464.
A protože nechci tahat dlouhé audio kabely od PC, neb 8mi bity si mohu připojit v ložnici a ne v obýváku, používám toto:
MP3 přehrávač je GoGear RaGa 2GB. Je miniaturní, má velice kvalitní výstup, display, vlastní baterii (výdrž cca 3 hoďky přehrávání, čili na celodenní nahrávání a paření OK) a intuitivní ovládání. Dá se sehnat i dneska na Aukru za pár kaček (stačí jen trocha trpělivosti). Nevýhoda je, že i přes pozitivní tvrzení, opravdu nepřehrává WAVy vygenerované nejrůznějšími utilitami pro převod TZX, CDT, P00, CAS, atd. do audio souborů...
V kazeťácích mi supluje páskovou kazetu tento převodník:
https://www.alza.cz/retrak-audio-stereo ... 03.htm?o=4A nyní k podstatnému, protože někdy někdo bude řešit podobnou situaci - nechť prosím toto bere jako jakýsi orientační návod.
I jiné MP3 přehrávače možná budou rádi za MP3 formát, resp. s vygenerovanými WAVy si neporadí. A tady jsem narazil na zajímavou věc. Zatímco SharpMZ800 si poradí s bitratem 128 i por nejrůznější double-quad turba, další compy už budou mít trochu problém. Nejcitlivějším se ukázal Amstrad. 44KHz a 320kbps je to jediné, s čím se spokojí (převáděno pomocí Tape2Wav 1.8) a co bez problémů načte. Dokonce zvládne i nějaký ten turbo záznam, ale šílenosti, které generuje třeba OTLA, to fakt nedá. Předpokládám, že tam už MP3 encoder ořezává frekvence, které OTLA potřebuje u Amstrada.
Na druhou stranu takové +2 zvládne i OTLA "loading" v 192kpbs při použití výše zmíněné konfigurace. Že by úplně jiná modulace? Nebo citlivější magneťák? Kdo ví... Hlavičku v Amstradu jsem čistil jako blázen a stejně to nepomohlo k lepším výsledkům.
A co vy? Používáte někdo taková řešení i u dalších compů - C64, Atari, atp.? Jakou kvalitu výstupu musíte zvolit, aby se záznam nahrál korektně?
BTW: odkojen Spectrem jsem vůbec nepředpokládal, že nahrávací pruhy se na jiných compech jaksi nevedou. Sharp například vůbec nemá žádnou indikaci toho, zda se ještě hra nahrává a nebo už došlo někde k nějaké chybě a nahrávání nepokračuje. To poznáte až tak, že se prostě po ukončení nahrávání záznamu program nespustí. Amstrad sice vypíše nějaký ten error ve chvíli, kdy se nedaří, ale to jen v BASICu. Jakmile hra "převezme kontrolu nad systémem", tak je to opět sázka do loterie. Přitom některé programy pruhy při nahrávání zobrazují, ale většina ne. Asi to je na Amstradu volitelná funkce. V případě špatného nahrávaní se v lepším případě stane to, že se Amstrad restartuje. Jinak pěkných pár minut čumíte do televize a pak se divíte, že se kazeťák nepauzne.